|
Sida 9 av 31
|
|
|---|---|
| Vad har det med kvalite att göra? | |
|
Håller med folke, Bmw har haft vissa finesser länge gentemot andra biltillverkare och att jämföra bilars kvalite är också svårt, ofta tänker man att ju dyrare bilen är desto mindre bör den krångla men i vissa fall är det kanske tvärtom.Var på fest hos en kompis med en massa folk och fick en kille framför mig vid bordet som jobbade hos Volvo Cars som förman och vi började prata om bilar efter stund sa jag att man åker bättre i en 6år gammal E39:a än i en ny volvo han höll inte med och diskussionen var igång, sa till han att Bmw förmedlar en känsla till föraren som volvo ej uppnåt ännu.Kanske det som är kvalite(känsla)det hela slutade med att han ville inte prata med mig mera under kvällen... mvh |
|
|
OK folke, jag ger upp! Känns som diskussionen kan fortsätta mellan oss i typ 25 sidor till. Vi verkar inte komma någonstans. Men vill bara säga som sista ord i denna diskussion att "BMWCoupe"i sitt första inlägg med störssta sannolikhet ville ta upp den "mekaniska" kvaliten i japanska kontra tyska bilar. Kort och gott vilka bilar som hade mest hållbar motor/drivlina. Alltså inte kvalitetskänsla, körglädje, nyskapande, design, utrustningsnivå o.s.v. o.s.v. o.sv. No hard feelings ;) |
|
|
Folke, det är väl normalt att utrustning och teknik som lanseras i dyra bilar kommer senare i billigare bilar? En Volvo S40/V50 från 2004 kostade ny (från) 200.000, E39 har väl aldrig varit i närheten av det priset? Då tar jag inte hänsyn till att BMW:s grundutrustningsnivå (åtminstone på E46/E39) var så påver att man tvingades lägga på åtminstone ett par paket för att komma till en vettig nivå. Utrustningen som finns på dagens lyxbilar kommer att finnas på lite dyrare bilar om 5 år och på billiga bilar om 10 år. Exempel på lyxutrustning (för några år sedan) är farthållare med avståndsradar och luftkonditionering av sätet, utrustning som nu börjar dyka upp på lite dyrare bilar som Lexus IS250. Om 5-6 år, när V50/S40:s ersättare dyker upp, kommer det säkert att finnas som tillval. Kvalitetskontroll av luften har för övrigt funnits på S60/V70 sedan 2000. Gamla S40/V40 hade kanske inte det, men den började å andra sidan tillverkas 1995 och låg i en helt annan prisklass än E39. |
|
|
No problems. Rubriken till tråden säger "kvalitet" inom citationstecken, dvs man kan säkert diskutera vilken slags kvalité som menas vilket också har gjorts rätt ivrigt. Definitionen på vad kvalité igentligen innebär har också avhandlats. Om rubriken hade sagt "skillnad på driftsäkerhet" i stället så hade man kanske inte behövt spekulera i vad BMWCoupe med största sannolikhet ville ta upp. Konkret fråga på antal mil osv kom upp, och även kvalitetskänsla osv och det har belysts rätt väl genom tråden. Jag har knappast gått i nån slags försvarsställning som antyds, är igentligen mest intresserad av tekniska diskussioner, skillnader, innovationer och lösningar osv. Där menar jag nog att tyska bilar ligger före t.ex japanska. De senare är dock inte sena att ta upp lösningar och bygga vidare osv, deras byggkvalité är det inget fel på. Ändå lyckas de kanske inte alltid få in det där som gör att man känner den där kvalitetskänslan som många vill ha. Teknikens värld gjorde visst nyligen en jämförelse mellan en E46 och Lexus, rätt intressant lösning. Man jämförde den även med fem andra bilar i samma "klass". Med risk för beskyllning om försvar osv så vågar jag mig inte på att nämna resultatet... FP |
|
|
Nu var det nog E90 och inte E46 som jämfördes, ber om ursäkt för felet. FP |
|
|
dali: Just prisvärdhet är inte den starka sidan för några dyra premiumbilar, vilket jag inte heller påstått. Inlägget ovan är mest ett svar till paaman, men i fallet E90 och de övriga i TV:s jämförelse så ligger de väl i ung. samma prisklass om jag inte tar alldeles fel. Det är ju alltid något...) FP |
|
| Länk | |
|
Trådskaparen borde ha skrivit "hållbarhet" iställer för "kvalite" då dom flesta verkar ha en egen åsikt om vad ordet betyder. Själv har jag skruvat bil i över 20 år och vet att Japanska bilar är hållbarare/drabbas av mindre fel än Tyska/Europeiska bilar. Tänk om det fanns ett snöre att dra i på BMW fabriken, då kunde nån dragit i det för många år sen och bytt ut bakre packboxen i växelådan till en med högre "kvalite" så att alla BMW bilar slapp vara oljiga där. Eller om nån hade dragit för att konstruera om växellekaget, så man slapp byta bussningar stup i kvarten. Eller om nån dragit så BMW bytt tyg levarantör, så man slapp läsa orden "Förarstolen lite sliten" i alla anonnser. Åvanstående fel finns ju vara sig bilen heter 2002 eller E46. Tänk om !!!!! |
|
|
Folke mfl nu tycker jag att ni är ute och cycklar helt och hållet. Sluta jämföra BMW med Mazda, Kia och Corolla det är ju patetiskt då BMW är skyhögt mycket dyrare. Vet ni vad ni pratar om??? ta och provkör bilar som ligger i samma prisklass som BMWn so kimmer från "Japan" har ni tex kört följande??? Lexus - Toyotas premium märke. Infiniti - Nissans premium märke Acura - Hondas premium märke. Har provat dessa och det är precis lika mycket "kassaskåpskänsla" som i en ny E60 eller E90. och de kostar lika mycket. Och vad gäller utrusting och "features" så har de lika mycket som BMW. Ta en runda i dessa bilar innan ni uttalar om dem. Ok, varför älskar jag BMW då. Jo: -BMWn är körgladare och har en ballare image. Om man skiter i imagen och låter komfort och glidaregenskaper gå före så år risken stor att man väljer någon av dessa japps. |
|
|
Har du själv gjort allt detta? Jag har redan lämnat mina synpunkter om prisvärdhet osv flera gånger. FP |
|
|
E90 och E60 har jag kört här i svedala. Japsarna har jag haft förmånen att åka med i USA. |
|
|
BMW_MAN: Kan inte påstå att jag kört Infiniti eller Acura, men jag har kört merparten av Lexus modellutbud i Sverige och kan gott konstatera att det är fina bilar, men de ligger närmare Volvo än BMW. Japanerna fattar fortfarande inte materialval och komforten är heller inte likvärdig. Wilhelm Svenselius |
|
|
De trognaste kunderna hör till Porsche, BMW, MB vad kan det bero på??? Att köra "problemfria" bilar och fjanta hos bilprovningen med 0 fel slår inte alltid högst!!! Sammanfattningsvis är BMW bra på nästan allt, förutom just driftsäkerhetsbiten, där bilarnas komponenter inte håller speciellt bättre än medelbilen. Detta uppmärksammas då BMWs image är hög och man förväntar sig bilar med typ o fel då de kostar så mycket har så mycket "magi" kring sitt märke. Inte någon japan i världen kan bygga lika driftsäker bil som BMW är trevlig att köra om vi uttrycker oss så, därför kommer aldrig aldrig aldrig en japan att kuna mäta sig fullt ut med en BMW. Japanerna har en hög tillförlitlighet på sina komponenter och numera ett förnämligt rostskydd som hör till bland de bättre. Det här kan de mycket bra, men allt annat är det ingen speciellt med, att bygga in mersmak, kvalitetskänsla, körglädje i sina normalbilar är något som de inte klarar av ännu. Sammanfattningsvis får japanerna bakläxa under en obestämd tid framöver, de får ge sig ut i världen och kopiera lite till så kanske de klarar av detta konststycke om ca 10år!!!! |
|
|
FRIFART "Sammanfattningsvis är BMW bra på nästan allt, förutom just driftsäkerhetsbiten" Håller med dig om detta FRIFART. Två saker till är dock lite synd med BMW -De är saftigt dyrare (men det är väl helt och eftersom ett högt pris stänger ute pöbeln så att märket inte solkas ned, de med för lite pengar får åka beg.BMW) -BMW har inga miljöbilar (Men det är väl också ok, då miljö och ball image fortfarande inte kan förknippas, vi får väl se om några år) Sen kan man väl se på sifforna att tex Toyota säljer 5 st bilar för varje bil BMW säljer. Så det är väl fler som uppskattar lågt pris och att komma fram utan stopp, än det är folk som oss BMW-fans som prisar körglädje högre. |
|
|
BMW_MAN, menar du att toyota skulle sälja 5st bilar per 1st BMW såld i sverige eller i hela världen sett? Jag anser inte att vanliga "snik" BMW är så saftigt dyrare än motsvarande japanska. Miljövänligheten hos en bil är helt egalt anser jag, känner absolut ingen som prioriterar något sådant heller, gamla bilar regerar ingen katalysator här inte. För den som vill KÖRA bil är vanliga japanska bilar inget bra val! |
|
|
FRIFART Toyota kommer att vara världens största biltillverkare innan året är slut och det måste ju bero på nåt mer än tillförlitligheten. "Det här kan de mycket bra, men allt annat är det ingen speciellt med, att bygga in mersmak, kvalitetskänsla, körglädje i sina normalbilar är något som de inte klarar av ännu. Sammanfattningsvis får japanerna bakläxa under en obestämd tid framöver, de får ge sig ut i världen och kopiera lite till så kanske de klarar av detta konststycke om ca 10år!!!" Inte speciellt objektivt skrivet om du frågar mig. Känslan av kvalité tycker jag absolut inte man finner mer av i en Bmw än i en Toyota. Sen finns det ju ett bilmärken som verkligen smäller Bmw på fingrarna när det gäller kvalité och kvalitétskänsla och även "mersmak"...... Nämligen Audi. Nä det enda som odiskutabelt är Bmw starka kort är ju körglädjen. Och för de inte bara vill ha den körgladaste bilen så anser jag det finns en uppsjö "bättre" bilar för pengarna. sw |
|
|
"Miljövänligheten hos en bil är helt egalt anser jag, känner absolut ingen som prioriterar något sådant heller, gamla bilar regerar ingen katalysator här inte" Uppenbarligen så finns det ju en hel del företag & privatpersoner som prioriterar miljön när tex en bil som Toyota Prius ökat flera hundra % senaste året och väntetiden på en sån i dagsläget är bortåt 10 mån........ sw |
|
|
Japp, varje gång BMW säljer en bil i världen säljer Toyota 5 st. Visst fan kan man skita totalt i miljön och skita ned. Man inom en snar framtid kommer det nog inte vara så cool. Och jag gissar att även BMW kommer att tvingas börja sälja "miljöbilar" om de ska behålla sina marknadsandelar. |
|
|
BMW_MAN: Är det inte 1 på 10 toyota passerade väl 10milj strecket i fjol om jag inte minns fel. FRIFART: Hade en honda accord 2,2 92:a definitivt lika rolig om inte roligare än bmw från den årsmodellen. Plus att den aldrig nånsin krånglade på 11000 mil, knappt man kan säja det om bmw efter 11mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.