|
Sida 1 av 10
|
|
|---|---|
|
Finns det nån final-edition av m5 e34 ? det finns ju så många edition modeller av bilar så jag undrar om det fanns till m5 e34 när det begav sig ? Eller är det påhittat i annonsen nedan ? Länk | |
|
Ja och nej, namnet finns inte från BMWs sida, det byggdes 50st M5 LE i högerstyrt-utförande dock, dom är det närmsta det går att komma, att det ändå skulle vara korrekt, menar jag att det är den sista finslipningen av M5 E34, så det är av den anledningen final-edition, det är en unik bil byggd i lite drygt 400 exemplar, det hade jag skrivit i stället för final-edition. Mvh Stephan |
|
|
det här med 'editions' bör man ta väldigt lätt på, det mesta är ren påhitt och egna konstruktioner - den senaste tiden av 'editon'-vågen på nyare bilar (för det mesta 'dealer'-editions såsom BMW Group Sverige's 3-serie STCC-edition) har inte gjord saken bättre - här handlar det om bilar med ett 'utrustingspaket' enligt återförsäljaren's beställning från fabriken, dessa bilar är INGA fabriks-edition bilar men ENBART 'Individual-bilar' - inte ens den UK-serien av de sista 50 byggda E34 M5 i RHD-drive utförande är en 'M-officiell' special-modell, även dessa (allmänt erkänd som en 'limited edition' bil) är BARA en M-Individual-bilar eftersom initiativet kom från BMW GB och INTE M-GmbH själva - - sista årsmodellen av E34 M5 (såsom i o.n. annonsen) betäcknas ofta lite 'slarvigt' och felaktig såaom 'edition' eller 'evolution' (Frankrike, Italien)-bilar - den mest felaktiga betäckningen som används flitigast är 'Nuerburg-Ring-Edition', något sådant finns INTE - |
|
|
kanske lika bra att lista vilka M-GmbH-special-modeller som finns av E34 M5: > E34 M5-sportpaket (Winkelhock) = 51 st. (3.6) > E34 M5-exklusivpaket (Cecotto) = 22 st. (3.6) > "20 Jahre M-GmbH-Jubileums-bil" = 20 st. (3.8) - > E34 M5 UL-LE 1>50 (de sista 50 RHD-bilar) = 50 st. (3.8) (egentligen INTE någon fabriks-special-modell och enbart 'individual-bilar' beställt av BMW GB och numerade i England men allmänt accepterad som en 'limited edition-modell) - > M540i (Canada) 32 st. (3.8) en komplett M5 MEN med 540i-motor > 540iSport (USA) ingen riktig M-bil, med närmast komplett M5-utrustning men 540i-driv-paket, fanns även som med automatlådan - 540iSport är INTE heller handbyggt i Garching som alla andra E34 M5 och även de 32 st Canada-bilarna - sedan finns det ett antal 'dealer-editions' men det är bäst att hålla tyst och dessa eftersom det leder bara till ännu mer förvirring ;) - har jag glömt något, Stephan ??? |
|
|
Tack för att ni redde ut detta grabbar ! Mvh Marc |
|
|
Karl; Det ska väl vara dom 70st RHD 540i 6vxl LE som även dom har Nürburgring-chassi, byggda 1995 för den Australiska-marknaden. Vad tycker du om att några M540i, hade ASC+T i stället för diffspärr, jag för min del vill ha med diffspärr, så dom bilarna är mindre intressanta än dom med diffspärr, för någon gång kommer jag självklart att köpa en M540i, helst den sista med komplettläderinredning och Individuallackering;) Mvh Stephan |
|
fjamsetramsa |
Nu är det ju så att min farsa har en M5 Cecotto-93..fanns inte i din lista ju... |
|
Stephan@ M540i är ju bara de 32 st Canada-bilarna byggda i Garching - en 540i med M-paket är ju något HELT annat - eller har jag missuppfattat något ?? fjamsetramsa@ E34 M5-exklusiv-paket (Cecotto) 3.6 fanns ju med i listan - någon annan E34 M5 Cecotto finns inte - vad din farsa har vet jag inte men det är ju lätt att reda ut, ge mig de sista 7 bokstäver/siffror av chassis-nrt. (altern. reg. numret) så skall vi kolla vad det är för bil din farsa har - (var han på Knutstorp-träffen med bilen, HHU ??? ) - vi får verkligen hoppas att din farsa inte har blivit lurat av en av alla dessa 'påhitt' ! M5touring register |
|
fjamsetramsa |
Han bor inte i närheten men det är en 93 3,8 du har nog fel i dina listor har kört den många gånger den ska vara en av 17 tillverkade han har köpt den direkt från fabrik i tyskland |
|
Ja, då har han blivit riktigt lurad för det finns INGEN M5 -93 Cecotto. Herregud, det är ju 3,8 liters motorn. De finns ENDAST med 3,6 liter. Skulle M5tourreg ha fel i sina listor så kan jag också tala om att då har också BMW M fel i sina egna listor. //Schnitzer |
|
fjamsetramsa |
Bevisligen finns det ju med 3.8 om inte Bmw lurat honom, dom här 17 bilarna var ursprungligen tillverkade endast för en grupp chefer på Bmw..dom kanske inte omfattas av ditt register |
fjamsetramsa |
Har nu talat med gubben, det är en 20 års motorsport, med en del delar från Cecotto |
|
fjamsetramsa: Du verkar inte veta vad du talar om. Hur kan du säga att det var en Cecotto utan att ens veta? Om det är en 20 Jahre Motorsport så borde det vara en -92:a. "Med en del delar från Cecotto"? Vilka sorts delar? Har du bilder från bilen? 17 stycken 20 Jahre Motorsport var det inte heller tillverkat, utan 20 stycken. Därav namnet! Fram med bilder och chassinummer så ska jag höra med min gode vän som arbetar på BMW i München. Han kommer garanterat att kunna svara på om det är en 20 Jahre Motorsport. Vad är det för reg.nummer? Då är den svensksåld eller? Annars kan du nog räkna med att det är en vanlig. //Schnitzer |
|
fjamsetramsa |
Då är det ngt annat, 17 tillverkade, står att det är en Cecotto i insboken, köpt i tyskland på bmw fabriken |
| Fram med regnummer eller chassinummer så är problemet löst. | |
|
Ja precis, kan du få fram det. Annars vet ju alla vad det är, en vanlig. Dessutom så står det inget om Cecotto i instruktionsboken. Det är väl någon som har lurats och skrivit dit i såna fall. Men som sagt fram med info, annars har du tyvärr inte mycket att komma med. //Schnitzer |
|
fjamsetramsa |
ska försöka det imorgon |
|
Karl; Det du kallade 540i Sport, kallar jag och ägarna 540iM-Sport oftast åtminstone... Länk , alltså dom 200 bilarna för USA-marknaden med Nürburgring-chassi och M5-94 bromsar, 65 med automat och 135 6växlade, sen är det dom 70st "av 249st sammanlagt RHD" RHD 540i LE med Nürburgring-chassi etc. Dom saknar M-stötfångare, M-speglar i motsats till M540i/540iM-Sport, hemsida/forum Länk Min 540iM, kallar den så, precis som övriga M-Paketade bilar, 320dM, 525iM osv., har likheten med M540i/540iM-Sport med vissa undantag, inga M-speglar, Shadowline från 95årsmodell i motsats till 540iM-Sport, 17" krysseker, 3 eker sportratt från 95årsmodell, fast M-chassi, dom små standard bromsarna, Vogelaugenhornträ från 95 årsmodell, min bedömning av antalet 50-200st av 797st sammanlagt ECE 540i 6vxl LHD, mer troligt åt det lägre talet, antal jag känner till 18st, kanske ytterligare ett par när jag får i gång min skiva med registret, det närmaste M540i vi fick i Europa, med från 1995årsmodell Avusblått/Daytonaviolett som standardkulörer Karl; Känner du någon som ägare, eller kan ta reda på VINnumret till en RHD 540iT 6vxl E34? Den har jag inga tillverkningssiffror på, vore roligt att ha fakta även på den, jag gissar på ca 75-150st. Det dök upp en Cecotto på brostugeträffen i kväll, ett känt exemplar, med 17" Alpina, i övrigt såg den korrekt ut. fjamsetramse, 20 Jahrebil den med V8nos och Ferritasystem eller den kraftigt ombyggda med bland annat huv med lufthål? Det är dom enda kända 20 Jahre i Sverige båda klassade som 92:or, trots tillverkning hösten 1992. Mvh Stephan |
|
fjamsetramsa |
Dom enda kända?? inget tillförlitligt register alltså ingen som kan ta reda på min bil då?? 1 av 17 -93 3.8 |
|
Dom enda kända i Sverige;) fixa chassinumret så löses detta, vilken färg är den för övrigt? Är den klassad som 93:a i Sverige? Mvh Stephan |
|
fjamsetramsa |
röd 93 recarostolar röda bälten mm |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.