|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| är det nån här som känner till sprutet VEMS, jag har aldrig hört om det förut, så jag behöver lite info om nån har testat det och vad ett sånt kan kosta komplett i sek kr | |
|
VEMS-GROUP hemsida: Länk Priser: Länk Har inte testat detta själv ännu men är rätt sugen. Helt rätt pengar för bra mycket funktioner. Verkar dock vara en produkt under ständig utveckling, vilket är kul för alla med teknik/dator intresse som orkar testa alla nya funktioner. Kan dock bli lite frustrerande om man aldrig kommer fram till en "färdig produkt" komplett där alla funktioner är testade och fungerar till 100%. Läs mer på första länken så tror jag du kommer att hitta alla svar (eller bra många iallafall!) |
|
|
Jag har installerat det på en E21 323 och en E23 728, och har hjälpt till och drivit igång tre andra bilar som har en litereffekt på bra mycket mer än 100 hk. Precis som sagts, så är det väldigt mycket under utveckling - men bara i den meningen att du använder de mer avancerade finesserna (boost control, mer än en spridare per cylinder, turbo anti-lag, etc..). En stor fördel med sprutet är att det har inbyggda kretsar för att styra en bredbandslambda-sond och två ingångar för K-givare för avgastemp, utan att kosta en förmögenhet. För 5-6 tusen har du allt det kan bjuda på, beroende på om du köper det i delar eller färdigmonterat. Mattias Sandgren Sävar Turbo Site : Länk |
|
|
iXer: Kan inte du bli Autopowers superguru gällande VEMS? ;) Är duktigt intresserad att använda det på min kärra, men som sagt kunskapsnivån ligger under steget att våga inhandla ett system själv! Vad för grejer behövs till en M20 motor? blir ganska mörkrädd när man försöker plocka ihop grejerna själv! Vilka givare och sensorer måste man byta ut på M20 motorn för att systemet skall fungera? etc etc. Många newbiefrågor tror jag finns runt systmet gällande BMWs motorer. //K |
|
|
Intressant, nån mer som provat med gott resultat? Hur mycket kan man använda av orig. givare? |
|
|
rawsezx: Jag kan inte vara överallt.. ;) Men jag gör väl en liten utläggning.. :) - Vattentemp-givaren på termostathuset går att använda rakt av. - Likaså triggern som är en induktiv givare på 60-2 hjulet framtill. - Spjällläge (TPS) måste man byta ut eller modifiera. - Insugstempen kan man ta från givaren i luftmängdmätaren. Spjällläge kan du trolla fram genom att använda en modernare av potentiometer-typ, den som sitter standard är av/på vid ändlägena (brytare som kortsluter vid tomgång och helt öppet spjäll). Man men kan istället göra ett enkelt nät av motstånd för att simulera en "riktig", men jag går inte in mer på det nu (men funkar bra) eftersom det går lika bra att köra accelerations-berikning via MAP (tryck) istället. Insugstemp kan man ta från en modernare bil istället för att kapa och ha sig i luftmängdmätaren, de flesta bilar efter 1990 har en. Annars är ett NTC-motstånd billigt (10 kr) i VEMS webshop, borra in det på ett smidigt sätt nära spjället, gärna just där spjället öppnar så luften passerar över den snabbt. Ett stort problem kan vara att den tar upp värme från insuget, så sätt den gärna före spjället så den är isolerad från metallen som är direkt bultad till motorn. Nu har jag sagt det minimum du måste ha och göra. Men möjligheterna är stora beroende på om du vill behålla originalhärvan eller inte. Du kanske vill köra sekventiell insprutning? Original är spridarhärvan kopplad 3 och 3, alltså i två banker så den måste göras om så det går en separat jordning till varje spridare från styrboxen. Wasted spark? Original sitter det fördelare, men har du 60-2 hjul är det bara att ta ett coilpack från en Ford med 6-cylindrig motor och EDIS-tändsystem. Det är bolt-on och det är lite underligt att inte BMW gjorde som Ford när de satte ett 60-2 hjul på motorn, eftersom det är det som gör det möjligt. Direct-fire? Fixa en Hall-givare eller något annat som synkar med en punkt på kamdrevet så har du möjlighet att köra separata spolar, typ Biltema eller begagnade spolar från en modernare BMW-motor. Kör INTE coil-on-plug, de pallar inte värmen från grenröret - de är gjorda för att sitta mitt på toppen och inte i helvetets hetaste håla. Har man inte 60-2 hjul och alltså en äldre M20/M30/M10 så kan man bara borra 2 eller 3 hål (4 el 6 cyl) med diameter 8-10 mm i svängningsdämparen. Sen monterar man en Hall-givare (Honeywell GT1 från Elfa.se) och vips så har man en trigger på vevaxeln, då slipper man använda den kassa triggern i fördelaren, men måste fortfarande använda fördelaren för att just "fördela" gnistan. Lägg till en till Hall-givare och kör direct-fire (separata spolar) om det inte duger. Hur man än löser allt, så rekommenderar jag att man bygger en ny härva. Original-härvan kan ställa till med mer problem och begränsar dig, den tid du lägger på att kartlägga hur den fungera är bättre lagd på att köpa lite kabelslang (Systoflex) och bygga en ny härva, tar bara en kväll med gott om fikaraster om du är bekant med sånt här sen tidigare. Det blir bekvämare sen också, att själv ha reläer för bränslepump/fläktar och avsäkrat för lambda-sensorn och styrboxen. Hoppas det gav lite insikt. -- Mattias Sandgren Sävar Turbo Site : Länk |
|
|
iXer: Klart du kan! ;) Jag ska läsa igenom beskrivningen ikväll noga, har bara skummat igenom den nu då jag sitter på jobbet. mycket bra beskrivning f.ö! . Beträffande beställning av VEMS, det skulle vara ytterst tacksamt om du skulle vilja kommentera min beställningslista som jag skall försöka plocka ihop senare, om jag har missat någon komponent som du anser bör vara med. MVH //K |
|
|
Det är precis sånt här man vill veta/läsa! TACK!! Mvh |
|
|
Mattias, jag tycker du skall clona dig ;) |
|
|
JTP: Ge mig 15-20 år kanske jag har en duglig avkomma.. :) (Vi ses på torsdag!) Eftersom det är många här som har motorer med 4-ventilsteknik också, de tips jag gett ovan täcker bara 2-ventilsdinosaurerna, så tänkte jag lägga till att det enda man behöver göra är att koppla kamsynk-givaren (induktiv, som den på vevaxeln) till VEMS så att man direkt kan använda COP-spolarna och sekventiell insprutning - precis som original-styrsystemet. Det sitter riktiga spjällägesgivare på de nyare motorerna också, men insugstemperatur-givare måste läggas till som vanligt. Jag vet inte om det ens finns någon som standard, eftersom det är luftmassemätare (varm tråd). Det finns en väldigt bra guide för hur man kopplar kabelhärvan här : Länk Här är en vettig pin-out: Länk Det kanske blev ännu lättare att få ett grepp om VEMS nu. Har man dessutom tidigare kört MegaSquirt kommer man känna sig hemma om man "uppgraderar" eftersom de använder samma tuning-programvara i datorn - MegaTune. Men det är förstås en hel del annat i menyerna. -- Mattias Sandgren Sävar Turbo Site : Länk |
|
|
iXer: Ja, om 20år är nog VEMS och förbrännings motorn utdöda :) ( Ja, Torsdag det gör vi. Jag kommer måsta hjälpa pappa en stund men Nicke sade att han skulle skruva istället för mig den stunden ) |
|
Dalton |
Hej! Om man ska annvända VEMS på en Bmw 745 Turbo M30 motor, vilka av orginal givarna kan man då använnda? Kan VEMS styra varvräknare och dyligt också? Hur är det och mappa, lätt och lära sig, är det krångligt att koppla in? Jag är också helt ny på VEMS men väldigt intresserad! |
|
Dalton: Det jag har sett av VEMS så verkar det inte vara så blödigt jobbigt att koppla in det, göra härva e.t.c.. Problemet att jag tycker det kanske är därför jag sett då iXer gjort det, då flyter det ju på. Ang. mappnigen så är det också en sak som ser helt okej ut, verkar funka smidigt. Med lambdan och avgastemp till hjälp så lär det även gå galant på högre ladd :) |
|
|
En 745 M30-motor har Motronic och 60-2 hjul med fördelare och enkel spole om jag inte minns helt fel. Jag är inte 100% på vad som sitter på motorn, men om det är så kan du använda VR-givaren (för triggern) och vattentemp-givaren. VEMS har en speciell "tach output" ifall du har separata spolar, så att varvräknaren får en puls per tändpunkt. Har du enkel spole räcker det att koppla en kabel till minus-polen på spolen till vanliga varvräknare. Här är en till sak jag är osäker på med nyare Motronic och chassin, det är vad som händer när du har separata spolar på motorn standard, alltså alla 16v och 24v. Där är varvtalssignalen till instrumentpanelens varvräknare en gåta för mig än så länge (har aldrig stött på en sån instrumentpanel). Lite off-topic så ska jag göra mitt bästa för att få "ekonomi-mätaren" som man har på alla Motronic/L-jetronic att visa laddtryck istället för bränsleförbrukning.. ;) Då blir "10" atmosfär och "20" blir 1 bar laddtryck osv. Det är svårt att säga hur lätt det är för någon som aldrig sysslat med motorstyrning förut. Krångligt att koppla in? Detsamma där. Man måste läsa på innan man tar itu med sånt här på egen hand, bäst är om man har en kompis som gjort en MegaSquirt-installation, dom känner igen sig direkt och det är helt klart jämförbart. Har man en hyfsad tändningsmapp (safe, med låg tändning) men ingen bränslemapp, förutom att motorn går snyggt och städat på tomgång - så kan åtminstone jag mappa till så att motorn är 90% körbar och driftsäker på en kvart om inga mekaniska fel finns. Utan bredbandslambdan är det omöjligt att uppnå det på så kort tid. Att krama ur de där sista 10% kräver avgastemp, motoröra och erfarenhet och tar betydligt längre tid. Det är bara att fråga någon som mappat förut vad jag menar. -- Mattias Sandgren Sävar Turbo Site : Länk |
|
|
Är det nån som vill ha kopplingsschema för VEMS på en M30 motor kanske? har gjort både pinout diagram och kopplingschema över reläer, magnetventil, osv osv. www.535twinturbo.com |
|
|
Ja tack! andreas_a81@hotmail.com mvh. |
|
|
tar med papprena till jobbet imorgon och korrigerar dom sista felen och ändringarna så kan ni utvärdera dom sen. www.535twinturbo.com |
|
Dalton |
3riksson skicka kopplingsschema till mig också! timmy_sjokvist@hotmail.com Tack på för hand! |
| det är inte nån som har kopplat in det i en m50b25 utan vanos?? jag é väldigt intresserad av detta isåfall | |
|
Under vintern kommer det minst en installation på en M50 (utan VANOS). Det skiljer sig ju inte så grymt egentligen från en M20/M30. Det som skiljer rent elektriskt är separata spolar och en trigger-givare till. Mattias Sandgren Sävar Turbo Site : Länk |
|
Dalton |
Hej! Är det många som har börjat köra med VEMS? Ingen som vet några bra hemsidor där man kan läsa lite om de, förutom deras egen!? Mvh |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.