|
Sida 27 av 31
|
|
|---|---|
|
Oj, en BMW! Det kom ju lägligt. Nästan så att man började tvivla på dina observationer. Men nu har du återfått mitt förtroende. Det skulle vara kul om alla på forumet skrev ner vilka bilar dom ser vid vägkanten......NOT. FRIFART tror inte så många tar så allvarligt på vad du "ser" för bilar vid vägkanten. |
|
|
och paaman varför skulle man ta allvarligt på det jag ser? bara konstatera att såhär kan det se ut och jappsarna kanske är något övervärderade?, precis som många framhåller BMW som så bra på alla sätt och vis och övervärderar dem kanske jappsen lider av samma sak vad det gäller tillförlitligheten, mina studier pekar på det. Skulle det ligga en död japan vid vägkanten flera gånger i veckan och en död tysk sådär fem gånger per år samt en död svensk sju gånger i månaden skulle nog många ta allvarligt på det !! |
|
|
Paaman Håller med dig. Väldigt konstigt att en person ser bilar dagligen efter vägkanten när dte är ytterst sällan man själv ser bilar som står efter vägen oavsett bilmärke. Ang driftstopp så har jag aldrig råkat ut för det heller trots att jag haft bla Bmw, VW , Seat, Audi, Nissan, Peugeot, Volvo och Toyota........ Att Japsar oftast hamnar i topp när det gäller minst fel i undersökningar oavsett om den görs i Usa, Sverige, Tyskland osv är väl inget Herr FRIFART ens kan förneka...........? Sen om man tycker dom är tråkiga och hellre betalar skyhöga försäkringar och kan leva med lägre tillförlitlighet på bilen för prestigen det ger med en bayersk bil på garageuppfarten så är det väl upp till var och en. Det har väl med prioriteringar att göra vilken bil man vill ha. Tex Toyota (Trots hur skitråkiga de tydligen är.....) måste ju göra nåt rätt i alla fall som snart är störst i världen sett till antal sålda bilar. |
|
|
Haha det roliga är att trots att Toyota är näst stört i världen vad det gäller att spotta ut bilar är de långt ifrån att vara näst störst i världen vad det gäller att skapa ett allmänt omdöme, "läckra bilar" en sådan vill jag ha. Man ska nog se dem mer som ett nödvändigt ont, ett medel för att slippa lite av de problem man kan drabbas av när man kör och brukar det man helst vill. Ingen köper en Toyota pga att den är vacker, körglad och har prestanda utöver det vanliga, det säger mycket. Jag skulle gärna dokumentera med blider det jag ser flera gånger i veckan, men jag har ingen lust att lägga ner pengar på en kamera eller dyligt då BMWn kostar så mycket pengar att äga och köra :-) eller hur ! När och om jag blir gammal (man vet ju inte när man kör BMW) vill jag minnas ylandet av den raka BMW sexan, inte surret av en liten stackars 4cylindrig ekonomi snurra i en tvålkopp av plast som får en att fundera över omman är A-sexuell! |
|
| Aha, då kom det till slut fram. FRIFART ser bilen som p-förlängare ... jag säger som Ronny Eriksson angående längden på p relaterat till storleken på bilen: "själv cyklar jag". | |
|
FRIFART Du kan ju ta och fundera på varför de flesta hellre väljer en problemfri, "tråkig", "plastig" och "ful" Toyota än en snygg, körglad Bmw med en härligt ylande sexa under huven....... För om så inte vore fallet skulle ju Bmw vara störst? Antar att fler tänker med hjärnan än med hjärtat när det gäller att välja bil.....= ) Sen att ALLA japsare skulle falla in under fula, tråkiga, plastiga och tråkiga är ju lika osannolikt som att alla Bmw är det motsatta. Finns många fula, plastiga och tråkiga Bmw i mina ögon men lik förbannat är de dyrare att äga än roligare bilar fr andra märken. Finns nog många som ser sina japsare som nåt annat än ett nödvändigt ont. Visst gör Bmw en del snygga , körglada statusbilar men man kan ju ta och jämföra vad man får per krona också....... Sen ska du inte vara så säker på att det almmäna omdömet 2006 om Bmw är "Läckra bilar, en sån vill jag ha". Vet många som har svårt för Bmw lite nyare modeller. Jag menar både 1-serien och X3'an är ju tex inte snygga nånstans. Sen ser ju E-90'an inte lite japansk ut bakifrån.....ha ha ha FRIFART du kan nog ta och fortsätta propagera för att Bmw är överlägset bäst om du orkar. Chansen att du skulle bli gammal (växa till dig = ) tror jag med tanke på dina inlägg i denna tråd och ditt "nick" är ganska små. Men å andra sidan tror jag Toyota klarar sig utan dig i sin försäljningstatistik och kommer ändå vara nr:1 försäljningsmässigt innan året är slut. |
|
|
Jag får den bestämda åsikten att folk här inte ens tar sig tid att läsa varandras inlägg. Samma argument recirkuleras om och om igen. I slutändan verkar ingen av Er ha fattat att det inte finns någon objektiv måttstock för hur bra en bil är. Var och en väljer efter sitt tycke och smak, majoriteten vill bara ha nåt som går från A till B och inte går sönder så ofta, därför ser försäljningsstatistiken ut som den gör. För övrigt så har Frifart rätt. Ingen köper en Toyota idag för att den är vacker, körglad eller har höga prestanda. Alla sådana modeller i Toyotas sortiment har de nämligen med avsikt förlagt till Lexus. Där har vi en smula fakta i debatten. Att sträcka ut samma argument till alla japanska bilar (som Wadstedt helt osökt gjorde i sitt senaste inlägg!) är förstås irrationellt. På det hela taget tycker jag det verkar som om herr Wadstedt, inte herr Frifart, är den som behöver växa upp. I sista inlägget är det farligt nära ad hominem. Skärpning, gå och häng i Toyotaforumet om du inte tål mothugg. Wilhelm Svenselius |
|
|
W2k tack för det, börjar bli väl tröttsamt att slåss mot sin egen familj om man säger så. Fortfarande förvånas man av att höra orden BMW är bäst? vem har sagt det, skulle jag ha en slant över skulle jag inte ratta BMW. Porsche, Ferrari, Lamborghini ligger ju inte direkt dåligt till på min vill ha lista! Den som behöver växa upp av oss två är du, eftersom du bevisligen är 4 år yngre om du nu har angett rätt ålder, man vet ju aldrig men du verkar onekligen känna en viss stolthet av att skriva ditt efternamn Wadstedt79 istället för ett löjligt, oseriöst nick name "som du ungefär uttalade dig", (vilket skulle inkludera ett antal andra användare också.) Vet inte riktigt vad du vill, men ingen här (eller någonannastans) lär kunna intyga att japanska bilar rent generellt är roliga, körglada(glädje), skön motorgång, snygga/vackra, prisvärda. Du kan ju göra en blankett-undersökning och se vad folk skulle kryssa i för bil de helst vill köra och äga om de hade de möjligheterna, hm toyota eller BMW? BMWs varumärke är laddat med önskedrömmar, habegär, oavsett om de säljer mest bilar eller inte. OBSERVERA nu att alla BMW är absolut inte snygga eller har kvalitetskänsla, men rent generellt så slår de jappsen på fingrarna gällande de områdena. Men det är klart, att köra japanskt förlänge sätter sina spår på vem som helst, det har vi ju bevisat. |
|
|
FRIFART: "OBSERVERA nu att alla BMW är absolut inte snygga eller har kvalitetskänsla, men rent generellt så slår de jappsen på fingrarna gällande de områdena." Med "rent generellt" vilka modeller räknar du då in? Antar att du inte provkört senaste lexus is och gs, för där ser jag inga skillnader mot för BMW om vi återigen börjar prata känsla istället för mekanisk kvalité. Om du däremot menar billigare jappsar så känns det rätt lågiskt att en billigare bil är mer plastig och billig i utförandet. Känns rätt meningslöst att starta en diskussion som denna om man blir betraktad som en förädare mot "bmw-familjen" bara för att man har en någorlunda objektiv syn på ämnet. Alla länkar som lagts ut i denna diskussion om testvinnare i div undersökningar har visat på samma sak. Japanska bilar håller högst mekanisk kvalité. Det är klart att det finns många BMW-tokar och fanatiker på ett BMWforum och så ska det vara, men dom flesta har ändå en hyffsad verklighetsuppfattning och inser att japanka bilar inte är lika med nissan micra årsmodell 89. |
|
|
För att återigen lägga mig i: paaman, jag tror inte att FRIFART menade med formuleringen "rent generellt" att _alla_ japanska bilar är fula och saknar kvalitetskänsla, utan att det gäller för _de flesta_. Vilket är svårt att säga emot om man är någorlunda insatt. Det är självklart att man får en plastigare och tråkigare bil för 200" än för 300". Det är ett ekonomiskt argument för att köra japanskt - och en anledning till att vi just nu har en japansk bil i familjen - de är billiga. Vi kör BMW för att vi prioriterar andra saker högre än ekonomin. Då har priset mindre betydelse annat än den rent praktiska detaljen att man måste ha råd med sin bil. Wilhelm Svenselius |
|
|
Men det är då ganska dumt att jämföra inredning mellan bmw med en billig japansk bil. Då ska man jämföra med en bil i samma prisklass, typ lexus, infiniti m.m. Jag lovar du kan prioritera körglädje och ändå köra japanskt, nissan 350z, 200sx, 300zx, Honda s200, civic type-R, Integra, Toyota Supra, celica gt, Mazda 6mps, rx-7, rx-8, mx-5, subaru impreza, mitsubishi evo för att nämna några bilar som är körglada och ändå japanska. Och till saken hör att den mekaniska kvalitén håller samma standard oavsett om du kör micra eller landcruiser. Så allt skitsnack med att japanska bilar bara är ett transportmedel från punkt A till B kanske kan vara slut nu. Att man ändå väljer en bmw har jag full förståelse för då man prioriterar olika. Det BMW har mycket mer än alla japanska bilar är status, för många är detta väldigt viktigt. |
|
|
paaman Visst kan du prioritera körglädje och köra japanskt. Som jag skrev tidigare: bara för att något är sant för merparten av ett märkes bilmodeller, är det inte sant för alla. Det argument som jag framför är att vissa - för oss bilentusiaster - önskvärda egenskaper hos en bil endast förekommer i undantagsfall hos japanska märken (i allmänhet) men nästan alltid hos BMW. Körglädje och "premiumkänsla" i interiören är två sådana egenskaper. Det viktiga att förstå, för att debatten ska bli vettig, är att INGEN tror att detta gäller för ALLA japaner eller ALLA BMW. Men det gäller i de flesta fall, särskilt om vi ser på den svenska marknaden, där Lexus är det enda av de lite finare japanska märkena som över huvud taget har en fast närvaro. Att japanska bilar alltid har överlägsen mekanisk kvalitet är för övrigt också en generalisering. Jag kollade lite snabbt på bilprovningens sajt: besiktningsresultat, andel underkända bilar i procent för år 2004, för bilar av årsmodell 2000. Här rangordnade från bäst till sämst: 1) Mercedes C-klass 21% 2) Volvo S70 28% 2) BMW 5-serien 28% 3) Toyota Avensis 30% 3) Suzuki Baleno 30% 4) Nissan Primera 33% 4) Mitsubishi Galant 33% 4) Audi A4 33% Skyll på begränsat urval om du vill, jag försökte ta ungefär lika stora bilar för vilka det fanns statistik år 2000. Men detta är alltså officiell statistik från bilprovningen här i landet - så mycket närmare verkligheten blir det inte! Så allt skitsnack med att japanska bilar har överlägsen mekaniskt kvalitet kanske kan vara slut nu? Inte? Tråkig... Wilhelm Svenselius |
|
|
Listan från SBP talar väl inte emot att japanska bilar ska ha hög mekanisk kvalitet? Jämför prislappen på en Suzuki Baleno med en BMW 5-serie ... Om man vill använda statistik från SBP så måste man kontrollera varför den enskilda modellerna blir underkända, t ex så blir en bil underkänd om däcksmönstret är för dåligt, vilket knappast kan anses bero på tillverkaren av bilen. Här finns mer statistik från SBP, grupperat efter storleksklass: - Tre år gamla bilar: Länk - Sju år gamla bilar: Länk |
|
|
W2k & FRIFART ha ha ha ha ok ni vinner. Over and out...... W2k Snacka om att kasta sten i glashus med meningen "Jag får den bestämda åsikten att folk här inte ens tar sig tid att läsa varandras inlägg".......... |
|
|
FRIFART "Men det är klart, att köra japanskt förlänge sätter sina spår på vem som helst, det har vi ju bevisat" Om det var mig du syftade på så har jag ägt 6 st Bmw och 1 japansk bil (Nissan) för väldigt många år sen........ |
|
|
W2k Ja det är ju kul att du försöker övertyga dig själv ialla fall ;) |
|
|
Ferox: Det går förstås inte att generalisera på det viset, men den som köper en bil bara för att förflytta sig från A till B lägger sannolikt inte ner lika mycket tid på att hålla den i bra skick. Man kanske väntar med att åtgärda skrammel och småfel till nästa ordinarie service där en entusiast hade fixat det direkt. Man kanske väljer billigare delar för att prio ligger på att hålla driftskostnaderna nere. Osv. Ser man bilen som ett verktyg bryr man sig inte lika mycket om den som vi entusiaster gör, resonerar jag. Wilhelm Svenselius Jag tolkar detta inlägg till japanernas fördel, då de förknippas med tråkiga bruksbilar som servas dåligt och vinner statistik ändå. |
|
|
Ferox Det beror väl - som alltid - på vilka egenskaper man bryr sig om? Att en bil håller bra trots bristande service står inte på min kravlista iaf - jag råkar gilla att pyssla om min bil, så någon bristande service blir det inte tal om. :) Wilhelm Svenselius |
|
|
W2k Att en bil håller bra vid dålig service betyder att kvalitet på grejjerna är hög. Oavsett vad en bil har för egenskaper. |
|
|
ni som flaggar för riskokare. kör en sådant som ni kör med era bmw bilar, så får ni se på kvalitet. :ppppp |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.