AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
897

Säkring problem!?

Visa användare
214
oset_olholm
525 IA -95
Hejsan har satt in lite grejer i min e34 och allt funkade kanon ett litet tag men nu har den brännt 2 60 amp säkringar på typ en vecka någon som har en aning vad de kan bero på alltså den säkringen som sitter på strömkaberln direkt från batteriet !
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Är det slutsteg du kopplat in? Och om jag förstår dig rätt så är det säkringen på kabeln nära batteriet som går för dig, spelar du högre när de går?

Kan vara så enkelt att säkringen är underdimensionerad, du kan testa med en 80Amp istället om det funkar bättre, säkringen på kabeln är tillför att hindra brand vid t.ex. kortslutning osv.

Behöver heller inte vara att du spelar för högt, utan att säkringen är på gränsen hela tiden, och då kanske den mattas ut snabbt. 60A i en bil med 12V system är inte så mkt.

//Simon
Visa användare
214
oset_olholm
525 IA -95
Japp de är ett slutsteg ja kopplat in hade 80 förut men trodde det var för stort men kanske ska testa att byta tillbaka till de då ! och nej de kan komma när som helst inte just när jag spelar högt, man liksom hör att de kan spraka till lite sen slutar de spela !
Visa användare
214
oset_olholm
525 IA -95
Kom på en sak till kan det vara beroende på dålig jordning som den går??
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag vet inte riktigt, men det kanske är så eftersom du hör det spraka(ev. glapp) till innan det blir tyst. Testa med större säkring, och kolla upp jorden. Vad har du för slutsteg kopplade till säkringen?

//Simon
Visa användare
214
oset_olholm
525 IA -95
De är ett dls ca30 tror ja de heter 3 kanaligt i alla fall, driver ett 5,25" framsystem och en gti bas!
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Det heter inte RA30 det tycker jag verkar stämma med den spec du ger.
Kolla länk Länk

Min vinter bil: Länk
/Daniel
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Lite fel skrivet som vanligt men jag tror du fattar vad jag menar.
Ska stå "Det heter inte RA30 då, det verkar stämma med den spec du ger".

Min vinter bil: Länk
/Daniel
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Låter som om det är ett Dls ca31 du har, 2kanaler +en monokanal. Den är avsäkrad på steget med 2st 30A säkringar alltså 60A. Och då ska 60A huvudsäkring räcka, men prova med en 80A försäkerhetsskull, det skadar inte.

//Simon
Ulke
Alltså Huvudsäkringen har ej att göra med slutstegets storlek att göra utan är till för att säkra av matningskabeln från batteri till ett eventuellt distributionsblock.....

Säkringen skall befinna sig max 45cm från batteriet och anpassas i storlek efter kabelns Area.......

Kolla först upp så att du inte har en matarkabel som ligger emot plåten och skaver i någon genomföring eller liknande och ger en kortslutning....

Om du inte ser något som skulle kunna ligga emot eller något annat typ spretande kardeler från kabeln eller dålig jord, ja då kan du utan vidare klämma dit en större säkring på matarkabeln förutsatt att den är ordentligt dimensionerad...

mvh Ulke
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Eftersom säkringen går även vid låg volym så beror det nog på kortis.Kan vara kabeln som jordar någon stanns eller kortis internt i steget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.