AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.277

Ny bil, nya intryck, nya problem (328i E46)

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Ja, då var man med ny bil. Precis kört hem den och jag är mycket nöjd, det är fantastiska bilar, e46. Jag tycker att 2,8:an har betydligt "tjockare" effektregister än 2,5:an, då jämför jag med min fars 523. Bägge är finfina motorer, men jag hade, efter att ha läst här på forumet, väntat mig en nästintill trist motor. Visst varvar 330 ur hårdare, men 2,8:an är fortfarande en stark och trevlig motor med brett register och god ekonomi.

Bortsett från allt jag är nöjd med så har man som vanligt hittat ett par orosmoln. Jag prutade ganska hårt med argumentet att "jag tar den som den är direkt", och har alltså bara besiktningen som gjordes i veckan att gå på + min egen körupplevelse/ägarintryck och servicedokumentation.

Det som bekymrar mig lite är att det "tjuter till" lite dovt om man (min flickvän...) växlar orent och alltså låter kopplingen greppa med fullt moment på motorn. Jag testade kopplingen under provkörningen och den slirar inte. Inte heller hörs något när man "slirar iväg" från stillastående. Det skulle kunna vara ljud från nån bussning eller liknande med, men jag tror det är från lamell. Vad ger upphov till det här "tjutet" vid hårt ingrepp?

Bromsarna är kanon och har inga skakningar eller liknande, men kör man sakta och "tappar" på bromspedalen så rycker ratten till lite vid ingrepp. Det märks bara om man kör sakta, känns som ett litet glapp i ok, framvagn eller belägg. Bromsbeläggen är slitna fram och ska bytas, enligt besiktningsprotokollet. Kan det räcka? Den känns helt stum i framvagn vid bromsning eller kurvtagning så jag tvivlar på att det är själva framvagnen. Någon idér om orsak?

Som avslut på denna roman tänkte jag bara uttrycka min förundran över hur man kan visa upp sin bil skiten och ostädad när man ska sälja? Killen hade idrottskarriär och jobb och hade inte tid med sånt, men den kändes fräsch och tvätta kan jag göra själv. Efter ett par timmar med rengöringsmedel är det som en helt ny bil. Jag tror 80% av alla köpare hade ryggat för den, trots att bara en enkel tvätt och lite trasor innuti gjorde all skillnad i världen. Skumt. Men jag är nöjd och 100" fattigare.

Fortsättning lär följa...
Det gamla tricket med skitig bil brukar vara dölja mindre repor/rostskador mm. Verkar tydligen funka fortfarande.
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Det gör det säkert, men var det vad jag frågade om? Hävdelsebehov?

Jag har lagt en hel dag nu på att tvätta och vaxa bilen och rekonda den inuti. Skicket är mint, verkligen förbluffande. Jag hade räknat med att den skulle vara lite repig/ojämn i lacken på sina ställen, det var historik och drivlina chassi som jag värderade. Men det vara bara att putsa så blev den som ny, underbart, men fortfarande förbluffande.

Räknar dock med nån kalldusch, det brukar vara så med begköp.
Återigen, kopplingen, är det någon som vet vad det beror på att den tjuter till om man låter den slira lite med fullt moment på motorn?

Fullgas på hög växel och en spark på kopplingspedalen visar inga tendenser till slir, funktionen är 100%, men lätet bekymrar mig lite. Kan det vara sinterkoppling på en 328:a? Har hört att de låter så ibland.

Vore trevligt om någon vet nåt om det här.

Mu
205
Murdock
325iM sedan -06
Tjena..
Padde, jag har samma "fel" på min e46 328 -98
det tjuter till när man kopplar. Ganska irriterande.. Har frågat min
verkstad om felet men han säger att det inte är något fel.
Då fanns det bara en faktor kvar o det var ju att jag inte kan koppla.. hmm

men tydligen finns det fler..

Ska följa denna tråd, hoppas den ger några svar på vår fråga om kopplingstjut.

/Micke

Min bil: Länk
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Ok Murdock, jag tror inte heller det är nåt fel på grejerna, min andra bil har haft lite "friktionstjut" från kopplingen med, men det försvann av sig självt.

Denna tråd verkar inte vara så populär...så kolla nedan för mer info, jag skapade en ren tråd om kopplingen i hopp om att slippa dryga kommentarer som slöartons.

Här: Länk

Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.