|
|
|
|---|---|
| Någon som vet? Har redan köpt men vill gärna ha rent samvete innan jag går på sidolister m.m. Handlade på en mack så jag bemödade mig inte ens med att fråga personalen... ;) | |
|
Det mesta som säljs på mack innehåller silikon....tyvärr. Jag brukar avråda alla som frågar om turtle,sonax o allt annat skit som finns på macken, köp istället proffsmedel hos en rekondfirma. Du får oftast instruktioner hos rekondfirmorna också hur du använder produkten, det får du INTE på macken. //Jocke |
|
|
Typiskt det hade jag kanske haft lite på känn. Hmm. Armor All 89 - 99 kr, silikonspray 30 kr. Man betalar en jäkla massa mer för Armor All och så kanske huvudbeståndsdelen är samma. Ett mera professionellt medel skulle sitta fint. Är det så låg medvetenhet bland konsumenter att det ej finns marknad för "riktiga" medel på vanliga inköpsställen? Trist. Lite krångligt att söka upp rekond-firmor för att få tag i rätt grejor. Jag känner mig till besvär om det är ställen som normalt inte säljer produkterna direkt till konsument. |
|
| Vad är nackdelen med silkoninnehåll? | |
|
Ja det jag främst hört i flera olika sammanhang är besväret som blir vid eventuell omlackering då det är svårt att få den nya färgen att fästa ordentligt. Silikon hamnar lätt lite bredvid den behandlade ytan och letar sig djup ned i lackens porer. Sedan kan det ju bli lite väl blankt och dessutom dra till sig damm. Har även hört att trots den initiala glansen så kan det på sikt "torka ut" plastdelar. |
|
|
En silikonsmittad yta kan vara totalt omöjlig att lackera om, det ser ut som lacken "flyter" isär på olika ställen. En lackerares värsta fiende kan man säga. |
|
|
Kan intyga på ovanstående...En bekant lackade om sin cadillac för några år sedan och han hade av nån anledning råkat få lite silicon på insidan (som tur var) dörren, vid gångjärnen ungefär. Även att han slipade plåtrent och tvättade med nåt bra medel så reste sej lacken på en liten fläck. Inget han orkade fixa eftersom det är på insidan och knappt syns, men ganska sjukt vad elakt silicon är !! MvH Thomas |
|
|
Silicon sprider sig dessutom som ett virus. För ett par år sedan hade en stor svensk biltillverkare enorma problem i måleriet och det visade sig bero på att folk börjat använda ett nytt shampo med silicon (Panthene Pro V?) i sådan utsträckning att det påverkade miljön inne i fabriken. /M Min bil: Länk |
|
bustorp |
Låter som råttan i pizzan........ "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Jo hörde det om volvos visning en av kärringarna som gick på visningen av nya lackeringslinan på volvo hade nåt hårspray med fria silikoner i som gjorde att dom blev tvugna att skrota drygt 50 nya karosser och driftstopp i ett par dagar för att sanera hela linan.... Och vissa tillverkare av vaxer o andra bilvårdsprodukter använder fortfarande silikoner i deras produkter. Ofattbart. |
|
|
Vet inte om det stämmer, men jag får en känsla av att "nya" vattenbaserade färger och andra miljövänliga sådana är mycket känsligare för silicon än äldre dito. Nån som kan säga för eller emot ??? Är inte tillräckligt insatt i lackering för att ge ett bra svar, bara en känsla jag fick....Har inte hört så mycket om det från "äldre uvar" så att säga... MvH Thomas |
|
|
Tvärtom skulle jag vilja säga. Skulle man få silikonresning med vatten så är det lättare att "fixa till" än med lösningsmedelsfärger. Har kört vatten i 5 år och är mycket nöjd. Ibland händer det att man måste löra lösningsmedel på äldre bilar då kanske inte receptet på just den kulören finns i vatten, dom gången man måste köra annat än vatten förstår man verkligen hur bra dessa moderna färger är. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.