AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.649

SonyEricsson W800i kopplas till BMW radio?

Sa
76
Sailor
520iA Sedan 2001
Nu har jag fått min W800i som bla är en förträfflig MP3 spelare med upp till 2 GB minne. Mitt önskemål är nu att kunna njuta av mina MP3 låtar i bilen, på samma sätt som iPod kan installeras.
Är det någon i det här eminenta forumet som har idéer hur man kan ansluta W800i till BMW Business CD?

/Ola
Skön, skönare, BMW
Ja, det är verkligen en trevlig lur! :) Du borde väl kunna ansluta telefonen med den delbara handsfreekabeln...?
Sa
76
Sailor
520iA Sedan 2001
Anders N. Jag vet då inte var jag skall ansluta den. Jag har inte hittat någon mikrofoningång på BMW Business CD.
Men, vad jag hade i tankarna var en mera avancerad koppling liknande iPod installation, dvs att kunna se titlarna på radiodisplayen och kanske också välja från knapparna på ratten. :-) men det kanske är att önska sig för mycket.
Det borde vara flera som har detta önskemål eftersom luren säljer som smör...

/Ola
Skön, skönare, BMW
An
66
Antijustering
Bmw 530 Ia Touring
Det du kan göra är att köpa en "FM-sändare" så kan du köra Mp3 via din mobil. :)
Sailor - Jag fick för mig att -01:orna hade AUX-ingång, men det kom visst senare, så då har jag tyvärr inget tips.
Sa
76
Sailor
520iA Sedan 2001
Antijustering jag såg en annons för en typ av FM sändare jag tror den sände på 87 Mhz? Men de påpekade att den inte får användas i sverige. Hur är det med lagligheten om man använder en sådan med räckvidd max 10m?

/Ola
Skön, skönare, BMW
Lagligheten är obefintlig FM modulator och sladd är OK... Kjell har lämplig byggsats för ändamålet

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Eftersom W800i endast har en vanlig utgång för hörlurar så kommer den tyvärr aldrig att fungera som en iPod i bilen. Men du kan köpa en AUX adapter som kopplas in på CD-växlar ingången eller en nyare BMW Radio Business CD som har stöd för en BMW AUX adapter.

/RS2
BMW AUX adapter går att installera i E39 fr o m 09/2002 (endast med option 602/609/661+650).

Länk

SoundLinx BMW01AUX är en CD-växlar adapter som kan användas till äldre BMW Business Radio.

Länk

/RS2
Robsarve
W800 (och alla kommande SE-lurar) har faktiskt USB2 interface, så för den som är hågad finns det naturligtvis möjlighet att programmera en liten lösning... Helt lätt blir det nog inte.

tycker Erik
Sa
76
Sailor
520iA Sedan 2001
Tack för svar hittills. Kan vi hitta någon som kan spinna vidare på Robsarves förslag? Det borde finnas en marknad för detta framöver.
Vad tror ni annars om denna FM-sändare? Försämrar en sådan ljudet?
Länk

/Ola
Skön, skönare, BMW
Det är ju bedrövligt ljud i den där sändaren, kusinen har en.

It´s a fast world...
Även om W800i har USB2 för synkronisering av info i telefonens minne (kontakter, telefonnummer, almanacka, osv) samt för överföring av mp3 till minneskortet så kan du inte styra mp3-spelarens funktioner (byta spellista, hoppa mellan låtar, osv). Så den enklaste anslutningen och bästa ljudet får man genom att använda telefonens utgång för hörlurar och har man en nyare BMW radio så har den stöd för en AUX adapter men har man en äldre så får man ansluta den via CD-växlar ingången istället. Ett annat alternativ är att köpa en iPod istället som har bättre programvara samt går att ansluta på flera olika sätt! :-)

/RS2
Robsarve
Håller med RS2 om adaptrarna, enligt pojkarna på mjukvara som jag pratade med på lunchen är det inte omöjligt att styra mediespelaren utifrån, men de har ju källkoden eftersom de skrivit den... :-)

tycker Erik
Robsarve,

Det låter ju bra att det är möjligt att styra mediespelaren utifrån men jag tvivlar på att de släpper denna infon vidare till någon som vill utveckla en adapter för inkoppling till BMW radio eller navigations system. Jag lämnade faktiskt tillbaks min W800i eftersom den inte fungerar speciellt bra med Mac (extremt långsamt att föra över mp3 filer och andra problem som beror på att SonyEricsson inte har någon USB drivrutin till Mac OS X). Efter flera samtal med SonyEricsson så erkände de att de var medvetna om problemen med Mac men att de inte tänkte göra något åt dem trots att de marknadsför den som att den ska fungera med Mac...

/RS2
Dagens uppdate till Macen från herrar Jobs och Wozniak var "iTunes telefon driver"

Må hända jag bara berättar det ni redan visste ty jag har inte fått nån W800 än ( dock K750 som är precis samma luring...)

Är det ett ålders tecken att man INTE känne rnågot behov av annan MP3 spelare än en MP3 spelande bilstereo och en MP3 spelande DVD till hemma HiFin??
Iof har jag ju en SE HBM-30.....

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Gasar-Magnus,

Du menar jag ska köpa en Motorola ROKR E1 iTunes tlefon eller?

Eller har jag missat någon ny USB driver för SonyEricsson eller vad menar du med iTunes phone driver?

Nja, det blir nog bra med en iPod nano och min gamla Nokia.

/RS2
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.