AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
51.547

Vågar man köpa en 530 -01 utan s-bok ?

Sida 5 av 15
josef:
Min poäng med inlägget var att du INTE kollade bilen speciellt noga innan du köpte den. Jag tycker inte alls att det är konstigt att Bmw rostar, det gör även Merca, Volvo m.fl. Jag tyckte bara att det var konstigt att du sade först att bilen INTE HADE ROST NÅGONSTANS och sedan blev tvungen att byta ut bagagelucka och dörr.....

Förstår mig inte riktigt på dig när du startar upp en tråd angående en speciell bil och lägger en massa tid på denna, och sedan gör en tvärvändning och köper en nyimporterad bil utan o knappt kolla karossen? Än mindre kolla dokumentationen på bilen, när du först verkat vara så noga med dokumentationen på 530:n som du var intresserad av först.....
!!!!!!!!!!!!!! Tro mig jag har varit med om BMW bilarna sen dom tillverkades...!!!!!!!!!!
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Något säger mig att en person, trots sin expertkunskap, förmodligen fått obehaglig info om en viss bils historik och nu vill bli av med den...

Because it’s on the Internet, it has to be true!
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Kollade upp bilen genom regnumret som syntes i annonsen xhg 168

Sista noterade mätarställning hos BMW i tyskland är 13 320mil detta var
02 11 05.....
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Men oj! Det var väl ändå helt oväntat! lol

...tur iofs att bilen säljs med Josef-garanti. :)

Because it’s on the Internet, it has to be true!
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
lillen, jag är lite nyfiken på hur du kollar upp bilarna? jag menar, jag får pröjsa 200 spänn varje gång jag ska ha ett utdrag, men det betalar väl inte du för att kolla Josefs bil? Finns det någon internettjänst eller har du kontakter på BMW?

mvh Johan
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Efter har läst alla inlägg av Josef i denna tråden så börjar man ju undra :)
Har en kompis på BMW och enligt deras uppgifter så har bilen med chassinummer GS43083 denna historik

2000-11-13 36125km
2001-06-21 77231km
2002-11-05 133202km

undrar vad mätaren stod på nästan 3 år efter sista kända mätarställning av BMW-Tyskland då den impoterades till sverige 2005-05-15 och köptes av Josef 2005-09-07.

En del tycker säkert att jag är dum i huvet som skriver detta men dessa uppgifter kan vem som helst få fram.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Där ser man. Det konstiga är ju att BMW godkänt att byta delar på rostskyddsgarantin och i samband med detta så måste ju det felaktiga miltalet ha upptäckts. Den svenska BMW-verkstaden skickar ju en garantiförfrågan till BMW i Tyskland och bifogar ju då även aktuell mätarställning.

___
//Ulf
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Är det inte BMW Sverige som avgör garantigrejer i sverige.Måste vara mycket folk i Tyskland som bara sitter med garanti ärenden om man nu skulle utreda alla BMW bilar i hela världen. En tanke bara.

Rostskyddgarantin ser den till miltalet på en bil?
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
tror inte heller att mätarställningen spelar någon roll i fallet med rostskyddsgarantin, utan endast åldern spelar in.

vore kul med en kommentar av Josef, som troligtvis är tvärlurad. får man hoppas, aven om det låter konstigt, så han inte var införstådd med detta.

Mvh Johan
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Nu är annonsen borttagen. Undrar varför, är bilen verkligen såld så snabbt?

Låter som en tråkig historia. Väntar också på Josefs kommentar.

Racerbilen: Länk
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Har han fått bilen såld? Annonsen är iallafall borta....

Lillen: Den info som du får från BMW, visst gäller det endast garantireparationer? Eller är det så fort den varit inne för service på en aukt. verkstad?

Freude am fahren
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Är man så naiv så får man skylla sig själv därefter. Trots råd från panelen.

Ditec och andra seriösa rekondfirmor gör ett väldigt bra jobb som tydligen lurar människor som Josef. Men detta var inget nytt, han borde kollat upp den bättre, tidigare så garanterad han nybilskänsla och "ÄRLIGA MIL" yeah right. Där ser man.

Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Enligt vägverket så står Josef som ägare fortfarande
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Commander-crill

Djävligt bra fråga :) ska kolla upp det men man tycker ju att en service på Aukt.verstad borde gå att spåra i efterhand genom BMW.
modano
Vart har Josef tagit vägen??
Han har ju varit med om bilar sen de tillverkades...

Efter att ha läst tråden så känns en del saker lite märkliga; han säger han haft 4 (?) E39´or.
I början a tråden deklarerar han att han ska köpa en bil han ska ha länge.
Sen köps en bil helt utan koll på miltal, den SER ärlig ut.. jösses..
Bilen sägs vara i nyskick, ändå ska flera karossdelar bytas mot garanti.
Kommentar Josef ?

Commander-Crill; infon man får från BMW är vid alla verkstadsbesök hos auktoriserade verkstäder!

Johan; mätarställningen påverkar inte rostskyddsgarantin, den har man i 6 år (12 år fr.o.m. 2004?) oavsett miltal.

Lillen; känner jag dig eller ? ;)
Tror Josef är en liten bilhandlare !!!!!!!!!!!!!!!!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vilken fantastisk soppa! Jag läste faktiskt tråden när den handlade om den första 530in, tyckte de flesta poängarna var gjorda och har inte brytt mig kolla till tråden förens idag. Och vad får man se? Alla varningsklockor och visselpipor ringde, och så kommer Lillens bekräftelse. Tragiskt och tråkgigt för Josef. Men som Rolex påpekar, ena sekunden är man tveksam till en bil med hyffsad verifierad historik, till att köpa en helt okollad bil?

Modano: Stämmer att den är 12 år from april 2004 tror jag exakt.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

modano: vad jag förstått så kan du för en tyskservad BMW enbart få utdrag av garantidreperationer. Vanliga servicar lagras inte centralt av BMW-handlare i Tyskland som det görs i Sverige.

Vid anmälan av rostskada så tas mätarställning och jag är tveksam till att garantin gäller om bilar visar sig ha en manipulerad mätare eftersom bilen ska vara servad enligt bok för att garantin ska gälla och det har man ju inte bevis på i ett sådant fall. Jag har inte läst garantivillkoren men det är så jag har förstått det via diskussioner här och med handlare.

___
//Ulf
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Tyckte själv att det lät lite kul när jag ställde frågan om han hade kollat upp
bilen innan han köpte den och han svarade att man kunde "Se att den var ärlig" ;-)

Synd bara att han inte kollade den innan..

//Jimmy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.