AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
112.419

"Kvalitet" mellan tyska och japanska bilar

Sida 2 av 31
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Old: Ledsen, jag kan inte hålla med. Provat både Lexus RX300 och GS350 (tyvärr ingen LS än) och ingendera når upp till en modern Mercedes, BMW, Audi eller Volvo i kvalitetskänslan. Säkert håller de bättre, men materialvalen, känslan i reglagen, utformningen på instrument och kontrollpaneler (Lexus = silverfärgad plast) och sätena lämnar mycket att önska. Dessutom saknar nästan alla japanska märken den flexibilitet i utrustningsalternativ som europeiska lyxbilsköpare är vana vid.

Wilhelm Svenselius
Lexus är en USA produkt där av stuket... nyare lexusar skall vara med Europa anpassade tydligen..

Det som sabbar Lexus-känslan för mig är att dom envisas med blinkerspakar typ corolla -85 även i Lexusarna... känns så fel ( iof hade Testarossa blinkerspakarna från Fiat Ritmo..)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Kvalitet och kvalitetskänsla är vitt skilda begrepp. Det ena behöver inte utesluta frånvaron av det andra, vilket tydligen bekräftas av MB E-klass och tidiga E60.

Japanska bilar har generellt en hög tekniskt driftsäkerhet, speciellt Toyota (och Lexus). Men kvalitetskänslan infinner sig inte riktigt... bättre än för ett par år sedan men inte i tysk klass än.

___
//Peter Lundin

"When people are free to do as they please, they usually imitate each other."
HelenaK
Gasar-Magnus: "Bytt till riskokare". Är inte det lite av att svära i kyrkan här? :-)
Lexus... Vart tog Xedos vägen?

Nja jag valde ju "den japanska BMWn"... *LOL*

Xedos verkar ju finnas i liten utgåva iaf: Länk

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
När man pratar kvalitet och tyska/japanska bilar så verkar de flestas hjärnceller försvinna och folk pratar från hjärtat.

Det finns nog ingen undersökning eller statistik som visar att en BMW eller Audi eller Merca är mer felfri när den är 10år gammal än en Mazda eller Honda. På senare tid har Toyota blivit lita av folkets "japansk kvalitets" gullegris, men sanningen är att Mazda och Honda är mer driftsäkra och framförallt motorkvaliteten leder Honda långt på. Sedan är inte Toyota dålig, nej troligen mycket bättre än BMW och Merca och Audi.

MEN, jag vill ändå hellre ha min 330Ci än en Toyota Avensis eller Honda Accord, men kommer nog aldrig att säga att den är en bättre bil.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
8500rpm*
kunde inte ha uttryckt det bättre själv! Antingen så är man blodförgiftad av BMW, eller så kör man nåt annat.
/A
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
eller är jag hjärndöd?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Man måste fråga varje enskild individ om denne tycker om att KÖRA bil, är det en viktig faktor så går alla standard jappsbilar bort, så är det bara sedan får de komma med vilken kvalitet som helst. Ungefär som att tycka att ens egen partner är så himla stabil och snäll och bra på alla sätt, men det är den där ultraläckra granntjejen man alltid varit intresserad av. Slutsats Japanska bilar har inget sex-appeal!!!

Japanarna har en väldigt bra förmåga att hålla ihop, många mil utan större problem förutom ofta rost och vanliga slitdetaljer som behöver bytas, men hur håller de för att piskas??? Det jag har erfarit är att de inte är ett uns bättre än tyskarna, när man börjar utnyttja hästarna.

Vidare är kopplingsbyten, läckande bensintankar, rostlagning, avgasystembyten inga ovanligheter på 90tals jappsar, precis som på BMW från den tiden, men det är sällan tal om topprenoveringar, de klarar sig bra, förmodligen pga att bilarna körs snällare, men också på bättre materialval vad det tex gäller gjutgodset av kamaxel mm. Vill man slippa så mycket problem som möjligt så brukskör man en Toyota utan sportiga ambitioner, från mitten av 90talet då lär det mesta hålla ihop. Innan man kan jämföra
tyskar vs jappsar behövs 10 oberoende personer som kör sina Toyotor som det vore BMW 325or, sedan kan man ta och titta på vad som gått sönder.
Personligen har jag inte facit i hand på något vis, utan kan bara stödja mig på de personer i min omgivning som kört så och råkat ut för olika problem.

Supra, Skyline och EVO är tre modeller från olika japanska tillverkare som brukar trimmas hårt, köras hårt och som verkligen håller för det.
Övriga sortimentet är väl ungefär som BMW när det gäller trimning, det förekommer ingen alls.

Handen på hjärtat. Hur många modeller av BMW är det som verkligen körs hårt? M-modellerna och starkare 3-seriebilar (325/328/330) är min gissning.

Flåklypa
Kanske någon 540 får bekänna färg ibland också?

Flåklypa
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Om man körde vissa Corollor, 323:er och annat lika hårt som jag har kört min tvivlar jag på att de skulle hålla. Så är det bara. De flesta japaner körs ju av folk som inte är bilälskare. Å de nyttjar inte heller motorn fullt ut.

Kolla på gamla Honda Civic CRX från 80 och tidigt 90-tal (vti) med motorer som varvar upp till 7500rpm. Någon som hört ens om motorrenovering på dom? Dom är inte lugnt körda.

Alla biltillverkare vill anamma den japanska tillverkningsprocessen därför att den är bäst just nu.

Flåklypa
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Ibland tror jag faktiskt att gamla busbilar som Mazda 323 GTI/GTR har
körts hårdare än dom flesta BMW's här på forumet? Och japanska bilar
brukar hålla för att bli sådär lite allmänt misshandlade.

Visst, många kör sina BMW hårt också, men jag tror inte att dom blir
misshandlade i samma utsträckning? Snarare tvärtom. Jag kan bara tala
för mig själv som gärna gör extra oljebyten på BMWn därför att det "känns
bra".

Personligen tror jag att japanska bilar är byggda för att hålla trots att det
är "icke bilälskare" som köper och plågar dom? Sen kan man ju undra
varför man väljer att köpa en könlös Toyota eller en Zzzömnig Mazda?
Men det är en helt annan diskussion.
FRIFART: När Motorjournalen körde begtest på Subaru Impreza Turbo hade de bara ett vanligt förekommande fel att rapportera ... skyltbelysningen bak. Att Imprezor körs hårt är ingen överdrift.

8500rpm: Toyota, Honda, Mazda och Subaru är alla tämligen likvärdiga när det gäller driftsäkerhet. Ena året vinner Toyota, andra Honda, tredje Mazda osv. Alla är dock bättre än BMW, Mercedes, Audi, Volvo mfl när det gäller hållbarhet, körkänsla och andra subjektiva värden är en annan sak.

Intressant fakta: alla ovanstående japanska märken har 3 års nybilsgaranti ... det har inte BMW, Volvo, Audi, MB, Saab mfl. Det beror till viss del på att europeiska märken inte behöver locka köpare med bra garantier, men det är inte hela sanningen. Märkligt nog är BMW mfl bra mycket dyrare att köpa, vilket borde betyda att de bör ha utrymme att ge bättre garantier ... men man kanske betalar mer för märket än faktiskt kvalitet i vissa fall. Det är bara fyra år sedan BMW ändrade från ett års nybilsgaranti till två.
Tillexempel så säljs det så få Subaru i Sverige att de inte ens får vara med i bilstatistik i större skala. Toyota kör ju med sin "0% fel hos bilprovningen" reklam, men faktum är att Subaru också har 0% fel hos bilprovningen under samma undersökning. "Mest nöjda ägare" m.fl. undersökningar brukar heller inte ha tillräckligt med underlag för att ens ta med Subaru. Nog har japanska bilar bra kvalitet, inte att jämföra med koreanska och andra asiatiska bilar. Mitsubishi och Subaru har lärt sig en hel del från alla år i rallysvängen. De håller att köras hårt vad jag vet.
Men de ligger flera år efter i mys-känsla på inredning m.m. även om de nu börjar komma ikapp.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Som sagt, impreza, Supra mfl är supersportbilar från japan och håller självlart hög klass på komponentkvalitet osv. Det är alltså inte så konstigt om de pallar en del. Angående att japanska bilar piskas lika hårt som BMW bilar eller tillochmed hårdare är en myt och stämmer inte. Varför, mitt svar är varför tror ni BMW har sina höga försäkringspremier? hur troligt är det att många jappsägare håller på och tar kurvor med uppställ och vilt spinnande bakdäck (som sliter ner precis allt i bakvagnen samt framvagnen också för den delen)? Det säger sig själv att BMW bilarna får smaka på mer än japanerna, speciellt de äldre som inte är värda lika mycket och körs av yngre folk.

Dessutom är BMW bilar tyngre i allmänhet vilket ökar förslitningen och med skönt avgasljud kan speciellt inte kepsförsedda yngre förmågor låta bli att ge fullt. jag har sett det själv genom hela min uppväxt och andra också, det är ingen myt, BMW bilar körs långt och mycket och oftare hårt än medelbilen. Det är allt för få japanare som får stryk för att kunna få någon statestik över det, men bMW missbrukandet är utbrett, inget snack om det.

Många som inte kan någonting om bilar har den uppfattningen att BMW köper man för att kunna köra fort, det är en leksak osv...vad har de fått den uppfattningen ifrån om de inte är tekniskt kunniga??? jo genom mestadels
egen erfarenhet och hörsägen, man vet att BMW förarna ofta är terrorister i trafiken, kör hårt och farligt samt fort. Det klagas ofta på dem, som sagt många japps körs säkerligen på liknande brutala sätt och andra bilar också, men det är så få bilar i jämförelse med BMW, utbreddheten hos BMW folket är stor, så stor att bilprovningen märker av det.

En jämförelse kräver samma villkor, det är klart att Ferrari uppvisar mindre rost hos bilprovningen än Toyota, men hur mycket brukas dem? Slutsats man kan stoppa upp alla jappsbilar i ändan och sluta lita på deras fånga reklam om 0% fel i bilprovningen för den är intetsägande då medelåldern för tex Toyota corolla är 58 år och kör mycket mindre än medelbilen per år och i snigelfart. Precis som BMWs egen med mest nöjda ägare, den säger ingenting, bara det att en märkesfantast tål en hel del innan de gnäller.

Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Det där var ju ingen trevlig generalisering av oss BMW fantaster?
"Terrorister i trafiken som kör fort och farligt"? Aj aj. Inte bra...
FRIFART.
Säg att snitt-japanen är en Toyota Avensis, då är snitt-BMW:n en 523. Jag tror inte någon av dom körs direkt missbrukande, däremot går BMW:n mer på landsvägen medan Avensisen lever sina mil i staden med start, stopp, kanter, vägbulor osv. Ändå visar bilprovningen solklar statistik.
Vilka mil vill du helst ha på din bil?
Istället för att gissa, Googla lite på "lean production" och skaffa kunskap gällande vilkas tillverkningsprocesser som är världsledande.

Flåklypa
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Som gammal Toyotaägare kan jag bara inte låta bli att komma med ännu ett inlägg i debatten, utan att för den skull ha särskilt mycket att komma med.
Jag har ägt bl. a. en Corolla -90 från det att den hade gått 3 000 till 23 000 mil, en Carina E -92 (tror jag det var) från 4 000 till 14 000 mil, samt en Avensis Touring -00 från ny till 4 000 mil. Ingen, säger ingen av dessa bilar har behövt åtgärdas för annat än stenskott, service enligt boken och en och annan tvätt. Makalösa bilar. Om än inget som fick grannarna att vända sig om.

För tre år sedan köpte jag en 318-00, som då hade gått 4 000 mil. Ägd av en äldre farbror som knappast legat på Mantorp och smiskat med den. Jag ska inte trötta ut någon med att räkna upp all skit som måst åtgärdas med den bilen, men en diger lista är det. Allt som kan krångla har krånglat. och dyrt har det varit. För att inte tala om hur man har bemötts av BMW Sverige.

Jag tror inte att jag har bytt körstil, eller att de 118 ystra hästarna inspirerat till missbruk, eller att bilens extra tyngd slitit mer på den, utan jag konstaterar att det helt enkelt är en sämre bil, kvalitetsmässigt. Japanerna vet vad de gör, så enkelt är det.

Min enda tröst, att inredningen är skönare att klappa på, eller att bilen är snyggare eller roligare att köra på grund av bakhjulsdriften, eller att grannarna tycker att den är fin, är egentligen oväsentligt i sammanhanget. Bilen är i mina ögon sämre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.