|
|
|
|---|---|
|
Fick köra startmotorn i ca. 15 sekunder innan motorn startade. När den väl gick igång gick den något ojämnt, lät annorlunda och rök vit-grått från avgasröret några sekunder. Då lät jag den gå på tomgång medan jag funderade vad felet kunde vara. Efter ca. 2-3 minuter på tomgång gick den normalt igen. Vad kan felet varit? Bilen har gått 9300 lugna mil och är pedantskött och går i vanliga fall helt underbart (tro mig jag är kräsen). Det har aldrig hänt tidigare! Jag hade inte kört bilen på ett dygn och sista natten regnade det kraftigt. Kan det ha något med saken att göra? (tveksam) / Jonatan BMW - För att det känns rätt! | |
|
Vev eller kamaxelgivare som strular. Läst om E39:or som uppträtt lustigt efter motortvätt, men lite regn tycker jag den borde klara. Håkan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du flyttade inte bilen, dvs startade den och stängde av den efter typ nån minut ?? dygnet före . ///MVH Hasso Länk |
|
Hmmmm... Nej. Sist jag körde bilen innan detta hände var en långkörning på ca. 30 mil i både regn och sol. Hasso menar du att det skulle ha betydelse? Håkan>>> Vad har den givaren för uppgift? Detta har ju inte hänt tidigare så något vanligt fel är det ju inte. Har i och för sig bara kört bilen 2000 mil sedan köp. BMW - För att det känns rätt! |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
M52 motorn surar igen sig mycket lätt om man tex kör den in och ut i garaget,med kall motor och du får två kallstarter på raken inom ett par timmar utan att bilen få gå varm i mellan så får man ofta misständningar, det kan tom bli så bilen går riktigt illa tom inte startar. Kam eller vevaxelgivaren är ett hett tips, det är nämligen så att går den sönder under drift så märks inte detta för motorn fortsätter att gå på inlästa värden och lånar även värden från den andra givaren som inte är trasig enbart för att bilen inte ska stanna. Däremot om du stänger av bilen så är det kört vid nästa start, då finns inge inlästa värden kvar och bilen beter sig inte alls bra som du beskriver ///MVH Hasso Länk |
|
Men bilen går ju jättebra nu.(?) 7 dagar sedan det hände. BMW - För att det känns rätt! |
|
|
Är den givaren dyr att byta? BMW - För att det känns rätt! |
|
Går bilen bra ska du inte bekymra dig allas tycker jag. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag hade något liknande på min förra E39a, då sa verkstan att det var något fel på styrningen till en av tändspolarna, det finns visst en tändspole för varje tändstift. De sa att motorstyrningen skulle ställa om sig inom fem minuter så det var bara att vänta ut, och det fungerade klockrent efter det ! Kan tillägga att det inte var kul fem minuter, bilen hävde sig och krängde konstigt tills den hunnit mappa om sig... Håller med Hasso - som vanligt - har han rätt... ;o) Lycka till ! /Jake |
|
|
Tack ska ni ha för de lugnande tipsen. Man blir ju alltid lika orolig när ögonstenen visar tecken på att den inte mår bra. :o) / Jonatan i Luleå BMW - För att det känns rätt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.