|
|
|
|---|---|
|
Jag vet inte om det är av intresse eller i rätt forum, men jag har läst en bunt trådar där man spekulerar om vad 328/528 lämnar för effekt i verkligheten, det har varit tal om skatteregler och strypningar och om att 323/523 är lika stark (nästintill). Jag orkar inte leta reda på dem så jag postar detta i en egen tråd. Jag har skaffat en 328 och beställde Teknikensvärlds test. Där fanns en bänkkörning så nu slipper ni spekulera. Resultat: 179hk vid 5700 varv/min 248nm vid 4500 varv/min (platt kurva från 2-5000 varv) 0-50 2,7s 0-70 4,4s 0-100 7,4s 0-130 12s Vad motsvarar dessa siffror på vevaxeln? Är det 15% i tapp eller vad räknar man med? Hoppas att detta fortfarande är intressant för någon. Patrik | |
| men dom menar väl 179hl från vevaxeln? | |
|
Om det är Teknikens Värld så har de sannolikt kört bilen på Rototest anläggning där man skruvar mätutrustningen direkt i bilens drivaxlar. Förlusten i transmissionen i dessa tester brukar ligga på ca 8-10% för FWD och ca 10-12% för RWD och ca 12-15% för 4WD. Dr Tinnitus |
|
|
Det är effekt på bakhjulen de mätt. Rototest står för utrustningen som du säger Tinnitus. Hade 328:an lämnat 179 på vevaxeln hade det varit 5 hk sämre än BMW lyckades plocka ur en lika stor motor 1982 i 528i m.fl. (184 hk). Det hade varit skandalöst dåligt helt enkelt. Detta innebär väl som jag förstår det att de ligger på runt 200hk, vilket inte låter helt osannolikt. Vilken betydelse annat än akademiskt det skulle ha är en annan sak... Patrik |
|
| Det finns ju fler tester... När TV testade Z3 2,8 coupe så hade den 183 hk på hjulen :) | |
|
Oj, det visste jag inte. 2,5:ans rototest siffror har man ju läst om här, men inte 2,8:an. Jag funderar på hurvida BMW begränsade sina uppgifter till 193hk pga skatte/försäkringsregler eller om motorn inte gav mer. Det verkar den ju ha gjort? Jag har alltid tyckt att det är konstigt att de inte kunde plocka fram mer än 9hk mer ur en modern VANOS 24v sexa än ur sin gamla M30B28 från tidigt -80 tal. Patrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.