AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
112.422

"Kvalitet" mellan tyska och japanska bilar

Sida 31 av 31
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Precis, sälj bilen till någon rikemansgubbe som ändå inte kan avgöra vad som är bra eller dåligt. Borde inte vara något problem med din enormt fina M5:a, kanske sveriges finaste. Om konkursen känns nära efter 30-40k i rep och underhåll kommer den förmodligen bli ett faktum längre fram.
Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
Jag erkänner att jag inte läst hela tråden men detta är bevis nog för mig att i alla fall X3 håller bra!

German cars dominate 2007 ADAC reliability report
Date of publication: 2008-04-18 11:00:02
German cars are tops for reliability, according to the 2007 car breakdown report by Germany’s motoring organisation ADAC. Of the eight different vehicle categories, six top spots are in the hands of German automakers.
The top-three performers by segment:
SMALL CARS:
1. Mitsubishi Colt
2. MINI
3. Audi A2
(Polish-made Fiat Panda is at No.4)

LOWER-MEDIUM CARS:
1. BMW 1-Series
2. Mercedes-Benz B-Class
3. Audi A3

MEDIUM CARS:
1. Audi A4/Mercedes-Benz C-Class
2. Volkswagen Passat
3. Mazda6

EXECUTIVE:
1. Audi A6
2. Mercedes-Benz E-Class
3. BMW 5-Series

SPORTS CARS/CONVERTIBLES:
1. Mercedes-Benz SLK
2. BMW 3-Series convertible
3. Mercedes-Benz CLK

OFF-ROAD VEHICLES:
1. BMW X3
2. Volkswagen Touareg
3. Mercedes-Benz ML

MINI-MPV:
1. Mitsubishi Space Star
2. Citroen Picasso
3. Mazda5

MPV:
1. Volkswagen Sharan
2. Volkswagen T4/T5
3. Ford Galaxy
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Det beror också på att ADAC är precis som Du skrev; Germany's motoring organisation :)
Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
Well, då borde ju Volvo o SAAB ligga lite bättre till i Motormännens undersökning...eller?

Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Skämt åsido, det är märkligt att t ex LEXUS inte finns med bland top 3 i något kategori LEXUSbilarna brukar finnas i topp i andra undersökningar..därför undrar man
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Så statistik är bara bluff & båg, eftersom din fina BMW fastnade på bilprovningen tackvare en (över)nitisk besiktningsman?

Det är lite svårt att bara söka egna erfarenheter när det gäller att välja bil på en marknad med dussintals biltillverkare, och väga vanliga problem, driftsäkerhet, krocksäkerhet osv...

I så fall skulle det ta en livstid att bara beta av 2008-års modeller grundligt, och när man är klar är det lite för sent :)

Får tillstå att min gamla trenolla fick körförbud när den startade på driven i besiktningshallen, ett minnesvärt ögonblick då båda meckarna från min verkstad var med, har inte haft några som helst problem (förutom mina självklåpade bromsar) med sjuorna.

Jag anar att k1zmo bara är en allmänt arg snubbe?

=)
(lägger in en smiley så kanske jag slipper bli raderad...)

The way we see the problem is the problem.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

k1mzo.

Nu är du väl ändå långt borta på cykeln....?

Grunden för statistik ÄR ju för sjutton just erfarenhet, som man samlat in och sedan värderat och presenterat på olika sätt. Visst kan statistik ibland vara, eller tyckas vara, felvisande eller mer eller mindre irrelevant. Men oftast så säger statistik en hel del viktigt så länge kriterierna för aktuell statistik redovisas öppet och är relevant för det man vill påvisa.

Jag tror faktiskt att ditt agg mot besiktningsmannen som slog ned på din fina BMW är överdriven och antagligen helt felaktig. Det är nämligen så att det knappast är troligt att han slagit ner på din BMW helt utan orsak, utan det kan istället vara så att han sett något söl under din bil som han kanske misstolkade som ett mindre oljeläckage och satte anmärkning på just för att du skulle få det åtgärdat. Det är ju deras jobb. Att det sen visade sig inte vara något egentligt läckage, eller att BMW kanske ansåg att sölet var mer eller mindre normalt vet inte jag. Men det förekommer alltså att verkstad och bilbesikning kan ha lite olika tolkning om samma sak.

Sen detta med kvalitet då.

Det torde vara fullkomligt klart för alla som inte har huvudet i sanden att japanska bilar generellt sett började sprida sig runt världen och visade att det gick att tillverka bilar mycket billigare än europa/USA och ändå hålla en på många områden (inte alla) högre kvalitét. Det tvingade till slut andra biltillverkare, som först skrattade, att ändra sina egna tillverkningssätt för att både få ner pris och ändå höja kvaliteten. Och detta startade alltså i europa när japsen började välla in i större flockar i mitten av sjuttiotalet och tog europeiska tillverkare på sängen. Och än idag så kämpar europas tillverkare med att försöka komma ikapp på många områden.

Sen har vi alla dessa vittnesmål som antingen kastar skit på japs och hyllar deras egen BMW, eller tvärt om. Det man ska ha klart för sig om dessa är att de oftast bara är anekdotiska bevis och alltså inte mycket värda utan ordentlig bakgrund eller statistik som styrker det påstådda. Och att det är fullt möjligt att några få personer haft helvetesstrul med just sin bil, medan samma bil har varit väldigt problemfri för hundratusentals andra ägare, och vilka kvalitetsslutssatser kan man då dra av det om de få med problem gnäller och klagar....?

Se på mitt eget bilägande bara så ser det ut så här ur kvalitetssynpunkt.

Mazda 626 2,0 8V 1988.
Köptes när den gått problemfritt i 27 000 mil. Kördes problemfritt av mit till 33 000 mil då den råkade ut för en krock och såldes.

Jag köpte ännu en likadan Mazda fast nu en -89:a som gått 16 000 mil problemfritt. Idag har den gått närmare 37 000 mil med NOLL problem med motor-drivlina att tala om. Aldrig bytt vattenpump generator eller ens generatorkol. Bara normal service och slitdelar och bytt tank kylare en gång som är standard på dessa men inte särskilt dyra. Nu sista åren har det tyvärr varit ett par rostlagningar som också var väntade då rostskydd inte var japsens starkaste sida då heller.

Men totalt sett har desssa två Mazdor, i synnerhet den sista som jag har idag, varit min absolut driftsäkraste och billigaste (att äga köra) bil någonsin, som funkat i ur och skur i bra många år nu och som kan funka några år till broende på hur den nu tyvärr begynnande rosten breder ut sig. Bilen ser fortfarande skapligt fräsch ut dessutom.

Så har jag en av BMW:s absolut mest status- och kvalitets-tyngda modeller, en 740iL -99 i det närmaste totalt fullsmetad med all lyx och extrautrustning som gick att få från fabrik. Den har idag gått snart 24 000 mil har full dokumentation med få ägare.

Kikar jag i denna dokumentation med samlade kvitton och papper på servicar och reparationer m.m. så blir man faktiskt förvånad över att en av BMW:s yppersta kvalitetsvagnar på 7-8 år och då jag köpte den 20 000 mil, har fått kostas på med närmare 150 000 kr i delar/reparationer (om jag minns rätt nu av min genomgång av dokumentationen) på auktoriserade BMW-verkstäder. Det är bytt kardanstång, generator, instrumentpanel, AC-panel, spjällhus, LMM, kylare, m.m m.m. m.m..... Saker som oftast funkar hur länge som helst på andra bilar, alltså sällan krånglar fast de är mycket billigare i konstruktion.

Dessutom så har tre dörrar och bagageluckan bytts på rostskyddsgarantin (Mazdans dörrar håller fortfarande trots mycket sämre rostskydd i grunden, men det börjar komma rost på dem nu efter 37 000 mil.)

Jag har idag ägt denna eminenta BMW 740iL -99 i drygt 1,5 år och kört ca 3000 mil. På dessa 3000 underbara sommarmil, så har jag ändå upplevt oerhört mycket mer strul med denna vagn från BMW med yppersta kvalitet, än jag upplevt på 20 000 mil i min simpla billiga Mazda 626 körd året runt och boendes i en snödriva halva året medan BMW:n vilar i ett tryggt garage skyddad från vädrets makter.

Nu säger jag inte att det skulle bevis att Mazda har högre kvalitet än alla BMW, för det finns givetvis många BMW som rulat långt med utan större besvär. Men jag kan ärligt erkänna att jag inte hade förväntat mig allt detta småstrul och problem som denna 740iL haft hittills genom livet sedan den lämnade fabriken, vilket den samlade dokumentationen vittnar om. Då har ändå bilen varit i vad jag har förstått goda händer då den ägts av minst en pedant under lång tid av de fyra ägare ink. mig den har haft.

Just idag, så ska jag lämna in den ännu en gång på BMW för att de ska försöka hitta varför den ibland hackar till och kan tända CE-lampan och tappa någon cylinder, som sen kan komma tillbaka vid omstart och funka felfritt igen ett tag. Jävligt irriterande då det just ska vara en ypperlig kvalitetsvagn, för det hade faktiskt inte känts alls lika irriterande om det varit Mazdan som hackat till då och då, just för att det ju bara är en "japansk billig skitbil"

Men, jag älskar ändå min 740iL och visst känner man även kvaliteten i den, och försöker vårda den ömt och kosta på den så den ska hålla sig representativ till både det yttre inre och det mekaniska. Det tråkiga är just att det behöver kostas på så pass, när Mazdan i princip mest bara går och går med minimalt med påkostande.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
Jag kopierade tidigare in situationen i Tyskland och här är vad Teknikens Värld rapporterade från GB. BMW står sig även här bra eller för att vara helt korrekt bäst!

BMW-bilar mest pålitliga i Storbritannien
BMW 3-serie har utsetts till den mest tillförlitliga bilen i en brittisk undersökning. Storbritanniens olika leasingföretag har fått svara på frågor i en undersökning som omfattar nästan 900 000 bilar. BMW, och 3-serien i synnerhet, anses vara de mest tillförlitliga bilarna.

BMW stal förstaplatsen från japanerna i det här årets ”FN50 reliability survey”. Undersökningen utförs bland Storbritanniens leasingföretag med syfte att rangordna de mest pålitliga bilarna. Resultaten räknas fram efter hur många gånger en bilmodell hos företaget har tvingats uppsöka verkstaden. De senaste åren har Honda och Toyota prenumererat på förstaplatserna i undersökningen. I 2008 års undersökning placerar de sig bra, på andra- respektive tredjeplats. Förstaplatsen har dock en icke-japan snott åt sig.

Det är BMW som tar hem märkesmästerskapet i undersökningen, före Honda och Toyota. Någon svensk finns tyvärr inte att finna bland de tio bästa. Listan över de bästa enskilda modellerna toppas av BMW 3-serie före Toyota Avensis och Honda Accord. Även de två minsta bilarna i BMW-familjen lyckas ta sig in på topp-10-listan. Mini Cooper placerar sig på femteplats och 1-serien på sjunde. Honda kan även de glädja sig åt att ha två bilar på topp-10. Årets undersökning som utförs av Fleet News omfattade 881 000 leasingbilar.

Märkestoppen
1. BMW
2. Honda
3. Toyota
4. Ford
5. Volkswagen
6. Mercedes-Benz
7. Audi
8. Lexus
9. Mazda
10. Vauxhall

Modelltoppen

1. BMW 3-serie
2. Toyota Avensis
3. Honda Accord
4. Volkswagen Golf
5. MINI
6. Mercedes-Benz C-klass
7. BMW 1-serie
8. Honda Civic
9. Ford Focus
10. Audi A4
Conan999
Kvaliteten är bättre på Japanska bilar men kvalitetskänslan är bättre i Tyska.

Conan999
Ja, ungefär så upplever jag det också. Pendlade till Gröthult ett tag med ett par Corollor, bara tanka och åka (i princip) men själva glädjen att köra infann sig aldrig, dock var ju plånkan alltid stinn så man får ta det onda med det goda. Pendlade några år tidigare (runt -00) till Götet med trenollan, sjukt roligt och en lika sjuk men inte lika rolig sopparäkning varje månad...

Fast trenollan var antik så var upplevelsen himmelsk, räknar med att kvalitén var jämnbördig med Corollorna trots väääldigt många år emellan.

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
k1zmo

Så statistik är alltid helt värdelös och säger aldrig nåt som har koppling till verkligheten, är det så du menar?

Sen tror jag visst det finns besiktningsmän som både gör fel och är lite lustiga på olika sätt, men generellt sett försöker de nog bara göra sitt jobb som alla andra.

Att de skulle bli sura/avis för att en osnuten fjunpung kommer och ska besikta sin fina nya BMW, så att de hittar på fiktiva fel bara för att jävlas, är alldeles för osannolikt. Mer sannolikt är då att han helt enkelt sett fel, tolkat nåt annat söl fel och som ett läckage. Sånt kan ske det har jag själv varit med om. Men hellre det än att de släpper igenom vad skit som helst, för jag är bara glad ju fler fel de hittar på min bil. För då har jag fått valuta för pengarna och jag får reda på ev. problem som jag kan åtgärda innan de blir allvarliga och kanske stoppar mig ute på skogen en natt.

Så när jag kommer in med mina bilar så UPPMANA jag besiktningsgubbarna att verkligen vara noggranna och försöka hitta allt som kan vara viktigt för mig att veta.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
"osnuten..." Aaargh, ha ha ha.

Javisst, valuta för pengarna är det såklart man vill ha och vända det till synes negativa till det positiva genom att bjuda sina medtraffikanter på en bra dag!

Tänk om, tänk rätt.

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
k1mzo
Du får nog stå ut med att bli sågad så länge du inte har något bättre argument/exempel än den gången din bil underkändes.

Vad är det man skall "fatta" av det du säger? Att du inte kan diskutera en fråga utan förväntar dig att alla skall hålla med dig?
Vem är det egentligen som sjunker mot sandlådan?
k1zmo, det är inte min avsikt att såra. Jag måste ändock hålla med Dr.T som är 7 år äldre än mig (respekt!) att det är näst intill en förmån att få bilen besiktigad och godkänd men såklart är det även den mäskliga faktorn avgörande många gånger hur det slutar, alltså att det kostar mer än det smakar.

Visst slinker det igenom mer eller mindre vrak men tänk så här; om vi inte haft SBP hur mycket sk*t skulle rulla på vägarna då? P.g.a eller tack vare SBP har vi världens? äldsta bilpark på vägen idag år 2008.

Vad jag kan förstå av dina inlägg ki1zmo är att det mesta verkar vara motgångar i din värld just nu och det du kan göra är att tänka en stund till på vad som förorsakar ditt sätt att se på saker och ting, jag är absolut för förändringar och anser att man alltid kan väga in för och mot i alla situationer och kanske framför allt vara källkritisk och inte personlig på internet.

Sp
210
Sparc
330e -22
Här finns en krångel-rapport från ADAC. BMW ligger väldigt bra till. :)

Länk
He
22
Henn0
2002 -73 m50b25

540ia -93

323i -79
mycket snack om kvalitet hit och dit och jämförs gärna med japanska bilar

min 2002a köpte jag tidigare i sommar och det är min första bil. Bilen har gått 18000 mil, och stått på en åker sedan 86 förutom någon smärre provkörning. jag fattade intresse för bilen då jag i minnet kunde se bilder av rejsande 02or, men hade inte någon koll alls på modellerna.

Bilen startade redan från början på första varvet, och all el utom torkarmotorn fungerar utan problem! lite rost i vänstra tröskeln som är lagat och framskärmarna är bytta, annars är allt i princip som det var. bilen ska besiktigas i morgon och jag tror den går igenom.

en nissan som stått på en åker sedan 86 skulle jag antagligen få bära hem i några lådor

ps; jag har alltid varit och är en porscheälskare då det varit faderns bilval, och ärligt talat haft ett litet ont öga mot bmw, men när det gäller 02or är jag då i alla fall kär. lättmekat, lättmodifierat, mycket bra kvalitet, och förövrigt väääldigt rolig bil att köra, och jag har ändå kört några bilar sedan kortet kom.

det är min åsikt och tro.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.