|
|
|
|---|---|
|
Bilen det rör sig om är en e46 328i Det "tjuter till" lite dovt om man växlar lite orent och alltså låter kopplingen greppa med fullt moment på motorn. Jag har testat att provocera kopplingen med hög växel och ett par stamp på pedalen, den slirar inte då, eller vid körning överhuvudtaget, funkar perfekt. Inte heller hörs något när man "slirar igång" från stillastående, det är bara om man möter med gas lite för tidigt vid växling som det hörs ett kort ljud från lamell/drivning. Vad ger upphov till det här "tjutet" vid hårt ingrepp? Jag har läst om att det kan vara ett normalt fenomen på sinterkopplingar, men vad jag vet är det ingen sådan på min bil.(?) | |
|
Jo, det är förekommande på sinters. - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
Jag vet inte om kopplingen är bytt på denna bil, har precis köpt den. Är det troligt, eller ens möjligt att det sitter en sinterkoppling på en vanlig 328i? Det är väl lite "race"...? |
|
|
Kan ju hända att någon bytt koppling på den tidigare, och tyckte att det var lika bra att bända dit en sexpuckad sinter, eller något. Det beror ju på vad det var för typ du köpte bilen av. Hon han hårgelé och solglasögon på sin 25-åriga näsa så är det inte helt omöjligt att det sitter en sinter på den... - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
Padde: har samma sak på min 328 faktiskt. låter bara när man som du säger växlar orent. |
|
|
Ok, tack folk. Jag kör på tills det verkligen blir något problem med funktionen. Det verkar ju inte medföra något omedelbart ras i alla fall. Killen som ägt bilen verkar inte ha haft nåt bilintresse utan bara pendelkört den så att säga. Tveksamt att han lagt pengar på en sinter, eller att han ens vet om de bytt koppling. Då jag anser att en affär är klar när man betalt och kört iväg tänker jag inte kontakta honom heller. Det ger sig. Mer info är ju så klart välkommet. Patrik |
|
|
Tjena.. Padde, jag har samma "fel" på min e46 328 -98 det tjuter till när man kopplar. Ganska irriterande.. Har frågat min verkstad om felet men han säger att det inte är något fel. Då fanns det bara en faktor kvar o det var ju att jag inte kan koppla.. hmm men tydligen finns det fler.. Ska följa denna tråd, hoppas den ger några svar på vår fråga om kopplingstjut. /Micke Min bil: Länk |
|
|
Jag kan ju tillägga att lätet egentligen kanske inte är nåt "tjut" det är dovare och mörkare så att säga. Men det är svårt att finna något bättre ord för det än just "tjut". Jag tycker att det hörs att ljudet kommer från kopplingens plattor när de slirar mot varann, innan de greppar så att säga. Friktionsljud kanske man kan kalla det. Hårklyveri kanske :) Patrik |
|
|
Hej alla glada!? =) Min låter likadant! Alltså, om man ger gas lite "för tidigt" innan man släppt upp kopplingen helt vid uppväxling (kanske likadant vid nedväxling, vet inte riktigt) så kommer de ett "tjut". Ljudet kommer, precis som Padde och Spajjjs förklarar, alltså endast om man växlar "orent" eller gasar lite för tidigt så de blir lite slir på kopplingen. |
|
|
Jag lyfter en lastgammal tråd och sällar mig till skaran som har samma "problem". Det viner till lite när man under färd växlat och släpper kopplingen med för mycket gas. Är det någon som vet på riktigt vad det kan vara, och är det något man bör oroa sig över? Sechs macht Spass! Min Limo: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.