AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
499

Fälgbredd bak E34 Touring vid montering av 17" fälg

Visa användare
141
Johan Lundquist
530iA Touring-02
Har någon här erfarenhet av om det måste vara 9" bredd på bakfälgarna på en E34 Touring vid monterandet av 17" fälgar? Enligt data från BMW, t ex Länk (se katalogen över fälgsortimentet), så skiljer det mellan en Sedan och Touring. Sedanen nöjer sig med 8" medan en Touring kräver 9" bak. Är detta verkligen nödvändigt? Jag är mycket nyfiken på vad som skulle vara orsaken till att det skiljer.
Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
Om du ska montera 17 tummare på din 93:a så behöver du endast tänka på följande:

Rätt rullomkrets.
Rätt spårvidd(offset).
Rätt lastindex.
Rätt hastighets index.
Inget får sticka utanför skärmkanten.

Eftersom din 93:a inte omfattas av EU:s helbilsgodkännande så kan du använda vilken fälgbredd du vill så länge ovan nämda punkter är uppfyllda.
Sen är det väl aldrig fel att följa de rekommendationer som finns från biltillverkaren.

Kör förövrigt med 17 tums hjul från en M5-93 (8"fram,9"bak) på min touring och det funkar perfekt.
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Jag har 17x9 fram och 17x10 bak, dock med valsade skärmkanter.

/Gunnar
/Länk
Visa användare
141
Johan Lundquist
530iA Touring-02
Tack för svaren! Jag är dock inte intresserad av att montera så breda fälgar som möjligt, utan undrar snarare om det fungerar utan problem att montera 17" fälgar bak med samma bredd som fram, d v s 8"? Enligt en BMW katalog från den tiden (ca 1994, se min ursprungliga länk) så rekommenderas 9" bak på Touring medan 8" verkar räcka för Sedan. Men visst måste även 8" bak fungera utmärkt på en Touring, eller? Är nämligen på jakt efter ett par begagnade snygga BMW original 17" och då är nog sannolikheten att hitta en komplett uppsättning 8 tummare lättare än en sats om två 8" och två 9".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.