AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
112.436

"Kvalitet" mellan tyska och japanska bilar

Sida 28 av 31
W2k

Tråden handlade väl inte om vad man prioriterar eller?

Tråden handlar om skillnaden i kvalité mellan tyska och japanska bilar.

Så länge man inte har skygglappar på sig så är det ju ingen tvekan om vem

vinner den kampen trots märkbart lägre priser och generellt sett ägare som

tydligen bryr sig mindre om att sköta om sina bilar..........

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Wadstedt79

Bara om man med "kvalitet" menar enkel mekanisk kvalitet. Det är välkänt att en billig japansk bil ofta håller längre än en dyr tysk, där har du rätt, men nyckelordet är "ofta". Uppenbarligen finns det fler aspekter på det hela än den rent mekaniska kvaliteten då bilen rullar av bandet.

Man kan fråga sig om inte japanska bilars mekaniska kvalitet är något övervärderad. Som vi kan se av besikningsreslutaten så går de sönder, de också. Vidare så kan man fråga sig varför snudd på alla taxichaffisar kör E-kl/V70 om nu japanerna är överlägsna i mekanisk kvalitet? Jag har fanimej ALDRIG sett en Lexustaxi. Riktigt gamla bilar här i landet tenderar inte att vara japsar, utan Volvo 240/740 som fortfarande tuggar på som om tiden hade stått stilla de senaste 15-25 åren.

Vidare så har vi något annat i kvalitetsbegreppet, som japanerna traditionellt sett är usla på - "premiumkänsla", kombinationen av ergonomi, utformning, design, materialval, doft, (...) som gör att en bil känns riktigt skön och rolig att köra. Undantaget Lexus finns det inget japanskt märke på den svenska marknaden (utomlands finns Acura, Infiniti mfl men det behöver jag knappast berätta för dig) som klarar att uppnå samma nivå på dessa områden som BMW.

Jag lägger också in premiumkänsla i min kvalitetsbedömning och därför valde jag en 7-serie. :)

Nu gör jag felet jag själv klagar på att repetera gamla argument .. men ditt inlägg får mig att tro att du fortfarande uppfattar debatten så som handlandes om strikt mekanisk kvalitet. Så är inte fallet, inte ens från första inlägget.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Ferox

Att något är slitstarkt säger inget om dess övriga egenskaper. "Kvalitet" betyder inte hållbarhet. Ett däck, exempelvis, som är gjort av någon riktigt hård och seg plastsörja håller säkert väldigt länge, men skulle någon säga att däcket är av hög kvalitet när det saknar många egenskaper som är önskvärda hos ett däck? Nej!

Wilhelm Svenselius
W2k;

Nja, du säger att "inga japanska bilar klarar att nå samma nivå som BMW, utom Lexus och några till". Nästan lite lustigt argument om man ser till att japanska bilar faktiskt är mycket billigare än BMW, utom just Lexus och några till. Japanska bilar är ju inte byggda för att lira i samma klass som BMW och MB. Men argumentet "alla Japanska bilar är dåliga utom de bra" köper jag inte.

Att man ser så få japanska taxibilar beror väl mycket på att de har varit underrepresenterade på dieselsidan under väldit lång period, och dessutom har de ju haft ett dåligt kvalitetsrykte under många år, främst 70-80 talet.
Anser inte egentligen att "premiumkänsla" har nåt med kvalité att göra.
En bil kan vara späckad med trä, skinn osv som tex Jaguar och
ge "premiumkänsla" utan att det är nån egentlig kvalitét på grejerna ändå.

Sen det du skriver:

"Vidare så har vi något annat i kvalitetsbegreppet, som japanerna traditionellt sett är usla på - "premiumkänsla", kombinationen av ergonomi, utformning, design, materialval, doft, (...) som gör att en bil känns riktigt skön och rolig att köra"

Håller inte alls med om att materialval, ergonomi och känsla är sämre på en japan än en tysk. Har haft knirr och knarr i samtliga mina 3 e-46 or tex och det är INTE premium för mig. Har ruggigt svårt för allt det som du beskriver som premium i alla nya Bmw som jag testat. Är inte överförtjust i varjen E-60 eller E-90 som jag tycker tagit ett steg bakåt när det gäller känsla, material och framförallt hur sakerna är ihopplockade.

Som sagt om man skiter i vad det kostar att köpa, äga eller försäkra en bil och även är ointreserad av värdetappet på bilen man äger och promt vill ha en körglad , bakhjulsdriven bil med trevliga motorer men kvalité som bara är sådär och svider i ögonen på grannen.........Då är Bmw det främsta märket alla dagar i veckan för mig.

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jabbal

"Alla japanska bilar är dåliga utom de bra" är ju ett faktakonstaterande, inte ett argument. Men om man som du anser att en bil "får" vara dålig för att den är billig, då är det en prioritering du har valt själv att göra. Vi (åtminstone jag) kör BMW för att vi (jag) prioriterar annorlunda. Att en bil är billig kompenserar inte i mina ögon för om den är dålig. Jag vill ändå inte ha den. Jag respekterar dock om vissa vill ha sådana bilar för att flytta sig från A till B med, men då vill jag inte från samma personer höra lama ursäkter om "överlägsen mekanisk kvalitet" som om det kompenserar för att man kör runt i en tupperwarelåda! Det är ju två helt olika egenskaper, som olika människor värderar olika mycket!

Wadstedt79

Det står förstås dig fritt att anse att kvalitet och "kvalitetskänsla" eller "premiumkänsla" är helt olika saker. Men jag hoppas att du ändå förstår vad jag menar med kvalitet, även fast du själv har ett annat synsätt.

Tråkigt att du inte har upplevt dina E46 som särskilt premium. Jag har bara kört E46 en gång - som demobil - och då hade jag kört för få bilar innan för att ha något att jämföra med. Körde jag inte en E38 skulle jag kanske inte ha samma höga uppfattning om premiumkänslan i BMW, men vem vet.

Wilhelm Svenselius
W2k
"Undantaget Lexus finns det inget japanskt märke på den svenska marknaden (utomlands finns Acura, Infiniti mfl men det behöver jag knappast berätta för dig) som klarar att uppnå samma nivå på dessa områden som BMW."

Så när Honda (acura), Toyota (lexus), Nissan (infiniti) konkurerar med bmw på lika villkor då ska man inte jämföra dem. Känns mer som man ska jämföra dessa bilar om man vill titta på inredningskvalité o.s.v.

Alla har inte råd att köpa en ny bmw 740 för att känna den där härliga premiumkänslan. Därför finns det bilar i olika prisklasser så man kan välja efter plånbok. Om man nu inte vill lägga ut 150.000.- på en beggad bmw utan köpa nytt så är det skönt att det finns nya bilar som har en prislapp som inte börjar på 350.000:-, eller?

Men faktum kvarstår, japanska bilar är driftsäkra vare sig de har en prislapp på 100.000:- eller 600.000:- (ja det finns undantag bland de typ 600 modellerna)

P.S Det dräller inte av bmw bilar hos taxi stockholm heller, men jag tror inte att det har med att bmw inte håller måttet vad gäller kvalité, vad tror du?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Då var det dags, SAAB 900S vid vägkanten med problem, avgasystem såg ut att lossnat.

Japanskt (generellt) = A till B

BMW = livsstil

Försök argumentera mot detta, att kunna skapa ett så laddat märke med så stor dragningskraft torde vara kvalitet om något, dock finns det många mått för detta!

Det är ju känslan som räknas och den kan man inte bygga upp genom teknisk hållbarhet, det krävs mer för det och då kanske man måste göra avkall på annat. men jag tycker det är bra att många håller på japanskt
och argumenterar för dessa bilar så kan vi BMW människor få njuta av våra produkter och slippa att "alla" kör BMW.

En fråga som jag har tänkt på är att synpukter, kommentarer, negativa glirlingar kommer alltid från "annat " folk dvs de som ej kör BMW mot oss, vi själva är sällan intresserade av att framhäva våra bilar på det sättet.
Det är uppenbart att vi ligger i topp oavsett vad japanerna hittar på, titta
på skadegörelsefrekvensen osv, du kan komma i en helt ny Lexus för säg mellan 500.000-100.0000 och ingen lägger märke till den, eller säg en sportbil, Nissan 350Z och ingen ser arg, sur, irriterad, bitter, dryg ut.

VArför? Jo för att BMW är så laddat med magi och utstrålning som bara japanerna kan drömma om, en hel nation förstår det och är avundsjuka på oss ägare. Jag säger bara vad är kvalitet?
Tror jag sagt det 10ggr, denna tråd handlar om mekanisk kvalité. Detta har trådskaparen " BMWCoupe " själv skrivit. Men det är klart har man blivit överbevisad gång på gång så måste man försöka med andra knep.

Kvalitetskänsla, utstrålning, prestige m.m är omöjligt att mäta därför är det helt meningslöst att prata om det i denna tråd, eller starta en ny tråd om vilket bilmärke som ger mest avundsjuka blickar eller har skönaste inredning.

Jag tror alla här på autopower har eller haft bmw, eller möjligtvis funderar på att skaffa en. På vilket sätt gör de oss till "annat folk"? Måste man ha 7 bmw bilar i garaget och vara helt insnöad i bmw för att gilla deras bilar. Jag gillar inte alla bmw modeller men många. Jag gillar inte alla lexus, merca, audi o.s.v., men vissa av dom. Detta gör mig nog mer objektiv i min bedömning av bilar än vissa insnöade fanatiker som bara tuggar på om andras avundsjuka blickar, och bakhjulsdriften och sportigheten på en 316 compact.
Jag gillar absolut BMW:s bila, snygga och sannerligen kompetenta vagnar men Frifart; "BMW är så laddat med magi och utstrålning" Tar du inte i lite väl mycket nu? Nog för att det är läckra bilar men magi och utstrålning är väl sådant man brukar förknippa med Jaguar XK150, Maserati Biturbo och Ferrari Dino, knappast BMW. Man kan inte komma ifrån att BMW är vardagsvagnar, om än extremt aptitliga sådana. Gemene BMW-föraren är knappast en entusiast med stort bilintresse, snarare är det någon som tyckte att BMW:n var lite snyggare och ballare än Volvo och Saab då tjänstebilen skulle inhandlas. Det är ingen livsstil.

Jag snackade med en far till två små barn idag, han hade en Morgan 2+2 eller vad de nu heter, den fyrsitsiga varianten. Det var hans enda bil och han körde den året runt, med frugan och barnen. Det är en livsstil. Att köra E38 eller E39 är knappast en livvstil, även om det är läckra bilar.

W2k: jag kär själv inte japanskt, jag hade valt BMW före Toyota varje dag men det är väl självklart att det är ett förlåtande drag att de Japanska bilarna både är billigare och driftssäkerhetsmässigt bättre än BMW. De är ju byggda för helt olika användningsområden.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Okej, paaman du har rätt där. Inga tjuvknep härinte, men några totala bevis finns inte ännu anser jag avseende japanernas kvalitet gällande komponentnivå. Inredningsmässigt finns ju en hel del att önska på japanska bilar och en del skramlar och går sönder.

Men så är det ju det där med att kunna ta fram både gamla och nya bilar, vem kan uttala sig om alla kombinationera med facit i hand, allt det handlar om är enstaka test som inte säger allt. Tex bilprovning avseende bilar från ett visst år, eller liknande tester.

Att jag finner många japps med driftstopp vid vägarna går inte att sopa under mattan, sedan är väl det så också att om man gillar en bil för att den ger tillbaka känslor kan man förlåta den för andra problem, medan om det är tvärt om så blir man ilsken och arg såfort det händer något med slit/släng bruksbilen som ska hålla.

Eftersom en BMW innehåller fler komponenter och har fler tekniska funktioner än japanska bilar rent genrellt så är det logiskt om fler fel kan uppstå. Det intressanta är driftstoppen som jag vill inrikta mig på och jämföra med.

Men låt oss titta på komponenter som;

Bränslepump
tank
insprutning/spridare
hjullager
topplockspackning
avgasystem
startmotor
bromsar
växellåda
packningar
framvagn
kamaxel
rostbenägenhet

Hur håller dessa på japanska bilar dito BMW?

Den uppfattningen jag har och även fått erfara av kunnig toyota-mek som mer än väl talar sig varm för Toyota och japanska bilar är att i framvagnen blir det sällan några glapp, kamaxel klarar sig ofta mycket bra, men i övrigt är de inte märkbart bättre än BMW. De äldre japanska före 1995 kan man
säga lider av rostproblem, minst lika stora som hos BMW med dessutom en hel del sönderrostade tankar med bränsleläckage som följd, har själv sett eländet och förekommer mer än BMW rent generellt.

Motor och framvagn är stora grejor, men jag tror att om båda biltyperna brukades likadant, dvs lika hårt och lika långt skulle man få mer rättvisa siffor än moster tildas corolla och Bernt Arnes camry som körs 700mil per år och står i garage som presterar bra statestik vid besiktningen, förutom var 3e år som bromsarna måste renoveras, för det måste de, har själv både sett och hört detta. Många detaljer och komponenter är inte ett dugg bättre än de som sitter på BMW.

Det jag tycker japanska bilar rent generellt är bra på idag är låg bränsleförbrukning och högt rostmotstånd om vi snackar nyare bilar från 1995. Detta ska de ha en eloge för, men som sagt större och mer omfattande tester önskas, jag är skeptiskt till att statestiken är hela sanningen.
FRIFART: Påståendet "Eftersom en BMW innehåller fler komponenter och har fler tekniska funktioner än japanska bilar rent genrellt " är ju helt kasst. Är det något Japanska bilar är kända för är det väl just att de har en massa knappar för pengarna, rent generellt alltså. BMW är väl för det mesta ganska snikiga, ta alla E36 och E39, fina bilar men fler komponenter och mer teknik än motsvarande Japanare? Hallå? Köp en Toyota för 300 lax och en BMW för lika mycket så får vi se vem som får mest knappar att trycka på. Genomsnitts-BMW:n är inte en 745 eller M6, utan en snikig 520/318 som precis pressades in under gränsen för vad tjänstebilen fick kosta.

Det som skiljer är väl snarare toleranser, passning och ljudisolering. Men att BMW har så mycket mer teknik i sig än Japanska bilar vill jag gärna ha lite källor på.

Dessutom kan man ju inte argumentera med dig, då du förkastar precis all statistik som finns på ämnet. Visst finns det problem med att tolka statistik men i princip alla undersökningar, oavsett världsdel, pekar ju på att Japanska bilar är ljusår före alla andra nationer vad gäller kvalitet. SÅ mycket mer omfattande tester är nog svårt att få, tyvärr...
Jabbal: Du får nog ge dig rejält vad gäller teknikinnehållet i de olika bilarna. Vi snackar inte mängd knappar eller så värst synliga detaljer och system. Om det vore mängden knappar som speglade tekniken under skalet så finns det många "värre" exempel.
Har du studerat manualer och pärmar till t.ex E39 och jämfört med t.ex Toyota så visste du vilka vidlyftiga system, lösningar och tillbehör det finns på alla tänkbara och otänkbara (!) funktioner och driftsförhållanden på chassi och motor mm.
Jag vågar skryta med att jag försökt sätta mig in i en hel del i delar av E39 och även försökt jämföra med andra bilmodeller. Tidigare har jag kunnat göra direkta jämförelser mellan jämnåriga japanska och tyska bilmodeller när jag ägde båda. Jag kan lova dig att det är skillnader på teknikinnehåll.
Nu påstår jag inte att t.ex BMW, VAG-gruppen, Porsche eller MB alltid söker de enklaste lösningarna eller att de inte ibland kanske plockar på för mycket funktioner och system, så nog finns det saker som kan gå sönder om det vill sig eller om de inte sköts och servas.
Vill man vara fin så får man lida pin brukar det heta...)

FP
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Enligt min mening så går inte statistik att lita på i detta fall.
Detta pga att tant Hilda kör sin Toyota Corolla MYCKET försiktigare än vad 18 årige Jonas kör med sin stylade E36 325.
Hur många fullgas växlingar tror ni tant Hilda gör på våt asfalt i en kurva?
Så, all statistik ut genom fönstret och börja om från början.. =P

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Har ägt ett flertal bilmärken genom åren och visst finns det "roliga"bilar som man minns tex några old,Renault 4,Volvo sport,Saab v4,Rally kadett,dessa bilar minns man.
Sen har div MB,VAG,några fransoser,nåt jänkjärn,Volvosar o saabar,men har alltid haft BMW som nr1.
Eftersom jag även repar allt (har aldrig lämnat in nåt på verkstad) så har jag genom åren uppskattat bmw och dess uppbyggnad.
Så helt insnöad är jag inte och för mig är bmw helt klart en livsstil.

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
mick 750:
Jonas kanske kör sin 325:a hårdare (med all rätt det är ju trots allt en 325.a), men samtidigt så sköter han säkert om sin bil mycket bättre än Hilda. Vad slits mest, en bil som är byggd att köras och som körs hårt eller en bil där man byter olja var 5000:e mil? Jag har ingen statistik på detta men kan tänka mig att bmwn sköts bättre av 18årige Jonas än corollan av tant Hilda.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Tror jag inte paaman! skulle tippa på att serviceboken följs slaviskt av "Hilda", men däremot 18 årige Jonas eller Mustafa njaaa.

Mvh Danne
Danne:
Knappast på en tio år gammal corolla!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Som sagt, Toyota Camry typ 1990 årsmodell, ståendes vid vägkanten och lämnad helt ensam, eländet bara fortsätter, måste fixa något att ta bilder med för det här börjar bli roligt :-)
Hur kvaliteten är idag får vi se i statistik/erfarenheter om några år :)

Och då finns det fortfarande skygglappar till de som vägrar se annat än de önskar se.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.