|
Sida 3 av 31
|
|
|---|---|
bustorp |
FRIFART: Du skriver: "Angående att japanska bilar piskas lika hårt som BMW bilar eller tillochmed hårdare är en myt och stämmer inte. Varför, mitt svar är varför tror ni BMW har sina höga försäkringspremier? hur troligt är det att många jappsägare håller på och tar kurvor med uppställ och vilt spinnande bakdäck (som sliter ner precis allt i bakvagnen samt framvagnen också för den delen)?" Jag tror knappast att det har med försäkringen att göra. När försäkringen träder in är det oftast för sent och någon "rydell-wannabee" har gjort ytterligare en insats för att höja premierna. Dom bilarna som håller sig på vägen hela får nog duktigt med pisk oavsett om det är en tysk eller japs. BMW-bilar piskas inte, dom misshandlas ofta av sådana som inte kan hantera dom. För det är väl inte dom som verkligen KAN köra som skapar dom höga premierna? Bara en reflektion.......... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Dom som "KAN" köra har säkert fått prova sina gränser på ett eller annat sätt det är ju därför dom KAN köra (e´duktiga). Länk Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
bustorp |
Sådana utbildningar borde ingå i kk-utbildningen så slipper folk träna på allmän väg. Har man gått en sån kurs så får man en helt annan respekt tror jag. Det saknas rätt mycket respekt hos många "tyska" medtrafikanter i keps (då menar jag inte gubbkeps). "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Jag tycker nog att FRIFARTS långa inlägg var ett utmärkt exempel på femstjärning raljerande av egna åsikter utan mycket till fakta eller kunskap att stödja dessa på.... Det att BMW har höga försäkringskostnader kanske har en del med hur ofta de stjäls att göra, och inte bara för att finniga förortsslynglar sladdar runt i rondellerna med sina DanMobility-kittade 318.... ;-) Däremot har flertalet andra haft i mina ögon väldigt välbalanserade åsikter om vad kvalitet kan vara och vilka bilar som har godkända doser av detta. Dr Tinnitus |
|
|
Nu ska jag sakligt säga vad jag anser om japanska bilar. De är skit, mainstream, intetsägande, tråkiga, pöbelaktiga, töntiga, opersonliga och fula. Jag kommer aldrig någonsin äga en p g a dessa anledningar. Det är dagens sanning. :) :) :) |
|
|
Det jag tycker är sämst med Japanska bilar, är att vi är så långt bort i kedjan, har blivit bränd av alla mina Japanskkonstruerade bilar, alltid lång tid att få delar, dyrt, svårt med kunskaperna etc., drog slutsatsen att jag hädan efter bara äger bilar som är byggda i landet eller ett land i närheten, av hög kvalitet, inga Peugeot alltså, bodde jag i Japan skulle jag defenitivt köra Japanskt, troligtvis en eller flera Eunos Cosmo. Det går att få sin Lexus med Individuallack, även här i Sverige, så visst går det att få sin Japanare mer personlig, en trevlig utveckling. Mvh Stephan |
|
HelenaK |
Stavros gillar inte japanska bilar, trots att de ligger på SBP.s topp, p.g.a. att de är så fula. Med den argumenteringen skulle man kanske kunna beskriva BMW som "Belle du jour"? ;-) |
|
Det är är intressant, men enkelt svart tycker jag.. Som kört i princip det mesta från japsarna och från tyskarna.. Kort och gott, Japaner håller tvär bra för att piskas, jag har försökt tagit livet av mina japanskabilar som vart vinterbilar, dom går förbannat soppa snålt, välldigt få fel, och ingen service överhuvudtaget.. Men dom bullrar, är inte krocksäkra,rostar som ingenannan bil. Men tuckta japanskabilar är inte kul.. dom håller ju hur länge som helst.. och är i regel fel hjuls drivna (fram) Tyska bilar håller även för pisk, men dom måste man byta lite saker ibland, då tyska tekniska lösningar i regel är mer nytänkade, där japanerna bara kör hårt beprövad teknink.. som dom kan ta efter ledande bilmärkensenare.. Men som sagt , tyska bilar har högre komfort, och är mycket trevligare att köra och känns bättre.. Det är helt enkelt, 2 kvaliter som ni sa tidigare... tyskarna- Rullar med komforten och stilen Japanerna- Rullar säkrare men mindre stiligt o comfortabelt. |
|
|
Många "japsbilar" tillverkas ju i EU numera: Nissan och Honda bygger bägge i England Toyota i Tyskland, Frankrike, Spanien,Polen och England Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
bustorp, jag menade knappast att försäkringarna direkt har med vårdslös körning med hjulspinn att göra. Jag gick lite för fort fram kanske, det jag syftade på är att det finns massor av bevismaterial för att BMW bilar går hårdare eller mycket hårdare än medelbilen och därför klarar sig sämre i bilprovningen pga allt det slitage detta innebär för bilarna. Det räcker med att studera hur det framförs många gånger. Vad det gäller försäkringen har den förmodligen en hel del med körstilen att göra då BMW körs hårdare och dessutom är lättare att köra av vägen med än tråkiga äckliga plastiga japanska bilar som oftast har framhjulsdrift, därav fler skrotade eller kraschade bMW bilar kanske??? Dr Tinnitus, aaaaah jag får tinnitus av dig när du skakade om mig med dina visdomsord. Det är bra att vi har dig, som är doktor på området BMW! Du kanske hittade några stavfel eller gramatiska tokigheter i mitt tidigare inlägg också? Du menar att man inte har tillräckligt med fakta efter att ha med egna ögon sett och hört hur BMW bilar många gånger körs? ringt till åtskilliga försäkringsbolag och tagit reda på varför BMW är så dyra hos dem? Läst insändare som mycket ofta klagar på uppträdandet hos BMW förare mm. Det är ingen myt att BMW bilarna körs hårdare, man måste faktiskt vara lite av en idiot för att inte inse det och behöver definitivt inte vara doktor :-) Naturligtvis gäller en hög försäkring om fordonet varit olycksbenägna eller stulits mycket, kanske gått sönder ofta. Den utbredda åsikten om BMW är den att det är snabba bilar som ofta körs hårt och fort dvs leksak samt är stöldbegärliga. Men också många positiva saker naturligtis som att man får mycket för pengarna, dvs prestanda, komfort, körglädje osv. Om man skulle undersöka varför man stjäl en tex äldre bMW så påstår jag att det beror på att tjuven oftare vill köra skiten ur bilen och leka än att ta sig från A-B, sälja bilen och få pengar, sälja delar. En japansk bil är det betydligt större chans att man stjäl för att ta sig från A till B tex, dvs man ser inte lika stort nöje i att "stressa bilen" som en BMW och detta visar tydligt att många anser att BMW är väldigt roliga att köra och då sladda med, vilket så också ofta sker, kanske speciellt vintertid då många kvaddar sina bMW, både kepskillar och Anna Stina 42 som inte hanterar bakhjulsdriften = högre försäkringspremier+illa tilltygade bilar. Väldigt viktigt är att inte glömma att det finns naturligtvis massor av jappsar som får utstå liknande behandling, men skulle man jämföra rikets BMW bilar i trafik vs japanska bilar i trafik och analysera hur de körs, vem som kör dem skulle det förmodligen utan tvivel framgå att BMW bilarna ligger i topp vad det gäller att framföras som en leksak och därmed utgör större olycksrisk samt slitage av bil vilka båda ökar på premierna och nedslagen hos bilprovningen. För er som nu tror att jag påstår att BMW bilar enbart framförs som leksaker av kepskillar säger jag nej det påstår jag inte alls. Precis som att säga om en viss folkgrupp att alla av dem stjäl, vilket är vanligt förekommande men helt felaktigt. |
|
|
FRIFART. Om det är som du säger så borde BMW känna till det också. Varför konstruerar man inte bilar som klarar av den hårdare behandlingen då? Flåklypa |
|
|
Finns nog inget material som skulle palla i längden för den behandling många BMW bilar får som skulle kunna ge den den utmärkta komfort bilarna har och man vill från BMWs sida att de också ska fortsätta att ha. Om man tittar på tex bussningar som slits, vilket är vanligt nerslag i bilprovningen så kan man i princip ersätta dem med polyuretan bussningar eller i stål som i racingsammanhang, men både komforten vad det gäller fjäding och ljudnivån blir minst sagt påträngande och helt oacceptabelt i en bil som ska anses som mjuk och skön med härlig komfort med ambitioner för att äta många mil. M-modeller finns redan för detta ändamål, men håller lite bättre där än standardBMWbilar. M-modellerna har ett (bättre) styvare, hållbarare chassie och bättre byggkvaliet generellt, speciellt vad det gäller ihopsättnings- kvaliteten där bilarna sällan skramlar och känns förvånansvärt taijta vilket avspeglas på att det är mer fråga om handbyggen än dito standardmodeller från BMW. flåklypa, intressant fråga det där, varför inte BMW konstruerar bilar som kan palla behandlingen. Exakt samma sak frågade min kompis som är aktoriserad Toyotamekaniker. Om man tittar på vilka lösningar bMW har i sin konstruktion (äldre bilar), kan man konstatera att den fina mjuka gången både vad det gäller fjädringsväg och upptagningen av håligheter i vägbanan samt hur vibrationsfritt motorn går beror mycket på bussningar. Bmw har förhållandevis mycket bussningar jämfört med andra märken. Bussningarna i bla framvagn, bakvagn, tar mycket stryk vid hård körning något som inte går att ändra på utan att byta till "tuffare prylar" eller helt göra ändringar i hela konstruktionsprogrammet som kan komma att ge standard bmw bilar egenskaper som inte hör hemma hos en tex BMW 520. Inte heller skulle merparten av nybilskunderna vilja ha en sådan bil med det uppträdandet. För det är oftast inte 1a ägaren som hårdkör och slarvar med service i samma utsträckning som de efterföljande. Det är tyvärr BMW känslan vi får betala dyrt för, ska det var skönt och komfortabelt och man ska kunna njuta under heldagsfärder på 60-80 mil utan att tröttas varesig i knopp eller kropp så måste man anpassa sig efter materialvalet samt de gällande tekniska lösningarna. Det skulle bli för dyrt att konstruera en standard BMW bil som är anpassad efter racingambitioner. BMWs problem med dålig gjutgodskvalitet på topplock, läckande ventiltätningar, sliten kamaxel beror på att man från BMW är för "djärva",eller dumdristiga? dvs ofta kommer med nya tekniska lösningar i första hand för att kunna vara klassledare vad det gäller just nya tekniska lösningar istället för att koncentrera sig på hållbarhet. Focus står ständigt mot utveckling, vilket ioförsig är ett kvalitetsmått men då är det svårt att kunna hålla en hög komponentkvalitet, när ofta nya materialval och lösningar står vid dörren. Många förare av äldre Volvo, saab mfl gnäller ofta på att ujujuj vad BMW behöver byta bussningar i fram och bakvagn helatiden, tex vad jag själv fått höra "min fasters 520E34 får byta bussningar var 2000e mil". Med facit i hand kan jag säga att på 8000mil har inte behövt byta någon bussning överhuvud- taget på 535an, visst lugnt körd men endå..bevittar om det jag helatiden påpekar att kör man lugnt och fint så håller det i många fall som en japps, det är och förblir misshandlade, misskötta Bmw bilar som gör mycket för statestiken hos bilprovningen, eftersom det finns många av dem! Kör man hårt kommer jappsägandet att bli billigare, då förslitnings- skadorna kommer att vara färre, delvis beroende på lättare bilar. De som kör hårt med sin BMW kommer att märka att en hel del kan behöva bytas på BMW och det kommer att kosta en del. Till folk som försöker vara spydiga med att min volvo minsann behöver aldrig byta bussningar tex, förklarar man då att det inte finns så många att byta samt att de har en helt annan konstruktion som gör att man i Volvo och i många andra märken inte helt enkel färdas lika komfortabelt eller någon speciell känsla av välbefin- nande infinner sig. Det är ju den där ogreppbara känslan av körglädje och komfort som infinner sig i en BMW oavsett om det går i 40 eller 250km/h, de andra får helt enkelt nöja sig med att färdas i klass 2. |
|
|
FRIFART. Det är bra att du skriver långa fina inlägg, det håller dina fingrar i form och det är trevligt att läsa. Dock skiner det igenom rätt mycket att du har blåvita propellrar på insidan av ögonlocken...... ;-) Om vi ser till det totala beståndet av BMW i sverige så skulle jag vilja påstå att majoriteten istället framförs relativt aristokratiskt och flärdfullt, av folk som vill visa att de har det bra här i livet. Statusbilar liksom. Åk ut till exempelvis Djursholm och räkna finare BMW och fundera på hur många av dessa som åker på sladd ideligen.... Men sen har vi givetvis ett koppel hetssporrar som gillar det sportiga hos BMW och då givetvis de sportigare modellerna med. De använder mer ofta dessa egenskape i sina bilar. Sen har vi "snorungarna" som skaffat sig en gammal 318-320 och kebabstylat den och svinkör från arla till särla 7 dagar i veckan. Ärligt talat så tror jag den de senare två grupperna är i klar minoritet jämfört med den första, och att merparten av BMW faktisk framförs mestadels ungefär som de flesta andra bilar i sverige. Japanbilar som är lite till åren är ju däremot inte så mycket värda vare sig i status eller kronor, varför det finns riktigt gott om folk som bara kör och aldrig bryr sig om bilen. Många kör och brukar bilarna stenhårt utan att klappa om den det minsta. Märkligt nog så håller de stackars skitbilarna ovanligt bra för denna plåga. Dr Tinnitus |
|
|
Jag har ägt två Toyotor som jag kört med i 5000 resp. (ca.20.000 mil på mätaren) 8000 mil (16.000 på mätaren). Service har blivit gjord enligt boken och på de 6 år jag körde dessa har jag bytt följande; 1 batteri, 2st bromskivor, 2st bromsbelägg, 2st däck, två bromsrör. Låg för det mesta med plattan i mattan mellan rödljusen, var ner i diket en gång, flertalet gånger max på motorvägen. De har hållt otroligt bra MEN som sagt inga bilar med flärd och status direkt. Har legat många timmar och lagat rost till förbannelse bör tillagas. Då jag älskar att köra bil och har fått lite mer pengar att röra mig med sålde jag Toyotan till förmån för BMW'n. Vid köpet gjorde jag upp med säljaren att få lite saker fixade på hans bekostnad. 1st dimljus, skyltbelysningen bak, fläktmotståndet i ACC'n till en kostnad av 5.700 hos BMW Solna. Kompisen lyckades bränna handbromsen då han inte släppte ner den helt utan till första "klicket" och körde Märsta - Sigtuna t.o.r. (Kan man knappast anklaga BMW för men för att nämna allt). Bilen har gått 9500 mil nu och jag misstänker att en spindelled är på väg att ge upp samt att BMW får ta en titt på rosten på min huv när den ska in på inspektion 2. Det går inte att jämföra Toyota och BMW i varken kvalitet eller körkänsla. Två helt skilda bilar som har sina för och nackdelar. Personligen väljer jag hellre BMW alla dagar i veckan framför Toyota då körkänslan är så mkt bättre i BMW'n samt att matrialvalet är i helt skilda divisioner. Valde bort Lexus IS 200 direkt pga av att de använde sig av nästan samma reglage som i mina tidagre Toyotor från 1990-talet... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Dr Tinnitus, den blåvita propellern har väl de flesta bakom sina ögon härinne hoppas jag???, trodde nämligen detta var ett BMW forum för en majoritet som i första hand inte är negativa gentemot märket. Det man aldrig ska glömma är att man ska skilja mellan gamla BMW och nya BMW, det är ofta de gamla som ofta hamnar i fel händer på folk utan moral och förnuftigt tänkande i kombination med dålig ekonomi. Det är de gamla BMW bilarna som har skapat den negativism som råder hos försäkringsbolagen, bilprovningen där man ser i sina papper hur mycket BMW bilar är inblandade i olyckor samt får nerslag i besiktningen pga slutkörda bilar som kanske inte blivit reparerade som de ska. Naturligtvis finns det många många slynglar som är ekonomiskt oberoende som fullständigt kör som svin i alla avseenden och uteslutande kör nya BMW. Den gamla generationen BMW bilar har satt normen för försäkringspremien för en BMW, även om varje ny modell får sin egen premie så tittar man bakåt från försäkringsbolagens sida, det har de själva berättat. Då är det enkelt att avgöra att BMW är en bil som är väldigt olycksdrabbad, både vad det gäller skadegörelse, avåkningar, stölder. Det finns få andra märken som kostar så mycket i försäkring utan att vara extrema och mer än en standardbil, tex turbobilar. Tex MB är ett lysande exempel, många gånger dyrare än BMW, minst lika stöldbegärliga men kostar väldigt lite att försäkra. Det beror på att de är mindre olycksdrabbade i trafiken, vilket beror på körstilen och på dem som brukar fordonet. De har alltså mindre sportiga ambitioner. Alltså många olyckor, många avåkningar betyder oftast att bilarna körs hårt och många gånger vårdslöst, alltså stora slitage på bilarna vilket visar sig på bilprovningen. Nerslagen på bilprovningen gäller just lite äldre bMW bilar, som precis blivit så billiga att nästan vem som helst kan köpa dem, det är ju dessa som har fått dåliga betyg. Även om merparten av BMW beståndet framförs "flärdfullt", spelar det ingen större roll då försäkringsbolagen ser historian bakom de motorstarkare Bmw bilarna och helt sonika baserar sina premier efter detta. Vore intressant hur olycksdrabbade tex nyaste 3, 5, 7 serien är i förhållande till äldre modeller? samt inte minst hur de kommer att klara sig vid bilprovningen om de nu kan undkomma att hamna i fel händer hos de nästkommande ägarna. |
|
| Jag menade att MB är ett lysande exempel som pekar på att BMW är väldigt dyra att försäkra på grund av att de är väldigt olycksdrabbade. | |
|
FRIFART: "Det man aldrig ska glömma är att man ska skilja mellan gamla BMW och nya BMW, det är ofta de gamla som ofta hamnar i fel händer på folk utan moral och förnuftigt tänkande i kombination med dålig ekonomi. Det är de gamla BMW bilarna som har skapat den negativism som råder hos försäkringsbolagen, bilprovningen där man ser i sina papper hur mycket BMW bilar är inblandade i olyckor samt får nerslag i besiktningen pga slutkörda bilar som kanske inte blivit reparerade som de ska. Naturligtvis finns det många många slynglar som är ekonomiskt oberoende som fullständigt kör som svin i alla avseenden och uteslutande kör nya BMW." Herregud vad du sitter och gissar! Färsk statistik från bilprovningen visar att både e46 och e39 ligger långt efter japanarna trots att vi är överens om att dessa körs på ett likvärdigt sätt, fast den ena generellt går fler mil på landsväg och den andra går färre mil fast i stad. Jag tror BMW har dig som den perfekta kunden, skulle dom sätta BMW-märke på Rover skulle du älska den också för sin komfort eller speciell känsla av välbefinnande. Det är den där ogreppbara känslan av körglädje och komfort som infinner sig i en Rover oavsett om det går i 40 eller 250km/h. Sitter BMW-märket på huven så kan man blunda för resten. Flåklypa |
|
HelenaK |
Hm, det är många som svänger sig med ordet "kvalitet", utan att egentligen ha det definierat..... |
|
Flåklypa, herre gud (min skapare) har ingenting med bilar att göra!, jag gissar inte informationen är från försäkringsbolagen själva såvidare inte de gissar. E46 och E39 körs inte på samma sätt som japanska bilar, helt klart körs de hårdare och längre sträckor per år vilket också gör att slitaget är större än för medelbilen. Bara för att nyare BMW bilar som E39 och E46 inte misshandlas och ofta körs som de äldre BMW slit och släng "holkarna" betyder inte att de körs som medelbilen. Lite konstigt i så fall att dessa fortfarande ligger i hög riskzon vad det gäller att råka ut för en trafikolycka, vilket bevittar om att fortfarande är BMW förare mer riskbenägna i trafiken än medeltrafikanten som kör Volvo, Saab, Toyota även om premien till stor del här baseras på hög stöldfaktor. En rättvis jämförelse vore att jämföra de 4cylindriga modellerna, de som körs av folk med en högre medelålder, lika många mil som medelbilen, mm, men fortfarande är det svårt att få ner en rättvis jämförelse då de flesta som köper BMW gör det med hjärtat och då kör för att de tycker om det och kan i stor utsträckning utnyttja "pållarna" trots att de heter Sven 62år och kör en E46 318. Jag är beredd att lägga mig inför bevisbörda, men hittentills finns det inga ärliga bevis som kan stryka att Japanarna generellt är bättre ur hållbarhetssynpunkt, då de baseras på allt för osäker fakta. Jag tror dock att det är helt möjligt att jappsen kan hålla bättre vid normal drift och likvärdiga körförhållanden och skulle således inte bli förvånad om det vore så. Jag skulle inte tro att jag är den perfekta kunden, jag skulle aldrig köpa en ny BMW eller serva den/laga den hos BMW, knappt att man köper reservdelar där så hur jag skulle kunna vara det är för mig en gåta? Dessutom kan jag verkligen tänka mig att byta märke, bara det är bakhjulsdrivet och helst tyskt! Bmw är fulla med brister, kanske mer än medelbilen? men den stora frågan är vilken brist kan du inte leva med? vilket annat bilmärke kan hantera så många brister samtidigt som det är så älskat och omtyckt? förmodligen bara ett fåtal exklusiva supersportbilar, detta bevittar om att det handlar om så mycket mer än bara en bil i fallet BMW. Jag tror att folk generellt blir avundsjuka, irriterade över att BMW-folk kan ha en så stor gemenskap och inte intressera sig för andra märken trots att de i vissa fall har mycket problem med sina bilar. Som volvoägare vore det superirriterande om bilen skulle krångla och fela mycket (eller hur Flåklypa?), man skulle inte tåla det...men i fallet BMW är det mer än bara en bil, det är en livsstil och livet måste gå vidare man kan inte göra sig av med det. |
|
|
Helena. Definitionen är: En vara eller tjänsts förmåga att uppfylla eller helst överträffa kundens förväntningar. Flåklypa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.