|
Sida 6 av 31
|
|
|---|---|
|
Håller helt med att Jappsarna är bäst, har haft en gammal -86ans corolla som jag aldrig hade ett driftstopp med, köpte den för 2000:- med dålig koppling. Köpte ny på Micro för 8-900:- sen var det bara att tuta och köra, bilen startade alltid och gick klockrent, det gör den faktiskt fortfarande då den nu ägs av min sambos syster. |
|
|
Min far har alltid haft en Corolla som 2:a eller 3:ebil. Rosten och service är det enda som kostat något. Detta kan jämföras med den jämna ström kostnader som drabbat hans BMW under decennierna. Då skall man komma ihåg att han vårdat och kört sina BMW med finhandskarna, samtidigt som Toyotorna varit glada om de fått ny olja någon gång samt lånats ut till 18-åringar. Jag har svårt att tro att någon seriöst tror på att BMW idag håller samma driftsstabilitet som Toyota, inte minst med tanke på att BMW knappast höjer sig med åren. |
|
|
En kollega lånade hem en Prius i helgen och den var det 12 års garanti på åtminstone batterierna och förmodligen hela hybriddelen. Det är riktigt bra när vi ändå pratar om state of the art-teknologi. Återstår att se om det blir några kostnader för Toyota. Flåklypa |
|
|
Det blir säkert kostnader, stora sådana, men det är nog inlagt i kalkylen. Garanti kan man alltid dra till med i de mest skiljda sammanhang, kostnaderna drabbar alltid kunderna/användarna i slutändan. Ingen tror väl att garanti = nån slags välgörenhet från tillverkaren, lika lite som ett bevis för en viss kvalitetsnivå? Oavsett vilken bil man tycks ha så finns det nån Toyota eller annan bil med bättre kvalitéer, det lustigaste är ju att det över huvud taget säljs några andra bilar? Är alla mer eller mindre idioter eller iaf dåligt begåvade då som gör så? Många köper ju t.ex BMW om och om igen, se ovan i tråden, de måste ju vara helt hjärndöda då eller? Om det är kostnader som är ett mått på hur (dålig) kvalitén är så måste ju sådana vagnar som Ferarri, Lambourgini, Jaggor och Mercor m.fl vara sämsta skiten... ja så måste det ju vara....) FP |
|
|
Jag tycker det är ett bevis för en viss kvalitetsnivå. Visst, det är kunderna som får betala men om en biltyp har otroligt höga kvalitetsbristkostnader så måste också bilen vara otroligt dyr i inköp, kanske även om marginalerna är små. En dyr bil med dålig kvalitet som i övrigt kanske är medelmåttig säljer inga stora volymer och företaget går omkull. Nu är Toyota världens tredje (eller fjärde) största bilföretag och blomstrar. Flåklypa |
|
|
Visst. Jag har inte sagt att Toyota eller för den delen många andra bygger dåliga bilar, tvärtom. Men man blir lite trött på hur folk använder ordet kvalité, och gör kopplingar till kostnader (eller garantier för den delen). Bra kvalité = rätt kvalité för mig, och den är sällan rätt för en annan person. Gäller bilar såväl som allt annat, vi har alla olika preferenser och krav. Många tror att hög (högsta) kvalité = bäst i alla lägen. Det behöver inte röra sig om komplicerade konstruktioner eller maskiner. Om man t.ex skulle göra smörknivar i super duper laser-diamantslipat krom-molybden-manganstål med ett skaft av glas (obs påhittad produkt) så skulle många säkert klassa dessa som smörknivar av hög kvalité. De skulle säkert gå att sälja med 25 års garanti (inbakat i priset så klart) och de skulle med lätthet gå att bryta av, förstöra mot en sten, rosta osv. Natti för idag... FP |
|
|
En Ferrari, Lamborghini eller annan entusiastbil får kanske gärna kräva mer ömsint vård i utbyte mot än mer ömsint kärlek tillbaka i form av känslig teknik och låga tillverkningsserier. En BMW E90 har också en hel del tillgodo jämfört med en Toyota Avensis etcetera, även om användningsområdet är identiskt. |
|
|
Niklas, vad menar du med att E90 har en hel del tillgodo mot Toyota Avensis? Visst är det ett klassiskt uttalande att man känner någon eller själv har ägt ett fordon som faktiskt höll måttet under 20000mil? Finns alltid den där personen som har kört och kört och det har minsann hållit. Man måste faktiskt införskaffa en enkät undersökning hur respektive ägare kör sina bilar till att börja med innan man kan säga, Mormors toyota corolla som körs på varma sommardagar har klarat sig från rosten i 20år, mm mm. Alla kör med sina trix, bilprovningen säger att Toyota är bäst, enligt ägarna är BMW förarna mest nöjda ägarna och då måste bilarna vara bäst. Alltå kvalitet som folke sa är ett brett begrepp. Ett mått att mäta kvalitet är vad man får för pengarna, eller kvalitet per krona. |
|
|
Folke: (Bra) garanti och (bra) kvalitet går självklart hand i hand? Självklart är "12 års garanti" både en kvalitetsstämpel för köparen samtidigt som det är marknadsföring? Men ekonomerna som utlovar denna garanti har förmodligen gjort sin hemläxa och pratat med teknikerna angående den teoretiska hållbarheten? Att utlova 12 år när man vet att det rostar sönder och ramlar isär efter 2 år är inte speciellt genomtänkt? Väldigt kortsiktig marknadsföring skulle jag vilja kalla det i så fall. |
|
| Det finns dock undantag, när garanti och kvalitet inte har något med varandra att göra. Ett lysande exempel är Mercedes 30-åriga rosktskyddsgaranti ... ingen kan väl ha missat hur bra rostskydd gamla E-klassen hade, efter 1-2 år började lacken bubbla och Mercedes skyllde på kunderna (!). | |
|
Allt går att kalkylera in i priset osv (vem som betalar vet vi ju vid det här laget). Nej, bra garanti behöver inte självklart innebära bra kvalité. Det finns ju pryttlar som säljs med livstids garanti, är de alltid världsbäst? Många brukar kräva en hel del service (som kostar) och omvårdnad för att öht fungera. Sen brukar garantier o.dyl ha en hel mängd undantag i det finstilta osv, det som såg bra ut vid köpet kanske inte alls ger nåt skydd när "skadan är skedd" så att säga. Bra kvalité är fortfarande rätt garanti, inte för mycket och inte för lite. FP |
|
Helga |
Har inte läst alla inlägg under detta tema men tycker att det går inte att jämföra äpplen o bananer. Hur många Toyota Corolla sägs inte vara nästan felfria efter 3 år. Medan en BMW 318 har flera fel efter samma tid. Men kollar man Corollorna så rullar de 700-800 mil/år med ett pensionärspar bakom ratten medans BMW rullar 3000 mil/år med kriterierna, hastighet, väghållning, temperament :-). Och oftast lite "yngre" förare. Så jämför med samma miltal/år och ungefär samma körsätt så blir det helt andra siffror. Men det är ju utopi det vet jag.......Inte många Corollor som framförs av en yngre hetsporre! //Helga |
| Äntligen någon som anser samma sak som jag i denna oändliga diskussion, härligt!!! | |
|
"Inte många Corollor som framförs av en yngre hetsporre!" Nej, men desto fler Subaru Impreza, Nissan Skyline, Honda Civic etc. Kvaliteten är nog inte sämre på de japanska bilarna, däremot kan 'mys-faktorn' och kvalitetsKÄNSLAN vara en bit ifrån de ombonade och goa' BMW, Audi mfl. Men även där knappar de japanska bilarna in. Misstolka inte japanska bilar som alla asiatiska bilar för där är det fruktansvärd skillnad. Tex Kia och Hyundai har enligt mig ingenting att komma med. Förresten så får jag väl inte hänga här länge till eftersom jag nu efter åtta år som BMW ägare/förare snart också kommer att åka ris-kokare :) Det är väl en sak man kommer att sakna som icke-BMW-ägare, alla entusiaster och forumet m.m.... Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Åker eller kör Lexus LS 400 dagligen sen -01 och jag har provkört "nya" BMW 7-serien oxå... 7-serien har inte en suck vad gäller kvalitétskänsla(tror Bangle sabbat en del på den klass som fanns kvar), och komfort... och särskilt sportiga, är ju varken BMWs 7 serie, eller Lexusen... det är sant.. men det är en speciell upplevelse... och skillnaden mot att köra t.ex. en M3/M5, rent statusmässigt räknat... är att när man kör BMWn, kan ingen med säkerhet veta om det ens är en M3/M5 man kör med, eller som står på garageuppfarten... det kanske är en 320/520 med M-styling... men ändå skriker inte Lexusen ut att man har pengar.. de flesta vet inte ens vad det är för bilar, mer än att de är grymt fina, tydligen... Där är skillnaden.. och exklusiviteten hos Lexus... de gör bara lyxiga modeller.. och då kan man inte missta dem för Svenssonbilar... Har BTW provkört en MB S500 -00 för några år sen... och den hade skönast stolar av de 3(BMW 7-serie, MB S-klass & Lexus LS) och något bättre klös, kändes det som iaf.. inte läst några siffror på det.. men fortfarande kändes den... lite för... executive... och för glassig..., som bättre passar en som har lite fler levnadsår bakom sig! ;) Lexusen ligger förresten på 0,8 landsväg, 1 liter blandad körning... det med 4 liters V8 på 284hk, automat och 1900kg bil... kan ju bero på att 4:e växeln går till 245km/h oxå... så 5:an är ju fet überväxel... för att försöka använda lite tyska termer mitt i allt.... ;) Intressant i detta är att min alldeles egna kärra är en Rover 620ti som nu är till salu... suget efter BMW blev för stort... ;) men... då handlar det inte om nån 7 serie eller nåt sånt tjafs.. utan antagligen e36/e46 328... vet inte vilken än.. har provkört en e36 318is coupé och det var den mest lättkörda bil på vinterväglag jag nånsin kört... att leka med alltså... och då hade jag bara kört Lexusen förut som enda RWD bil... den är inte lika lämpad för att köra och sladda och sånt.. luftfjädringen förmedlar inte så värst mkt känsla för hur mkt grepp man har, men e36 på vinter... då blev man kär! aja, värst vad man babblar... får se vad som händer nu... när jag gått färdigt utb. lär det bli Porsche vilket fall som(993, luftkylda, turbo.. mmmmm det är grejer det....och där snackar vi fint motorljud!! även om bmw är kul...och låter rätt mysigt de med.... =) Benjamin |
|
|
Flertalet verkar välja en Lexus för att inte visa att man har pengar och slippa massa statusprägel, det hör man ofta. Men hur många väljer den för att de verkligen vill ha den, med hjärtat? Hur många (Toyota) ägare påstår sig njuta av sin bils kvaliteter som körglädje och sköna harmoniska linjer, jag har mig veterligen aldrig hört att en japansk skapelse kallats för vacker, snygg, underbar, bara driftsäkeroch pålitlig. Hur hållbar en japanare än är så kan man inte bygga en standardmodell som kan ge riktig körglädje samtidgt som den är snygg att se på! Om inte japanarna skulle vara driftsäkra och i många fall bränsleekonomiska skulle ingen köpa dem, iallfall inte någon av standardmodellerna. Vilken bil som helst i princip är roligare att framföra, personligen är japanare väldigt lättkörda och smidiga men det räcker inte till, man ska kunna ha roligt i en ren svenssonmodell också och inte behöva vänta till sommaren när entusiast/sportbilen tas fram. |
|
|
FRIFART: Vad menar du med standardmodell? Nissan Micra, Almera, Murano, 350z, Skyline? Du kan ju inte jämföra en bmw 330 eller m3:a med en Nissan Almera. Jämför du med en 330 bör du istället jämföra med en RX-8 eller 350z......för en 318 är faktiskt inte så upphetsande att köra, trots bakhjulsdirft. Savros: Känner du många som trånar efter en 325 -88, visst en sjysst bil men att tråna efter? Gillar BMW men iblan måste man vakna upp och ta av sig bmw-glasögonen. |
|
|
FRIFART "Hur många (Toyota) ägare påstår sig njuta av sin bils kvaliteter som körglädje och sköna harmoniska linjer, jag har mig veterligen aldrig hört att en japansk skapelse kallats för vacker" Länk |
|
|
Den Supran var inte illa :-) Autopower.se - Som en enda stor familj :-) |
|
|
Ja den supran var ju original också :-), självklart snygg och läcker med bra lack+fälgar mm men den är en uddafågel liksom skyline som i sin tur inte är speciellt snygg eller linjeskön. Det är klart att allt som får framföras på gatan är någon form av standard -bilar, men jag tänkte på just almera, mickra, corolla, camry mm dvs alla framhjulsdriva, 4cylindriga utan turbo eller kompressor med gott om plats för 4 personer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.