AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
51.548

Vågar man köpa en 530 -01 utan s-bok ?

Sida 13 av 15
Finns det verkligen en "allomfattande" BMW databas någonstans??? Tanken har slagit mig att det kan lika gärna vara bluff! En sådan databas skulle förutsätt att samtliga BMW verkstäder och återförsäljare var online mot databasen så att uppgifterna registreras. Mig veterlig finns det ingen sådant system. Men ni som vet bättre är välkommna att motbevisa mig. Tills dess så lägger jag inte så stor vikt vid uppgifterna som postas anonymt här på forumet och tas som "sanningar". Jag tycker inte att ni andra heller bör göra det.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Rolex: visst är det så men en gissning är att det aldrig kan bli tal om någon kompensation då jag inte tror att han vill riskera sitt jobb. Man kan ju anta att det kan bli en konfliktsituation...

Peters idé ovan är ju god men en annan gissning är ju också att 330d inte kan beställa serviceorderutrdrag i obegränsade mängder vilket det lätt kan bli om man skulle introducera en sådan "tjänst" här på forumet...

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

PowerMac: Som jag förstått det så är det ett system som ett större antal tyska BMW-verkstäder är anslutna till. När någon lämnar in sin bil för service eller reperation så skapas en serviceorder som sedan lagras. Ser knappast detta som något konstigt.

___
//Ulf
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Helt riktigt PowerMac det finns ingen heltäckande databas där alla är uppkopplade, BMWs strävan är naturligtvis ditåt. Alla bilar går helt enkelt inte att kolla upp.

Dessutom är det så ju fler som har tillgång till en databas kan givetvis stoppa in uppgifter i databasen, både seriösa och oseriösa…Det är mycket pengar för en Tysk handlare att administrera en bilflotta till ett medelstort Tyskt företag, bilar som man senare får in till försäljning om några år, alla skador tas inte upp = minska bilens försäljningsvärde när handlaren vet att den kommer in till försäljning, saker och ting som borde byttas men inte bytts skrivs in i databasen e.t.c.
Precis så naiva som folk är, vet handlaren att det är på marknaden, står det inte i registerutdraget så har ingenting hänt, står det i registerutdraget så har det hänt.

Här sker ett större fusk än vid mätarskruvning, som inte är så ovanligt det heller.

Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
kan berätta en hemlighet till det finns ett antal registreringsnummer som inte är kopplade till något chassinummer utan bara till respektive modellkod i systemet. det går det går att plocka ut reservdelar utan att ange sit eget registreringsnummer och chassinummer t.e.x

Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Rolex mfl : Visst vore det bra att kunna få de uppgifterna som 330D redovisar, men som jag sa det är endast om man har rätt kontakter internt i BMW som man kan får tag i sådana uppgifter dvs inget som allmänheten kommer åt.

///MVH Hasso
Länk
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Givetvis så kan ingen begära att någon som anställd ska använda ett företags resurser för att ta fram information som inte är tillgängliga för allmänheten.
Att sedan BMW borde ha ett on-line system där auktoriserade verkstäder loggar de reparationer som utförs ser jag som självklart och mer förvånande att man inte har det implementerat. Att det släpar efter beror mer på en relativt låg mognadsgrad för on-line tjänster i Tyskland.
Dessutom tycker jag att det utdrag ur garantirepinfon som jag fick blev mer ett "jaså". Sa ingenting om vad som var gjort..
Hasso:
Jo självklart fattar jag att 330d inte kan missbruka denna unika möjlighet att kolla upp bilar internt. Då skulle ju den snubben inte få göra annat än o kolla upp bilar åt folk till höger o vänster... Men visst blir man lite avundsjuk... :)

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En kollega köpte en importerad Mazda626 från Tyskland som han försökte kolla upp via Tyskland hos Mazda, men det fanns inget sådant kontaktnät alls att tillgå liknandes BMWs garantirep.uppgifter. så det finns alltid dom som har det värre :)

///MVH Hasso
Länk
Men hur kan ni tro på ett anonymt nic på forumet som eventuellt postar nuffror ur det blå? Det finns inga bevis att uppgifterna är riktiga, eller var dom kommer från. Då det inte verkar finnas en allomfattande kontrollerad databas så är dessa uppgifter inget att hänga i julgranen. Inte ens om dom verkligen kommer från rätt källa! Tro inte allt ni läser.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Powermac: För vissa är källan inte anonym.

///MVH Hasso
Länk
Länk

Är Josef tillbaka?
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
"Stämmer inte milen, du får bilen Gratis", hoppas han håller vad han lovar...
Pe
38
Peter Redin
528 IA Touring -00
Tjena Jaken Har du handlat bil nyligen kanske xmr-230 528 ia

Pe
38
Peter Redin
528 IA Touring -00
Detta ska bli intressant att få se vem som köper Denna kärra

Pe
38
Peter Redin
528 IA Touring -00
En 01 som gått 7500 mil ?

Peter: Hur löste det sig för dig?

/Udo Dirkelsniff

Länk
Verkar ju helt klart va en som håller på med bil affärer och säkert inte lika oskydig som han gav sken av eller ? Länk
"(Stämmer inte milen, du får bilen Gratis)."

Rätt kaxigt sagt, hoppas för hans skull att den inte är skruvad :)
Pi
134
Pitbull_Power
Bmw 535 E34 -90
Bilen har regnr XLW320
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.