|
Sida 18 av 31
|
|
|---|---|
|
Tror också nya IS kommer sälja bra. Tycker det är en lyckad design (ska studera den mer dock), mer lyckad än e90. Hur är kvalitekänslan invändigt? Återstår att se om motorerna håller "BMWklass"... Wadstedt: Håller med, tror definitivt Toyota är störst snart. GM och Ford har ju dessutom vuxit genom uppköp de senaste åren medan Toyota växt för egen maskin! Amerikanerna drar ju ner kraftigt nu. |
|
|
Lexus bara ökar och ökar. På vissa marknader mindre på vissa mer. Gemensamt är att de ökar iaf. Har hittills nästan sett fler IS250 än vad jag någonsin sett IS200. Min gissning är att IS250 kommer sälja mer än vad den klena IS200 gjort. IS350 kommer inte till Sverige. |
|
| Wadstedt79: Jag har inte lagt nån tonvikt när det gäller de som säljer bäst och vilka som har bäst kvalitet. Om den bilen som säljer mest också är bäst på kvalitet så är ju Rolls Royce en riktig skitbil. Toyota är billig om man jämför med en riktig kvalitetsbil som BMW, kan ju därför vara en anledning till att de säljer mycket plus att försäljningen ökar i hela Asien. | |
| Samtidigt finns det många billigare märken än Toyota som det inte alls går bra för. Bara priset behöver inte vara en avgörande faktor, men visst gör det skillnad. | |
|
Japanerna är långt ifrån krångelfria, har nu sett under veckan 1 ford sierra, 1 volvo 740 combi samt 2 japanare en carina och en space waegon. Den sistnämnda fick hjälp med bogsering. Enligt min statestik under 10månader har fler japanska bilar stått vid vägkanten med förmodat problem än vad svenska, tyska, franska, italienska bilar setts. Varje gång det har stått en svensk eller tysk bil är det i princip en bil äldre än 1990, medan de japanska oftast varit tidiga 90-talsvagnar. Detta är statestik på just en viss sträcka, men det är alltid lika roligt att se de övervärderade japanarna stå stilla vid vägkanten. Visst kan förarna vara sjuka eller ha annat problem,men jag förutsätter att den kvoten är lika hög i alla sorters märken, fast det är klart man kanske måste ut och spy minst en gång i veckan om man kör exempelvis Toyota corolla för att det är en så "spy" tråkig bil ! |
|
|
Att man ser några japanare stå vid vägkanten uppväger knappast ALLA undersökningar om driftsäkerhet som har utförts de senaste tio åren ... Under det senaste året har jag sett tre bilar vid vägkanten: en japanare som kört i diket (stulen?), en BMW 320i E36 och en Audi 100 90-talare. Bevisar absolut ingenting. Jag förlitar mig på lite störe undersökningar, t ex Top Gears årliga, 2003: Länk 2004: Länk 2005: Länk. Hmm, topp 10 domineras av japanska bilar, år efter år efter år. JD Powers undersökningar: Länk Consumer Reports, 2004: Länk 2005: Länk Consumer Reports baserar sin undersökning på över 1 miljon bilar. Känns lite mer trovärdigt då. |
|
| FRIFART:Du är ju patetisk. Hoppas du skämtar, men tyvärr tror jag du är seriös. | |
|
paaman, det blir din och alla andras nöt att knäcka! Vem har sagt att min fakta bevisar något statistiskt som går att säkerställa, bara det att det är kul att se japanare som står stilla vid vägrenen i så stor utsträckning, med varningsblinkers på (där de hör hemma). Detta trodde jag aldrig man skulle få se nämligen med tanke på hur det pratas om dem. Fortsättningsvis är jag fortsatt skeptisk till att japanska bilar håller bättre !!! |
|
|
paaman, det blir din och alla andras nöt att knäcka! Vem har sagt att min fakta bevisar något statistiskt som går att säkerställa, bara det att det är kul att se japanare som står stilla vid vägrenen i så stor utsträckning, med varningsblinkers på (där de hör hemma). Detta trodde jag aldrig man skulle få se nämligen med tanke på hur det pratas om dem. Fortsättningsvis är jag fortsatt skeptisk till att japanska bilar håller bättre !!! |
|
| Vilket helt otroligt värdelöst sätt att bedöma olika bilars kvalité. Hur kan du veta att bilen står still på väggrenen p.g.a. kvalitetsbrister och inte bensinsstopp, punktering eller dylikt? | |
Robsarve |
När bilen står längs vägkanten så brukar det oftare bero på ägaren än på bilen (om det inte är en Ford ;-). Gissningsvis så är snittjapanägaren mindre bilintresserad än snittbmwägaren, vilket oxå ger utslag i hur bilen sköts. Folk får köra vad de vill för min del, mina erfarenheter från min e39:a gör att jag numera kör japanskt... |
|
Grejen är den att det är högst osannolikt att samtliga japanare som haft "problem vid vägkanten" har berott på föraren och eftersom jag själv sett några som bärgats/bogserats så är det bevis nog anser jag. Eller de kanske bogserar bara för att de längtar efter problem eftersom det kanske blir tröttsamt i längden att "aldrig" ha driftsstopp :-) I vilket fall som helst så leder japan "stå-vid-vägrenen-ha-på-blinkers syndromet", nästa gång ska jag stanna och fråga vad är problemet, ifall jag inte ser att japanen bogseras iväg då, vilket faktiskt har inträffat och som jag aldrig sett någon av de andra problembilarna blivit utsatta för. Härmed bevisas ingenting, bara rolig fakta som måste sticka lite i ögonen på alla kära riskokaranhängare som endast kan trösta sig i sin trista vardag med bilarnas utsökta driftsäkerhet, är det inte så? |
|
|
>FRIFART Tur att det är opålitliga fakta. >Dali Självklart är riktig statistik mer trovärdig. |
|
|
Ärligt frågat: Kan man förvänta sig seriösa svar och diskussioner i detta ämne när icke BMW-ägare eller BMW-anhängare frågar eller provocerar på ett BMW-forum? Det blir snabbt sandlådenivå på diskussionen och en never ending story...) Precis som det blir vid omvända förhållandet på t.ex ett Honda, Opel eller Volvo-forum. Det leder knappast till något att visa upp tabeller med siffror, statistik osv, de flesta tillverkare kan säkert komma fram med något som de tycker ligger dem i fatet, årets bil t.ex. Bara att läsa bakåt i tråden eller i andra motsvarande trådar. Det måste finnas nåt mera meningsfullt att diskutera än att lyfta fram sin missbelåtenhet med sin bil eller annat, det skulle lyfta nivån på många trådar och ämnen. FP |
|
|
Folke Man kan väl vara objektiv i en sån här diskussion även om man själv föredrar Bmw eller.....? Tycker inte ämnet alls gör att diskussionen måste hamna på sanlådenivå som den tyvärr gjort för länge sen. FRIFART Snälla ge dig nu......... |
|
| Wadstedt79, nej aldrig, ska återkomma varje gång japanska "vidunder" :-) står vid vägrenen med blinkande varningsljus på !!!! | |
|
Såg en svart E39 kombi som bogserades bort från vägrenen (Riksväg 45, Sunne) för några dagar sen. Har ingen aning om vad det berodde på och kan därför inte säga att e39 är dåliga bilar... Autopower.se - Som en enda stor familj :-) |
|
|
På ett annat forum skrevs det just om en X5a som fått 5 2or på besiktningen, var av 3 st på glapp i leder, dessutom behövdes det bytas drivknutar och diesel pump, tror det stod att bilen gått 14000 mil. Även där var det nån som försvarade bilen med att leder mm slits hårdare på tyngre bilar ??? Va då ??? Har man inte dimetionerat lederna efter bilens tyngd ??? Jag bytte aldrig några leder på min Toyota Hi Lux under 27000 mil, bytte ingenting över huvud taget, jo givetvis bromsklossar, däck, oljor och filter. Den körde jag byggmaterial med i centrala Stockholm under 9 år med släpvagn. Den som påstår att en X5a körs hårdare för att man ligger o kör 180 motorväg behöver inte yttra sig, för den vet inte vad han pratar om. BMWns motor är nog inte ens ansträngd i 180, men när man hade 20 säckar betong på Toyotans flak och 100 löpmeter 2"x4" på släpet var det bara ett läge på gasen som gällde, fullt, annars tog man sig inte fram. |
|
|
Kan ju tillägga att jag inte hatar BMW, då skulle jag inte äga en. Det finns ingen Toyota som kan ge mig det 325an ger, men när vi kommer till ren fakta om mekanisk kvalite/hållbarhet så har BMW inte en suck. Ingen vore gladare än jag om det vore tvärs om, för då hade ju även Toyota fått skärpa till sig när det gäller känsla o prestanda. |
|
|
Jag hörde talas om en toyota där huven vek sig uppåt under körning. Vad är det för kvalite på japansk plåt?! Länk *ironi* Nu har verkligen diskussionen nått ett nytt lågvattenmärke... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.