|
Sida 4 av 31
|
|
|---|---|
|
...men diskussionen har kommit att handla om driftsäkerhet och fel på bilar. Flåklypa |
|
|
Slitna kammaxlar beroende på tekniskt försprång ?? Det var bland det konstigaste jag hört. Toyota hade flerventilsmotorer i alla sina bilar, ink den minsta Starleten 1987, då körde BMW fotfarande med motorer som konstruerades 1961. Tekniskt försprång är att tillverka nått som håller, på den punkten går det tyvärr bakåt för BMW. |
|
|
Stavros; Att du säger att Japanska bilar är tråkiga, ja det kan jag väl acceptera eftersom de är en åsikt men "skit" får du gärna utveckla lite ... Och "Pöbelaktiga"? Ok, ja tillskillnad från ditt prestige-lok BMW 320 1988 då. |
|
|
Lite på samma spår som Isåkare: Farsan bytte kamaxelrem när den hade gått av... två gånger! vid cirka 20.000 och 30.000 mil. Det var en Camry från -85. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Jabbal: Ja min bil var ett prestigelok.....1988! Den kostade 200 000kr då och det kan man idag drygt 17 år senare få en japps för. Än idag trånar folk efter 325 88:or. =Prestige! Men hur många trånar efter en 15 år sketen japan? Men ni som åker japaner får gärna fortsätta med det. Men jag tänker som sagt aldrig köpa en. Tilltalar mig inte. Alltså en skitbil. :) mvh |
|
|
Liten rättelse: 200 000kr kan man få en NY japps för. |
|
betriebsanleitung3 |
Jag hade en Toyota Corolla 76, den var bättre än 850 750 etc, den gick aldrig isönder, inga uppslitna silentblock, inga elfel mm, däremot e31 och e32 gick isönder konstant, kvalitetskänslan i Bmw äts upp av att man sitter och funderar över vilken del som ska haverera härnäst. I vilket fall som helst så föredrar jag Bmw trots att de praktiskt sett har skapat mest problem av de bilar jag ägt. |
|
Isåkare slitna kamaxlar beror på dålig gjutgodskvalitet (eller felaktig om man så vill) i grunden, sedan blir det värre av utebliven service, stopp i oljeröret eller att oljeröret dvs banjoskruvarna skruvar upp sig. Inga sådana problem har Toyota, det är bra! Vad det gäller spruckna topplock, har inget med gjutgodsets kvalite att göra, BMW valde dessa pga viktskäl, att man ville använda andra lättare material, viket alltid är en bra tanke men kräver långa om många tester innan man kan verifiera att det klaffar. Urvarvade 6or när motorn inte hunnit fått upp driftstemperaturen kan garanterat leda till dessa sprickor, men det finns andra aspekter kring detta som kan vara att topplocket har för tunn godstjocklek och därför spricker eller slår sig, mm mm. Är man ofta först ut eller bland de första vad det gäller ny teknik, så självklart har man oftast mer problem än nästkommande som enbart kan sätta sig i stolen och vänta och se hur det går, för att sedan utveckla det hela själva och glida snålskjuts. Det finns en mängd olika saker som BMW varit väldigt tidiga med och därför löper det tyvärr inte felfritt. Japanerna reste runt mycket i Europa tex runt 70-80 talet, man tittade och tog kort, vände och vred på allting och tog med sig dessa inhämtade (stulna) kunskaperna hem. Japanerna/kineserna är inte dumma men liksom deras eget folk finns i stora kvantiteter blir bilarna därefter, masstillverkade och alla nästan är likadana, mycket funktionellt men ack så tråkigt och identitetslöst. Naturligtvis är BMW massproducerad också, men på ett helt annat sätt där man lyckas bygga in en annan känsla. Mig veterligen finns det inget pris man kan sätta på känsla, så en sak är säker..japanerna kan bli gratis, spelar ingen roll för folk som väljer med känsla kan inte ljuga för sig själv, en gång BMW alltid BMW varesig man kommer att äga någon så kommer man alltid att minnas och bära med sig minnena under livets gång, det är vad jag kallar valuta för pengarna. |
|
|
Kom att tänka på reklamen Toyota (?) kör med på radio, att om ngt inträffat ställer de sig frågan 'varför' 5 ggr F:Varför är det olja på golvet? S:Maskinen läcker F:Varför läcker maskinen? S:Packningen har gått sönder F:Varför har packningen gått sönder? S:Inköp har valt en billig packning F:Varför gjorde de det? S:För att det inte ska kosta så mycket Kontentan blev att se över inköpsrutinen, och inhanda en packning med bättre kvalitet! |
|
| Nu glömde jag visst en av frågorna! Kanske någon kan lägga till? | |
|
Stavros; 325 kostade runt 170´ny, och nu ligger de på från 15´-20´på blocket.se så prestige är uppenbarligen ett brett begrepp. Får man fråga om folk vänder sig om då du åker förbi? Jag tror dock fortfarande att Japanska bilar håller bättre kvalitet än BMW och andra tyskar. Kan det inte vara så att BMW:s ägare tycker mer om sina bilar och därmed servar de bättre? Dessutom så handlar det ju inte om att Japanarna går söner efter ett visst miltal, vet man att man ska köra långt köper man nog en MB, BMW eller Audi (ja, eller en Volvo kanske ...) då man vet att dessa är bekväma och har ett grundmurat kvalitetsrykte. Och visst är det fint med känsla som i BMW men ska man prata kvalitet ligger de tyvärr efter, speciellt om man jämför nyare modeller där BMW rostar så hiskeligt. Det är en av anledningarna till att jag aldrig skulle köpa en ny 740 om jag hade råd, vem köper en så dyr bil som sedan måste uppsäka verkstad? För det priset förtjänar man perfektionism, någont man antagligen får mer av i Lexus? Någon som vet hur mycket kostnaden skiljer mellan att tillverka ett stycke BMW kontra ett stycke Toyota eller Lexus? Om man bortser från löneskiljander. |
|
|
Ställer mig inte till hyllningskören för toyota,har just blivit klar med toppbyte på en corolla 97a inte speciellt lättmekat o dyrt!!.Tex hur kan man ha mage o begära 1350:- för en liten vattenpump till en 1.8lit 4a. Nä nu ska garaget saneras så inga virus får fäste i min 02a :) Mvh/Micke |
|
parolof |
Jabbal, BMW ägare är för det mesta bilentusiaster (som jag är) som tycker om känsla. För mig är det helt främmande att köpa en Japansk bil. Men jag har varit nära att köpa en Mazda Miata bara för att det är en bra kopia av Lotus Elan. Samma sak med Alfa, vem bryr sig om det strular ibland, körglädjen är det som räknas |
|
Ska vi nämna Ferrari, Jaguar och några till? Fantastiska bilar, men visst förekommer problem. Som vanligt i diskussionen glömmer man vad kvalité igentligen är. Bra kvalité är rätt kvalité för mig, när mina förväntningar uppfylls osv, men behöver inte nödvändigtvis vara samma sak för nån annan. Mycket enkelt.... FP |
|
|
Jo jag håller med om att känslan i en frisk BMW är svårslagen, men ordet kvalite är för mig nått helt annat. Själv har jag en 325 E30 för att det är bland det roligaste som finns för lite pengar. Att den går sönder en gång i veckan gör inget, det är bara en leksak, delar finns det gott om och den är lättmekad. Halva nöjet är ju att skruva :) Men till vardags vill jag inte skruva och har därför 3 st Japaner för olika behov. En Corolla -87 som tar mig till jobbet varje dag och bara luktar på bensinen. En Nissan Maxima för längre turer, en 3 liters 6a, skark som en oxe på låga och ylar skönt vid 6500 v/min, lådan växlar obemärkt och svarar blixtsnabbt. Bilen är rostskyddsbehandlad 3 ggr, går och ser ut som ny, är och har varit felfri sånär som en spridare !! 27900 mil. Inte så kul men bekväm. Tjejen har en Nissan Almera, har än bara gått 14500 mil, men helt utan att behöva röra en ända mutter. |
|
|
Hur får du tid att köra 325an när "huset är fullt av japanare", du kan inte på allvar mena att den skulle gå sönder i gång i veckan eller liknande? Jag tror du är et levande bevis för att din BMW är enbart en leksak, körs den därefter också? Min 323 går både till och från jobbet varje dag (11mil) samt till lång turer ibland samt till bus då man dagligen iallfall någon gång åker brett, och det har fungerat bra hittils utan några större utlägg. Pröva att använda dina japps som leksaker så får vi se om de håller måttet? Jag kan ge mig satan på att en välvårdad, välservad 318 E30 från 1987 inte kräver mycket mer bensin eller reparationskostnader till och från jobbet än din corolla. De jag känner som kör corolla (nyare än 87) har 0.74 i snittförbrukning vid lugn blandad körning, och kommer ner mot 0.6 landsvägskörning, tippar på att en 318E30 vill ha bara någon deciliter extra mot corollan. Jag ska köpa en 318is snart och snikåka med till och från jobbet, sedan ska jag summera vad nöjet kostar mig. Skulle kunna tänka mig att köra japps bara för jämföra lite faktiskt, men tanken känns inte rolig. |
|
|
Jabbal: Hehe nej folk vänder sig inte om. Snyft. Min kostade över 200 000 när den var ny. Massa extra utrustning och shit på den. Mycket pengar... |
|
|
Har insupit mycket info på jobbet vid fika bordet med en massa olika slags människor och när man kommer in på bilar och dess känsliga kvalite så är det alltid man får höra att japan bilar ger dess ägare mindre bekymmer sett på många mil,och det stämmer ju också när man läser SBP lista.Likaså när man går över till tvåhjulingar så dominerar Honda osv.. mvh 528:Länk |
|
bustorp |
Ja, det måste ju bero på något annat än bara snålhet.............. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Tråden handlade ju om Tyska bilar och inte bara BMW. BMW ligger ju tillsammans med MB i topp av dom Tyska bilarna, Opel, Ford och allt från "VW röran" är ju betydlig sämre. Själv jobbar jag med Japanska, Koreanska och Italenska bilar som är upp till 5 år gammla och gått 0-15" mil. På dom Japanska är det ovanligt med nått fel alls, oftast bara service. Bromsar och avgas räknar jag nu inte som fel. På dom Koreanska är det gissningsvis 1 fel på varannan bil som kommer in föe service. Ägarna av Italienaska bilarna har oftast ett fulltecknat A4 papper med fel, med sig på första servicen !!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.