AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
112.421

"Kvalitet" mellan tyska och japanska bilar

Sida 7 av 31
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Klargörande: Det var inte min bil på den bilden, har dock en likadan svart i garaget som sommarbil.

Och ja, bilen på bilden är helt original och ostylad förutm ljuddämparen och fälgarna.

Trots att jag är en inbiten BMW fanatiker så tycker jag att man hittar massor med roliga bilar från alla delar av världen och från olika tillverkare, jag gillar BMW med det är inte religion. Alla BMW är inte roliga tycker jag, provkörd tex en ny 523 och den var inte kul så slö som den var.

Viper, Corvette C5/C6, Porsche, Supra, EVO, Impresa, S6, NSX, RX8, V70R, skyline. osv bilar jag gillar även om det inte är BMW.....

Det är definitivt skillnad på BMW och BMW, även om många svenssons (icke-BMW-ägare) verkar tro att en kittad 316i spöar allt. Man måste köpa en M-bil eller någon av toppmodellerna för att verkligen förstå varför BMW har så god renommé. Är man någorlunda objektiv finns det gott om (nya och begagnade) bilar på marknaden som är roligare/snabbare än instegsmodellerna, till samma eller lägre pris. Till och med från Japan ... :-)

Jämför en ny BMW 523i med en ny Skoda Octavia RS till exempel. För några år sedan var det otänkbart, Skodas design är ju inte tilltalande för alla ... men det är inte BMW:s senaste modeller heller. Jag vet att man inte kan jämföra inredningskvalitet etc, men körglädjen - som är BMW:s paradgren - blir nog en jämnare match.
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
1. Jämför man en japs med en BMW av samma årsmodell så har japsen oftast gått betydligt kortare körsträcka = färre problem har hunit uppstå.
2. BMW körs hårdare än japsar = är oftare sönderkörda när de blir lite äldre.
3. BMW väger mer än japsar = slitdelar måste bytas betydligt oftare. (Exempel: när min Corolla -93:a hade gått 12 år/15600 mil var det inte bytt en enda del i bromsar och hjulupphängning.) Många bilägare ser inte skillnaden mellan normala byten av slitdelar och "problem" med bilen. Allt som inbegriper verkstad är problem för dem.

Med tanke på detta är det inte så konstigt att japsar upplevs ha högre driftsäkerhet. Men för en korrekt jämförelse skulle bilarna ha samma miltal och samma sorts förare. Vid en sådan jämförelse är det inte alls säkert att BMW:n hade sämre driftsäkerhet.
ErikBerg:
1. Länk
2. Den åsikten har inte alla, och bevisningen blir svår :)
3. Sant att BMW har många bilar som väger mycket. Toyota Landcruiser m.fl. borde dock klassas som ganska tunga bilar väl?

Jag har inget emot BMW, har ägt många och det blir säkert fler, men det finns faktiskt en hel del körglädje, kvalitet och komfort att hitta i min nuvarande 'riskokare'.

Det sista du skriver instämmer jag med :)

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
ErikBerg:Som du säger så går BMW längre sträckor på kortare tid, vilket offtast betyder att det är skonsammare för bilen.
Man kan heller inte blunda för amerikanska undersökningar där japanerna vinner gång på gång. Säga vad man vill om amerikaner men enligt min mening så har de en mer objektiv syn, spelar mindre roll för dom om det är en BMW, Lexus eller Cadillac bara kvaliten är bra. I europa håller man stenhårt på traditioner, spelar ingen roll om man gör usla bilar bara märket har status och historia så köper man (nu pratar jag inte BMW;)).
"spelar ingen roll om man gör usla bilar bara märket har status och historia så köper man"

*host*MB*host*
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
ErikBerg har helt rätt,!!!

Betänk att många mil på kort tid är skonsammare än samma mil på många år, men det betyder inte att man kommer undan byte av slitagedelar för det.

Många mil på kort tid innbär en högre kvot reservdelar/slitagedelar per tidsenhet, bilens förmåga att gå sönder jämfört med andra som körs annorlunda går alltså inte att fastställa.

Jag sätter en miljon kr på att rent generellt så framförs BMW både hårdare och snabbare än de japanska bilarna, och det beror mycket på att man får en motorstark BMW för låga pengar som begagnad vilket gör dem attraktiva för hetssporrar och yngre förare med begränsad ekonomi som kör så det ryker :-)
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
ErikBerg

1. Om man tittar på de utlänska studierna som går på mil istället för ålder så ligger Japsen i topp i alla fall.

2. Jag hoppas ju att BMW vårdas bra mycket bättre än slit-och-släng Japs, lik förbannat går jappsen med mindre problem.

3. Vad menar du med vikten? Menar du att BMW har underdimmentionerat bromsar och hjulupphängning i förhållande till vikt och de bryter ihop oftare därför. Det känns verkligen inte bra för BMW!
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Visst generaliserade jag i ovanstående inlägg, men vi pratar om generella drag och inte om enskilda undantag (som Subarun som gått typ 1000000 mil), eller hur?

1. När jag skulle byta bil senast (2 år sedan) kollade jag annonser på både japsar och BMW. Min erfarenhet från detta var/är att BMW:arna väldigt ofta hade högre miltal. Men men, det var bara en iakttagelse som inte är vetenskaplig.
2. Det går knappast att bevisa att BMW körs hårdare än japs, även om det väl knappast är någon hemlighet BMW inbjuder till aktiv, sportig körning. Men den som vill ha bevis bör nog leta i en annan tråd än den här, för här
3. Att tunga bilar som nöter mer på framvagn och bromsar är väl ändå ingen nyhet? Speciellt när de körs aktivt/sportigt.

Icke desto mindre, japsar håller generellt sett en enastående kvalitet, om man med det menar driftsäkerhet. Själv är jag däremot jätteglad att det blev en E34 Touring och inte den japs jag funderade på (Toyota Avensis, förra modellen). När det gäller både körglädje och komfort (framförallt vägljud) är faktiskt E34 vassare, enligt min mening.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Att bevisa blir svårt, men även den mest inbitne jappsägaren inser nog hur det ligger till med den saken, även om detta inte heller är direkta bevis för vilken av dem som håller bäst.
Men erfarenhet är att japanska bilar sköts pliktskyldigt (ingen större entusiasm) och krånglar lite. BMW sköts som guldägg och krånglar mer än japsarna, om än relativt lite.

Jag har många exempel på japsare som gått över 40.000 mil med väldigt lite problem, det är inget unikt. Det som har varit största problemet är rosten, inte mekaniken.

Går man efter tillgänglig statistik så är Toyota och Subaru mekaniskt slitstarkare än t ex BMW. Det gäller inte varje exemplar, men generellt sett är det så. Det finns bilar som är roligare att köra, har högre inredningskvalitet och defintivt högre status, men när det handlar om driftsäkerhet finns det ingen som är bättre än japsarna, oavsett prisklass eller bilstorlek.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Det är väl även så att japsarna ligger i toppen hos spb med minst fel.
Jepp, har väl skrivits här några gånger, och besvarats... Om just "minst antal fel = rätt kvalité" så är de svårslagna, men det finns nog flera egenskaper än så som vägs in i ett bilägande. Med statistik kan man som bekant visa det mesta, inte sällan beroende på vem som beställt, hur man sammanställer, vad man utelämnar osv.
Alldeles oavsett detta, det går ju hyfsat bra för BMW, världen måste vara full av idioter...)

FP
Alldeles oavsett detta, det går ju hyfsat bra för BMW, världen måste vara full av idioter...)
idioter är väl att ta i ,men mer märkestrogna än BMW förare och Alfa Romeo fantaster är väl svårt att uppnå...
Jag själv är MB frälst,så jag är ju mest på ett annat forum.men jag håller mig till lite äldre Mercedes ,innan rostskandalen...men jag är ju även lite openminded mot tex BMW som jag anser har drivningen på rätt hjul...
Bilar i stort är mitt intresse,och jag säger inte att jag HATAR nått märke
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
"Alldeles oavsett detta, det går ju hyfsat bra för BMW, världen måste vara full av idioter...)"

Bilinnehav styrs väl till 10% av behov och rationallitet och till 90% av känslor och fåfänga och har ytterst lite med kvalitetsegenskaper att göra.

Oljan är snart slut, 30 km/ i stockholm, ändå köps bilar som går 250 km/h och häver i sig de sista oljedropparna. Den känns som hela bilismen består av bara idiotism.

BMW_MAN, det är sant. Det gäller att övertyga sig själv att "Jag behöver verkligen den här bilen med den här utrustningen, och miljön eller min plånbok påverkas nog inte SÅ farligt" :)

Men om man bor som jag gör där det inte finns kollektivtrafik så är alternativen inte många...

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Och till slut kommer man till det stadium i livet då man är gammal och kanske sitter på ålderdomshem och då kan ingen driftsäkerhet i världen
kompensera för de upplevelser man haft i livet och de känslor som sitter kvar och man kan berätta om.

Oh vilken härlig grå och trist japan jag hade, den höll utan några reparationer och klarade varje besiktning utan anmärkning ojojoj.
Nej man tänker att man är lyckligt lottad och glad av att fått ratta en underbar bil som man aldrig kommer att glömma, det är sånt som förnöjer livet, vilket inte en vanlig trist och tråkig japan eller någon annan bil svenssonbil kan erbjuda. Man vet att man kan dö nöjd, för i himmlen väntar en evig BMW-tid.
FRIFART: Har du ändrat dig nu?
Läser man ditt sista inlägg verkar det som om du medger att japanare har bättre kvalite. Ingen har pratat om köregenskaper, ämnet handlar om kvalite på bilar och inte vilken bil som är roligast att köra.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
JAg har INTE ändrat mig!

Men eftersom jappsen iallafall är så söndertjatade vad det gäller hög driftsäkerhet så lär man uppleva/tro att om man äger en sådan att man framför ett mycket driftsäkert fordon som slår det mesta oavsett hur det egentligen ligger till, precis som många BMW förare tror att deras bilar är snabbare än allt kan bara inte acceptera att grannens vässade T4 har bättre acceleration än den luggslitna 320in som har sett sina bättre dagar.

... eller att den bättre begagnade S60 T5:an med ny programvara och lite småfix kör ifrån nya M3:or ... åtminstone om förutsättningarna är någorlunda rwd/fwd-neutrala.

Känslor är en sak, fakta en annan. Bilentusiaster har en tendens att lida av svårartat tunnelseende när det gäller deras egna bilars egenskaper och vill gärna fokusera stenhårt på en enda aspekt och framhäva den som helt avgörande. BMW-entusiaster trycker hårt på körglädje och ogreppbar "känsla" (hmmm ... status säger jag), Audifanatiker på framkomlighet och rostskydd, MB-frälsta på komfort och "känsla" (samma igen) osv.

Det finns alltid någon som påstår att eftersom ingen Alfa Romeo de själv har ägt har krånglat ... alls ... ingenting ... nada ... inte ens bytt olja på 45.000 mil ... så är all tillgänglig statistik från försäkringsbolag, bilprovningar, ägarundersökningar och motorpress automatiskt felaktig och/eller vinklad.

Hur som helst, är man nöjd med bilen är det aldrig fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.