|
|
|
|---|---|
|
Efter en hel del autobahnkörning i Tyskand, gjorde jag en liten resa till Sverige. Vad som först slog mig var det höga vägbullret och ojämnheterna på E4:an. Ju närmare Stockholm jag kom, desto värre blev det. Dubbdäcksanvändandet måste begränsas för att inte vägarna ska rivas sönder och på vintern spricka upp av den is som uppstått i hålen. Att köra i Sverige är inte lika kul och avslappnande längre. Eller? | |
| Det är väl lite skillnad på klimatet i Tyskland & Sverige, men jag förstår vad du menar. Själv så har jag åkt på friktionsdäck i minst 20 år och tycker det är överlägset bäst för mitt körsätt, samtidigt är jag väl medveten om att om inte folk körde med dubbdäck och ruggade ytan lite så skulle jag nog få problem. Men däremot så tycker jag att lastbilstrafiken borde begränsas kraftig, förutom att dom gör spår i vägen, så verkar dom inte ha något trafikvett, dom kör om varandra i tid och otid, där borde Polisen göra insatser. Sedan undrar jag om inte Sverige använder någon light asfalt, då den verkar sämre än i Europa. | |
|
Radial: Nu finns det även dålig autobahn i Tyskland många vägar har betong istället för asfalt och då uppstår ett helt annat ljud än vid körning på asfalt. Men om man fick välja så kör jag i hellre på Autobahn än p det Svenska vägnätet som för övrigt håller god standard om man jämför med våra Nordiska kollegor. Ps.du har inga bilder på din vackra kärra? |
|
|
Vägbullret kan i många fall bero på asfaltens grovhet, eller om det är betong underlag. I många central- och sydeuropeiska länder har man en betydligt finkornigare asfalt som beroende på däckfabrikat kan upplevas som tystare. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
Personligen tycker jag betongen är hur skön som helst! Inga spår och helt plant samtidigt som hållbarheten måste vara betydligt bättre! Hur betongen blir vid regn/is har jag dock ingen aning om men Autobahnstandard borde alla vägar ha. Instämmer med att lastbilar borde begränsas! Jag fattar inte varför dom ska köra om andra lastbilar i 5km i timmen när det finns hur mycket bilar som helst som kör betydligt fortare. Eller när dom intar vänsterfilen vid rödljus... Det tar dom hundra år att komma igång. |
|
|
Tycker Svenska motorvägar håller hög standard! Har kört i 21 andra länder och bäst i test är helt klart Frankrikes motorvägar. England och Österrike har bra motorvägar även. Tyskland är bra oxå... Men ibland kan de vara rätt hopplösa. Så varierande standard. Sverige har bra men det är störande med att det ofta är så grov asfalt på dem. Mycket vägbuller. |
|
|
Körde motorvägen i Kroatien i sommras, från ungerska gränsen, via Zagreb ner till Rijeka vid havet (ca 30 mil) och det tog ca 1.5 h. Den dagen jag åker på en motorväg i Sverige som har bättre standard än den i kroatien skall jag byta namn till Pille Kukk. Detsamma gäller motorvägarna i Ungern, Tjeckien och Österrike. Världsklass! Speciellt med tanke på den glesa trafiken. |
|
|
Graffe: Ja det är sant. Det är väldigt bra motorvägar i de länderna du nämner. Åkte själv 11-12 mil i sträck utan att lätta på gasen så jag hamnade under 150 km/h en enda gång. Tror det var i Ungern. Å Graffe: Om du körde 30 mil på 1,5 timmar må du ha kört en bra bit över 200 km/h i snitt eftersom dom har vägtullar i Kroatien. Vad var det för bil? |
|
| Stavros: Det kanske inte va 30 mil, men minst 20 (sista milen till havet är inte riktig motorväg än p.g.a bergen) Men om man räknar från Letenye och 25 mil framåt, och att det tog 1.5 h så blir det en snitt på 165 km/h. Det stämmer bra. Åkte med min kusins Audi och höll 180 kanske. Det var en söndagsmorgon, och vi var tvungna att stanna kanske 3-4 ggr á 2 min vid tullarna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.