|
|
|
|---|---|
|
Hjälp! Köpte en 540 -95 i förrgår och körde hem 13mil bilen gick som ett lok. Idag efter div puts skulle jag ut en sväng och efter 300m började bilen gå på 6-7 cylindrar och efter ytterligare 300 meter ser jag att det ryker blårök ur avgasröret. Vad kan det vara ???????? Orolig med hög puls UJ | |
| toppen kanske ? | |
|
Efter lite sök så har jag förstått att det kan vara insugsmembranet, skall nog kolla det . Kan man köpa membranet någon annanstans än på BMW??? |
|
Ulke |
Insugsmembran utan minsta tvivel, du kan vara lugn...delarna kostar en 400kr på bmw och är lätt att byta, sitter i bakkanten av insuget, alltså under ditt expansionskärl med 7 st T30 Torx. Iaktta bara lite försiktighet när du lossar torxen för de är ganska grunda o sitter ibland hårt... Delarna du behöver är 1 st insugsmembran (bakstycket på insuget) 1 st gummiplugg (finns ett extra hål på den nya som skall täppas) och 1 st packning... mvh Ulke |
|
Passa samtidigt på att byta ventilkåps-packningen! Trasigt membran gör att ett övertryck byggs upp som till slut förstör ventilkåpspackningarna. Att motorn går ojämnt på tomgång beror oftast på att det (p.g.a. trasiga ventilkåpspackningar) samlats olja mellan spole och stift, vilket gör att stiftet inte får tillräckligt med spänning. Läs begagnatguiden! Länk |
|
Ulke |
Den ojämna tomgången beror till största delen av att motorn via det spruckna/otäta membranet får tjuvluft som ej passerat luftmassemätaren.... Trasiga ventilkåpspackningar kan ge liknande symptom, men då blåryker den ej... mvh Ulke |
|
Det var 1,5cm stor reva i membranet längst ut i kanten så det är bara att köpa nytt membran på måndag. UJ Tillbaks till BMW:-) |
|
|
Hej. Finns detta membran på min 2,5-liters sexa? BMW - För att det känns rätt! |
|
Ulke |
Pärlan Nej det finns inte motsvarande på din sexa.. Däremot-om du har problem med tomgången eller gången i allmänhet så kan det vara en bälg/slang som sitter direkt innan/efter din luftmassemätare som har spruckit... mvh Ulke |
|
Nu när jag har bytt insugsmembran så går den inte på alla cylindrar, typ 6-7 st Kan tändstiften gett upp eller? Och var sitter dom?Underifrån kanske Fortfarande orolig Urban |
|
|
Nu har jag bytt ventilskåpspakningarna och nya tändstift och bilen går bara fint igen:-) UJ Tillbaks till BMW:-) |
|
|
En undring: Om röken verkligen var blå (förbränd olja), hur och varifrån kommer oljan in i förbränningsrummet? FP |
|
Ulke |
När insugsmembranet går sönder så drar den in olja bakvägen via vevhusventilationen in i insuget, och därigenom kan det bildas lite blårök. Det händer inte alltid, men är mycket vanligt.. mvh Ulke |
Ulke |
Detta gäller då konstruktionen på V8 modellerna //Ulke |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.