AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
876

Angående pris på z-4

Som rubrikenovan undrar jag vad
en 03 import utrustad med navi,exnon,pdc,cd,skinn,m.m m.m
2000 mil ska kosta
Beckis
Polaren sålde sin Z4 3,0 -03 gråmet, xenon, 18" med mera utom navi för 260.000kr för en månad sedan. Bilen var svensksåld o hade rullat 1.200mil med en ägare innan honom.
Kanske ger en viss vägledning??
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Rolex: Antagligen någon av de bilarna som stod i Skövde eller Borås, säljaren blev antagligen nervös av att inte få iväg bilen. Klart underpris.

Enl. di:s omdiskuterade site så värderas min (som är till salu) till
mellan 268 och 285 000.
(Info: Då har jag valt 3.0:a, 1650 mil, 2003-04-12 som första reg.datum,
Direktimport JA, Metallic JA, Småstad JA (Borås), Hardtop JA (motsv. NAVI).

Sen är skicket på min bil exceptionellt fint, mkt utr plus att historiken är mkt bra men sådant syns ju inte i statistiken. Jag gissade att jag skulle få 295-300 då jag skulle sälja. Nu skall ju jag inte bedöma priset på en bil som jag håller på att sälja ;)

Problemet är att det finns ganska få köpare just nu och har man då lite "otur" (ex fel utr/färg) så kan man få släppa sin ögonsten alldeles för billigt...
Det stämmer, både jag o polaren kommer från Borås.
Att hans bil hade fel färg låter jag vara osagt, men jag kan upplysa dig om att den var i samma kulör som din som du just nu försöker sälja. Att han inte hade navi i sin bil kan man jämföra med att din bil inte är svensksåld, så att din bil skulle vara såpass mycket mer värd än hans förefaller mycket osannolikt.
Som sagt så gäller fortfarande: snabb affär = bra pris, även i fallet med min polares bil. Vill man sälja bilen snabbt så får man gå ner i pris, förvånad??
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Rolex: Synd att Borås blir av med massa Z4:or ;)

Tillskotten i år har i och för sig varit stort då med 2.2:or som Auto7H har sålt tycker jag ser några damer som åker runt i en av dem hela dagarna :)

Håller med.... tycker inte min är så mycket mer värd. Bara att han kanske skulle kunnat få ut mer för den. Ja ja.. en bil är inte värd med än vad än köpare är berädd att betala för den likt aktier.. inget förvånande alls. Egentligen synd att behöva sälja Z4:or överhuvudtaget :/
Intressant resonemang.

"Tyskimport med navi = svensksåld utan navi"

Jag skulle nog schablonmässigt dra av 20-25 papp för en tyskimport och kanske värdera navin till 5-10 tusen men jag kan ha fel. Vore kul att höra fler åsikter på detta.

CF
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
CFH, jag reflekterade också över detta och skulle nog värdera ungefär som du.

Racerbilen: Länk
På en bil som har gått styva tusen mycket väldokumenterade mil så skall det inte spela någon roll om bilen skulle komma från uganda! Det där med att dra av för import känns totalförlegat. Det är en annan femma om det rör sig om äldre vagnar med något suspekt historik anser jag...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
PowerMac: Det må kännas förlegat, men om du vill byta in din bil så är det betydligt enklare om den är svensksåld, en handlare skulle värdera en svensksåld bil högre än en import. Dessutom har säljaren med största sanolikhet köpt bilen billigare i tyskland än i sverige från första början. Därav bör det vara motiverat att en svensksåld bil faktiskt är dyrare om övriga faktorer är identiska.

Hur mycket priset går ner svensksåld vs import varierar från modell till modell år ålder.

Att svenska BMW handlare försöker prångla nya bilar genom att övervärdera svensksålda inbyten borde inte avspegla sig på den privata begmarknaden. Här är det något som inte stämmer. Borde egentligen inte vara tillåtet att köra med sådan praxis, det är trots allt diskriminering och ett brott mot den fria rörligheten inom EU.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Försök att hitta en sv-såld 328/330ic eller Z4 eller vilken BMW som helst som fulladdad (navi,skinn,lucka mm). Dom är lätträknade.
//Marin
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
PowerMac: Inte bara BMW-handlare, utan alla handlare. Priset för dig (som kör importbil?) kanske inte ska vara högre för en svensksåld, men för väldigt många så är det en större trygghet att köpa svensksålt. Personligen ser jag efter bil i första hand, men om jag skulle hitta två identiska bilar varav den ena var svensksåld så skulle jag köpa den. Just för att allt blir enklare (garantirep, inbyte, försäkringar, vidareförsäljning inte minst). Jag har ägt både importerade och svensksålda bilar, och skillnaden är stor vid bemötande vid verkstäder och vidareförsäljning (har inte haft problem med FB, mer än att de krävde omkodning av nycklar och graverade rutor på en bil år 2000).

Tycker inte du att det är logiskt att om en vara är billigare i ett land också blir billigare även i det nya landet? Köparna vill väl inte skänka pengar i onödan för att någon åkt ner till tyskland och köpt sig en billigare bil? Trots allt är det en skillnad på momsen i tyskland vs sverige.

acey: Min bil är svensksåld, men det hör knappast hit. Jag väljer inte bil efter "ursprungsland", utan efter skick, utrustning, och färg. Var i ligger tryggheten om herr Libermann eller Kalle Svensson (numera Oxenstierna) ;) har kört milen. Jag känner mig faktiskt tryggare med herr Libermann som föregående ägare. Då jag vet att bilvård (alltså teknisk inte okulär), premieras i den kulturen. Men på dryga tusen mil så kan det faktisk kvitta hur som.

Det finns absolut igen logik i att om en vara är billigare i ett land också blir billigare även i det nya landet. För då hade alla handelshus runtom i världen fått stänga sina portar omedelbums. Samma vara samma pris gäller. Detta förutsatt att inga andra skillnader finns. Något annat är inte av intresse för konsumenten. Det är dessutom på gränsen till olagligt, då "diskriminering" är ej tillåten inom EU. Frågan är bara hur man skulle kunna gå vidare med detta. Jag är faktiskt uppriktigt treött på denna metalitet som sprids vidare från märkesåterförsäljarna och som sedermera genomsyrar hela begagnatmarknaden.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Powermac: Om det hade varit så enkelt som samma vara för samma pris, skillnaden är att folk är redo att betala mer för en svnesksåld bil.

Även om det kan verka annorlunda, så håller jag helt med dig. Men realiteten idag är att svensksålda bilar säljs snabbare, till ett högre pris och med mindre problem generellt hos återförsäljarna/generalagenten. Undantag finns så klart.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
PowerMac.

Man kan tycka vad man vill om prissättningen men faktum är att marknaden värderar importbilar lägre och det är nog bara att acceptera.

Personligen tycker jag kanske att skillnaden rent logiskt inte borde vara så stor som den faktiskt är. Därför köper jag själv gärna privatimporterade bilar man får helt enkelt mer bil för pengarna.

Racerbilen: Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Huvudet på spiken BjörnB.

Mina erfarenheter säger att det är större risk att köpa importbilar. Inte minst för det fall man skall undersöka historiken vilket är väsentligt svårare på en importbil. Har själv gjort misstaget att köpa en smälld importbil så jag vet hur struligt det kan bli. Jag köper endast svenska bilar av den enkla anledningen att jag vet att det är lättare sälja i andra hand. Jag är helt medveten om att många importbilar är i bättre skick än motsvarande svenska (inte minst med saltet osv). Skulle jag köpa en bil för att ha i många år skulle jag gärna köpa import med mycket utrustning men som jag funkar nu med bilbyte 1 ggr per år är det att föredra svensksålt. Är också helt säker på att skillnaden kommer att jämnas ut de närmsta åren.
CFH:
Asså, du menar alltså att det är svårare att reka en krockskada på en importbil, verkar konstigt tycker jag?

Själv har jag i stort sett bara haft importbilar sedan 1998 och har aldrig haft några som helst problem att avyttra någon av dem när jag velat byta.

Att importbilar skulle vara i bättre skick beroende på saltet tvivlar jag på eftersom de använder salt i lika stor utsträckning som i Sverige vid snö/is. Att de aldrig sandar/grusar är en annan sak.

Förstår ditt resonemang men håller ändå inte med.
mvh.
Rolex, håller med dig oxå, det är inte lättare att se om en svensk bil e smälld än en import. Problemet e snarare att ha att göra med det efterföljande bråket med säljaren. Eftersom man med rätt stor sannolikhet får igen kulorna på en svensksåld som marknaden ser ut nu kör jag på det alternativet. Dock e jag just nu rätt sugen på en vit bil och då är utbudet i sverige rätt litet, då är import ett bra alternativ..Men å andra sidan att sedan sälja en vit importbil det kan bli tufft ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.