|
|
|
|---|---|
|
Har nu köpt en 325iM-88 som är lite småtrimmat av Köhler. Men då det är ett litet hål på slut dämpen kollade jag under bilen på avgassystemet för första gången idag. Och då ser jag att bilen inte har nån katalysator längre. Sitter ett komplett sport avgas ändå framme från grenröret. Så nu till min fråga: Bilen har gått igenom bes med detta systemet på. Gör det inte så mycket på HC värdet om man plockat bort katten eller har han bara haft tur? Senaste bes låg HC på 1,1. Anledningen till att jag undrar är att jag ska köpa ett nytt system och kan ju lika gärna isåfall ta ett nytt som går hela vägen. /Johan Min bil: Länk | |
|
Sorry skrev lite fel. CO halten va på 1,1. HC halten har de inte mätt på bilen sen 96. /Johan Min bil: Länk |
|
|
Om det är en -88 och det fanns "katt" orginalmonterad så skall den enligt lagen sitta där, men den behöver inte fungera. En polare till mig får varje år reda på att hans "katt" på en ALFA -88 inte fungerar. Då ser han ledsen ut medans besiktningsteknikern tröstar honom med att den inte behöver fungera... Givetvis har han rensat "katten" för bättre effekt. Skall du sätta på en "katt" när du byter avgassystem? Med "katt" tappar du effekt. Sannolikt ser inte, vet inte, besiktningsmännen att "katten" skall sitta på plats (orginalmonterad) och ger därför inte något nedslag. Tur.. så länge det varar. Helt plötsligt händer det ... (triss). För ditt miljösamvetes skull och för att vara helt säker på besiktningen kan du sätta på en "sportkatt" men de kostar ju några kronor. Själv skulle jag inte ta den extra kostnaden på en -88. Måste du så måste du - men ta det då. Se bara till att du köper ett system där du kan kapa rören och tillfälligt trycka dit en "katt" om du har ?otur?. E E |
|
|
Johan99: Enligt lag ska katalysatorn sitta där och den ska fungera, förutsatt att den fanns på bilen från fabrik. Avgaskraven för årsmodell 1988 och tidigare är så låga att alla bilar kan klara det, även utan fungerande katalysator. E: Hur vet besiktningsteknikern att katalysatorn inte fungerar menar du? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.