|
|
|
|---|---|
|
Hej! Gjorde en Insp2 på E38:an idag, och fick då veta att "kulleden på nedre bärarmen" var sliten på båda sidorna och borde bytas. Har från och till haft ett gnisslande ljud från bakvagnen som jag därmed hoppas har fått sin förklaring :-) Sitter nu och kikar på Realoem och funderar på vilken led detta är, och om det kan va kul för ett GDS-jobb eller bara bökigt, men vet inte riktigt vilken led han menar - är det någon som kan säga vilken detalj det är här: Länk Kundmottagaren hade gått, och meken ville inte ge mig några prisuppgifter - någon som vågar gissa vad verkstan kan ta för att byta den? Sedan var bromsklossarna bak slitna också, det tänkte jag roa mig med att byta själv om ingen råder annorlunda. Tycker det är lite kul med lite lagom stora mek, och har tillgång till verkstad UTAN lyft, men vill inte gärna bli stående med bilen fortfarande isärplockad när dagen lider mot kväll och det är dags att åka hem... Mvh. /Kjell | |
|
Är nog del nr 2 på den bilden som du bör byta. Har själv fått byta dem på 740in och blivit av med gnissel från bakvagnen, eller rättare sagt så har jag lämnat bort det och fått det bytt. Inget jag vill göra själv, är bökigt att pressa ur och in bussningarna. Tycker jag. Tidigare lät lite som när man sätter sig i en gammal säng... *gniirk* ;) Hur som så är det borta nu. Ang bakbromsarna så är det inga konstigheter att byta själv. Passa på att titta till bromsbackarna om du ändå ska in där och rota. |
|
|
Det är troligen Nr 2 de menar. Har samma fel på min, gnisslande ljud samtidigt som det är glapp i hjulet. Glapp likt när ett hjullager är dåligt! Fick också anmärkning på det när jag gjorde Insp2 på min förra hösten. Ska faktiskt byta mina mån 12/9...:) ...Äntligen...! Själva leden kostar 515 kr på BMW och de vill ha ca 4000kr för att byta hela kalaset - jobb och material! Ska tydligen vara rätt bökig att byta då bultarna oftast sitter som f_n! Jag tar hjälp av en icke BMW-auktoriserad mek och då blir priset istället 1200kr + material...Ska även göra oljeservice samtidigt! Mvh / |
|
|
Tack för svaren! :-) Jag trodde nr2 var en bussning, men jag har hört förut att de slits och kan ge upphov till gnisslande. Det låter som det kanske kan bli bök med leden, så då låter jag nog Bayerische här i Mölndal (icke aukt) ta dem... Zlurc - med bromsbackar så menar du backarna till handbromsen eller? Sitter de inte inne i/bakom skivan? Om jag bara skall byta klossarna borde jag väl kunna komma undan utan att behöva lossa skivan? Mvh. /Kjell |
|
| Hejsan.. 2an är bussning. kullederna är 13 =nedre 17 = övre | |
|
Japp, om du bara ska byta klossar så behöver du inte plocka av skivan men det är inte alls svårt. Om jag minns rätt så är det mycket lätt att lossa skivan, sitter med en insexa. Om jag inte är helt ute och cyklar så är 13 nedre bärarm och 17 övrebärarm. Samt att nr2 heter "Ball joint" = Kulled, intesant? Här är förövrigt en guide om du skulle få för dig att ge dig i kast med jobbet själv. Länk Här är en annan tråd som behandlar ämnet. Länk |
|
|
Hej Kjell Nr:2 är nedre kulled och den är inte rolig att byta Har gjort det själv på en sida och gör inte om det. MVH Daniel |
|
|
Nepp, ni har övertygat mig om att dessa leder låter jag ett proffs byta. Är det dessa (nr 2 alltså) som också kallas silentblock? Är det fler slitdelar runt dessa som det kan vara värt att byta om verkstan ända har isär grejorna? Bör man köra en hjulinställning efter bytet? Mvh. /Kjell |
|
|
Tror inte de kallas silentblock utan helt enkelt kul-led, som nämns i tidigare inlägg. Silentblocken är väl de fyra relativt stora bussningarna som håller hela "bakvagnen"!?? BMW påtalade att man bör göra en fyrhjulsinställning efter bytet! - Förresten, ngn som har pris på fyrhjulsinställning? Mvh / |
|
|
Priset varierar nog lite beroende på vem som utför det, samt hur mycket jobb det blev. Har för mig att t.ex. Vianor tar lite efter hur mycket tid som åtgick för inställningen, men med ett visst max belopp. Det går nog loss på dryga 1000:-, ev lite mindre om det inte krävdes så mycket justeringar. |
|
|
Jag gav 1000:- + moms för en fyrhjulsinställning på BMW Group i Mölndal för knappt ett år sedan då jag bytte spindelleder. Tror det var fast pris, men inga justeringar behövdes så det kan vara så att det skulle tillkommit... Mvh. /Kjell |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.