|
Sida 23 av 31
|
|
|---|---|
|
Marigt att ge andra märken chansen när dom flesta har felhjulsdrift. Mvh Danne |
|
|
Jag menar att FRIFART har vunnit den här tråden nu genom att uppnå det högsta relativa antalet stora bokstäver i ett inlägg av icke-försumbar längd på AutoPower sedan jag började frekventera sajten. Kan vi inte lägga ner diskussionen nu? :) För övrigt har han rätt. Varje regel har undantag och japse-fanatikerna har alltid varit snabba att hoppa på den som säger att "japanerna är tråkiga med sin framhjulsdrift och plastiga interiör" eftersom det finns undantag .. men det man missar är att undantagen är en försvinnande liten del av den totala mängden bilar. Termen "körglada BMW" omfattar emellertid en betydande del av den totala populationen. För övrigt har familjen precis köpt en ny Honda CR-V. På mitt initiativ. Finns ingen konkurrerande modell från något europeiskt premiummärke, skulle vara BMW X3 (som man inte vill bli sedd i) eller X5 (som är för dyr), men båda spelar egentligen i fel klass om man vill ha en stryktålig fyrhjulsdriven lastfamiljebruksbil. Sensmoralen? Varje bilmärke, eller märkeskategori har sina användningsområden (Daewoo t ex duger utmärkt som självmordshjälpmedel). Själv köper och kör jag BMW även fortsättningsvis. Wilhelm Svenselius |
|
| Länk | |
|
Lite kalla fakta (-12 grader var det), Ford mondeo kombi troligtvis 2003 står vid vägkanten där mitträcke råder, illa till. Man av tjockare modell sitter i telefonen och ringer, troligtvis problem, men han såg ej sjuk ut! Så nu kom en TYSK till med på listan och det var så dags för listan börjar bli överrepresenterad av japps nu :-)! Wadstedth, vad är det du inte anser att BMW är överlägsen på gällande dina E46 ägande? Att kvaliten vad det gäller hållbarheten inte kommer i närheten av de andra faktorerna som körglädje, charm, karisma, känslan ireglage och knappar mm (som också innebär olika kvalitetsbegrepp, subjektiva sådana) känner vi nog alla till. Rost, glapp i leder i framvagn, mm verkar höra till vardagsmat, men om vi släpper sådana saker för tillfället och inriktar oss på din upplevelse av det andra. JAg förstår filk som tycker att varumärket är uppskruvat och förstorat, det är inte så HIMMELSKT underbart alla gånger att framföra en BMW, det kan man säga direkt! Tex många modeller måste pressas lite för att visa vad de kan, andra ska köras på rätt sätt, tex man tar inte en original E38 tex ut på krokiga vägar och kör hårt för 1800-1900kg kränger, så är det bara! M3 E30 är inget turbomonster som gör 0-100 på 4,2s, utan bör avnjutas på bana för bästa intryck! Samtliga bilar är känsliga och kräver att det mesta är fräscht för att få ett bra intryck, speciellt då många BMW är ganska tysta märks varje litet missljud, vilket irriterar mer än på andra bilar där man inte tänker på det. |
|
|
FRIFART Tyckte inte de var överlägsna i nåt utan att för och nackdelar som alla andra bilar. Att det blev 3 E-46'or berodde bla på att jag tyckte jag fick mycket för pengarna just då. Detta med mycket bil för pengarna blev istället en nackdel när de skulle avyttras då Bmw sjunker snabbare i värde än alla andra märken jag haft. Visst tyckte jag de hade en bra mix av körglädje, trevliga motorer och så var de ju snygga också.....= ) Däremot gillade jag inte kvalitétskänslan. Dessutom hade jag i alla tre bilarna massa irriterande ljud i form av knirr och knarr fr dörrsidor, instrumentpanel och stolar bla. Sjukt dyra försäkringskostnader i förhållande till vad det var för typ av bilar uppskattades inte heller. Som sagt Bmw gör bra bilar men det finns många andra alt om man öppnar ögonen och inte är så j*vla enkelspårig att man tror att det bara finns ett bilmärke....... |
|
|
Sunda konkluderingar...) Men allvarligt, på ett märkesforum, som här t.ex finns bara ett bilmärke, det är väl inte så svårt att inse eller? Man börjar nästan tro att det inte framgått för alla här ännu...) FP |
|
| Wadstedt: Man blir ju nyfiken vilken bil kör idag, då jag förstår att det ej är BMW? | |
|
Salesman Passat 2,0 Tdi -06 med extra allt.......= ) Och JA jag tycker det överlag är en bättre bil en mina E-46'or när allt räknas in. Har man obegränsat med pengar och skiter i försäkringskostnader och inköpspris mm så kan jag mycket väl förstå om man köper en 320d/330d E-90 istället. Folke Bara för att man skriver i ett "Bmw forum" så betyder det ju inte per aut att man tycker alla andra biltillverkare gör skit eller.....? Eller är det en förustättning för att få skriva här att man inte är ett uns objektiv kanske....? Finns ju uppenbarligen en och annan Bmwälskare här som ändå uppskattar tex den överlägsna kvalitén hos japsare. Att benämna ALLA japsare 2006 som "plastiga och tråkiga" säger egentligen bara mig att personen som skriver så uppenbarligen är mer intresserad av Bmw än av bilar. Då kanske man inte skulle vara inne och diskutera skillnaden i kvalité på en tysk eller japansk bil om man bara har egen erfarenhet av Bmw....... Eller så kan man som en viss herre här hellre förlita sig på antalet japanka vs tyska bilar man ser vid vägkanten av olika anledningar. Det måste ju naturligtvis vara en bättre metod än att lita på undersökningar fr hela världen som bekräftar att det är mindre problem japanska bilar än tyska/svenska.......... |
|
|
Europas nöjdaste bilägare finns i Sverige och åker Subaru. Skrivet av den TYSKA biltidningen Auto motor und sport !! Men dom är väl köpta av Japanarna, eller ??? |
|
|
Wadstedt79: Jag vet inte men jag tror du ser lite för seriöst på mitt inlägg ovan, trots lite smileys osv. Det jag vill säga är att man får nog räkna med lite subjektiva meningar om t.ex BMW på ett BMW-forum osv, där medlemmarna till helt övervägande del består av mer eller mindre entusiaster eller iaf ägare av en eller flera BMW. Man får nog räkna med mothugg också om man propagerar så friskt för t.ex japsar eller annat som många gör här. Rent "amatörpsykologiskt" är det rätt intressant att se hur många tuffar till sig och tar till brösttoner när man inte får gehör för sin mening på forum osv där man inte behöver möta motpersonen öga mot öga så att säga. Gäller båda sidor, ingen skillnad. Man må vara aldrig så övertygad både statistiskt eller på annat sätt att man har rätt och kanske har en övervägande majoritet bakom sig. Men vissa människor låter sig aldrig övertygas ändå, så är det nog. Sen försöker jag en sista gång i denna tråden: Att vikta statistik osv i en diskussion liknande denna är vanskligt och tillför inte så mycket vill jag påstå. Om man skulle gå till 100% på bara statistik och undersökningar så innebär det ju i vårt fall t.ex att man idiotförklarar samtliga BMW-ägare, iaf de som inte är döva/blinda osv. De har ju inte gjort som den vederhäftiga statistiken påtalar... FP |
|
|
Folke: "Om man skulle gå till 100% på bara statistik och undersökningar så innebär det ju i vårt fall t.ex att man idiotförklarar samtliga BMW-ägare, iaf de som inte är döva/blinda osv. De har ju inte gjort som den vederhäftiga statistiken påtalar... I tråden pratar vi om statistiken som talar för den japanska överlägsna kvalitet och driftsäkerhet. Det har inget med nöjda kunder, designt, status, pris, körglädje, trimpotencial, historia, utrymmen eller annat att göra med. Och det borde inte pratas om i tråden då det inte är trådens syfte. |
|
|
Isåkare, jo på vintern kan jag nog lova att jag håller med Auto motor und sport. Varje väg verkar ha ett lager av torr varm asfalt överst numera... och andra klagar på is och underkylt regn ;) folke, jag tror ingen idiotförklarar någon, det handlar bara om olika smak. Vad som i praktiken är mest intelligent privatekonomiskt eller driftsäkerhetsmässigt är en annan sak :) |
|
|
Folke Håller inte med dig alls gällande statsistik eller det du skrev om att ev "idiotförklara samtliga Bmw ägare". Den som kanske sätter körglädje/status före tillförlitlighet och billigt ägande borde givetvis i fortsättningen också välja Bmw om det nu är det man gillar bäst. Det har väl inget som helst med den här tråden att göra eller......? Precis som Ferox påtalat så var frågan i den här tråden vilka bilar som har bäst kvalité utav tyska och japanska bilar. Vad körglädje, bakhjulsdrift, status och utseende har med kvalité att göra kan jag i alla fall inte förstå. Ang frågan som tråden gällde från början anser jag fortfarande att statistik fr ägare i hela världen, olika tidningar, läsarundersökningar och bilprovningen är ett enkelt sätt att utläsa vilka bilar som har bäst kvalité. Bevisligen finns det ju många som sätter andra saker före kvalité när de köper bil vilket är helt ok för mig.......= ) Jag kommer garanterat tillbaka till "Bmw träsket" förr eller senare även om jag anser att tex Toyota har bättre kvalité och uppenbarligen mindre antal fel. Tex när 535 d Touring med M-pkt är i rimlig prisnivå. |
|
|
Problemet här är att vi inte alltid pratar samma språk, ändå är vi säkert överens om mycket i sak osv. Det ÄR viktigt att definiera kvalité innan man debatterar osv, och det har gjorts, inte en utan flera gånger, i denna tråd och minst i ett par andra. Om det vore enbart driftsäkerhet eller motsvarande som gällde så är statistik osv mera vederhäftigt och användbart i t.ex denna diskussion. Några av de egenskaper som du ger exempel på ovan, körglädje, bakhjulsdrift osv kan mycket väl vara just de egenskaper som innebär rätt kvalité för många bilägare, de är då förhoppningsvis inte idiotförklarade osv, mht till att de inte följer "strömmen" och väljer bil efter all världens statistik osv. Denna (statistiken) kan ju ändras snabbt, ett bilmärke eller en modell på topp idag kan ju ersättas av ett annat om ett halvår osv, man måste väga in lite mera i sitt bilval osv. Man kan ju inte bara välja "en japan" man måste specificera en modell osv, tänk om denna får en återkallelse pga något, en liten brand i nån elmodul, ett dåligt rostskydd osv, en taskig batch med däck osv som kanske inte biltillverkaren råder över eller kan förutse. Kan ju hända alla bilar eller hur? Jag tror man måste förstå att mycket annat än bara driftsäkerhet kan utgöra kvalité för många bilägare. FP |
|
|
Men folke, denna tråd handlar om mekanisk kvalité, det har trådskaparen själv skrivit. Det kan ju inte vara en tillfällighet att japanska bilar vinner kvalitetsundersökningar gång efter gång i både europa och u.s.a. I u.s.a har acura, infiniti och lexus länge toppat lyxbilsklassen d.v.s tre japanska tillverkare. Håller med om att BMW 5-serie har finare inredning än vad en Camry har men det är inte det tråden handlar om. |
|
|
Tyvärr Folke så förstår nog inte vissa det du säger (skriver) :(( |
|
|
Missförstod jag dig folke?? Sorry i så fall ;) |
|
| Rubrik: "Kvalitet" mellan tyska och japanska bilar | |
|
>folke Vad har bakhjulsdrift med kvalitet att göra? Bra kvalitet är när grejjer inte pajjar. Ju mindre fel, dessto bätre kvalitet. Och nej, det handlar inte om vad olika folk väljer för en bils egenskaper och vad de värderar högst. Kvalitet handlar om just driftsäkerhet och inget annat. |
|
| Skulle vara spännande att se utfallet av dessa undersökningar viktat mot körsträcka. Även åldersstruktur på ägarskaran skulle vara intressant. Ni vet väl vad man brukar säga om statistik.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.