|
Sida 26 av 31
|
|
|---|---|
|
Ferox: Det går förstås inte att generalisera på det viset, men den som köper en bil bara för att förflytta sig från A till B lägger sannolikt inte ner lika mycket tid på att hålla den i bra skick. Man kanske väntar med att åtgärda skrammel och småfel till nästa ordinarie service där en entusiast hade fixat det direkt. Man kanske väljer billigare delar för att prio ligger på att hålla driftskostnaderna nere. Osv. Ser man bilen som ett verktyg bryr man sig inte lika mycket om den som vi entusiaster gör, resonerar jag. Wilhelm Svenselius |
|
|
Thunderbird: Det har diskuterats även på andra forum som jag följer. De brittiska forum medlemmarna har bättre tilgång til lokal media och kom med upplysningen...stod visst i ngn tidning. Nu ska vi inte hänga upp i detta, poänget kvarstår, han greps av panik, gjorde en del tankefel och betedde sig som en mupp. punkt slut. Att man tappar styrservon på motorväg i hög hastighet betyder ingenting. Har varit med om detta själv. Det blir tungt men det går att styra. Du verkar (med all rätt) att vara väldigt bitter. Men BMW är inte ensam om att ha måndagsexemplar. Här i norge läste jag om en taxichaufför med en helt ny Toyota Avensis, som han fick åka ffa mellan hemmet och verkstaden.... Inga bilmärken är felfria, det fins fel i alla bilar ngn gång. dock är ju japanare oftast mindre drabbade. Skilnaderna börjar dock vara ganska små i praktiken. MVH:Sakke MVH: Sakke |
|
|
thunderbird> bilen gick av vid hjulbyte:)not: den var bes o godkänd.Mao så var den rejält rutten i bärande delar. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
Lite info från vägen; Volvo 460 omkring 92-93 stod vid vägkanten med problem, varningstriangel var utsatt! Audi 100 av sent 80-tal likaså! I snitt en bil per dag med problem, vad blir det härnäst? |
|
Hans Andersson |
Vadå ? Sen när finns det som "tillbehör" att kryssa i beställningsformuläret att man kan få riskokaren i hög kvalitet ? Är det nåt nytt dom har för i år ? Är det någon jubileumsmodell ? Varför har ingen sagt något ??? Fan att jag inte tog Jappanska som andraspråk i plugget då hade man ju fattat lite och kunnat beställt en kvalitetsbil från Dinky toy made in Jappan ! Man blir så jäla lessen lissom fatta ni vicken "mina" man gått på ... o ja som trodde alla Jappaner va ärliga... ; ( "OBS Detta är menat som ett lättsamt skämt ...inget annat " hea |
| Så var det dags igen, japanskt igen. Daihatsu Charade vid vägkanten med varningstriangel, helt nedisade rutor vilket bevisar att bilen stått ett tag, så kan det vara att köra japanskt! | |
Hans Andersson |
Har aldrig haft en bil som stannat oavsett märke och årmodell med undantag av en totalslut volvo 140 som skar sedan 4liter olja förbrukats i motorn på mindre än ett par timmar ! Motorn gav upp efter ett gatrace i Karlskoga på 90talet då jag tävlade emot en gammal BMW 318 eller nåt ? den rök en hel del den med ! Gissa vem som fick spö den dagen... Volvon återlämnades dagen därpå till tidigare ägare efter att den bogserats sista kilometrarna in till Degerfors... hea |
|
Hans Andersson, intressant, för att BMW går sönder en hel del (ibland) känner nog många till, men hur ofta blir de stående med driftstopp? Jag har själv råkat ut för detta när bränsleröret som suttit på sedan 1982 var så genomrostat att det brast, samt en gång när jag körde av kamremmen för att jag ej tagit reda på när den byttes senast. (fick reda på genom tidigare ägare att den iallfall suttit i minst 10år och 10000mil!) och då kändes det mer okej med tanke på att intervallet är 5år eller 6000mil. |
|
Hans Andersson |
Jo det är ju klart som korvspad att alla bilmärken kan gå sönder ! även BMW har inte påstått annat. Men om man servar regelbundet och håller koll på slitage osv så drabbas man nog betydligt mindre eller hur ! Dom flesta bilar som står efter vägen är oftast ägare som inte kan,vet ,eller bryr sig och tänker den startade ju sist !!?? Dom som bara tar för givet att bilen den ska man bara köra med och serva det behövs ju inte den går ju ?? Mina bilar förutom den jag tänkte köpa se ovan ! har alltid startat ! jag har kunnat förutse problem och åtgärdat långt innan risk för stopp eller krångel inträffat ! ja kanske haft tur men om så är fallet så borde jag varit lottovinnare och miljonär för länge sedan och det är jag inte ! jag har nog ägt mer än 50st bilar vid det här laget ... hea |
|
Det var en dålig rem ;) På polarens Nissan Blubird byttes rem 1995 vid 9000 mil, när den gick till skroten för en månad sen satt fortfarande samma kvar, mätaren hade just slagit om till 32000 mil, alltså 23000 mil /11 år !!! Jag säger dock inte att Japanska remmar håller längre, detta är ett extremfall, eller en stor potion tur. Bilen kördes 15000 mil som senaste 2 1/2 åren, så den kanske höll bara för att bilen gick mycket. |
|
|
Man ska också tänka på att det är åldern i första hand som avgör skicket och hållbarheten på remmen, inte miltalet men där ligger jag ju också i lä med bara 10år mot 11år. Föresten ska jag kolla upp historiken mer grundligt nu och då får jag förmodligen svar på när exakt den byttes, kan ju ha varit ännu mer. |
|
pumpa |
För ett antal år sedan jämförde vi på TaxiStockholm 3 bilar under 3 år. En passat tdi En merca 290 tdi En V70 tdi Efter tre år och ca 40.000 mil kunde enkelt konstateras att merca hade en bättre "vinst" med ca 1.50 kr per mil. Han garvade helt enkelt. Passatkillen grinade för de kände igen honom och kunde hans namn utantill på verkstan. V70´n hamnad mitt emellan... 1.50 på 40.000 mil blir ganska mycket pengar.... Men å andra sidan så skulle jag vilja se den tyska bil som knäcker min polares camry som är inne på 87,000 mil och han har inte bytt mer än broms, koppling mm. motorn tickar som en klocka. |
| pumpa, frågan vad det där mm innebär mer precist? | |
|
mm kanske betyder motor x 2 ;) |
|
pumpa |
Nej, inte 2 motorer... :-) Motorantennen, en elhiss och tre vindrutor kan det betyda.... Dock så börjar den puffa lite blårök nu.. Det sjuka är att originalavgassystemet sitter på och men är INTE av rostfritt stål.. |
|
sydeuropeiskt i botten och japanskt i topp (7 av 10), någon som är förvånad? :) Länk |
|
| JA det var ett synnerligen bra avgasystem, 535 har på 17år och snart 25000mil med originalsystemet vilkaet jag tycker är mycket bra och klart över medellivslängden jämfört med vad ett system normalt håller!!! | |
pumpa |
På min gamla Merca 290 bytte jag på 5 år KAT 3 ggr... Sen kom en modifierad variant med ett fäste mindre. Den vibrerade sönder på samma ställe hela tiden. Jag fick 2 av dem på garanti... På 270 satt den lite annorlunda och höll lite bättre. Tüsk kvalitet? |
|
erito: Jag tror FRIFART är rätt förvånad, jag menar enligt hans ytterst vetenskapliga undersökning angåend "bilar vid vägkant" så borde ju listan vara tvärt om. |
|
|
Igår stod en BMW E39 med kvinnlig förare vid vägkanten med varningstriangel ute, kan dock ha varit punka eller slut på bensin, men vid vägkanten stod den med öppen baklucka. Känns rätt skönt för en gång skull då det började bli tjatigt med alla dessa japps var och varannan dag vid vägkanterna!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.