AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
112.405

"Kvalitet" mellan tyska och japanska bilar

Sida 20 av 31
Det där med badande bilar på minner mig om den Volvo F12 som rullat ner i Oslos hamnbassäng för si så där 15år sedan, av någon anledning tog den inte upp på ett år, men när det gjordes så försöktes den startas, självklart gick den i gång=)

Mvh Stephan
Vilket i sin tur påminner en anings aning om ett nödlandat flygplan på Grönland (eller var det Island) under WW-II och som sedan frös in totalt i snö och ismassorna. Tinades fram flera år senare och man fixade till felet (nån hydraulvätska hade läckt ut) och fixade ström osv. Sen startades det upp på originalbensin osv som fanns kvar, kan inte tänka mig att det var BMW även om de började sin bana med dylika motorer men det var defintivt ingen japs...)

FP
Isåkare: lägg av nu, det är ingen som är intresserad av fakta, det här är ett internetforum ... ;-)

Direktlänk: Länk

Trots att det finns hur många undersökningar som helst som bekräftar japanska bilars driftsäkerhet så finns det fortfarande olk som på allvar tror att moderna japsare är rosthögar som alla slutar fungera efter 10.000 mil och en meter. Suck.
Diskussionen glider allt längre från kärnfrågan, vad kvalité osv innebär för i detta fall en bilägare, och in på om/när saker går sönder eller inte.
Ang. rost osv, den nya Prius som många hävdar är så revoltionerande och bra, fick riktigt dåligt betyg vid oberoende kontroll av rostskyddsexperter (källa: Vi bilägare)

FP
Folke, tråden handlar om just när saker går sönder, se första inlägget:

"Jag tror att tyska bilar (läs Mercedes, BMW) har bättre kvalitet än japanska bilar i ett längre tidsperspektiv. Dvs, att tyska bilar kan rulla i betydligt flera mil/fler år än japanska bilar, som verkar vara byggda för att fungera i ett antal år, mer eller mindre felfritt. Jag menar, hur många japanska bilar finns där ute som taxibilar? Tror inte jag känner till någon japansk bil som gått över säg 50000 mil?"

Angående Toyota Prius så är det knappast någon som tycker att rostskyddet är det som är revolutionerande, det är hybridtekniken. Toyota ligger främst på det området och ingen (icke-japansk) tillverkare har en liknande teknik till försäljning.
Citera gärna hela inlägget inkl tankar om kvalitetskänsla osv, och läs gärna flera inlägg där begreppet kvalité diskuteras och förklaras.
Det är du själv som skriver att folk tror att japsare ev. kan vara rosthögar osv, det kanske är på den vägen med tanke på mindre bra rostskydd?
Det är jättebra att Toyota släpper ut bilar som Prius med hybridteknik osv, man var kommer kvalitetsmåttet in på dessa? Tekniken i sig med blandning av el och förbränningsmotordrift, med återgenerering av bromskraft i form av laddning till batterierna eller tillbaka ut på elnätet m.fl detaljer och system är rätt gammal vid detta laget. Man har kört stadsbussar på liknande sätt länge (hybridteknik), återgenerering av el vid inbromsning har använts av elbussar och spårvagnar och även stora tåg sedan flera decennier tillbaka.
Japanska tillverkare är verkligen duktiga på bilbygge osv men hur mycket är dom igentligen först med och hur mycket är vidareutveckling (finare ord för kopiering skulle kanske vissa säga...)?

FP
Läs igen:

"Jag tror att tyska bilar (läs Mercedes, BMW) har bättre kvalitet än japanska bilar i ett längre tidsperspektiv. Dvs, att tyska bilar kan rulla i betydligt flera mil/fler år än japanska bilar, som verkar vara byggda för att fungera i ett antal år, mer eller mindre felfritt."

Det som avses med ordet "kvalitet" är alltså hållbarhet. Trådstartaren skriver att man förvisso kan diskutera kvalitetsKÄNSLAN i japanska bilar, för att understryka att det INTE är det han menar med kvalitet.

Jag förstår att BMW-frälsta med tunnelseende gärna vill diskutera allt annat än mekanisk livslängd/driftsäkerhet, eftersom en mängd fristående undersökningar visar att japanska bilar generellt sett har högre driftsäkerhet än tyska. Varför inte medge att japanska bilar har hög tillförlitlighet? Jorden kommer inte att gå under, jag lovar ...

Kvalitetskänsla bör diskuteras i en annan tråd, samma gäller nytänkande, inredningskvalitet, status, rostbehandling etc. Det är tillräckligt svårt att få till en seriös diskussion om kvalitet (se ovan) utan att alla byter ämne i varannat inlägg, men det kanske är för att en del tror att det handlar om att "vinna" eller "förlora" diskussionen? För mig handlar det om att presentera fakta som talar för ena eller andra ståndpunkten, varken mer eller mindre. Påhitt, ständiga ämnesbyten, egna "undersökningar" etc får andra hålla på med.
Från mig får du gärna ett erkännande för japansk bilbyggarkonst, jag har skrivit det flera gånger om du kollar efter, de bygger verkligen bra bilar osv. Bra så?
Andra kan jag inte svara för, det får de göra själv.
Samtidigt får du själv gärna analysera ordet kvalité och skilja detta från tillförlitlighet och felfrihet osv. Bra kvalité är det samma som rätt kvalité för var och en och handlar om mycket mera än tillförlitlighet.
Annars måste ju alla idiotförklaras som inte köper t.ex japanskt i fallet med bilar osv, eller hur? Är du beredd att göra detta?

FP
Länk

"De bästa bilarna byggs i Japan. Samtliga modeller är japanska i årets lista över ”bästa bil” i tio olika klasser som i veckan presenterats av den inflytelserika amerikanska konsumenttidskriften Consumer Report. Det är första gången som ”Detroits tre stora” inte lyckats ta hem en enda grenseger"

En slump............?

Folke, jag kan gärna diskutera vad kvalitet kan innebära för olika personer, men inte i den här tråden. Det finns många åsikter om vad begreppet "kvalitet" egentligen innebär när det handlar om bilar, i denna tråd avses hållbarhet/driftsäkerhet under många års användning.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Då var det dags igen då, Nissan King cab stog vid vägkanten med föraren i ringandes i sin mobiltelefon. Mycket olämpligt placerad där vajerräcke råder och körbanan är klart smal, garanterat problem!!
FRIFART

Du ville inte diskutera länken jag la in då.......?
Verkar inte vara nån som vill..........= )

Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
När man sätter sig bakom ratten på en japps så är det tvådimesionellt, bakom ratten på en Bmw så sätts ett par fler sinnen igång och det blir tredimensionellt:)) mycket angenämare tycker jag!
Daniel.F...
"När man sätter sig bakom ratten på en japps så är det tvådimesionellt, bakom ratten på en Bmw så sätts ett par fler sinnen igång och det blir tredimensionellt:)) mycket angenämare tycker jag!"

Har väl fortfarande inget med kvalité att göra??? Eller?

FRIFART
Ge upp!!
Har det väl... rätt mycket faktiskt. Eller uttryck som t.ex kvalitetstid betyder tid som inte går sönder...?

FP
Wadstedt79: Du verkar mäkta stolt över din länk...) Den har refererats till tidigare, likafullt vet både du och jag och de flesta andra att det "alltid" finns andra undersökningar, omröstningar o.dyl som lyfter fram andra bilmärken. Därmed inte sagt att länken är ovederhäftig men som sagt, som man ropar får man svar brukar det heta.
Många människor skulle t.ex nog hävda att Hummer H1 eller Humvee är det optimala offroad och imponatorfordonet, den formligen "äter" andra SUV:ar till frukost osv, och har häftiga finesser som innifrån rglerbart däckstryck mm. Fast det finns en mindre känd Tjeckisk vagn (Tatra) som äter Hummer, inkl. reglerbart däckstryck osv, vilket den hade innan jänken...)
Kanske skulle varken japs eller tyska vagnar hävda sig bra vid tester och undersökningar i andra länder under andra förutsättningar, i t.ex forna Sovjet, i många u-länder osv. Det finns många skumma bilar, framföralt arbetsfordon som vi knappast sett eller hört om här hemma. Kvalité är ett vitt begrepp...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Paaman och Wadstedth, japanska bilar är VITVAROR!!!, vad det betyder får ni räkna ut själva, dessutom är de bland de minst moderna av samtliga märken pga sin"fega" marknadsföring.

Vad kvalitet egentligen innebär kommer fler att uppmärksamma, men det kommer garanterat att komma en tid då japans fana inte vajar längre. Vem är intresserad av enbart hållbarhet? i

Inte köpte jag den där tråkiga jackan av slitstarkt material, när skepparkavajen med sina stora guldknappar lockade desto mer.

Den absolut största kvaliteten här i livet måste väl ändå vara att kunna få NJUTA av den tid man lever här och det kan man inte i jappsen, tyvärr.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Paaman och Wadstedth, japanska bilar är VITVAROR!!!, vad det betyder får ni räkna ut själva, dessutom är de bland de minst moderna av samtliga märken pga sin"fega" marknadsföring.

Vad kvalitet egentligen innebär kommer fler att uppmärksamma, men det kommer garanterat att komma en tid då japans fana inte vajar längre. Vem är intresserad av enbart hållbarhet? i

Inte köpte jag den där tråkiga jackan av slitstarkt material, när skepparkavajen med sina stora guldknappar lockade desto mer.

Den absolut största kvaliteten här i livet måste väl ändå vara att kunna få NJUTA av den tid man lever här och det kan man inte i jappsen, tyvärr.
FRIFART, allt du skrev var åsikter. Inte en enda rad fakta, inte ens när du försöker få det att låta som det ("minst moderna av samtliga märken"). Du får tycka precis vad du vill, men respektera att det finns folk som inte tycker som du, och det betyder inte att du har rätt och att de har fel.

Om det handlar om verifierbara fakta så kan man säga att någon har rätt eller fel, men så länge det handlar som subjektivitet så har alla rätt.

Ser ingen större mening att fortsätta diskutera driftsäkerhet/kvalitet/whatever om du på allvar menar att Lexus är mindre modern än Lada ... i så fall är det dags för dig att dra upp huvudet ur sanden, ta bort skygglapparna, öppna ögonen och se världen för första gången sedan 1981. Välkommen till 2000-talet! Här finns moderniteter som mikrovågsugnar, sladdlösa telefoner, fjärrkontroller till televisionsapparaterna, CD-skivor (ett slags små stenkakor), DVD-skivor (ett slags små stenkakor med rörliga bilder i färg på). Det finns även bilmodeller konstruerade senare än 1982, tro det eller ej.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Tja grannen fick ta bärgning på sin tämligen nya Hondajj i morrse,min 2002a från -73 läs 33år behövde 3 varv på starten utan värmare.Kvalite eller inte,,,,,,,

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.