AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
112.408

"Kvalitet" mellan tyska och japanska bilar

Sida 8 av 31
paaman: Har du läst alla inläggen, vad som menas med kvalité, vad som är rätt kvalité för just den aktuella ägaren av en viss bil osv? Det handlar definitivt om körglädje, känsla osv, mindre om verkstadsbesök och ASB-statistik.
Inlägget om åldringen ovan är bara ett bra exempel av flera på hur det kan förhålla sig.

FP
Jag har läst hela tråden. Frågan är om du läst första inlägget d.v.s "BMWCoupe´s" inlägg som startat diskussionen? Är det inte meningen att man ska besvara hans frågeställning?

Sedan om tråden spårar ur för att vissa vägrar förstå att det finns andra bilar än BMW, och därmed börjar prata körglädje istället för byggkvalité som tråden handlar om. Antagligen börjar man tala om körglädje och "känsla" för att man gång på gång blir överbevisad vad gäller japansk byggkvalité.

Jag gillar BMW, men inser att det även finns andra märken. Chansen är stor att min nästa bil blir en BMW, men inte för att byggkvalitén är så mkt bättre än Toyotas. Utan det är andra aspekter som spelar in, som tex körglädje, komfort och design.
Det blir lätt lite för mycket 'religion' över sådana här diskussioner :)

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Många här hävdar ju att man inta bara ska titta på "kvalite" som en funktion av hur problemfritt/felfritt bilen rullar utan väga in alla andra parametrar som tex:

-Komfort
-Känsla
-Körglädje

Visst kan man göra det men då måste man ju självklart också ta med PRISET!

När man gör det så tycker jag bilar idag är ganska lika oavsett om de kommer från Sverige/USA/Tykland/Japan

För samma pris som en BMW får man ju en Lexus tex och de är ju ganska jämbördiga, en är lite roliagre att köra, den andra är lite bekvämare och rullar lite längre utan fel.

Gillar man aktiv körning så tar man BMW, gillar man glida utan problem kan man ta Lexusen

Ni kan ju inte gämföra BMW med corolla, den kostar ju bara hälften, det är ju lika dumt som att säga att Mercdes är bättre än BMW för att en Mercedes 500 är snabbare än en BMW 518!

En annan sak är ju hur noggrann man är. När jag hade BMW:n stod jag inte ut med ett enda fel på den, eller att det knarrade någonstans. Min nuvarande bil (Japansk) är jag inte alls lika noga med, så då kanske man upplever den som mer problemfri.
Men visst, problem är sällsynta på såna bilar...

Autopower.se - Som en enda stor familj :-)
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Anders R, är det en Lexus du inte är lika noga med? Eller en billig japs?
paaman: I första inlägget tas ett par frågeställningar upp angående kvalitén, rent statistisk "mekanisk" kvalité och det som rör kvalitetskänsla, körglädje osv.
Är det inte dessa vi diskuterar, tycker inte denna tråd spårat ur speciellt mycket?

FP
* mekaniskt anser jag att japanska bilar håller minst samma kvalitet som de tyska.

* kvalitetskänslan ligger ofta, men inte alltid högre i de tyska bilarna.

* körglädjen kan man hitta lika stora doser av i bägge lite här och var. En Subaru Impreza WRX är inte tråkigare att köra än en M3:a, Porsche eller AMG enligt mig.

sedan är ju smaken som baken eftersom många av parametrarna är högst subjektiva :)

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
I fallet M3 vs Impresa så bör ju BMWn ge enormt mycket mera körglädje/komfort/kvalite/prestanda för den kostar ju grymt mycket mera än WRXen.
Frågan är om priset är nån bra mätare för det vi diskuterar här. Det finns ju gott om bilar som kostar mycket mera än BMW, liksom det finns billigare, så kommer det alltid att vara. Jämför gärna mera "normalbilar", vilka det nu är, och inte nödvändigtvis nya bilar istf att alltid gå på prestanda och extremer.

FP
Jag tänkte inte en sekund på priset, det var 'körglädje' jag ville åt. Inte 'körglädje för pengarna'.
Förstår inte BMW_MAN's senaste inlägg. Vet inte om det var ironiskt eller vad som menades.

:)

folke: Förstår inte riktig vad du menar, man kan ju inte mäta kvalitetskänsla och körglädje. Det är ju högst personliga egenskaper. Att diskutera kvalitetskänsla mellan bilar är ju helt döfött från första mening, finns ju ingen chans att mäta vilken bil som har bäst "kvalitetskänsla".

Det trådskaparen med största sannolikhet var ute efter var ju mekanisk kvalitet. Att vissa då börja argumentera för att bmw har bättre kvalitetskänsla bevisar att man inte har argument nog för att föra den tilltänkta diskussionen, eller?

Överlag så har japanare bra mekanisk kvalite ingen större skillnad om det är en corolla, supra eller lexus. Däremot skiljer kvalitetskänsla och körglädje de tre bilarna åt.

Men det är ju som BMW_MAN säger; man kan ju inte jämföra en corolla med en bmw 325 likväl som man inte kan jämföra en bmw 316 med en mitsu evo.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Folke "Frågan är om priset är nån bra mätare"

Jag försökte inte vara ironisk alls...... för mig är priset viktigt, viktigast av allt.

Oavsett om jag har 10.000:- 250.000:- eller 600.000:- med mig att köpa för så vill man ju ha ut mesta möjligt.

Därför är M3 vs Impresa svårt (rentav omöjlig) att jämföra. Har jag runt 350 tusen i fickan kan jag fundera på kan jag köpa en WRX, M3an är "out of reach" för då måste jag ju jobba ihop det dubbla för att ha råd. Och har jag det dubbla så finns det ju mycket kul bilar för 600-700 tusen kronor.

Man kan ju göra kompromisser och avkall på det mesta när man köper en bil, kvalite, prestanda, utrymme, utseende. Men priset kommer du aldrig runt, har du inte pengarna eller har inte råd så kan du inte köpa bilen.

BMW_MAN: Det är en billig Mitsubishi ;-). Hade det varit en Lexus hade jag nog varit lite mer noggrann :-)

Autopower.se - Som en enda stor familj :-)
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Man har ju provkört en del bilar i sina dagar - samt läst biltidningar - och min allmänna uppfattning är som följer: Japanska bilar är i regel grå plastlådor som inte bjuder på ett uns lyxkänsla, har usel komfort, är totalt oinspirerade och blir brädade 0-100 km/h av en 316i med husvagn efter. Å andra sidan går de aldrig sönder. Kvalitet? Visst. Men bara hög kvalitet gör ingen bra bil. Ser vi sedan på lite snabbare, lyxigare och dyrare japsar (Lexus, etc) som nästan aldrig syns på svenska vägar så är de förstås bättre än de ovanstående på nästan alla punkter, men fortfarande hyfsat tråkiga att köra, och kvalitetskänslan är inte bättre än Volvo (som i sin tur ligger en klass under BMW).

Tyskarna har full koll på det här med lyxkänsla och komfort, motorstyrka och köregenskaper, ingen tvekan om saken. Men problemfria bilar är det inte. Visst, det finns dem vars bilar bara går år ut och in, men den som köper en som gått mer än tio tusen mil vet att vara beredd på att det kan kosta en del att få den i skick. Samtidigt har BMW, Mercedes mfl förlorat en smula i prestige när billigare märken såsom Volvo närmar sig i snabb takt, även på områden där tyskarna traditionellt har varit överlägsna, såsom avancerad teknik och köregenskaper.

De stora förlorarna är europeiska lågprismärken (Citroën, Peugeot mfl) som på grund av välkänt usel driftsäkerhet och avsaknad av tydliga fördelar gentemot andra märken får stryk så det ryker om det av japanerna, vars bilar både kostar mindre och håller längre.

Wilhelm Svenselius
Mja, vet inte om jag är så bekymrad över att t.ex Volvo eller SAAB närmar sig de tyska vagnarna så särskilt snabbt. De vill säker göra sken av detta, men för inte så länge sen sade en av Volvos utvecklingschefer att de hade BMW som "mål" men att de inte är där än "på en tid" som jag vill minnas att han yttryckte det (DI nån gång förra året).
De var himla stolta när de presenterade V50, över att de hade en mittkonsoll som var bara ett par cm tunn och man kunde lägga vantarna i utrymmet framför...) High tech? De hade även (som option) en funktion som kunde stänga av intaget av kupéluft om det blev mycket avgaser i kön framför, en stor sak i annonserna. BMW har AUC i E39 sen -96, förmodligen ännu tidigare i E38.
SAAB talar gärna om att de nu (well, för nåt år sen då..) kan leverera bilar med det revotionerande xenonljuset, E39 hade denna möjlighet också när de kom -96, BMW kunde erbjuda detta redan -92 om jag inte missminner mig.
De franska bilarna är ju korsbefruktade med varandra och har viss hjälp från franska staten, tacka fasiken för att de kan presentera en mångfald modeller till hyfsade priser, Audi-VW-Seat-Skoda har som bekant en del gemensamt, möjligen med Porsche också, SAAB och Volvo hålls under armarna av sina resp ägare, MB-Chrysler osv. BMW är väl tämligen ensamma om sitt "huvudmärke" snart, har visserligen intressen i Mini och RR men styrs knappast från nån annan. Hur många andra tillverkare som styrs av t.ex Fiat går väl knappast att komma fram till...)
Japanerna är inte dumma på teknik alls, men de har även en hel del samarbete både internt och med EU och US-tillverkare. Så speciellt spännande är de väl inte, möjligen Lexus undantaget. En intressant aktör kan nog bli någon av tillverkarna i Kina, de examinerar väl ut x tusen ingenjörer per vecka enl. uppgift. De kanske inte går att jämföra idag men de kommer inte att behöva lång tid på sig för att komma i kapp t.ex övriga far-east tillverkare, och dessa är ju inte dåliga eller?

FP
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Volvo hålls inte under armarna av sina ägare (Ford), det är tvärtom - Volvo är det enda märket i koncernen som går med enorm vinst varje år. Saab är en annan historia, de ägs ju av GM som är världsbäst på att missköta sina märken. Saab är inget undantag.

Volvo har för övrigt anledning att vara stolta över V50. Den har klart mest körglädje om man ser till den nuvarande skaran volvobilar. Fortsätter man på samma spår kan det bli riktigt bra så småningom.

Nya S80 kan också bli nåt, med V8+AWD .. men nu driver jag från ämnet.

Wilhelm Svenselius
Men- varför sa man (från internt håll och från externa bedömmare) att det var tur att Volvo fick ihop det med en partner? Det glöms snabbt... Självklart lyfter Ford fram de positiva sidorna med Volvo och drar max nytta av detta, de är väl inte dumma på det viset. Frågan kvarstår, hur hade Volvo sett ut utan extern "hjälp"?
Har bara testat V50 ett par gånger men känns för trång och instängd, särskilt i axelhöjd. Självklart måste det gå att hitta nåt godis på en nyutvecklad modell, fast mittkonsoll och "AUC" känns ju sådär spännande, men detta var vad man lyfte fram själv...
Vi har haft rätt många bilar på mitt jobb genom åren, mycket leasing och tjänstebilar såväl som vanliga privatägda. Det tillkommer nya och fasas ut 3-åringar mest hela tiden. Min E39 är snart 6 år, självklart pratar vi lite bilar, egenskaper och utrustning och gör jämförelser. Det är påfallande ofta som det lyfts fram egenskaper eller utrustning på de nya, men vid lite analys visade det sig att mycket redan fanns i t.ex en E39....) Detta skriver jag inte för att skryta, bara ren fakta, det måste ju ligga nåt i när folk man skjutsar framhåller att det fortfarande finns nybilskänsla, d:o doft, skrammelfrihet mm i bilen. Samma sak säger ju mängder av motorjournalister, de har ju även utnämnt både E34 och E39 till världens....ja ni vet. De kunde ju valt vilken modell de ville.

FP
folke: du jämför ju fortfarande äpplen med päron. Din 528:a var ju inte direkt någon billig bil när den var ny, även om dom sjunkigt till sjukt låga priser idag. Om den skulle kännas gammal och nergången efter sex år är det rent skandal för en bil med ett pris på nära 400k(med lite utr). Vilka japanska modeller kommer upp i dom prisklasserna förutom lexus? Det är stora jeepar typ landcruiser, patrol och pajero, bilar som används brutalt (kanske inte i sverige) men ändå håller.

Verkar som du hamnar i försvarspossition och inte vill lyssna/förstå vad andra skriver. Jag älskar BMW dom gör grymma bilar men dom är inte bäst på allt.
Du får läsa lite mera noggrant vad jag skriver, det gäller inte bara min bil utan mera generellt. Det gäller ju vad vissa lanserar som nytt nu men som andra lanserade för 10+ år sedan. Jag skriver inte heller att BMW är bäst på allt, jag har redan skrivit att det inte är prisvärdhet vi diskuterar. What´s the problem?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.