|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag går i bilbytartankar. Funderar på BMW 325i coupé 92-95. Har hittat en intressant på blocket. 325 coupé -92. Min fråga är, verkar denna prisvärd? Länk Vet att det inte står mycket info i annonsen, men vad tror ni? Har mailat säljaren och det verkar som priset inte är omöjligt att diskutera. Hur billig ska den vara för att vara värd sitt pris? 45-50kkr? Det jag har som krav är att den skall vara praktiskt taget rostfri, och allmänt i bra skick, är inte ute efter något lik. Vore tacksam för tips och synpunkter! Mvh Carl. Pärlan: Länk | |
|
Jag sökte på di.se/bilpriser och fick fram detta: Bilpriser.se har värderat följande objekt enligt nedan, baserat på de uppgifter och den registreringsinformation som erhållits samt att fordonet är i fullgott skick. Köppris 37 300 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare. Privatpris 26 000-32 000 kr Uppskattat pris vid köp av privatperson. Vald bil / data från bilregistret Reg.nr. REH916 * Effekt 141kW / 192HK * Fabrikat BMW Fordonstyp PB / Täckt * Modell 325i Coupé, E36 (192hk) 1:a reg.dat 1992-01-01 (1992-01-01 *) Årsmodell 1992 Tillv.mån. * Mil 18000 * Data från bilregistret. Standardtillval Direktimporterad Ja Vinterdäck i OK skick Nej Servicebok&serv. enl. plan Ja Taxi/Budbil/Lb-reg Nej Vit/Beige/Brun Nej Metallic Nej Hund/Djur/Rökt Nej Småstad/Landsort Ja Modelltillval Komf.pkt saknas Nej Helläder Ja Automat Nej AC saknas Nej Jag hade kanske inte matat in allt rätt? |
|
| Funderar du på en bil närmare 60 kkr hade jag valt en 328 i stället. Priserna på 325or börjar på drygt 30 kkr. 55 kkr känns som en dålig affär för köparen. | |
|
Okej, men som han skrivit i annonsen, så är priset inkl. all utrustning. För min del går ju NoS-systemet bort, även MD-spelaren. Kanske även övrigt billjud. Iom. detta kommer bilen bli billigare, hur mycket vet jag dock inte i nuläget. Sen tillkommer ev. vanligt prut. Frågan är dock vilket pris som verkar lämligt som slutpris? Beror ju också mycket på skick, men om man utgår från att den är frisk både i kaross samt motor, låda, bussningar stötdämpare? Själv är jag beredd att betala några kronor extra för 17" hjul, M-front samt vingen. För det är ju sådant som inte finns med i di´s listor. Fler svar mottages gärna! Pärlan: Länk |
|
|
Jag är lite skeptiskt till just den bilen. Verkar att få ha gått rätt hårt, vilket kan kosta dig rätt mycket inom snar framtid om du nu skulle bli bilens ägare. Satsa på en >93 med vanos och det nyare gasen i ac:n. Jag skulle väl värde den till strax under 40, men det beror lite på vem som ska köpa den, den kanske faller någon i smaken. Men inte min smak. Jag skulle satsa på en 328/23:a runt dryga 50. Bättre bil enligt mig. 17" hjulen är ju bra, men inte lika bra när du måste köpa däck för 5000 för däcken skulle ju vara slut enligt säljaren. Dessutom är det inte vidare snygga 17 tummare. Vidare så vet man inte om Ac:n fungerar som den ska, eller om den är konverterad. Inga sportstolar, stort minus för mig. För den summan pengar skulle jag köpt en annan bil, men det är ju vad jag tycker och har för krav på min bil. Detta kanske är drömbilen för någon annan. |
|
jimmy/bmw |
om man ska köpa en 328/323 för runt 50000:- så är det nog en bil med lite små skavanker inte alltid kanske med ofta. Medans en 325:a för runt 50000:- är i mycket bra skicka !! |
|
jimmy/bmw: Det är vad jag också fått för mig, de flesta 323/328 verkar ligga mellan 70-90kkr. Nog för att det säkerligen finns prutmån på dessa, men det känns inte som man kan ställa sig och pruta 20-30kkr heller, tyvärr. Och personligen köper jag ju hellre en bil som är ett par år äldre, men får en bil i bra skick, än att köpa en nyare med rost, och div. andra defekter. Jaja, ska fundera lite på det här, och kolla upp om bilen är något att ha överhuvudtaget. Mvh Carl. Pärlan: Länk |
|
|
Otroligt vad vissa E36 säljare begär för sina gamla klenoder. En stylad 325 med NOS ger många varningsklockor i mitt huvud. Att idag lägga närmare 50kkr för en 92:a gör bara säljaren glad. Som jämförelse sålde jag i början av sommaren min klockrena 328 96:a, svensksåld, digitalklima, komfortpaket. 2 ägare innan mig, full dokumentation för 61kkr (begärde 69kkr). Inte var den lättsåld precis, tog nästan 1.5 månader innan någon hörde av sig. Eftersom jag inte är imponerad av plastikoperationen denna bil genomgått skulle jag ge max 30-35kkr för den. Den verkar sakna nya kliman och den trevliga Vanosmotorn. Bilen är 13 år gammal och har säkert fått smaka på ett och annat under årens lopp... Bättre att sikta in sig på en 323/328. Att det ibland begärs fanatsipriser för dessa med är en annan femma men jag har sett flera som verkar fina där man bör landa på ett slutpris mellan 50-60kkr. |
|
|
En liten kommentar till jimmy/bmws inlägg...tyvärr är det ingen garanti att ett drömpris per automatik innebär mycket fint skick. E36 är dessutom en gammal modell där man får räkna med reparationer oavsett inträdesbiljett om bilen är brukskörd. I många fall innebär alltså skrönan "man får vad man betalar för" att man i många fall betalar alldeles för mycket för vad man egentligen får. |
|
|
Jag vill påminna herrarna härinne som hela tiden snackar om priset på bilen, det är faktiskt skicket som avgör vad bilen kostar. Det kan underlätta om man dessutom har TITTAT på bilen, gått igenom allt med ägaren etc etc För mig är dokumentation A och O, då menar jag INTE att det viktigaste är att serviceboken ska vara stämplad överallt. Jag värdesätter ägarens egna noteringar och framförallt kvitton väldigt mycket. Finns det en ordentlig "bibba" med papper och nedskrivna datum för oljebyten och andra åtgärder är det ett klart plus. Själv betalade jag 45 kakor för min 325i -93, vilket var ett väldigt bra pris med tanke på skicket (fullständigt rostfri trots import 97), utrustningen och stenkollen dåvarande ägare hade på både tidigare ägare och papper. Min uppfattning är följande: Betala det du själv tycker att JUST DEN bilen är värd, men gör det med vetskapen att du köper en välvårdad bil som blivit omskött på bästa sätt. Köper man bilen efter prislappen är man otroligt illa ute! |
|
|
Freddeboy, din attityd mot de som värderar är inte bra. Det har fått mig att helt sluta att värdera tre serie bilar eftersom kommentarer som din får allt fler att tröttna. Kan passa på att påminna dig om att: - det definitivt INTE är bara skicket som avgör priset på en bil, efterfrågan är mycket viktigare. - det är inte helt nödvändigt att ha tittat på bilen innan man kan göra en ungefärlig uppskattning om vad bilen är värd. Om det inte gjordes skulle ytterst få affärer göras upp där säljaren och köparen befinner sig långt ifrån varandra. - att inte köpa bil efter pris brukar straffa sig när det kommer till försäljning är min erfarenhet, då gäller inga floskler som "man får vad man betalar för och dyl" Slutligen så anser jag att tonen i åsikterna gällande obekväma värderingar måste bli mildare annars kommer de flesta att tröttna helt och hållet. Några ord från en tidigare aktiv, men numera passiv forummedlem. |
|
|
simon_en: Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, men jag ska försöka ge en bild av hur jag resonerar genom att ställa dig några enkla frågor och påståenden. 1. Är det INTE skicket på bilen som avgör? Vad har efterfrågan att göra med mig som köpare/säljare? Det spelar väl ingen roll hur många 325 -92 som finns till salu i Sverige om 90% av dem är sönderkörda, vanvårdade och ser ut som en påse skit? 2. När det gäller "tittandet på en bild" i en annons, är det löjligt att påstå att man kan uppskatta ett rimligt pris när man ser 20-30% av bilen. Däremot kan man få en fingervisning om man ska åka och titta på den eller inte. 3. Självklart ska man inte betala 70 kakor för en sådan modell vi snackar om här, men att häva ur sig "jag hade gett 30k" utan att ha sett bilen känns lite tamt. Jag kan oxå köpa en 325 -92 för 25000kr, men jag har säkerligen en hel del saker jag måste åtgärda inom en snar framtid. |
|
| Skicket på en bil är ju avgörandet om man ska köpa eller inte köpa,jag betalar gärna lite xtra om bilen är i bra skick,välskött.Om man läser hur många som e pedanter här inne man vill inte köpa sönderkörd,inrökt,djur i bil som stinker hund osv,men men smaken e som baken... | |
|
Freddeboy: Vad jag tro att simon_en menar är att om det finns hundra bilar till salu och (som du skriver) 90st är "skrot" så finns det 10st kvar som är fina och om det då bara finns 5spekulanter så blir är efterfrågan inte speciellt stor vilket garanterat kommer att synas på priset. MAO så spelar efterfrågan en stor roll på priset. Se på ex M3´or som idag kan köpas för löjligt lite pengar beroende på att efterfrågan är så liten på gammla högprestanda bilar.. IOFS gällde diskussionen nu en 325´a men ni förstås nog vad jag menar. Sedan kan man ju alltid diskutera vad en 325 LR M3´a "borde" kosta men bilen är ju fatiskt inte mer värd en vad någon är villig att betala för den. Mvh Jimmy |
|
|
Jemej: "bilen är inte värd mer än vad någon är villig att betala för den" Det påståendet är ju faktiskt ganska självklart. Men nu pratar vi kanske inte om bilens värde utan om "skickligheten" hos säljaren och "dumheten" hos köparen. Jag är helt införstådd med ditt resonemang, om man har planer på att sälja bilen omedelbart efter köpet. Självklart kan man inte räkna med att man ska få tillbaka samma pengar man betalade för en bil man köpte 2 år tidigare. Personligen köpte jag en 325 av 2 anledningar: 1. Naturligtvis körglädjen! (behöver man inte säga två gånger) 2. Det låga priset i förhållande till hur mycket bil man faktiskt får. Nåväl, jag unnar "Carl L" en god bilaffär och många dagars njutning om han köper en 325! |
|
|
Får be om ursäkt om jag missupfattade dig men jag fick för mig att du inte tyckte att efterfrågan var relevant när du skrev: "Är det INTE skicket på bilen som avgör? Vad har efterfrågan att göra med mig som köpare/säljare?" Men jag fattar nog hur du menar nu.. MEN jag håller faktiskt med Simon_en om att efterfrågan faktiskt inverkar mer på priset än skicket (tråkigt nog).. Mvh Jimmy |
|
|
Freddeboy: Det enda som spelar roll på värdet på en bil är tillgång och efterfrågan. Vad spelar det för roll om man sitter med en rostfri, klockren E36 om det inte finns köpare pga att det går 100 bilar på varje spekulant? Resulterar i att säljaren måste sänka priset om denne måste sälja sin bil oavsett skicket. Jag har den erfarenheten att personerna som kan tänka sig att betala extra för skicket brukar lysa med sin frånvaro när det väl är dags att sälja. Istället försöker spekulanter betala så lite som möjligt för en riktigt fin bil :-) Men det är som sagt den erfarenheten jag har. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
Kristoffer_L: Frågan är varför man köper bilen, om man köper för att sälja eller om man köper för att använda den. Sen är det klart att pengar spelar in, om man har dåligt med "läder" bör kanske inte ett bilköp vara prio ett! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.