|
|
|
|---|---|
|
Har sökt runt på forumet men inte riktigt hitta de jag vill ha svar på! Börjar ha lite kylarvätska, (2-3 cm under "cold-märket" när motorn är kall) Hade en massa propylenglykol hemma så ja tänkte tanka i lite av den! Men då kollade jag Handboken å där står att de ska va ethylene! Jaha tänkta jag, köper väl sånt då! Fick då sen höra att man inte kan blanda olika glykoler hur som helst. Så frågan är nu, hur kan man kolla vilken typ av glykol man har i systemet nu? Finns det nåt instrument som kan kolla detta? | |
| Har en liknande situation själv, Har tänkt fylla på lite inför vintern som nu spås att bli den kallaste på 1000 år enligt `experter`.. Men jag vet ej vilken typ av glykol ja har i min 528. Kanske någon som vet? den har en skarp, nästan lysande grön nyans! Tacksam för svar! Mvh Marcus | |
|
Röd=Propylen Glykol Grön/Blå= Etylen Glykol |
|
|
Alex84: Stämmer verkligen det? För jag vet att VAG bilar har röd etylen glykol. Exempelvis är Castrol Antifreeze SF en rödfärgad monoetylen glykol. Statoils propylenglykol är till exempel blå. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, det som Alex84 skriver stämmer inte. Man kan inte säga något säkert baserat på endast färgen. Finns lika många generella regler som undantag. Generellt gäller dock att blå/grönt är vanligt förekommande bland de "vanliga" IAT (Inorganic Acid Technology) glykolerna. Generellt gäller också att rött/orange är vanligt förekommande bland OAT typerna som ofta har longlife beteckning eller liknande. Mend det finns massvis med undantag... Castrol Antifreeze SF är av typen OAT (Organic Acid Technology) och är en såkallad longlife glykol. Får INTE blandas med de "vanliga" IAT glykolerna. Läs mer här där jag påbörjat en sammanfattning kring detta Länk Man kan blanda propylen- och etylenglykol, men du bör helst inte göra det. Men det låter som ni har 90-tals-motorer och då är det vanlig etylenglykol ni skall använda (den är ruggigt giftig men är bättre än propylenglykolen). Kan med varm hand rekommendera Castrol AntiFreeze NF som ni hittar på Mekonomen. Ni kan även gå in på BMW och fråga efter korrekt glykol till er motor och jag är säker på att ni då får ett gäng 1.5 litersflaskorCastrol AntiFreeze NF. Det kostar ungefär lika mycket på BMW som på Mekonomen så ni kan välja vilket som egentligen - ta de som är närmast. Dock är jag lite osäker på 528i -99 vad den vill ha, men tror de började gå över till longlife-typen lite senare. Hör gärna med BMW eller knalla in där och köp om du är osäker - berätta gärna sedan här vad du fick! |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Har inget bra tips på hur man skilja mellan propylenglykol och etylenglykol på ett enkelt sätt när det är blandat med vatten. Enda jag kan komma på är att smaka ytterst lite av glykolen. Propylenglykol är ganska smaklös medans etylenglykol är mycket söt i smaken. Eftersom etylenglykol är så otroligt giftigt så blir det vanligare och vanligare att man "smaksätter" det med denatoniumbensoat - bittraste ämnet man känner till - det lär ni inte missa... Men rekommenderar faktiskt att inte gå omkring och smaka på glykol. Etylenglykol är mycket giftigt. Man brukar anse att 30 ml kan ge upphov till allvarlig förgiftning hos en vuxen och dödlig dos ca 100 ml (tänk då hur lite det behövs för djur eller småbarn). Etylenglykolen i sig är inte farligt, det är de två de två biprodukterna som bildas när enzymer bryter ned etylenglykolen som är farliga. Som motgift använder man faktiskt etanol som blockerar metabolismen av etylenglykolen (kroppen börjar bryta ned etanolen istället och så länge det finns etanol att bryta ned så struntar den i att bryta ned etylenglykolen). Precis, etanol dvs sprit. Jepp, man får en stadig grogg som motgift helt enkelt (innehållandes 6-9 cl ren etanol) och sen får man nog en ny lite mindre grogg (innehållandes typ 1 cl ren etanol) varje timme... Eller så får man det intravenöst... |
| Tack för detaljerat svar. Vill påstå att glykolen i min bil ser ut precis som på första bilden i din länk! men ja får väl ta å provsmaka lite, Borde alltså smaka vidrigt. | |
| Mycket nyttigt att lära! Var mycket i artikeln som jag inte visste som jag trodde kunde :) | |
|
Opps,tack bmw-slangen .. Där ser man vad fel man kan ha.... Detta tips fick jag av en som "kunde" glykol,men nu skall han få höra....hmm |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.