|
|
|
|---|---|
| Vad är rimlig kostnad för byte av bakaxeln på en 325 coupe -93, bara arbetskostnad? Såg i Haynes och det verkade ju inte "så" jobbigt att byta | |
| burnat sönder den eller? :P | |
| Egentligen är ju inget jobbigt att byta, bara att skruva lite mer eller mindre, det som gör det till en pain-in-the-ass är ju om bultar rostat fast lr så, då äre bra att ha en sand säck att slå sig less på mellan varven :D | |
teposen |
Hur svårt är det att byta bakaxelklumpen på en 320 e30? Står det i Haynes hur man gör? Passar diffen från en 320iA (med samma utväxling) på min 320i? Tack! |
|
Man behöver ingen Hyenabok för klumpbyte på en E30. Man får flytta tummen ut från mitten av handen och skruva lite bra. :-) Det är inte något jättesvårt jobb. Lite basic verktyg samt tålamod om skruvarna sitter fast. En hylsnyckelsats, några fast nycklar en domkraft och två pallbockar är vad som behövs. Diffklumpen från en automatbil funkar utmärkt. /Anton |
|
|
Insexnycklar och ett rör att förlänga nyckeln med behövs också. Drivaxlarna brukar sitta rätt bra mot medbringarna.. /Anton |
|
teposen |
Okej.. För brorsans polare kan byta den åt mig för 1000:- vilket jag tycker är lite väl mycket. Jag har tillgång till kompressor och mutterdragare hos polaren... så då borde jag kunna byta den där rätt lätt altså? Behöver man nya skruvar/packningar tro? |
|
Njae nya skruvar är inget måste om dom inte är väldigt dåliga. Mutterdragare är bara att glömma. Möjligen till drivaxlarna, det andra kommer du inte åt med den. /Anton |
|
|
Tätningarna kan du köpa för 100kr från motornord, lika bra att du byter dessa. Det är en pina att ta ut dom gamla utan att skada dessa. |
|
teposen |
Okej. Var fasen hittar man dem på deras sida? Och vilka tätningar är det exakt? |
| Jag undrar också lite om detta byte! Är i färd med att göra det! Ska man gå igenom bakklumpen först? | |
teposen |
Finns dessa tätningar som jag behöver att köpa i uppsala? Tack! |
| e de ingen som svarar på ursprungsfrågan? | |
| BMW i Malmö tog 4000 kr för bytet.( på en 320 E:46:a). De satte dit en beg, som kostade 5000 förra äret. | |
|
Att byta klumpen på e30 var skitenkelt. Jag råkade burna sönder min förra BMW och fick tag på en lös klump för 300:- (bra kontakter) sen tog det typ 20-30 min att lossa den trasiga och sätta dit den nya helt utan Haynes. Har man taskigt med utrymme eller behöver mer kraft till drivaxelbultarna funkar rörtång alldeles ypperligt! |
|
teposen |
Bytet gick hyffsat igår tills jag skulle ta loss kardanen från klumen. Muttrarna fick jag bort, men bultarna sitter kvar och jag får inte bort dom. Hur ska jag göra? När jag hissade ner klumpen som jag hade hissat upp för att få låss alla bultar lättare så hängde typ klumpen i den anslutningen mot den tvärgående balken. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.