AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.785

Problem med basen som försvonner

Visa användare
80
petros
BMW 325Ci -01
Tja!
Har installerat mitt system provisoriskt i bilen innan bygget. Det gäller bas och slutsteg i BMW 325Ci E46 -01
Tyvärr så är det något som är knepigt. Basarna funkar som de skall när jag står med bilen. Men ibland när jag kör så tappar jag basen. Efter en stund kommer basen igen och kan fungera bra stund. Steget är på hela tiden när basen försvinner. Har en styrenhet i bilen för basen så där ser jag om slutsteget är på. Vet att allt är rätt kopplat och det är inget glapp någonstans. Det är rejält tilltaget av kablar till alla prylar så det kan inte vara att man tappar effekt av det.
Det ända som jag kanske misstänker är MDS RCA hög/lågnivåomvandlare som är inte som den skall.
Länk

Tyvärr har jag inga lågutgångar på min original spelare så det fick bli sådan omkopplare. Denna är påkopplad till bakhögtalare. Alla prylar är nya utom basar som är x2 GAS, Effekttålighet 400W max. 200W RMS. 30oz magnet.
Steget är MDS AC-3 Audiophile Classic 2-kanals kraftpaket som ger hela 600 Watt eller 300 WRMS uteffekt. För start impuls till steget tog jag matningen från baklampan. Men som sagt detta är provisoriskt innan man börjar bygga och det börjar inget bra :)
Ja, det är ingen lätt uppgift att veta vad som är fel. Det ända som jag kan göra till att börja med att byta ut omkopplaren till biltemas som jag har liggande för att testa om det är den som spökar. Annars kanske steget, vet inte..
Är det någon som har en ide eller fler så är dom välkomna.

Mvh.
///Peter
Länk

Mvh/ Peter
Hemsida: Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag tror inte det beror på hög/lågnivå omvandlaren men prova med din biltema omvandlare , kan det inte vara att steget klipper pga överhettning el dyl? brykar finnas en diod på steget som tänds om stegets "protection" gått in.
Lotus Samuel
Hur har du kopplat basarna på steget? Om du har bryggkopplat båda basarna så är det nog där problemet är.
Li
60
Libell
323i M Touring -96
Driver steget enbart basarna? Hur vet du att steget lämnar några signaler till basarna när basarna slutar spela? Det kanske som nån skrev klipper när det blir för varmt eller nåt annat skumt... ?
Visa användare
80
petros
BMW 325Ci -01
Tack för alla tips!!
Har nog löst problemet..
Tack!!

Mvh/ Peter
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Vad var det för fel då?
Visa användare
80
petros
BMW 325Ci -01
Rev ut allt och började från början.
Kopplade om de 2 basarna i serie eftersom baslådan har ingen sluten vägg. Sedan körde jag bryggkoppling i steget så jag får 600W ut till basarna i mono. Bytte ut låg/högnivå omkopplaren också.
Ja, nu funkar det bra men behöver en konding också, tycker steget orkar inte riktigt fullt ut. Men det kommer. :)

Mvh/ Peter
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Är du säker på att du seriekopplade?

_______
/Chrille
Visa användare
80
petros
BMW 325Ci -01
Ja, det klart att jag är säker på det. Varför inte?
Förklara..

Mvh/ Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.