|
Sida 2 av 15
|
|
|---|---|
|
Med tanke på att serviceboken är borta och ingen tidigare ägare lagt tid på att återskapa dokumentationen (typ Rolex ovan) samt att den inte verkar vara servad på aukt BMW tycker jag kan tyda på ett visst ointresse från bilens tidigare ägare och då kan man ju ställa frågan hur bilen är skött i övrigt. Finns gott om vältutrustade 530T på BMW i Tyskland och kan du vara utan M-sportpaketet så ska det gå att hitta 01:or för ungefär samma pengar som begärdes för bilen ovan. ___ //Ulf |
|
|
Som Hasso skiver , repobjekt för den pengen.NEJ TACK. Jag ska någ lägga ner detta projekt. |
|
|
Ok, om man slarvat bort s-boken men man borde ha sparat kvitton och annan dokumentation på servicen. Är detta också borttappat? Racerbilen: Länk |
|
|
Jag instämmer med alla som tycker att du ska steka bilen. Det känns inte som att den har fått den körlek den kräver och förtjänar. Ett tips från min gode vän Asken: känns det til 100% rätt i hela kroppen, är fakta raätt - köp. Tvekar du - Avstå. Bilar finns det fullt avm det hade kanske varit annorlunda om du varit på jakt efter en bostadsrätt i Stockholms innerstad. Lycka till! Don't dream it, drive it |
|
|
Varför har inte nuvarande ägare försökt fixa en ny servicebok om det bara är att beställa en ny och börja samla stämplar? Kan man undra.... Jag skulle inte köpa en bil för 180k utan dokumentation. |
|
|
Om det nu går o lösa servicedokumentationen, så går jag mot strömmen o säger: köp bilen om du får ett bra pris! Lite rost är väl inget som inte går att fixa? Utan att kunna verifiera milen hade jag dock avstått. Enligt mig är en bil som är importerad -01 ett något bättre köp än en nyimporterad bil. Dessutom slipper du besväret att åka ner till Tyskland. Nu får jag väl halva panelen emot mig efter detta inlägg, men mina egna erfarenheter är att det ALLTID finns någon liten defekt på varenda bil som är till salu. Är det inget mer än denna rost så hade jag köpt bilen och fixat detta omgående. Köper du en bil i Tyskland är det kanske ingen rost på bilen men istället finns något annat fel som du blir tvungen att åtgärda. Man får se till priset i detta fall, hade bilen varit 100% felfri så hade detta varit kanon, men då hade antagligen priset sett annorlunda ut. mvh |
|
Njuren |
köp ej BMW - i nöd och lust? |
|
På en 01:a bör man väl ha BMWs gererösa rostskyddsgaranti fram till 2007 beroende på när bilen är uttagen. Dock vet jag inte hur kinkigt det är med avsaknad av servicebok vid garantiåtgärder hos BMW. Fast jag hade nog gjort som de övriga redan föreslagit, fimpat denna bil och letat upp en ärlig 530 istället. Med tanke på utbudet bör detta knappast vara något problem om man kan tänka sig att rata utrustning som M-sportpaket och Navi+TV. |
|
|
Precis som Programmer skriver, det finns 530iAT-01 för begärt pris från Tysk BMWhandlare, till exempel just nu, modellår 2001, Oxfordgrön med 9740mil, 2ägare, till salu för €16990 med BMW Premiumselection, den har navi+tv, xenon, elkomfortstolar, glastaklucka, pdc, cdvxl, telefon, larm, hifihögtalare, självklart även Klimaautomatik och multiratt, det går alltså hitta bilar med korrekt historik för samma pengar, med mindre mil! Då bör inte priset på denna hamna över 150tkr. Mvh Stephan |
|
|
Stephan735i: 16.990eur x 9,45 = 160.555sek + importkostnader = drygt 170.000sek. Dessutom är bilen grön (inte lika poppis som silver), bilen saknar dessutom skinnklädsel. Att jämföra denna (tråkiga) bil med en silvermetallic som dessutom redan är klar på plats i Sverige (sedan 2001) tycker jag verkar lurigt?? |
|
|
Rolex: givetvis har du en poäng OM det går att säkerställa historiken på den silvriga men det verkar som att den bara varit inne på BMW för service en gång på sina 4 år i landet. Även bilen som Stephan länkar till saknar skinn så finns det andra med skinn och det mesta i utrustning för bra pengar. Jag spenderade många timmar på www.bmw.de under våren/sommaren och hittade många lockande objekt men då jag ville ha en med M-sportpaketet så fick man ha lite mer tålamod. Sen ska man inte glömma att begärt pris är 179' för den silvriga och ingen vet hur mycket säljare är villig att gå ner. ___ //Ulf |
|
|
Får du den för 150', köp! Men kolla upp historiken först. Rosten fixar du för 2-3'. //Marin |
|
|
Naturligtvis har den Oxfordgröna skinnklädsel, svart sådan, det var så självklart att jag inte kom i håg att nämna det. Mvh Stephan |
|
|
Stephan: tyckte också den var ovanligt välutrustad för att inte ha skinn men då och då stöter man ju på bilar med ovanliga utrustningskombinationer. Helt klart ett intressant alternativ för någon som letar en 530T. ___ //Ulf |
|
kilroy |
Servicebok i all ära, den är ju långt ifrån någon garanti för att dokumentationen stämmer. Jag har tittat på många BMW, både till mig själv och andra, där serviceboken helt enkelt varit förfalskad. Finns ärlig dokumentation att få tag i så hittar man den alltid med lite efterforskningar. Det tar några timmar, lite letande på webben, ett antal telefonsamtal. Det kan det vara värt även OM det finns servicebok.... Viktigt inför en framtida försäljning är ju att dokumentera allt man kommer fram till. Enligt min uppfattning är en sådan dokumentation lika mycket värd som en servicebok. Min M5:a hade en ifylld servicebok vilket inte hindrade mig från att kolla att uppgifterna verkligen stämde...vilket dom gjorde. Min manuella 540 hade ingen servicebok överhuvudtaget. Det tog mig 2 dagar att kolla upp bilens historik så pass att jag kände mig säker på att miltalet stämde. Bl a så kontaktade jag den förste ägaren i Tyskland, kontaktade 3 bilverkstäder i Tyskland (varav 2 på BMW), 2 verkstäder i Sverige samt ägaren före mig i Sverige. På så sätt kunde jag pussla ihop bilens historia. På så sätt kände jag mig minst lika säker på historiken som om jag haft en ifylld servicebok. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
kilroy: självklart är serviceboken ingen garanti i sig själv men ger åtminstonde något att utgå ifrån. Här har du en 5 år gammal bil som rullat i Sverige i 4 av dom åren och på 13000+ mil har den varit inne på EN service på BMW. Huruvida några servicefakturor finns är ju okännt. Den har även haft 4 ägare på dessa år. Det går säkert att spåra en hel del genom att kontakta tidigare ägare men personligen så hade jag ändå släppt denna bil. ___ //Ulf |
|
|
Servicebok är inte någon garanti, men det är en värdehandling... Precis som med alla andra värdehandlingar så skall man vara försiktig med dom. Är dom borttappade så är dom. Hur hade gått om man skulle till banken för att hämta ut pengar och dom frågade dig efter legitimation? Med argumentet jag kan fixa ett nytt ID-kort på ett par dagar så hade man knappast fått ut några pengar. Eller hur? Om man kan återskapa en bils servicehistorik så är det givetvis ett jätteplus, men om serviceboken saknas vid försäljningstidpunkten så är den bilens pris oavkortat lägre. Förfalskade serviceböker förekommer, likaså falska legitimationer. Skulle inte tro att man finge någon större framgång hos bankkassörska med argumentet: - Jag kunde faktiskt haft ett falsk leg också. ;) |
|
kilroy |
Jag känner ju inte till detaljerna om den här bilen när det gäller dokumentationen överhuvudtaget...det kan mycket väl hända att du har rätt. Med servicebok är det väl så att antingen litar man på den...eller så kollar man upp bilens historik ändå och då har man ändå lite efterforskningar framför sig. Saknas det servicefakturor finns det väl extra anledning till kontroll även om det verkar märkligt att man köper en ny bil och sedan inte servar den...fast man upphör ju aldrig att förvåna sig även om man sett mycket egemdomligheter. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
kilroy |
Jämförelsen mellan servicebok och ID-kort är väl inte riktigt relevant enligt min uppfattning... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
| Bara en undran hur lyckas man med att tappa bort en s-bok. Har själv aldrig ens tagit ut ngn ur handskfacket. Har dom med den på krogen eller? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.