|
Sida 30 av 31
|
|
|---|---|
|
nja.. i den testen så ingår körglädje, prestanda, design, m.m. så ägarna är inte alls nöjda på 'olika sätt'. Man får inte topp-placering utan höga siffror även på dessa kategorier. Men sedan är ju smaken som baken och jag tänker inte försöka intala/övertyga någon om att ett märke är "bättre" än ett annat :) Ligger BMW och Mercedes i topp på listan över driftstopp på autobahn? :D Inte bra.... Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Läst detta? Länk |
|
|
Jabbal, verifierbara fakta från en seriös undersökning betyder inte mycket på detta forum ... ;-) Det hade varit bättre om du (ensam) sett en BMW stå still vid sidan av vägen (av okänd anledning), det räknas som mer trovärdigt. Jag såg förresten en grön E36 med triangel på E4 mellan Piteå och Luleå i förrgår. Första stående bilen på månader och det var en BMW, går säkert att få ut något ur det om man bara vill tillräckligt mycket. Jag ser inte det som en indikation på att BMW-bilar har dålig driftsäkerhet, eftersom jag inte vet varför den stod där. Slut bränsle? Plötslig sjukdom? Punktering och inget reservhjul? Dött batteri? Igensatt bränslefilter? Bara ägaren/föraren vet. |
|
|
"J.D. Powers har frågat knappt 64 000 personer som äger eller leasar en bil av 2006 års modell om deras upplevelser efter cirka 90 dagar med sin nya bil" Efter två månader med sin nya bil? Det är väl ändå inte så många som hinner få problem så snabbt.... Men Porche vann iallafall :D |
|
|
Inga bilar är felfria, men minst felfria är nog japanska bilar ändå. Man kan ju diskutera detta i en evighet men faktum kvarstår vilka bilar håller bäst, och det är inte tyska! Mest skrämmande är nog det att just tyska biltillverkare bokstavligen skiter i kunden den dag problemen uppstår då man anser att kunden är redan förlorad och satsar hellre på en ny istället. Jobbar själv på ÅF för ett tysk bilmärke (utan att namge någon) och kan med säkerhet intyga detta, samtidigt som jag träffar branch folk som jobbar för exempelvis Toyota då vi delar vissa fordonsprogram och kan ibland jämföra mig med deras sätt att hantera det hela. Frifart, hur många dagar i veckan tillverkar tyska biltillverkare måndagsex egentligen tror du? Ska det ha någon betydelse vilken dag i veckan bilen är tillverkad? Detta är ju en klassisk kommentar till just tyska bilar som inte håller måttet. Och, ja jag äger också en tysk bil, än så länge i alla fall. |
|
| Ett argument som framförts är ju att BMW rullar längre än de flesta japanska bilar, någon som kan verifiera detta? | |
|
Jabbal, det finns nog ingen sann statistik på sådant. Men alla verkar gissa och tycka si eller så :) Mina BMW har absolut inte varit felfria, men det var heller inte min Toyota eller Ford... Jag har ägt och kört många mil i e36, e39, e46, e60, e65 (brorsans), men kvaliteten och hållbarheten har blivit sämre och sämre hela tiden. Min e36 hade nästan inga problem (abs-sensor, klimatanl., bromsskivor) medans de andra hade problem som är för långa att lista här.... :( Hursomhelst så gillade jag bilarna iallafall. Miltalen på de ovan nämnda varierade från 0 - 16.000 Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
blev tvungen o skriva mitt första inlägg här för ja tycker att d är en fruktansvärt intressant diskution. ja har en mazda 626 2.2 -90 som ja fick av mina föräldrar när ja fick körkort. igentligen va d så att mor min inte ville ha den ståendes på deras går nå mer. den hade stått där i minst 2år o tagit upp plats i carporten. så ja tog bilen o hitils har jag endast fixat saker för att få igenom den igenom besiktningen som kostat ca 7000. 4000 vinter däck. 1500 broms skivor o belägg, 500 batteri. 300 relä kupefläkt, sen lite små pill. den hade altså stått i minst 2 år o nu har den snart gått 1år utan oljebyte lr kamrems byte skulle gjorts för nåra hundra mil sen. men endå så har ja nästan åkt 1000mil under min ägo tid. så d är inte igentligen så konstit att japs bilarna går sönder är d? iaf om folk sköter dom som ja gör. den är en a - b. har nyligen införskaffat mig en e30 318iS -88 som ja håller på o fixar mä nu så ja ska få igenom den sen puttsa upp o ha som fin bil. kan inte en värsting modell men iaf ja gillar e30, i mina ögon den läckraste bilen som tillverkats. om ja ska jämföra bilarna så måste ja säga att bmwn känns under utrustad men samtidigt mycke dyrare. mazdan har d mesta utom AC iofs så funkar inte c-låset men iallafall. bmwn har ingenting med nån funktion förutom att se bra ut. shadow line o is läpp. men förarstolen (ej sport) i bmwn är fruktansvärd ja förstår inte hur en stol kan slitas så brutalt med d mil som är på bilen. 4000 mindre en mazdan. annars är inredningen mycket fin man ser att den är väl vårdad. stolen på mazdan är fortfarade riktit bra trots 20000+ mil. när d gäller motorn på bilarna så har dom nästan precis lika många hästar vird vet ja igenting om på nån av dom. bmwn har körförbud, så ja vill inte direct springa ut o kolla va den går för men ja har kört ca 5mil mä den till... mek ;) aja iaf, ja måste säga att bmwn känns mer primitiv men på nå sätt. kan va avsaknad av servo vem vet. o d där med teknik vet ja inte om ja kan hålla med om. mazdan kom samma år som m40 motorn. o bara d faktum att m40n behöver kamremsbyte var 4000mil säger ganska mycke om avsaknande av teknik. iaf va gäller "billighetsbilar". bmw har gjort nåra fruktansvärt kraftiga motorer men d har även dom japanska biltillvärkarna. ska inte ens försöka komma in på den där turbo konversationen som ja tycker är helt hjärn dö. d är mest bla bla turbo fy! tillbax till sak, att japs bilar bara är till för att hålla ett visst antal år/mil finns d nog kanske lite sanning i. dom gånger ja vart till besikningen med mazdan så har dom påpekat hur lite rost d finns på bilen(stälde på den 2 månader förtidigt så ja blev tvungen o göra om). sen om man kollar tex blocket finns d många gammla japs bilar som har körförbut tackvare rost. men kollar man på gamma bmwer på tex blocket så är dom altingen bara skit kvar lr om dom är fin så står d "kvitto finns på 100000kr". ja tror en bmw blir bättre omhändertagen för att den va dyr o köpa. finns nog många som tänker varför inte köpa en bil som man kan betala av innan d är dax o skaffa en ny o slippa alla dyra verkstas kostnader o nästan altid köra en ny bil. dom där japsarna ståendes efter vägen kunde varit en tysk bil i händerna på en slapp men rik mäniska med "varför åka till värkstan/servis när allt funkar" mentalitet. allt beror på vem som äger bilen. o ja vet att om mazdan min hanar på sidan vägen så kommer den hamna på skroten för efter 16år har en bruks bil gjort sitt. jag har en moster som körde taxi hon o hennes kar hade en egenbil som dom körde mä. d va en mazda hon har nu slutat köra taxi på heltid o bilen har blivit bruks bil. vet inte riktit vart ja ville komma mä o säga d men ja tyckte d va värt o berätta ;) ni ska veta att ja fortfarande gillar min mazda och min bmw + att alla stavfel o skit va mä flit :) hehe |
|
|
Nu är jag lite stygg, men vad var budskapet...)? Vid SMS, morsetelegrafering osv kör jag ibland med förkortningar och enbart gemener, men med riktigt tangentbord.. jag vet inte..? Fast ibland gör det gott att bara skriva av sig en del.. FP |
|
|
Glömde förresten: Välkommen till forumet! FP |
|
|
budskapet.. ja ser d så här. d är ägaren som bestämmer om hur länge bilen ska funka o i vilket skick den ska va, spelar ingen roll vart bilen kommer ifrån. vad gäller förkortningar så är d nå om ja gör av mig skälv utan o tänka på d. ok tackar ;) |
|
|
Vad jobbigt det måste vara för dig att fylla i t.ex blanketten vid inresa till nåt icke EU-land eller liknande. Helt OK vid messande samtidigt som man spanar i skylten med spjällen nerfällda osv, men nu har du ju alla bokstäverna inkl Shift tillgängliga...) FP |
|
| Jag kan även skriva normalt men jag gör inte göra det utan att tänka på det. Så jag skriver som jag vant mig igenom år och år av chattande på mIRC. Men nu var det ju inte det den här tråden handla om så kan vi sluta diskutera min svenska nu... | |
| Testa att åka till Thailand... där finns det riktigt fläskiga Toyota bilar och annat som går som taxibilar... + att alla taxibilar e stylade och oftast färgade i typ rosa.. illgrönt mm (antagligen så man ska se dem lite lättare) Tror förresten de fanns nån som hette Toyota Crown nå fet modell i stuk med Merca lr nått ! | |
| Har en Corolla 1.6 Kombi -92 som andra bil och den har gått över 31000 mil. Det enda man kan säga är att man fattar inte hur bra dessa bilar håller. Den har stenskott och lite ytrost men har aldrig fått bakslag hos bilprovningen på några fel. Nog för att den är tråkig och obekväm, men den tar en från A till B utan problem varje dag :). | |
|
Haha men ni är ju inte kloka dom som inte ännu har förtått att japanska bilar är helt överlägsna borde ju söka hjälp direkt dom har ju vart överlägsen i minst 20 år nu. Jag har själv ägt Bmw å visst var det en grymt fin körglädje men då kostade den 1 miljon i nypris ochså men sen reparera jag den det fick man i massor å dyrt så man höll på å gå i konkurs var det med att äga Bmw. Min mening är att det är bara rikemans ungar å rikemans gubbar som kör Bmw som har råd att reparera Bmw bilarna hur mycket som helst och ändå är dom nöjda men det är för att dom inte har nå begrepp om bra och dåligt dom fattar ju inte vad en bra bil är. Själv har jag en enorm erfarehet av japanska bilar å det är att dom bara går och går och går helt enormt dom helt överlägset bilarna som finns. Jag har ägt en massa tyska bilar och visst dom går fint men man får reparera jämt å ständigt dom det tär på ekonomin jag som är en vanlig knegare och inte tjänar nå stora pengar törs säga sanningen vilket inte rikemans folket förstår dom fortsätter å reparerar sina bmw ar och är fortfarande nöjda ja usch ochså.Efter vägen är nog det vanligaste bilmärket som har strejka Bmw men dom kan kasta sej i väggen om man jämför kvalitet där segrar japanska bilar helt enormt överlägset.Jag har kört med min senaste Bmw ca 2000 mil å reparerat den för ca 30000-40000 kr mitt råd är ni som ska köpa bil köp japanskt å bli nöjd köper ni Bmw kan eran undergång vara närmare än ni tror. Länge leve japanska bilar. |
|
|
Välkommen till forumet Överkalixbo. Alltid intressant med erfarna bilägare som dig. Men även fast du har ägt, och äger BMW, och dessutom i antal som "är för många att räkna upp" enligt din egen utsago, så är de A: För dyra och enbart avsedda för rikemans ungar eller rikemans gubbar. B: Helt värdelösa och underlägsna t.ex japanska bilar. C: Bland det vanligaste bilmärket av strejkande bilar längs med vägen. Osv. Du beskriver dig som vanlig knegare men köper ändå en BMW för 1 miljon i nypris, just nu har du en -00 M5 som inte precis är en föraktlig bil på något sätt. Måste fråga igen, som tidigare i tråden, vad är ditt budskap egentligen? Varför har du överhuvud taget ägt mer än en BMW?? FP |
|
|
Haha men ni är ju inte kloka dom som inte ännu har förtått att japanska bilar är helt överlägsna borde ju söka hjälp direkt dom har ju vart överlägsen i minst 20 år nu. Jag har själv ägt Bmw å visst var det en grymt fin körglädje men då kostade den 1 miljon i nypris ochså men sen reparera jag den det fick man i massor å dyrt så man höll på å gå i konkurs var det med att äga Bmw. Min mening är att det är bara rikemans ungar å rikemans gubbar som kör Bmw som har råd att reparera Bmw bilarna hur mycket som helst och ändå är dom nöjda men det är för att dom inte har nå begrepp om bra och dåligt dom fattar ju inte vad en bra bil är. Själv har jag en enorm erfarehet av japanska bilar å det är att dom bara går och går och går helt enormt dom helt överlägset bilarna som finns. Jag har ägt en massa tyska bilar och visst dom går fint men man får reparera jämt å ständigt dom det tär på ekonomin jag som är en vanlig knegare och inte tjänar nå stora pengar törs säga sanningen vilket inte rikemans folket förstår dom fortsätter å reparerar sina bmw ar och är fortfarande nöjda ja usch ochså.Efter vägen är nog det vanligaste bilmärket som har strejka Bmw men dom kan kasta sej i väggen om man jämför kvalitet där segrar japanska bilar helt enormt överlägset.Jag har kört med min senaste Bmw ca 2000 mil å reparerat den för ca 30000-40000 kr mitt råd är ni som ska köpa bil köp japanskt å bli nöjd köper ni Bmw kan eran undergång vara närmare än ni tror. Länge leve japanska bilar. |
|
|
Till Folke! Min M5a importerade jag från tyskland 05 den är i ett enormt fint skick jag och svensk bilprovning har svårt att tro att det finns en finare M5a i Sverige låg priset då på ca 200000 tusen när jag köpte den mycket pengar för en vanlig knegare har haft jävligt roligt med denna bil har kört ifrån många med den men ska sanningen fram så är en Toyota mycke snabbare om man kör från Norra Sverige ner till Italien för Toyotan går hela vägen medans Bmw strejkar efter vägen å kommer långt efter i slutändan men tycker mest synd om första köparen som förlorade 800000 kr på 5 år på sin Bmw.Jo jag har haft 2 Bmw före plus ett antal Mercedes och ingen av dom är i närheten av en japansk bil när det gäller kvalitet, det ända som en tysk bil har är att den har bättre status än en japansk bil vilket jag inte kan förstå faktisk Mercedes och Bmw lever bara på gammalt rykte låt säga att Mercedes var bland det bästa för 50 år sen nu skäms Mercedes ägarna för att köra tyska bilar dom krånglar som aldrig förr dom försöker sej att bygga samma finnesser som japanerna men får det inte att fungera. Nä nu är det sista tyska bilen för mej sedan blir det japanskt kvalite här efter, länge leve japanska bilar |
|
|
Överkalixbo Jag förstår inte vad du är ute efter? Sälj bilen så kan du ju hänga på något Toyota forum istället. Bmw det är bilar för bilatusiaster som värde sätter tysk ingengörskonst och körgladje.Sen kanske det finns bilar som har längre livslängd men knappast samma kvalitetskänsla och körglädje. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.