AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
617

Byta delar mellan 3.6 och 3.8...

sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Finns det någon här som har monterat ner en 3.8 rova i en 3.6?? Vet att det är ganska mycket som skall skiftas men med lite tålamod borde det inte vara helt omöjligt, eller??

Sen undrar jag även om man kan montera på 3.8ans dämpare på 3.6.an??

Saken är den att jag skulle behöva byta dämparna snart på 3.6an. Sen skulle jag vilja vässa motorn lite och ev byta inredning...

Dämpare hos BMW 5000/st bak och 2700/st fram. Seriöst motortrim=25.000 och uppåt, inredning runt 8000:- om man hittar någon över huvudtaget...

Med tanke på att folk nästan kastar M5:or efter en idag funderar jag på att köpa en och demontera och ta dom delarna jag behöver och sen sälja resten i delar. Vad tror ni om det?!?

Sjöberg
Bra grabben! god natt på er !
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
monterat ner en 3.8 rova i en 3.6:
Jag har inte gjort jobbet men det kan inte rimligen vara några som helst problem eftersom motorerna är släkt med varandra! För säkerhets skull tar du då "allt" från 3,8:an och monterar in dvs även kabehärva och elektronikbox, luftpump mm!
Här kan du läsa om dom två motorerna
3,6: Länk
3,8: Länk

Gör först en noggrann jänförelse genom att dels titta i motorrummet på en 3,6 och 3,8 för att se om du kan hitta några väsentliga skillnader och kanske framför allt kolla i ETK:n. Där kan du ju se om kylare, motorfästen, styrsnäcka, växellåda, bromsservo och annat som kan ställa till problem har samma artikelnummer på en 3,8 och en 3,6!

montera på 3.8ans dämpare på 3.6.an:
Visst är EDC-funktionen en bra funktion som fungerar men 3,8:ans EDC-stötdämpare är kvalitetsmässigt något av det sämsta skit, i förhållande till sitt pris, jag över huvud taget träffat på vad gäller bildelar. Att behöva betala 2-3 kr/mil i stötdämparslitage tycker jag är skandalöst, oskäligt och onödigt!

Nåväl svaret på din fråga är att dom skall passa. Du får byta hela fjäderbenet både fram och bak. Troligen också fjäderbenslagringen fram och möjligen också hela eller delar av bromsarna. EDC-dämparna kostade sist jag kollade på BMW (ca 3 år sedan) 6-7 tkr/st och sedan behöver du alla givarna (4-5 st), ev strömbrytaren i bilen, kabelhärvan och elektronikboxen.
Här kan du läsa hur EDC:n ser ut och fungerar
Länk
Skulle tro att du först måste bli medlem i Yahoo-gruppen bmwe34m5
Länk

Per L

Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Dín M5 är väl rätt fin och helt original så jag tycker det är en knasig idé. Köp ett par trimkammar, avgassystem och mappa bilen istället så har du 3.8 effekt som är lätt att återställa till original om du så vill.

Mfemman här på forumet har väl gjort det och han har väl 347hk eller nåt sånt i sin 3.6
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Spelar ingen större roll att min bil nästan är i orginalskick, saknar servicebok och har gått 24 k mil.
Det gör att den är i stort sett iskall på begmarknaden om jag skulle sälja den en dag men jag trivs med den och den strular inte. Så jag tänkte mest bara "förädla" den lite...

Men efter att forskat lite mer verkar det rätt bökigt att skifta motor för så pass liten effektökning som det är, ska ringa Mfemman och prata med han om lite mer exakta priser på slipning av kammarna.
Och så slänga på 3.8:ans kattar...

"Per L" Tack för länkarna och bra info!!

Sjöberg
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Sjoberg:

Måste vara absolut enklast att köpa en fräsch 3,8l o kräng din 3,6l. Kanske kan få patrul vid bes. om bes.mannen är riktigt uppmärksam.

Sen är det verkligen vär allt jobb. Tar ju sin lilla tid.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Först ska man hitta en fin M5 3,8-maskin som inte direkt växer på träden. Om motorn är som den ska så får man betala därefter.

Bättre att återställa bilen till helt original. Både för värdet och utseendets skull!

//Schnitzer

sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Schnitzer: Både du och jag vet att min bil nog mer värd i delar än hel, den kommer aldrig att bli något samlarobjekt, många mil, ingen direkt dok, klen utr. lista...
Sen allt funkar klockrent (ähum, förutom dämpare bak för tillfället) och att den är extremt välvårdad med tanke på milen spelar ingen roll...

Svenskar är så f-rbannat blinda på mätareställningen, helt sjukt att det är lättare att bli av ett vrak som visar 12.000 mil och är nersunken än en mycket fin som har 25.000 mil på mätaren...
Alla verkar veta att det finns "plenty" av backade BMW's men det är "ju inte min".

Tyvärr är det köparens marknad vad det gäller M5, än så länge...

Det var lite därför jag tänkte köpa en smälld eller billig M5 och ha som reservdelsbil, räcker man tar lådan och llm och lite mer så har man tjänat in pengarna...

Men jag inte ändra det yttre på bilen något mer, M-system II-fäljarna är det ända som skiljer och så kommer det att förbli;-)

Sjöberg
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
sjoberg:

Ja, håller med dig. Finns nog inget folk som är så mätarfixerade som svenskarna. Sedan har de krav på utrustning som knappt finns på bilarna.

Just för utseendets skull så ser det "cleant" ut att ha "Originalzustand" på en M5 E34. Många kan ju köpa bilen för att den ser fint ut. Längre fram så kommer det att bli färre exemplar och då får man ta vad som finns på marknaden. Alla i Sverige har ju vita blinkers! Det säger ganska mycket. Nästan inga åker runt med 3,6-fälgarna. Hur mycket entusiaster har vi då? Att inte någon köper din bil beror också på att ingen vet något om de här bilarna, men skulle du skruva ner den till 15.000 mil så skulle det ringa folk direkt. Sedan skulle de ha overkliga krav på en bil som har gått 24.000 mil. Brukar dock oftast vara personer som inte har bra ekonomi.

//Schnitzer

sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Schnitzer: Klart ingen köper min bil, jag skall ju inte sälja den...;-)
Sen var man drar gränsen på entusiast är svårt, visst jag kör inte omkring med 3.6 kapslarna.
Personligen tycker jag dom är vedervärdiga.
Men jag putsar och skruvar ungefär dubbelt så mycket som jag kör, skulle aldrig köra i regn(förutom när det är träff;-)

Tänker inte vanställa bilen, bara göra den optimal för mig...;-)

Sjöberg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.