|
|
|
|---|---|
|
Har bytt maskin i min e30 från 320 till 323 och undrar om jag ska använda blyersättningmedel till min 323 från -85?! Snälla hjälp mig! Mvh/ EL-Grecko | |
|
Jag tror inte det behövs på 85 eller nyare. men är ej säker. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Det är väl alu-topp? Med andra ord ventilsäten i hårdmetall, alltså behövs ingen blyersättning. |
|
|
Kolvsallad>>>Där har du fått det "lite om bakfoten". Har ingenting att göra med om den har aluminium eller lättmetalltopp huruvida den ska ha blyersättning eller ej.. Helt säker kan man bara vara på att BMW motorerna har härdade ventilsäten då katalysator'n kom till "Sverige-bilarna", dvs runt -88. MEN annars>>>På bl.a. BMW före 1985 så rekommenderades det att köra med blyersättning( Bl.a. Statoils rekomendationer). En motor från -85 är ju ett s.k. gränsfall isf, men JAG skulle iaf inte chansa med att köra utan medlet till denna motor. Kör man hårt med bilar med "mjuka" säten och utan blyersättningsmedel så kan sätena skadas och därmed så kan även ventilerna "brännas" vilket ju slutar i en kostsam renovering.. Ps>>>Jag kör med blyersättningsmedel i min M535:a trots att man enligt bl.a. Statoil säger att det ska gå att köra utan..Ds. Mvh Janne. |
|
|
Tack för all hjälp, då kör jag med medlet. EL-Grecko |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Har själv en E30 323i och därför forskat lite mer ingående kring blyersättningsmedel. Sökte hela forumet men kunde inte hitta något konkret brytdatum. Men hittade äntligen infon i TIS. Det hela diskuteras i denna Länk tråden, men lägger in info här också ifall någon skulle hitta denna tråden istället. BMW introducerade "hårdare" material i ventilsäten i den allmäna produktionen av M10, M20, M30, S14 och M88 icke-katalysator motorer från 09/1984 och framåt (gäller alla länder förutom USA och Kanada). Källa : TIS - SI 13 01 98 (298) Här är en länk till hela TIS - SI 13 01 98 (298) dokumentet Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.