AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
112.434

"Kvalitet" mellan tyska och japanska bilar

Sida 21 av 31
trucker, Hondajj är inte en japansk bil. Kvaliteten på Koreanska bilar är inte i närheten...

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
att det är så svårt för en del att inse att Volvo, Saab, BMW osv. inte är de bästa bilarna ur hållbarhetssynpunkt.

De Japsar jag har haft har varit klart bättre rent mekaniskt än den BMW jag har nu. Men jag är gladare ändå över att äga BMW:n.

mvh/F
Hondajj? Är det Huynday du menar? Det är väl Koreanskt och inte Japanskt, vad jag vet...

Autopower.se - Som en enda stor familj :-)
Vet inte om det är Hyundai du menar, om så är fallet så är det ett koreanskt märke, du vet landet väster om Japan.
Sorry!!!såg inte att typ 20st hade svarat på samma inlägg ;)
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Haha ok hyndan är koreansk sorry men den startade inte bättre för det,och nu står det en audi på grannens gård som förhoppningsvis startar.

off, i mina ögon är japs eller koreansk=riskokare

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
trucker, he he he då har du antagligen inte kört både Japanskt och Koreanskt. Det är helt olika divisioner... som att jämföra Lada och BMW... länderna ligger ju ganska nära varandra i det fallet också ;)

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
dali det där med skygglappar börjar bli uttjatat, finns det inget annat du kan säga. Tänk också på att moderniteter behöver inte handla om en sak!

Varför dra upp Lexus direkt, jag pratar rent generellt och självklart finns det undantag, men Lexus är inte märkvärdigt modern, speciellt de större som sett liknande ut under många år, där man likt amerikanerna fullmatat bilen med lyx + en god driftsäkerhet då eftersom man går i samma fotspår i mångt och mycket, precis som många andra japanska tillverkare.

Se bara på utsidan, det finns inte så mycket mer att göra de har fallit i sitt eget grepp, tvålkoppar är de allihopa, spelar ingen roll hur mycket de en försöker hitta nya vinklar eftersom alla skapelser ser likadana ut, tråkiga, slätstrukna, och man har ingen koll på om det är den nyaste modellen eööer inte, eller om det står toyota eller hundai, mfl, precis som med VITVAROR!!!

Vad det gäller Skoda så är det en Extremt modern bil mot vad den var tidigare, kanske den bil som blivit allra modernast om man tittar bakåt i tidsåldern med absolut 4kantiga bilar med usel instrumentering och vägegenskaper, tacka volkswagen för det, idag står sig Skoda bra och känns mindre burkig tex än många japanska vidunder.

Jag och många fler vill ha ut mer av ett fordon än bara hållbarhet!!!
Precis som att vara tillsammans med en partner som är tjock men snäll, så ser jag på de japanska skapelserna.
Vad var det den här tråden handlade om nuigen? ;)
Snygg och dum är alltså bättre än tjock och snäll?

FRIFART: På dig låter det lite som att BMW är det ultimata entusiastfordonet, som att vilken BMW som helst är fullt jämförbar med Jaguar XK och Ferrari Dino vad gäller entusiast- och glädjefaktor.

BMW är ett kul vardagsalternativ, men man kan samtidigt ställa krav på driftsäkerhet, vilket de uppfyller, dock inte till lika hög grad som Toyota. Detta har sagts tidigare men det finns en anledning till att Toyota och dess japanska vänner i princip alltid vinner alla former av driftsäkerhetstester, statistik osv. Bilar som dessutom generellt sett får betydligt mindre kärlek än gamla BMW.

Vilket nedrans tjafs om att japanska bilar skulle vara vitvaror... visst, jag kommer inte bråka med dig om det men Toyota Corolla är knappast en bil som är byggd för att få känslorna att svalla, som tex BMW 3-serie.

Sitter du ofta och svär över ett glas vatten inte alls är lika spännande som ett glas vin?
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Folke:
Tja, visst kan man diskutera vad ordet/begreppet kvalitet innebär, men hallo!!!
Du kan inte alvarligt mena att man ska ta hänsyn till: "rätt kvalite för priset" och "Rätt kvalitet för var och en" när man diskuterar/jämför kvalite mellan olika bilar. Dessa är ju totalt subjektiva, och dels likviditetsberoende saker. T.ex det var många som köpte LADA(eller VAZ som det kallas i Sverige), de var billiga, startade(oftast) och dessa personer skulle inte köpa ngn annan bil (antingen pga pris eller princip) och menade att bilen var bra nog för dom(altså rätt kvalitet för rätt pris, och om det handlade om idealism så var det även rätt kvalitet för var och en enligt dig) Men jag har aldrig hört att ngn på alvar skulle ha påstått att detta handlade om en högkvalitetsprodukt(i någon som helst objektiv bemärkelse)

Så JAG iaf menar att om man diskuterar kvalitet, så det enda som går att diskutera/debattera seriöst är objektivt mätbara fakta dvs fel/bil/år, ägarundersökningar(även dessa kan vara lite opålitliga-vemsvarar på ankät och med vilka motiv) , antal garantireparationer/bil/garantiperiod och raporterade driftstopp.

Interiörkvalitet, trivselfaktor, kvalitetskänsla etc är iofs också mätbart på ngt sätt, och ja, är också en del av kvalitet, men det är alltid subjektiva parametrar, samt när det kommer till stycket så är det viktigaste hur grejerna håller ihop(tänk på VW på 90-tal). Sen att ägare är beredda att tolerera haverier bara för att bilen har snygga brytare har inget med absolut kvalitet att göra men kvaliteten kan vara rätt för just den personen.

Samma gäller diskussioner om hur "moderna" eller hur mycket ny teknik det finns i bilarna, har ingenting med kvalitet att göra, visserligen kan man få välbehag av att veta att man kör med ngt som är ultramodernt om grejerna inte håller?

Poänget är att den faktiska kvaliteten är varierande objektivt sett, men att vi har i ännu större grad varierande behov och krav vad gäller bil och är beredda att leva med brister i ena området om vi bara får det VI/JAG tycker är viktigt(alfa, citroen ägare speciellt på 80-talet).

JAG har aldrig ägt ngt annat än BMW, och kommer nog inte att byta märke så länge JAG får det jag vil av BMW. Har dock provat och kört mycket olika bilar och det har funnits olika märken inom familjen.

MVH:
Sakke

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
jabbal, skulle inte tro att BMW är jämförbar med JAguar XK och Ferrari Dino!
De bilarna är av en helt annan kaliber, men kvalitet vad det gäller hållbarhet kanske inte är deras ess.

Men jag anser att BMW kan vara världens bästa bil vad det gäller totalkompromiss och valuta för pengarna. Tex 3.0csi i mint kondition som entusiast/sommarbil eller varför inte M3/M5 för snabba körningar under sommarhalvåret, 316/318/518 som pendlar slit och släng bil/kombievagnen med last och barnmöjligheter och man kan ha en vagnpark som av runt 3 bilar som sammanlagt inte behöver kosta mer än 300-400' kr.

Frågan är vilket märke klarar av samma saker för samma peng med den gemensamma faktorn körglädje genom hela registret!!!

Är man ekonomiskt oberoende eller liknande så lär ju 90% ( i detta forumet) eller liknande välja något helt annat märke, tex Koenigsegg, Ferrari, lamborghini, Porsche mfl där ren och skär prestanda och utseende dominerar!

Japanskt är så enkelspårigt och verkar väljas av folk som till stor del inte vill tänka själva, tänk vad vra siffor i SBP kan ge upphov till, snart kör alla corolla! Prcis som att så många korkskallar kör BMW fast de går sönder helatiden och inte håller måttet alls, visst är världen konstig?
FRIFART, att du anklagar andra för att upprepa sig är verkligen komiskt ... det var visst något med sten och glashus ... hur många gånger har du skrivit om japanska VITVAROR? Dina oerhört trovärdiga observationer om hundratals japanska bilar som står vid vägkanten varje vecka? Att alla japsare är tråkiga? Jag kan fortsätta hur länge som helst.

Som vanligt inte en rad fakta, bara samma gamla tjatande om subjektiva saker som inte är i närheten av vad tråden handlar om, kryddat med svepande påståenden som är uppenbart orimliga och inkorrekta.

Ditt senaste uppenbart inkorrekta påstående är att japanska bilar ser likadana ut. Det understryker bara vad jag sagt tidigare: öppna ögonen, det finns bilar tillverkade senare än 1982! Jämför senaste modellerna av Honda Accord, Toyota Avensis och Subaru Legacy ... tycker du att de ser likadana ut? Isf är det dags att besöka optikern, du har allvarliga synproblem och borde inte köra bil utan (starkare) glasögon.

Ta gärna upp exempel från verkligheten när du gör dina påståenden, du verkar ju ha en enorm erfarenhet och gedigen kunskap om japanska bilar. Hur många har du ägt? Var någon av dem tillverkad under de senaste 20 åren?

"Hundai" är för övrigt från Korea, som halva forumet redan påpekat.

När det handlar om äldre BMW:s prestanda så rekommenderar jag att du tittar på Fifth Gears provkörning av en E30 M3 på bana ... den ligger på samma prestandanivå som en Skoda Fabia diesel. Visst kan man köpa en E30 M3 (skulle inte säga nej till en själv) som sommarbil, men förvänta dig inte någon extraordinär prestanda ... kanske för 15 år sedan, men inte idag.

Listan finns här: Länk
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Måste säga att när jag läser FRIFART:s inlägg så kan man ju inte sticka under stolen med att han har rätt i mångt och mycket med roliga bildliga förklaringar samt liknelser, och sedan kommer en svärm av icke vilja förståsigpåare och säger nej nej fel fel och losas inte fatta ett skvatt:)))) LOL

Mvh Danne
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
dali>det var jag som postade Hundai,så Frifart är helt oskyldig:)

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
FRIFART Du jämför fortfarande BMW M5 med toyota corolla. Det finns andra japanska bilar än corolla och mazda 626.
Kolla in infiniti, lexus, acura så får du se att alla japanska bilar inte har brun plast som inredning och dörrar som skramlar när man slår igen dom. Eller kolla in subaru, 350z, rx8 mm så får du se att det finns roliga japanska bilar att köra. Det blir lixom aldrig riktigt rättvist när man jämför en corolla -88 med en maxutrustad M5:a.
Och återigen NEJ jag hatar inte BMW jag inser bara att det finns alternativ.
Nu börjar det likna sandlåda igen...) Halva forumet har redan påpekat... jösses!
Man kan nästa tro att folk sitter och blir exalterade här.
DrSakke: Har lite svårt att följa dina svängningar i det långa inlägget senast, men det går nästan runt och kommer tillbaka till ung. samma synpunkter som jag har i mångt och mycket.
Helt kort klarläggande om "kvalité": Bra kvalite är när det är rätt kvalité för mig, när mina förväntningar är uppfyllda osv. Vilket sällan är samma sak för t.ex dig eller andra eftersom vi har olika preferenser och krav osv. Så enkelt är det, och i fallet BMW så är det många som är nöjda med sin bil = bra kvalité för dom. Svårare är det inte.
I den här tråden diskuteras mera driftsäkerhet och kastas paj, det är en helt annan sak.

FP
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Vad skönt att man kan unna sig en BMW!
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Mycket skygglappar och insnöade åsikter här precis som det ska vara på ett märkes forum hehe :-) Jag har kört och åkt Bmw hela livet men om man ser lite mer nyktert på Bmw av idag så är det ett ganska överprisade och mediokra bilar som rullar av banden numera både kvalitets och kör mässigt om man räknar bort toppmodellerna.

Att alla japanska bilar kan liknas vid trista vitvaror osv. är rena tramset, jag tycker att det är de som står för mycket av nytänkandet i dagens modell utbud. Framförallt så är de väldigt prisvärda om man ser till vad man får jämfört med ex. Bmw Audi. Vi har en civic type-r inom familjen sedan ett par år som andrabil. Den kostade drygt 200k ny och är bland det roligaste jag kört i standardbilsväg, bra mycket roligare än min förra M3 E36 att köra aktivt. Kvalitén är oklanderlig med 12000 felfria mil förutom vanlig service trots många hårda mil både på bana och landsväg. Har även kört Rx8, s2000, 350z mfl. på senare år och de är allt annat än tråkiga tvärtom! Japanerna kan bygga roliga bilar som håller för rimliga pengar detta är ett faktum. Jag kommer att fortsätta köra Bmw för att den är en bra kompromiss mellan komfort och lite sportighet men mest beroende på min kärlek till märket som byggts upp genom åren och inte för att det är den roligaste och bästa bilen på något sätt.
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Det har sagts för och tål att sägas igen. Det är lustigt att se att folk lägger ner sådan energi på att snacka ner BMW på ett BMW forum. Det verkar provocera att många BMW ägare känner starkt för sitt märke. Vilket annat märke förmår väcka sådana känslor?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.