|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
vad mera än det som står där behöver du veta? www.535twinturbo.com |
|
|
Köper du en färdig ihopsatt styrbox så finns det en sida i Wiki:n som är mycket bra för att förstå hur man kopplar härvan: Länk Mycket bilder där, så det är lätt att begripa. Här är en guide för hur du löder och fixar om du köper Genboard direkt, alltså inte en ihopsatt låda och vill spara en slant och förstå hur allt hänger ihop. Länk Just nu är guiden för v3.2 av kortet, men det skiljer sig inte så mycket från de nyare v3.3 som säljs för tillfället. Skapar du en sida i Wikin och förklarar dina framsteg och problem får du svar när det krånglar. Viktigast av allt är att man läst genom manualen minst en gång så man förstår alla begrepp och vad som är möjligt och inte: Länk Den uppdateras löpande och bör läsas innan ni ställer frågor överhuvudtaget i den här tråden eller någon annanstans. Det finns mycket att lära sig om styrsystem och det är bra att informera sig så att sådana som jag inte behöver svara på de enklaste frågor om och om igen. Som sagt, det finns bara en av mig. ;) -- Mattias Sandgren Sävar Turbo Site : Länk |
|
|
Finns ingen som man kan skriva ut utan att klicka sig till döds med alla länkar? www.535twinturbo.com |
|
| detta sprut låter grymt intressant, men kan nån bara säga vad det är jag behöver för att få igång bilen med detta sprut.. har en e36 325 tic och vill styra tänning och bränsle.och turbotryck och ha bredbandslamda.. det är en jungel tycker jag när jag kollar på deras hemsida efter vad som behövs.och jag vill helst att den är ihoplödad (boxen) | |
|
svarar bara på det jag vet till 100% (eller vad mattias har sagt till mig rätaresagt) Bredband - fixa lambda mutter och köp en sond -> klart trycket - verkar som det inte funkar till 100% än -> vänta eller prova själv =) bränsle - spridare -> köpa större / orginal tändningen - givare som berättar vart den är i cykeln -> fråga nån annan exakt vad som måste göras Ihop lödd tyckte jag kändes skönare då det är lätt att strula till det själv ;) www.535twinturbo.com |
|
|
Här är schemana jag har kopplat in efter och spänningssatte bilen igår och inget brann iaf ;) VEMSet kopplade upp och funkade direkt junk.535twinturbo.com/elschema_BMWM30_VEMS3.2.pdf Länk junk.535twinturbo.com/kabelnummer.pdf Länk Så det enda kravet jag har är att ni säger vad ni tycker och om det är några fel i det! www.535twinturbo.com |
|
| vilka m20 motorer har 60-2 hjul? (finns det på alla e30 m20 motorer? eller är det bara på dom med motronic dvs 88-89) | |
|
vilka m30 motorer finns det 60-2 hjul på? (hittade ingen edit knapp går det inte att editera inläggen man gjort?) |
|
| Finns det någon som e återförsöjare här i Sverige till sprutet. | |
|
325_turbo. Triggergivare och hjul kan du använda standard. även TPS och CLT en insugstempgivare behöver du också. MAP-sensor finns i sprutet. Du behöver alltså en färdig box konfigurerad med 2 st VR-givare. smidigast är ju då att köpa med Lambdasond osv på en gång. |
|
|
Intressant att det finns lite "VEMS-folk" i detta forum! Håller själv som bäst på att bygga en M10 sugmotor för race (i BMW CUP bl a). Skall inte trötta ut er med specifikationen, men över 100 hk/liter är målet. Denna skall också köras med VEMS så jag kommer inom kort att släppa den ena dumma frågan efter den andra.. ;-) Har ett komplett genboard 3.2 liggande och installationen börjar imorgon! |
|
|
Ett förslag är då att du hellre hänger här: Länk (skapa en egen sida för ditt projekt) Eller här: Länk Jag ska installera ett v3.3 på en M10, före nyår är det tänkt. På den blir det separata spolar och full sekventiell insprutning. Mer information hittas här när det börjar klarna: Länk Mattias Sandgren Sävar Turbo Site : Länk |
|
|
Är nu upplagd: Länk Börjar få kläm på vad det handlar om, men hade aldrig rett ut detta utan hjälp från goda garagevänner! Lite frågor: "Alla" verkar använda Honeywell GT1 hallgivare för att trigga på veven så det är väl "rätt" antar jag. Vad är fördelen av att använda denna isf en VR-sensor som sitter original på t ex M50? (Om jag har rätt för mig..) ÄR Elfa bästa stället att köpa Hallgivaren? Antar att ni skall köra med någon form av givare på kammen för att kunna köra fullt sekvensiellt. Hur har ni löst/kommer att lösa detta? |
|
|
I hemmagjorda installationer med VR-sensorer (induktiva givare) finns det stor risk för störningar, till skillnad då mot bilfabrikanternas originalsystem - de har oftast har bra koll på hur kablar ska dras och elektronik jordas. Induktiva givare är nämligen väldigt känsliga och därför är kabeln skärmad pga den låga signalstyrkan. Men kör man med grejer som satt på motorn original och inte chansar på att man jordat allt "tillräckligt" osv, så fungerar det klockrent. Fördelen med Hall-givare är att dom är otroligt svåra att störa eftersom de skickar ut en fyrkantvåg där signalstyrkan ligger på flera volt. GT1-givaren köper man enklast på Elfa, det är svårt att få ett bättre pris. Om det inte finns en givare för kamsynk original på motorn, så monterar man en, fördelaktigast med t.ex. Honeywell GT1 Hall-givare. Mattias Sandgren Sävar Turbo Site : Länk |
|
|
Tack Mattias! Låter som att hallgivaren är det säkrare alternativet så det får bli en sådan. Enda problemet är "tooth spacing" som skall vara min 10.16 mm enl ELFAs katalog. Hur noga är det egentligen? Har ca 6 mm på mitt triggerhjul.. :-( |
|
|
Vi kan fortsätta diskussionen på din Wiki-sida istället, forumet duger inte till att samla information så bra. Uppdatera din sida med mer information om ditt triggerhjul och så vidare. Mattias Sandgren Sävar Turbo Site : Länk |
|
|
Skriver lite ikväll på min sidai Wikin! Ses där! ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.