|
Sida 6 av 15
|
|
|---|---|
|
Vart ska jag börja ......för alla nyfikna grabbar ...som följer detta... För att göra en lång historia kort ... Jari65 : Jag är ingen bilhandlare ...... Lillen : Bilen importerades 2005-08-15, så är jag mycket nyfiken på vart du får all info ifrån ??? För att det som regestreras är garantidreperationer , som, Programmer skriver . LÄS NÅGA VAD Programmer SKRIVER. (Vid anmälan av rostskada så tas mätarställning och jag är tveksam till att garantin gäller om bilar visar sig ha en manipulerad mätare eftersom bilen ska vara servad enligt bok för att garantin ska gälla och det har man ju inte bevis på i ett sådant fall. Jag har inte läst garantivillkoren men det är så jag har förstått det via diskussioner här och med handlare.) Här har du den info s-boken har : 2001-02-06 21563 mil BMW i Albstabt 2002-04-08 39427 mil ------"---------- 2003-08-14 62748 mil ------"---------- 2004-11-09 84180 mil BMW I Fritzlar 2005-09-14 97437 mil Sverige (ej BMW) Lillen här har du tel nummer till BMW Albstabt i Tyskland (07431)1322-0. Fax (07431)1322-40. RING om du vill, om du får några uppgifter eller inte ....Så hör av dig TACK.. Bilen är inte såld .... för att jag la in den för skoj skuld . För att se om det skulle vara någon som skulle ringa på annonsen.(Är arbetslös just nu) Jag är myckt nöjd med bilen , och jag kommer att bihålla den ... Jag känner mig absolut inte lurad kan jag säga ... Bilen är i topp skick .. Ska lämna in den 7 nov, för att byta baklucka och dörr. Jag kan säga att det är inte mycket rost , det är så knappt du kan se ... Då kommer jag att få en rost fri bil i alla fall, som inte många har . Är det något mer ni vill veta så hör av er .... MVH jossi |
|
| Men snälla Josef... Vad som står i serviceboken spelar väl ingen som helst roll eftersom den inte stämmer, eller hur? För tre år sen hade bilen gått 13 320 mil och nu har den helt plöstligt bara gått 10 000. Är det inte konstigt? | |
|
josef: har du själv beställt ett utdrag av garantireperationer på bilen eller litar du på att det stämmer eftersom du fått ok att byta baklucka. Känns ju onekligen konstigt att Lillen skulle lägga ut några påhittade siffror. Att han skrev 2005-05-15 var nog bara ett skrivfel för på vv's sida står det ju 2005-08-15 på det regnr som nämns. ___ //Ulf |
|
modano |
Josef De miltal Lillen skrev är beställda från BMW så om chassinumret stämmer så stämmer siffrorna. De siffrorna ger att din bil troligtvis gått runt 30000 mil. Hur vet jag då att miltalskollen kommer från BMW? Det var jag som beställde den! |
|
Modano: Du säger 30000 Mil, here GUD kom och titta på bilen .. Tror du att jag är blind , och inte kan se om den har rullat 30000 mil eller 10000 mil .Då måste någon byt presis ALLT på bilen ..Då menar jag verkligen ALLT. Snälla hur bär du dig åt för att kolla allt detta ???? Programmer:Jag litar på att det stämmer eftersom jag fått ok på byta baklucka.Har inte beställt något utdrag .. MVH jossi |
|
| Josef - Helt uppenbart kan du INTE se att bilen har rullat uppåt 30 000 mil trots att den har det. Du kan inte basera din "verklighet" på en optisk besiktning utförd av dig själv, en förfalskad servicebok och det faktum att din lokala BMW-verkstad inte nekade dig ett goodwill-jobb. Du som ägt så mycket bilar i allmänhet och E39:or i synnerhet borde kanske vara LITE mer insatt i hela problematiken...? | |
modano |
Josef Tycker du ska gå in på närmaste BMW verkstad och beställa miltalskontroll. Där jag jobbar tar vi 300+moms. Finns säkert billigare och även dyrare. Ganska billigt sätt att kolla upp sin bil? Eller ? |
modano |
Kan förresten nämna att för inte länge sedan hade vi en E39 535 inne. Skulle kontrollera ljusmodulen. Bilen var verkligen i superskick. Mätarställningen stog på 14000mil. Ljusmodulen sa 35000mil. |
|
Det här blev ju humor på hög nivå till slut. Följer fortsättningen spänt! :) Kanske man skulle slå BMW en pling och höra om de gör Goodwill-jobb på bilar som enligt Josef gått 97 437 mil! ;) Because it’s on the Internet, it has to be true! |
|
|
Kul att bilen kollades upp.... Hade detta på känn. En rymlig kombi med automat och navigation rullar INTE 2.000 mil per år. Så är det bara. Den som köpte denna bilen ny valde utrustningen och bilmodellen för att köra lååååångt. Josef: Har du talat med han som sålde bilen och meddelat vad du fått reda på? Eller mötte du honom på en bensinmack när ni gjorde upp affären? Hade han kanske ett oreggat kontantkort? Stod bilen på någon "kompis" till honom? (=bulvan). Tyvärr måste jag då meddela dig den tråkiga nyheten: KÄNN DIG BLÅST!!! Säljer du bilen utan att meddela nästa köpare så gör du dig skyldig till ett lika grovt brott som han som lät backa mätaren på bilen, bara så du vet..... Obs! Lägger mig inte i. Jag tipsar dig bara, kanske med en underton av "vad va det jag sa?" - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Har bilen haft en ägare och hans körmönster varit detsamma under hela tiden han ägt bilen så bör den ju ha rullat 27-28' mil och även om han skulle ha kört mindre de sista åren så lär det säkert ändå vara 20'+ mil på den. Hade själv tidigare en 540 som rullat nästan 15' när jag sålde den och den kändes som ny. Ingen som åkte med den trodde på att den rullat så långt och jag tror inte många hade ifrågasatt mätarställningen om den hade stått på hälften. Det är onekligen lätt att bli lurad bara genom att titta på skicket. Tyvärr Josef är det nog så att du blivit rejält blåst och det är förmodligen ingen lätt historia att lämna tillbaks bilen. ___ //Ulf |
|
|
I en annan tråd nämdes det i förbifarten att säljaren inte hade en fast adress utan en Poste restante adress vilket i de flesta fall inte brukar vara helt "seriöst"... ___ //Ulf |
|
|
I mina ögon verkar det som att Josef har/hade drabbats av complacency dvs självbelåtenhet. Han hade tidigare haft ett par e39, han trodde han var duktigare än vad han var. Han hade ju redan köpt flera stycken, han hade en uppfattning om hur en bil i en viss milklass ser ut, enligt honom. Så som jag ser det är detta en sorlig händelse, dock självförvållat. Det jag tycker är bäst att göra i denna situation är att kolla upp exakt hur långt bilen har rullar, sedan få mätaren framskruvad. I och med att bilen sägs vara i toppskick så skulle jag haft kvar den. Miltalet i sig är inte det viktigaste, bilen kanske har rullat 25" mil men det säger inte att bilen är slut för det, det bevittnar ju skicket. Personligen tycker jag att en bil som har rullat långt är kul/häftigt, själv ska jag försöka få min 323:a att rulla så långt som möjligt. Men köper man en långmilare ska man betala där efter. Du betalade för mycket för bilen, dem pengarna förlorade du för att spara 200/300 kronor. En dyr läxa. I ditt fall skulle jag behålla bilen länge och se till att ge den en inspektion 2 eller liknande. Göra om det till en ärlig långmilare istället för en skruvad importbil. Jag skulle ordna fram bevis, svart på vitt, och träffa den tidigare ägaren. Men det skulle inte ge så mycket, men jag skulle ändå valt att prata med honom. Men egentligen, en nyimporterad bil som inte varit i Sverige så länge, med långfärd utrustning och en e39, som är väldigt bekväm att åka i borde ha gjort dig mer vaksam, hur som helst, complacency drabbar även den bästa. |
|
|
MD: Då har du lärt oss ett nytt ord idag!! (complacency) - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
josef: Du har skrivit att det är 1 ägare på bilen. Hur förklarar du att bilen först är servad i Albstadt och sedan i Fritzlar, som ligger 44,86 mil från varandra? Verkar ologiskt enligt mig? Åka nästan 45 mil för att serva bilen? Kanske hade den person som "gjorde" den nya/falska s-boken bara just dessa stämplar till förfogande? Kanske tänkte han "man tager vad man haver"...och kollade inte ens vart dessa städer låg innan han stämplade upp boken...? Har du kopia på fzg-briefet så skriv gärna var ägaren bodde? ...så kan man kolla om det finns någon logik i detta långväga servande... - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Rolex: Complacency är inte bara ett ord. Det är de misstag t.ex. flygtekniker kan göra i samband med underhåll. En person som utför ett jobb ofta blir/kan bli så pass "praktiserad" på det att han inte följer manualen/jobb korten pga. att han utfört samma jobb 100 ggr tidigare och då missar något som sällan upptäcks i samband med linjeservice. Pga att det "aldrig har förekommit förut". Det är ett begrepp i samband med underhåll av olika slag. (En den av human factors) Något som kan få stora konsekvenser. Man kan se ett samband med josef bilköp och självbelåtenhet (complacency). Han har kollat på massa bilar tidigare, ägt liknande bilar och de har varit i sin ordning och han har sin bild om hur en 20.000 milare ser ut. Därför bedömmer han sig kompetent nog att bedömma att denna bil är ärlig pga sinnena säger honom det. Varvid han utesluter misstankar om mätarfiffel. Kontentan är att josef begick ett misstag som många männsikor gör, i alla olika sammanghang. A human error. |
|
735 |
Har följt tråden under dagen (med 9 timmars tidsskillnad) och den blev ju bara bättre och bättre.. josef: Stämmer det att bilen har regnr:xhg 168 (kommer själv inte ihåg från annonsen) och har chassinummer: GS43083?? Måste ju säga att det verkar ju föga troligt att lillen skulle skriva det han gjort om din bil om han inte hade rätt info. Isf josef får du väl tyvärr inse att du tillhör skaran som blivit lurad (se förövrigt Rolex berömda lista..). Inte skoj. För att få tillbaka stoltheten (din egen/och den gentemot din omgivning) tycker jag du ska försöka söka upp personen du köpte bilen av. Eller behålla bilen, som enligt dig är i nyskick, tills döden skiljer er åt.. BMW-förare älskar oftast! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Josef:Modano jobbar på BMW men har ändå råkat ur för samma sak som du, duktiga BMWmekaniker bedömde bilen till ett ypperligt skick och någon tanke på att bilen var mätarskruvad fanns inte, det uppdagades när Modano senare sålde bilen till en köpare som även han efter köpet kollade bilen med tidigare ägare i Tyskland. Modano tog tillbaka bilen på ett hedervärdigt sätt var den finns idag vet vi ej.. Du åker till BMW begär att få urdrag från Tyskland på garantireparationer/verkstadsbesök, kostar några hundra lappar med många har tjänat många pengar när dom upptäckt att bilen har förfalskad dokumenation innan köp genom att då avstå. Är väl säkert den tjugonde nyimporterade E39 i år som vi avslöjar som mätarskruvad här på forumet. En nyimporterade E39-98 med 9700 mil existerar bara i drömvärlden inte i verkligheten det måste man ha klart för sig. (undantag finns men dom hamnar inte i Sverige) Det är just det som är BMW/MB s kvaliteér en bil som rullat många mil på kort tid på autobahn slits inte alls så att det syns på bilen och en rekondad 25.000 milare kan se ut och kännas som den rullat 10.000 om den är välunderhållen och haft aktsam ägare. ///MVH Hasso Länk |
|
Ja, ja nu har diverse amatörpsykologer gjort sina uttalanden om josef och hans dumhet/självbelåtenhet! Give the guy a break! Om nu chassinr (o därmed det skruvade miltalet) stämmer så kan ju tråden användas att länka till när nästa person kommer som hittar "drömbilen" och struntar i varningsklockorna. Tyvärr är det ju inte helt ovanligt att folk blir lite blinda när de hittar en snygg bil med rätt utrustning och pris. Det är ju därför vi har sådana här bilar i Sverige för att man tjänar på att blåsa folk. "Säljer du bilen utan att meddela nästa köpare så gör du dig skyldig till ett lika grovt brott som han som lät backa mätaren på bilen, bara så du vet....." Ja, tycker det kostaterats att risken för att "åka dit" för det brottet är ju ganska liten ...tyvärr. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
jag tycker också att vi får lugna ner oss lite, jag menar Josef står väl just nu och tvekar om vad han har råkat ut för. sedan har vi ju i ärlighetens namn ingen aning om "lillen" har fått tag på riktiga uppgifter! Men Josef, jag trodde faktiskt att du hade köpt för många bilar vid det här laget för att hoppa över kontroll av garantireparationer! Det tillsammans med att kolla upp servicetillfällen är ju det enda sättet att vara hyfsat säker på om bilen är ärlig! Om jag var dig så skulle jag OMGÅENDE ta ut dessa uppgifter, så att du kan driva ärendet mot importören. visar sig "lillen" ha fått ut fel uppgifter så får din bil upprättelse på forumet. att inte göra något alls verkar väldigt dumt! då riskerar du att begå grovt bedrägeri när du säljer bilen vidare! för bilen var ju knappast billig, ens med 8000 riktiga mil på mätaren, och visar den sig ha gått 20000 mil så är den inte värd mer än kanske 90-95' kr. mvh Johan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.