|
Sida 22 av 31
|
|
|---|---|
|
Salesman: Kan bara komma på ett till bilmärke. Alfa. Men det finns värre fanatiker. Kliv in på ett Mac-forum och kika runt lite. Slår BMW fanatismen med hästlängder :) /Jesper |
|
|
trucker, ni får dela på skulden: "man har ingen koll på om det är den nyaste modellen eööer inte, eller om det står toyota eller hundai, mfl, precis som med VITVAROR" :) |
|
| Dom kommer väl från samma fabrik. | |
|
Salesman, ett forum för inbördes beundran blir rätt tråkigt i längden. Om man på allvar tror att det bara finns ett enda bilmärke på jorden som duger till något så lever man i en oerhört begränsad värld ... men å andra sidan så begränsar man bara sig själv och sitt eget liv, vill man tro att alla modeller som BMW gör och har gjort är världens bästa bilar alla kategorier så är det förvisso tragiskt men tämligen harmlöst. Det finns folk som har ätit BigMac varje dag i 30 år, så fenomenet är inte unikt. |
|
|
Haha som vanligt vrider och vänder man på steken efter efget behag :-) och ja jag är inte helt oskyldig själv alla gånger. Men att jämföra en M5a med Toyota Corolla vem har gjort det? inte jag iallfall! Allt jag sa att BMW har hela spannet av modeller som speciellt begagnade kan erbjuda nästan alla krav man kan ha på en bil, lastmöjligheter, prestanda, nostalgi med den gemensamma faktorn körglädje med bakhjulsdrift och känsla och precision i reglage och knappar samt pedaler + styrning. Okej nu upprepade jag mig igen precis som med vitvaror, men det måste man för att få vissa här att förstå, precis som till en 2 åring som gillar att dra i duken så allt porslin ramlar i backen 100 så måste man om och om igen tala om !! I vanlig ordning på detta "BMW" formu måste jag försvara mig själv eller rättre sagt märket BMW då det ligger i farozonen "som vanligt" med för många jappsanhängare härinne :-) nu tog jag i, men man kan ju börja undra, och ja Japanerna bygger bra och förnuftiga bilar, men vi behöver inte/ska inte spilla tid på att diskutera dem på detta forum. Lite frågor; - Måste man ha ägt en japansk bil för att kunna/få uttala sig om dem? - när jag skrev M3/M5 betyder det att jag säger just M3 E30? - Paaman, har jag jämfört M5 med Toyota corolla? - Dali du säger att JAG upprepar mig och pratar om kasta sten i glashus, vem var det som skrev hela 2 GÅNGER att jag ska vakna typ och inse att det har tillverkats bilar efter 1982? -Dali vem är det som kastar sten i glashus igentligen härinne? -Vem har sagt att japanerna INTE KAN bygga roliga bilar? Som en liten hint har jag tidigare skrivit att japanerna har flera undantag med både bakhjulsdrift, sexor samt turbomaskiner, allt från Miata, Skyline, Supra, Subaru, + några till, MEN ÅTER IGEN MED RISK FÖR ATT UPPREPA SIG, JAPANERNA KAN BYGGA SPORTIGA/ROLIGA BILAR MED DET HANDLAR OM ETT BEGRÄNSAT REGISTER, STANDARDBILARNA ÄR INTE ETT UNS ROLIGA OCH TER SIG HELT LIVLÖSA OCH UTSÄTADE SAMT INTETSÄGANDE, BMW HAR EN PORTION GLÄDJE I VARJE BIL DE BYGGER OCH MAN FÅR BETYDLIGT MER FÖR PENGARNA EFTERSOM EN HELT VANLIG FAMILJEBIL UPPFYLLER MÅNGA KATEGORIER PÅ EN OCH SAMMA GÅNG, TEX; TYST I KUPE'N TYST I MOTORN VID NORMAL KÖRNING SKÖN STYRNING/KOMMUNIKATIV BAKHJULSDRIVEN STORA KUPE'UTRYMMEN LASTMÖJLIGHETER FIN GÅNGKULTUR SKÖNA STOLAR BRA KÄNSLA I REGLAGE OCH KNAPPAR FÖRNÄMLIG OCH LÄTTÖVERSKÅDLIG/FÖRSTÅELIG INSTRUMENTERING = LOGISK PLACERING PS igår såg jag en Nissan Sunny vid vägkanten med blinkande varningsljus! |
|
| Ett forum fullt av gnäll är inte heller så roligt. Tycker man att BMW är öken kan man kanske söka sig ett annat forum. Men ,som sagt, det är roligt att BMW engagerar. Det är det inte många märken som förmår. | |
|
Hmm... jag har ju en 'standardjapan' och den är inte ett dugg tråkig. Jag tycker den är betydligt roligare än min e39 528. Och jag kan bocka av hela listan trots att jag jämför med mina tidigare BMW :) Men det är inte omöjligt att jag köper en BMW någon dag igen. Det finns vissa saker som ingen klår BMW på. TYST I KUPE'N - Ja, men e61 är nog snäppet tystare. TYST I MOTORN VID NORMAL KÖRNING - Ja SKÖN STYRNING/KOMMUNIKATIV - Ja, men min 328 e46 var strået vassare BAKHJULSDRIVEN - Nej, bättre upp, grym fyrhjulsdrift STORA KUPE'UTRYMMEN - Ja LASTMÖJLIGHETER - Ja, bättre nu än samtliga mina BMW hade FIN GÅNGKULTUR - Ja, boxermotorn nu eller den raka BMWsexan... två favoriter. SKÖNA STOLAR - Ja, men min e39 528 med komfortstolar var bättre, men standardstolarna är minst lika bra som vilken BMW som helst. BRA KÄNSLA I REGLAGE OCH KNAPPAR - Ja, samma känsla numera. FÖRNÄMLIG OCH LÄTTÖVERSKÅDLIG/FÖRSTÅELIG INSTRUMENTERING = LOGISK PLACERING - Ja ... och SÄKERHET - Ja, högsta poängen någonsin utdelade utav ANCAP Helst tycker jag att man skall ha ägt en massa japanska bilar och en massa tyska bilar för att jämföra rättvist. Och för att det är kul med bilar :) |
|
|
FRIFART, jag upprepar mig av samma skäl som du: för att du inte vill förstå. Dina argument stämmer väl in på japanska bilar tillverkade under 70- och 80-talet, men det har hänt en hel del sedan dess. Givetvis ska man ha ägt något innan man uttalar sig så kategoriskt som du gör. Jag skulle aldrig komma på tanken att skriva 20 inlägg om en Alfa Romeo ... har aldrig ägt en, bara provkört. Har jag ingen kunskap i ämnet så finns det rimligtvis inget vettigt att säga, så resonerar i alla fall jag. Andra gör inte det. Jag har ägt/kört följande bilar, alla utom en över 2000 mil: - BMW 525 årsm 1975. - Toyota Celica 2.0 GT årsm 1986. - Subaru Legacy årsm 1990. - BMW 323Ci årsm 1999 (E46). - BMW 330i årsm 2001. - Audi A4 1.8T årsm 2002. - Volvo V70 2.5T AWD årsm 2004. - Volvo S40 T5 årsm 2004. Vilka japaner har du kört? |
|
|
Glömde en: Toyota Camry V6 GX årsm 1993. Farsans, har själv kört den ca 2000 mil. Den har nu rullat 14.000 mil och det enda som har bytts under 13 år är ett bakre bromsok som kärvade ihop pga för snäll körstil (inte när jag körde den). |
|
|
FÖRNÄMLIG OCH LÄTTÖVERSKÅDLIG/FÖRSTÅELIG INSTRUMENTERING = LOGISK PLACERING Ops, där staffade BMW ut sig med iDrive, på 5an kan man ju inte ens välja bort den. På 3an kan man ju välja att slippa. |
|
|
FRIFART: TYST I KUPE'N – Jag verkligen! Det blir jätte tyst i kupén när bilen är helt odugligt att använda! TYST I MOTORN VID NORMAL KÖRNING – Inte i min bil i alla fall när gasen hänger sig runt 2000 varv! BMW har bra kvalité, därför skapas denna sort av avsky siter världen över! Bmwlemon.com är ett exempel på det! Länk Japanska bilar knäcker amerikanska & europeiska bilar: I snitt har de japanska märkena i enkäten tolv fel per 100 bilar mot 17–18 för de amerikanska och 20–21 för de europeiska. – En åtta år gammal Toyota är ungefär lika pålitlig som en tre år gammal Ford, säger CR:s testchef David Champion. Länk Behöver man säga mer? ---- Senast kvalité brist från tyska bilar, brinnande Audi utreds i USA: USA:s trafiksäkerhetsverk NHTSA utreder ett återkallande av ett antal Audi-modeller efter sex incidenter där instrumentpanelen börjat brinna på förarsidan. I mars 2004 återkallade Audi cirka 173 000 fordon av modellerna A6, S6 och Quattro. På fredagen sade NHTSA att man trots det under senare tid haft sex rapporterade fall av bränder i 1998-2004 års modeller av A6 Sedan. Verket undersöker därför om Audis åtgärd varit tillräcklig. I två veckor har jag väntad på min 9e bärgning!!! FRIFART du får komma och fota och bli vittne till en stillastående BMW vid vägkanten! Körglädje är värt noll när kvalitén är så pass uselt! |
|
|
Uttrycket "världens bästa bilar" behöver man inte gå omkring och tro att man har eller fundera på. Det har redan röstats fram ett par gånger, och dessvärre (för denna tråden) gällde det inte japanska bilar utan E34 och E39. Detta gjordes av motorjournalister på skilda håll, de hade givetvis möjlighet att välja vilket fabrikat eller modell man ville, och man kan inte heller ta ifrån dem att de bör ha vissa erfarenheter och underlag. FP |
|
|
thunderbird nu kommer du igen med din E46a, som sagt du har fått ett måndagsexemplar och kan inte uttala dig om andra E46or, OTUR kallas det!! Precis som jag skrev så grundar sig min jämförelse på lite äldre bilar, inte 70-80tal främst utan 80-90tal och en bit in, här har japan ingenting att jämföra med. Jag vet om BMWs ologiska placering av en del instrument i de nyare vagnarna, också rost, mm, det är därför nya bilar är skit för mig på ett sätt. Idag har japan absolut tagit igen massor av mark som de inte hade på den tiden , men bara för att de inte går sönder gör dem inte som bättre bilar, fortfarande saknas en hel del. Jag har kört många råttbon som toyta celica, toyota corolla, toyota starlet, mitsubishi colt, nissan sunny, Mazda 323-1988, Mazda 323-1996, och också nya japanare, bla Toyota camry V6(gamla modellen) samt den som fanns-2000, Mazda Xedos9-2000, Subaru Impreza turbo-1999, mfl som jag ehj komer ihåg nu. Många av dem sköna, många av dem förskräckliga, men någon mersmak fick jag då inte, speciellt vad det gäller Imprezan, väldigt tröttande och 4 hjulsdrift är inget att ha, gör bara bilen tyngre, drar mer bensin och behövs inte för en normalbilist som inte måste köra på oplogade vägar. Thunderbird istället för att klaga borde du köpa japps och hålla till på det forumet istället så vi slipper negativa människor som dig här, jag är säker på att merparten inte är beredda att hålla med dig om att BMW är såpass dåliga som du påstår, även om BMW aura är allvarligt skadad av "allt", att folk fortsätter att köpa BMW trots detta visar väl vilken kvalitet märket innebär, eller? Betänk om något japanskt märke skulle ha sådana problem, vad skulle hända då? För mig och mina ändamål och krav innebär japansk kvalitet = SKIT, för det enda japansk kvalitet är är hållbarhet !!! Betänk också att jag håller verkligen med om att man sitter hyggligt, åker billigt, någorlunda tyst, samt mycket känns lätt i japanska bilar, men det är ändå så tråkigt oavsett ålder på bilarna. En tex Skyline, Supra av nyare modell skulle jag dock inte tacka nej till för de uppfyller mina krav på vad bla en "sportbil" ska innehålla..avsaknad av bakhjulsdrift går inte, riktiga bilar ska ha bakhjulsdrift!!! Det får göras hur många undersökningar och tester som helst, det biter inte på mig eller andra (bevisligen eftersom BMW går bättre än någonsin) då våra kvalitetskrav är betydligt mer komplexa än en hög simpel teknisk hållbarhet och god driftsäkerhet. |
|
|
Tur att människor har olika smak. Och det är personlig smak den här tråden handlar om numera verkar det som. Hur skulle någon köpa Seat som i undersökning efter undersökning får fruktansvärda resultat med kvalitetsbrister om vi inte hade olika smak? Att man personligen gillar någonting mest (subjektivt) betyder inte automatiskt att det är bäst kvalitet (objektivt). Vi köper det vi gillar mest sålänge plånboken tillåter. Inte det som alltid har bäst kvalitet, men ibland sammanfaller de och DÅ blir vi extra nöjda :) |
|
|
Folke: "Helt kort klarläggande om "kvalité": Bra kvalite är när det är rätt kvalité för mig, när mina förväntningar är uppfyllda osv. Vilket sällan är samma sak för t.ex dig eller andra eftersom vi har olika preferenser och krav osv. Så enkelt är det, och i fallet BMW så är det många som är nöjda med sin bil = bra kvalité för dom. Svårare är det inte. I den här tråden diskuteras mera driftsäkerhet och kastas paj, det är en helt annan sak." Det var detta jag försökte argumentera emot med exempel(om VAZ) och annat, jag kanske svävade runt lite, men att inlägget skulle ha varit speciellt svår å förstå håller jag inte med om.... Vi verkar vara eniga om att vad som innefattas av begreppet kvalitet beror i högsta grad av den som ska köpa, därav svårigheterna med denna diskussion. Det jag försökte få fram var att om man nu ger sig på en sådan diskussion så bör man diskutera kvalitet i mätbara, objektiva termer. Allt annat blir ju subjektivt(uppenbarligen), eller hur? Allt som heter Kvalitet som fyller DINA eller MINA PERSONLIGA krav är subjektivt=åsikter och har inte med den faktiska kvaliteten å göra. ¨Det är där driftsäkerhet, elektroniska fel, rost, tekniska problem kommer in. MVH: Sakke |
|
|
Frifart: Vad är det som säger att de bilarna du ser i vägkanterna inte är måndagsexemplar likt thunderbirds bil? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan, visst kan det vara så, bara att vända det till vad man vill. Frågan är varför de fordon som har stått vid vägkanten under ca 10 månaders tid har varit av japanskt märke till 70%? Tillverkar japanerna enbart "felbilar" som måndagsexemplar? Man kan spekulera hur man vill, men jag kan lova dig att såfort jag ser en BMW vid vägkanten så skriker jag till, inga fakta har eller ska undanhållas! Konstateras bör att japanerna rasar de också! |
|
|
Japanska bilar är för trista de har inget änså länge ju lite ny tänkande honda civic. Hållbara men rost sugna. Men inte konstigt när de häver denna sirap saltet på vägarna. Den nya lösningen är mer slitsam för våra bilar. Skullee förbjudas helt. Är det ingen annan som märkt hur den sitter på bilen? |
|
|
FRIFART Jag har haft 3 st E-46'or och betat av både sedan, coupé och touring. Det har varit både man och aut, diesel och bensin men jag är fortfarande inte övertygad om Bmw's överlägsenhet. Ska väl tilläggas att även om Bmw har varit (är?) mitt favoritmärke så testar jag alla andra märken/modeller med öppet sinne och dömmer inte bort nån bil jag aldrig kört själv. Det som stör är väl att de som oftast är mest enkelspåriga när det gäller Bmw oftast inte ens ger andra märken chansen. |
|
|
Jag har skrivit det flera gånger i den här tråden. Japanska bilar funkar så otoligt bra att folk skiter i att serva dom. Det finns undersökningar på det, ju mer fel det är på en bil, ju mera service får den, man passar på att få service gjord när den ändå är på verkstaden. Samma sak gäller bilens pris, ju dyrare ju mer service får dom. Att då en och annan Japansk bil tillslut stannar vid vägkanten är väl inget konstigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.