AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.460

BMW och framtiden

Sida 1 av 2
Ra
34
Radial
550iA -06
Personligen så tycker jag att E36, E38 och E39 hade bäst designtema. Tänk om gänget som designade dessa bilar skulle formge framtidens BMW:s.
Jag vet inte om Chris Bangle designat E39:an, men den är ju snarlik E46 (vilken han designat) och det är ju även han som ligger bakom dagens UFO, som bl.a. du har på garageinfarten.

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
E36 är inte vacker nånstans... E38 och E39 ser bättre ut.

It´s a fast world...
Jag har svårt att förstå meningen med att gå tillbaka till det gamla, när den senaste generationen BMW-bilar är så bra. Bangles verk är fullfjädrade. Inte minst E90, E60 och E65 är otroligt lyckade, inte bara designmässigt dock, och säljer som smör. Det nya formspråket är fräscht och modernt, så att gå till det gamla kan väl inte gagna någon?
Näh, precis.
Nu har man ju vant sig med den här UFO-looken.

Frågan är ju bara hur nästa generation BMW kommer att se ut...

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
Njuren
haha, UFO =)

BMW - i nöd och lust?
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
bmw_chrille: Intressant ståndpunkt, snudd på ovanlig här och inte direkt förenlig med fakta. BMW:s försäljningssiffror är förvisso bra, men märket har dalat i både kundnöjdhet och i den allmänna uppfattningen om hur "snygga" bilarna anses vara. E65 är kanske den bil som fått absolut mest kritik för designen. Efter att ha legat på första plats i ägarenkäterna i flera år i rad har 5-serien rasat ned flera placeringar. 3-serien likaså. Etta på svenska undersökningen är numera Volvo(!) XC90, och utgående modellen S80 ligger över 5-serien.

Håller för övrigt med ovanstående talare om att E38/E39 är de snyggast designade bilarna. E36 är inte direkt ful heller. Däremot tycker jag att E60 och E65 före facelift är de fulaste bilarna i sina respektive segment just nu. E63/E83/E87 är långt ifrån vackra men går åtminstone att stå ut med. E65 efter facelift, E90 och Z4 är de enda av "Banglebilarna" som jag över huvud taget skulle kunna tänka mig att äga...

Wilhelm Svenselius
Att E60 rasat beror på elproblem, har inget med designen att göra.

It´s a fast world...
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Clubsport: Det är två olika undersökningar jag har läst. Den ena handlade uteslutande om designen. Där hade BMW rasat kraftigt jämfört med tidigare år men låg ändå överst. Den andra var den om kundnöjdhet där 5-serien hade rasat från 1:a plats till 6:e.

Wilhelm Svenselius
W2k:

Raset i kundnöjdhetsundersökningen för 5-serien har, som Clubsport påpekade, inte så mycket med designen att göra. Fram för allt första årsmodellen hade ganska frekventa problem med mjukvaran, något som orsakat en herrans massa trassel för många kunder...

Att 3-serien rasat kan inte heller ha med designen att göra, eftersom E90-ägarna inte har fått säga sitt än.

Den negativa kritiken mot BMW:s nya formspråk har definitivt svalnat. Idag hör man mest bara positivt, både "bland folk" och i motorpressen. Det var väl egentligen bara då nya 7- och 5-serierna kom som kritikerna skrek i högan sky. Nu, när folk har börjat vänja sig, tycker jag definitivt att det är andra tongångar. Om "alla" tyckte att BMW tillverkade fula bilar, skulle dom knappast sälja så bra som dom faktiskt gör idag, och försäljningen bara ökar år efter år. Särskilt då just design och image är oerhört viktigt för BMW:s målgrupp.

Har ytterst svårt att tro att någon köper en splitterny 5-serie fär 500tkr, om man tycker den är skitful... Eller ens en 116i för 200tkr...

//Chrille
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Det är mycket tråkigt med den här "spara in känslan som genomsyrar E 60 i material" Instegslister i hårdplast, instrumentbräda som låter som en burk när du knackar på den I drive vred i silvrig hårdplast.

Känslan är inte så solid som i föregående modeller,Chris Böngle designen kunde vi varit utan och istället spunnit vidare på den tidlösa, mäktiga, "svårt att ogilla designen" som e34 e39 e38 hade, tror många -saknar- BMW så som det var innan...
Länk Länk
Länk

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
jag hoppas att bmw i framtiden gör lite mer sportbilar och mer coupeer
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
bmw_chrille: Såg du inte mitt svar till Clubsport? Jag påstår inte att raset i kundnöjdhetsundersökningen har något med designen att göra. Det var en annan undersökning som visade att BMW tappat i design.

Klart att kritiken svalnar när tiden går och folk hittar viktigare saker att fokusera sin energi på. Dessutom är 5-serien nu en dussinbil som man ser flera gånger om dagen. Då är det svårt att bli upprörd över dess utseende, man vänjer sig ju med tiden, som du själv säger. Det gör inte bilarna vackrare. Även om man inte anser att E60:an är _ful_ kan man se den som _fulare_ än E39:an. Det hindrar säkert inte den som sätter stort värde på E60:ans prestanda och köregenskaper från att köpa en sådan.

BMW:s image har förstås också med saken att göra. Just för att de är BMW kan de komma undan med att släppa skitfula modeller (eller ska jag säga "modeller med avvikande design" för att vara lite neutral) utan att kunderna sviker. Det är inte alla biltillverkare förunnat...

Wilhelm Svenselius
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Daniel.F: Inte för att jag på något vis försvarar det tekniskt misslyckade och på gränsen till oanvändbara fiaskot iDrive - men jag är hyfsat säker på att kontrollvredet är i solid metall, åtminstone på de dyrare modellerna...

Wilhelm Svenselius
IDrive funkar rätt bra i E60 o E90. I E65 är den bara för mycket...
I E65 har du 8 st valmöjligheter i startmenyn mot 4 i E60 o E90.
Plus att den är känslig i E65 det krävs inte mycket för att du ska hoppa över i fel meny...

It´s a fast world...
Tycker I-driven är super kan däremot hålla med om att kvalitetskänslan invändigt i E60 känns si så där. Skulle däremot inte köpa en bil för 500" om jag inte gillade designen.

tycker både E90 och E60 är betydligt snyggare än dess föregångare men smak och tycke är som tur var olika.

Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Ja först man såg E60,E90 så tyckte inte man om dem, men det var för att dom var disignade för framtiden.Idag så tycker jag tvärtom,När mercedes kom med sin nya E-klass så tyckte jag den var snyggare men idag ser den gammal ut jämfört med Nya 5-serie
Den bilen som bäst speglar BMW och som har den mest "bmw-typiska" designen, måste vell ändå vara e34?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Anledningen tlll att kritiken svalnat på designen är för att designen blivit mer och mer konservativ? Facelift e65, e60 och E90 ser ju väldigt normal ut och rätt lik Audi A4 tex.

Sen vet jag inte om designen håller sig, när E60 kom tyckte jag den såg väldigt modern ut, nu tycker jag inte den sticker ut nämnvärt i trafikbilden.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Designen på BMW tycker jag är helt underbar men däremot har inte elektronikutvecklingen eller materialkvaliten hängt med. E61 535dA hade vi en som dom inte fick ordning på. Den blev återlämnad. Efter en hel del efterforskning så har jag kommit fram till att sista årsmodellen E39 samt E38 är de driftssäkraste bilarna från BMW.....
Asken
Håller med asken körde sista modellen av E39 helt problemfri och helt underbar. Har redan haft 2 garantiåtgärder efter 1100mil på E 61:an.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.