|
Sida 24 av 31
|
|
|---|---|
|
Ferox m.fl: Jag ger upp försöken att förklara vad ordet kvalité innefattar, ni får söka själv. Att trådrubriken använder ordet kvalité och att innehållet mest handlar om tillförlitlighet och driftsäkerhet är väl en sak, men det är lite beklämmande att några skribenter (oftast med blankt i rutan "Äger följande BMW") hela tiden verkar vägra inse att kvalité för många bilägare helt följdriktigt innebär annat än just tillförlitlighet och driftsäkerhet. FP |
|
|
Kvalitet är för mig inte samma sak som personlig smak, men det tycker tydligen vissa. Har ägt många olika BMW och kommer säkert att äga någon igen, men bäst kvalitet är jag inte säker på att det är.... |
|
|
Trådskaparen "BMWCoupe" skriver på sid.10 vad ordet kvalité innefattar i denna tråd: "Bättre sent än aldrig, jag syftade på det som paaman trodde på, den mekaniska kvaliteten. Känsla är ju ngt annat! :)" Alltså är det detta tråden bör handla om. Om alla ska dra sin version av kvalité så blir det lätt 24 sidor inlägg;) |
|
|
Jaha om vi då ska ta mekanisk kvalite så var i detta land rullar en toyota från tex-74.Inga undanflykter o ursäkter utan ren fakta tack. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
Är det ett mått på mekanisk kvalitet att bilen är gammal? Det är väl snarare ett mått på hur välskött den är, de flesta i tråden är väl överens om att japanska bilar sällan är pedantskötta ögonstenar. Annars lär väl Ford vara höjden av mekanisk kvalitet, det finns massor av T-Fordar från början av seklet som fortfarande rullar (knappast i originalskick dock). Diskuterar man mekanisk kvalitet i betydelesen hållbarhet/driftsäkerhet är det väl intressantare att kontrollera hur många Toyota det finns som rullat många mil. Den här sidan på Blocket kan ge ett delsvar på den frågan: Länk Idag finns det fyra Toyota som har rullat 45.000+ mil till salu på Blocket. Jag har inte läst annonserna i detalj så jag vet inte historiken. |
|
|
Om en sak används dagligen som brukspryl måste det väl hänga ihop med kvalite.Nu pratar jag inte om söndagsanvändning utan daglit bruk. Ta då tex min 2002-73 den har används som bruksbil under sin livstid utan överdriven skötsel visst finns det rost i skärmar men bilen är besiktad UA och fungerar i ur o skur. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
folke: Du menar att känsla i reglage, bakhjulsdrift, körglädje osv skänker ägaren/föraren livskvalitet, eller hur? /Fredrik |
|
|
635 Csi Ha ha ha ha ..........= ) |
|
| trucker:Det betyder alltså att din bil gått ganska precis 50.000mil(ca 1500mil/år x 33år) om den gått dagligt bruk sen 1973. Det är absolut ett bra bevis för god kvalité. | |
|
Finns nog väldigt få Toyotor kvar från -74, dom har rostat bort för länge sen. Bortförklaring: Hade dom inte rostat bort kunde dom flesta funnits kvar då motor/drivlina var i klass med Volvo B18/B20 och elsystemet så bra som det bara kan vara i Japanska bilar. Apropå 02or, var en nere på isen och körde i dag, med 3,5 liter 6a !!! Jag fick se mig avhängd med 325an =( Polaren köpte en 325 toring i dag, 24000 mil, hyfsat skick, men kamaxeln var slut !!! |
|
|
Lite morgonfakta, Mitsubishi Galant med öppen motorhuv stod vid vägrenen med volvo 850 som hjälpte den, de stod lutade över motorn. Nissan Mickra stod parkerad rätt i vägen med varningsblinkers på i höger körfält, ägaren stod brevid på en hög snövall och ringde ett mobilsamtal, hm japansk kvalitet, jag undrar det? Helt otroligt vad japps det står och skräpar på den sträckan jag dagligen kör, måste vara den sämsta bilen! |
|
| FRIFART, ta med dig kamera och dokumentera. Du har tydligen hittat japanska bilars hemliga kyrkogård, dit alla åker när de dör. | |
|
Måste vara nån slags "Bermudatriangel" för Japanska bilar där han åker, för han ser mer bilar efter vägkanten på en vecka än vad jag har sett sen jag tog körkort för 6 år sen. Autopower.se - Som en enda stor familj :-) |
|
|
Hej! Jaa-a. Detta börjar bli lite gammalt nu, vissa kan inte enas om vad menas med kvalitet (däribland jag), andra verkar bo i ett svart hål för bilar med tekniska haverier och motorstopp och använder detta som argument. och vissa jämför alla japanska bilar sedan tidernas begynnelse med sin egen BMW 2002 som har råkat fungera felfritt i alla år.....suck. âr enig i att BMW 2002 är ngt av det bästa som har funnits i bilvärlden, både kvalitets(teknisk)mässigt och emotionellt. Har en som jag har ägt sedan -94 (2002 -69) som fungerat felfritt i många år. Dock skulle jag nog inte använda det som måttstock.... Trucker: Apropå det där om japser från -74 i sverige idag, är väl inte märkligt att det inte finns, såldes väl knappt ngn japsare i sverige -74 i ngt större antal(fakta). MVH: Sakke |
|
| Helt otroligt inte sant, en Toyota Carina II ståendes med varningsblinkers mitt i en korsning med trafikljus, igår, 3 japps samma dag och ingen annan bil. Hade jag digitalkamera skulle jag dokumentera precis allt !! | |
|
FRIFART, mobilkamera duger bra. Du känner ingen som har en digitalkamera? Det räcker om du lånar en för en dag, det borde väl innebära 3-5 bilder på trasiga japsare. Se till att regnumret syns så vi kan kontrollera var bilarna finns i Sverige. I brist på kamera kan du väl notera regnumret. |
|
|
Ja det här i Stockholmsområdet har det varit ovanligt lite bilar utmed vägkanten trots att det varit -15-20 grader på mornarna en längre tid. Det ända jag sett är en Renult Kangoo. |
|
|
dali, ja det vore något, mobilkamera har jag inte heller! Glömde förresten meddela om en citroen Picasso, typ helt ny med problem! Det är extremt nu med alla japps, lär inte fortsätta på detta sättet tyvärr :-(, borde snart bli mer tyskar längs vägrenen, tillochmed jag är i chocktillstånd! |
|
|
FRIFART Härligt med dina objektiva och smarta inlägg som piggar upp här på forumet en gråkall dag som denna....... |
|
| Wadstedt79, ja för alla är vi ju objektiva i våra utsagor, eler hur? och jag känner uppenbart ingen märkesbitterhet, vilket borde vara en självklarhet på detta forumet! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.