AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
947

Kylvätskeläckage, modell större

BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Slang 5 på bilden nedan var sprucken, , läckte vatten.
Länk

Köper ny, monterar änden som sitter mot en ventil, tänkte att det vore smart att hälla i kylvätska i slangänden för att fylla upp den innan jag drar dit andra änden. Döm om min förvåning när det rinner ut vatten på undersidan av bilen. Har kollat allt so man ser ovanifrån, ALLT torrt. varit under och konstaterat att det kommer en rännil från ovansidan på växellådan som följer den och rinner ut på undersidan, enda stället jag inte kommer åt är ju naturligtvis precis ovanpå växellådan.
Det droppar ej vatten och forsar inte, men rinner.

Någon som har något problem eller blir det bara till att leta vidare?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det enda vatten som ska komma fram vid växellådan och under bilen är ju kondensvattnet från AC som har avrinning på var sida om växellådan.
Är det kylarvätska som kommer är det nog bäst att leta vidare och lura en stund, inget konkret tipps att ge isåfall.

///MVH Hasso
Länk
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Jo, kondensen rinner väl ut i de 2 gummislangarna, men detta rinner ut ovanpå växellådan och rinner runt den så att säga.

Suck, blir väl bara till att rota och gräva...

Tack ändå.
Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Exakt samma slang for för mig förra veckan.... Och jag tycker att det var väldigt smärtfritt att byta även luftningen gick bra
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Men nu är det ju inte bara den slangen...
Just den är ju inte det minsta problem att byta.

Skall gräva vidare imorrn.
Jag troro att ditt problem sitter i värmepaketet, det läker och då rinner det ut genom avrinningen till ac.
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Avrinningen till AC är väl gummislangarna som syns på undersidan, de kommer det inte vatten ur.
Skall ut och dissekera bilen lite mer nu.
Du kan ev ha fått samma problem som jag hade... Mitt värmepaket hade gått sönder och läckte ut genom att det droppade vid växellådan. Jag trodde först att det var kondensvatten från AC:n, men det visade sig vara fel när jag märkte att vattnet innehöll glykol... Så kolla det först om det är glykol i vattnet! Det var ett mindre helvete att byta värmepaketet, framförallt när man inte riktigt visste hur man skulle gå till väga... Det finns säkert några bra beskrivningar här på forumet om hur du ska gå tillväga...

// Jögge

BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Problemet löst, tror jag, rinner inte ut vatten längre iaf, var endast trasiga slangar, samt att jag igår inte verkade ha huvet med mig, de 4 glasen Whiskey igårkväll verkar ha gjort susen för huvet iaf.

Nu återstår bara luftningen, samt se till så den har nog Glykol.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.