AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
51.570

Vågar man köpa en 530 -01 utan s-bok ?

Sida 1 av 15
jo
183
josef
525IA Touring-02
Det är nämligen en 530 iA Touring -01 ,Silverm.till salu på blocket .

Årsmodell: 2001 Miltal: 13 000 - 13 999 Pris: 179 000 kr

absolut fullutrustad:navt,tv 16:9 skärm.svart nappaläder.el komfort stolar med minne och massage(aktivsits)elratt+multifunktion.telefon med handsfree+röststyrning, parktronic fram+bak
cdväxlare+soundsystem.farth.dscIII.regnsensor.
aut med steptronic.xenon.digitalklima.dubbelglas
glaslucka.17 tum M fälg 8tum+9tum nivåreglering
vita blinkers nya motorn 232hk import som ny 2001
avbländbara alla speglar samt infällbara 4 elhiss
(tv bortkodad så man se när man kör)servotronic

Den finns i Luleå.

Det ända jag har hakat upp mig på, är att han inte har någon service-bok till bilen .

Han har mailat många bilder på bilen, och den verkar mycket fin.

Vad ska man göra i detta situationen ???
Är den värd 150000:- Eller ????

MVH

jossi
jo
183
josef
525IA Touring-02
Glömde en sak , den har haft 4 ägare ..

MVH

jossi
Jag köper den inte. Det finns altid fler bilar att köpa. Men om du envisas så kan du alltid ringa tidigare ägare och kolla upp historiken samt bakgrunden till den "borttappade" serviceboken. Om du har för avsikt att ha kvar bilen länge, och du inte misstänker något fuffens, så kanske du kan överväga ett köp. Annars nej...
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Ska reflekteras oerhört mycket i priset om en så ny bil saknar servicebok. Men som PowerMac säger så om den är fin och du ska behålla den i 5-10 år så gör det mindre skillnad.
jo
183
josef
525IA Touring-02
Jag hade tänkt ha bilen länge.
För att den har allt jag ville ha och lite till ..

En riktig drömbil helt enkelt,rätt färg,absolut rätt utrustning.

Jag blev helt enkelt KÄR ....... i bilen.......

Så är det ju en bit att åka , Norrköping till Luleå Ca : 100 mil ..

An
66
Antijustering
Bmw 530 Ia Touring
Vet inte om det bara e jag eller ? men jag hade inte köpt den bilen till att börja med så höjjer jag ögonbryna för "tv-spärr borttagen" dvs vilka firmor gör sådant om inte dom som håller på med justeringar av km m.m men visst jag kan ha helt fel. men ring tidigare ägare får bes papper skickade m.m
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Man kan ju fråga sig när serviceboken har blivit borttappad? Det naturliga borde ju i så fall vara att skaffa en ny för att åtminstonde dokumentera den fortsatta historiken. Det borde ju relativt enkelt genom föregående ägare ta reda på vilka verkstäder dom använt. Finns det någon dokumentation i form av service eller reperationskvitton och besiktningsprotokoll. Borde ju också gå att göra ett utdrag på garantireperationer.

___
//Ulf
Är det denna eller ----> Länk
Kan ju inte ta mer än någon timme o reda ut all servicedokumentation vilket inte borde göra bilen speciellt svårsåld.
Inte en chans att du får den för 150.000kr......
Snacka om skambud..... (29.000kr i prut på en redan relativt lättsåld bil = Pinsamt!)
jo
183
josef
525IA Touring-02
Rolex Svar : Ja , det är den bilen som du la länken ....

Det är en liten buckla på vänster bakdörr ,som du ser på bilden (Annonsbilden). Annars ska allt funka.

Du menar att ,det är bara att åka om jag får för detta priset (150.000Kr).....
Håller med Rolex.......
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
ett litet tillägg till Rolex inlägg; det borde inte ta mer än någon timme att kolla upp servicetillfällen i Sverige, eftersom BMW Sverige lagrar serviceuppgifter centralt. det ska räcka med att kolla den på vilken BMW-verkstad som helst. För själva boken är ju egentligen inte värd något. Men säkerställ bara att den var ny när den importerades, något du enkelt kan se på det första besiktningprotokollet.

håller med om skambud, ringde någon och skulle pruta 30 lök på min bil så skulle jag kasta på luren. ville jag sälja den för 150' så hade jag annonserat ut den för 150'!

mvh Johan
Fast en bil utan servicebok är ett stort minus vid försäljning. Det spelar ingen roll om man kan rekonstruera servicetillfällen. Bilen blir för evigt misstänkliggjord. Speciellt om TV:n är upplåst då många vet var man gör sådana upplåsningar. Det skulle vara om man lyckades få BMW verkstaden som har servat bilen att stämpla i en ny servicebok i efterskott. Vet inte om dom är så pigga på detta dock... Själv så hade jag förhandlat ner priset rejält på avsaknad servicebok utan att skämmas. Som jag ser det så är en orginal servicebok en värdehandlig. Om man tappar den så har man tappat dess värde, och kan följaktligen inte räkna med att kunna vifta bort det hela med "Kan ju inte ta mer än någon timme o reda ut all servicedokumentation"...

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Skulle vilja lägga mig mitt emellan. Kan historiken verifieras så har ju Josef denna dokumentation att visa den dagen han ska sälja. Självklart så bör ju avdrag göras om bilen saknar servicebok men 29' är mycket att pruta då under förutsättning att historiken kan styrkas. Skulle säga att normalt prut + avdrag för saknad servicebok borde ge ett pris kring 160'.

Josef har ju också sagt att han planerar att ha bilen en längre tid och att bilen är specad precis som han vill ha den.

___
//Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Följande brister vid besiktningen för åtgärd: 2st Däck för litet mönsterdjup 050831.
Fast bilen blev godkänd ändå ??

///MVH Hasso
Länk
jo
183
josef
525IA Touring-02
Har kollat med BMW , det enda dom har på bilen är att den är servad någon gång,År 2003 . och då hade den rullat ca 5000 mil .
Jag håller med powerMac , S-bok är en mycket viktig värdhandling .....

Ägaren som har bilen nu , har haft bilen bara 6-7 månader ..

Så skam bud vet jag inte om det är ...där imot hade han s-boken så skulle jag kunna lätt ge 160 tusen..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den borde fått en inspektion II vid ca 10.000 mil och ytterligare en oljeservice och finns inte det på papper så är det ju ingen som vet om den fått nån service alls egentligen om det inte finns fakturor med angivet miltal på som styrker det. Kan ju vara servad utanför BMWs nät. tex.
Föregående ägare verkar var knepig att spåra i 08 området.
Bilen är tillverkad 09/2000 och första registeringsdatum i Sverige 2001-06-08
Så den var nog inte "ny" när den importerades.

///MVH Hasso
Länk
jo
183
josef
525IA Touring-02
Killen skicka lite mer bilder på bilen ..Jag fråga satt om det där med ROST, dörrar och bakluckan .
I bakluckan fanns det rost bubblor , när man öppnar glasluckan så ser man det .
så fanns det nedre kant på stora luckan också ,(rost ).
Dörrarna hade klarat sig .
Dom erfarenheterna jag har ,så byter inte BMW något ting , om man inte har s-bok.

Så frågan är ska man lägga ut mer tid på denna bil eller inte ????

En bil för ca :150-160 tusen , och börja laga rost .

Min gamla 528 iA Touring -97, fick jag utbyt .Motorhuv, tredörrar ,bakluckan .
för där hade jag en komplet s-bok.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tycker nog du ska lägga ned, inte ett repoobjekt för den pengen.
150 känns mycket för bilen om den inte har styrkt service samt kostar för byte och lack av baklucka, Förmodligen en bil som haft sitt liv utomhus väldigt länge.
Bakluckorna är ju felkonstruerade så det blir alltid rost för eller senare på touringar som förvaras utomhus.

///MVH Hasso
Länk
På tal om serviceböcker. Köpte för två år sedan själv en svensksåld Audi av årsmodell -00 utan servicebok (den bortskämda snorungen som ägt bilen innan mig hade slarvat bort den). Ringde bara till VAG innan köpet och fick all dokumentation faxad till mig. Köpte sedan bilen och beställde en helt ny servicebok, postade den upp till Sthlm där bilen hade fått alla tre tidigare servicear gjorda, firman stämplade i servicearna och skickade tillbaka till mig. Vips så hade jag en s-bok med full dokumentation. Fick även kopior på verkstadsbesöken ända sedan ny.
Svårare än så är det inte eftersom i stort sett alla auktoriserade verkstäder har alla uppgifter på data.
mvh.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kliv av... Bilen har för osäker bakgrund, overifierbar utan en massa jobb och dessutom rost och annat....
Ta hem en bil själv från tyskland gärna från en aukt BMWhandlare. Att köpa det billigaste är att skjuta sig själv i tån, och betala för det dessutom:)
Mvh
Asken
La
147
Lasse I
M3 3.2 Coupé -96
Leta vidare efter ett annat ex. Med tanke på allt som kommit upp redan innan du ens tittat på bilen så är risken uppenbar att du kommer att ångra ett ev köp senare.

/Lasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.