AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
112.424

"Kvalitet" mellan tyska och japanska bilar

Sida 17 av 31
Jag har övertygat mig själv för länge sen! Vi kanske ser saker och ting på olika sätt & vinklar!

Sen är upp till varje person att bedöma om det är värt att köpa en ny tysk bil dvs. BMW, Audi, MB… som behöver ständigt uppgraderas och ständigt ersätta elektronikkomponenter, byta ut kaross delar, bli bemöt av arroganta säljare & verkstädspersonal och till sist se sina pengarna går up rök med världens fart!

Är GM tysk märke?

Rubriken lyder: kvalitet mellan tyska och japanska bilar.

Hur som helst, i år blir Toyota världs etta!

tex just nu blev Honda årets bil i Canada:

Länk

Grattis Honda!

”Jag skulle vilja se din min den dag din japanska bil går sönder”

Jaa du Mazda:n får gå sönder, den är inte byggt för evigheter! En sak är klar att bilen klarade sig i alla fall hela sin garantitid + 11 år till för att skippa att se sina barnsjukdomar.

Angående din klassiska fråga: det var fel på mig som använde benen istället för att använda hjärnan! Resultatet blev att jag hamnade hos vargflocken!

Varsågod valet e ditt, använd dina ben (fötter) för att hamna i samma fälla!

Just do it!

********* Efter 8 bärgningar är förtroendet för märket = -80% *********
Keiser:

Jag har övertygat mig själv för länge sen! Vi kanske ser saker och ting på olika sätt & vinklar!

Sen är upp till varje person att bedöma om det är värt att köpa en ny tysk bil dvs. BMW, Audi, MB… som behöver ständigt uppgraderas och ständigt ersätta elektronikkomponenter, byta ut kaross delar, bli bemöt av arroganta säljare & verkstädspersonal och till sist se sina pengarna går up rök med världens fart!

Är GM tysk märke?

Rubriken lyder: kvalitet mellan tyska och japanska bilar.

Hur som helst, i år blir Toyota världs etta!

Just nu tex blev Honda årets bil i Canada (inte BMW):

Länk

Grattis Honda!

”Jag skulle vilja se din min den dag din japanska bil går sönder”

Jaa du Mazda:n får gå sönder, den är inte byggt för evigheter! En sak är klar att bilen klarade sig i alla fall hela sin garantitid + 11 år till för att skippa att se sina barnsjukdomar.

Angående din klassiska fråga: det var fel på mig som använde benen istället för att använda hjärnan! Resultatet blev att jag hamnade hos vargflocken!

Varsågod valet e ditt, använd dina ben (fötter) för att hamna i samma fälla!

Just do it!

********* Efter 8 bärgningar är förtroendet för märket = -80% *********
TB: Vi har en BMW 330Ci i familjen och har inte bytt någonting. Den har ägts under flera år utan minsta problem. Vi har alltid bemöts väl av personalen på BMW. Så du kanske ska ställa dig frågan om det inte i detta fall handlar mer om person än om märke. Dvs med den inställning och tendens till överdrifter du tycks ha kanske du får räkna med en mindre trevlig attityd tillbaka. Bara en tanke...

Så du kan nog lugnt köpa en tysk bil och bli nöjd med ditt ägande. Bara för att du haft otur behöver du inte ta ut dina aggresioner här och på märket i stort. Och fortsätter du argumentera, sluta kom med löjliga påstårende som ovan.

Missförstå mig inte, jag tycker japanska bilar kan vara nog så bra men generellt sett konkurrerar de inte om riktigt samma kunder som BMW/Mercedes mfl.

Dessutom ägs många asiatiska märken av Ford och GM...
Keiser

Först måste jag gratulera din familj och deras fina bil. Om du läser mellan raderna så säger jag inte att alla BMW bilar värdelösa och problem drabbade (men bil är det). Men rätt så många av BMW bilar har helt sjuka och onödiga problem som inte borde existera i det prestigefulla segmentet. Du är en Autopower medlem och du ser varje dag hur många trådar som skapas här på forumet som handlar om felande bilar/detaljer!

Om du vill påstå att det är fel på mig så är det helt ok att säga det, men kan du försvara att BMW har redan byt ut 2ggr hela instrumentpanelen, 4st bilbatterier, ett par databoxar, nycklar, tändspolar mm.. på min bil och bilen funkar inte ens idag, är detta normalt för en ny bil?

Sen har jag egna erfarenheter om BMW bilar, inte om grannas eller någon ananas bil!

”Läs tidigare i tråden om utmärkelser för BMW (mest nöjda ägare, bästa motorer etc)”

Vi vet att statistiken kan vinklas åt alla olika håll! Vad jag har sett hittills, det har varit 200-300 st E39 ägare som röstad i Motormännens undersökning att dem har varit nöjda med sina bilar och sig själva!

Men vad hände med E60 folket?

Du som är kunnig och vill höja upp nivån lite på diskussionen, kan du ta fram siffror på hur många NÖJDA BMW ägare finns i Sverige. Jag kommer att lita på dina siffror.

Jag blir tacksam!
TB: Vi har varit inne på utmärkelserna/undersökningarna tidigare, tar inte det en gång till (se tidigare i tråden). För övrigt tror jag ingen kan ta fram hur många nöjda BMWägare det finns i Sverige.

Jag har läst din tråd (eller delar av den :)) och kan bara instämma att det inte bör hända på en nyare bil. Speciellt inte på en bil i prestigesegmentet. Men som sagt, måndagsexemplar kommer finnas inom alla märken en lång tid framöver. Tråkigt men sant. Jag kan lova dig att det går att hitta motsvarande historier för andra biltillverkare.

Jag uppfattade dessvärre din inställning just att alla BMW var skit. Måste ha missat dina undertoner.

Såg just nya IS (lexus), den kanske skulle vara en bra kombination för dig! Både lyx/klass/komfort och hållbar kvalite! Den var riktigt snygg också!

Visst kan BMW förbättra många delar och jag tycker de slarvat farligt mycket på vissa modeller med exempelvis rostskyddet. Men BMW är fortfarande en bra bil om än inte perfekt.
Keiser:

Kritik skapar möjligheter för förbättringar inom tekniken!

Men när höga chefer använder sig av dubbelmoralen och lovar saker hitt och ditt och sen nekar dem allt, då uppstår det största problemet! Ändligt mig så är det mycket lättare att ändra på tekniska produkter än att ändra attityden hos människor!

Om vi nu går till mitt fall, hur många Japanska bilmärke hade valt att följa BMW:s spår (dvs. för att lösa problemet på det viset)?

Undertoner:-) Ja, dem har varit rätt så svaga! Ajjdå måste boka musiklektioner nu:)

Yes, IS 250/350 är i sikte!
Konstigt bara att ni inte vet att världens största bilkoncern General Motors är Amerikanskt? Jag skulle aldrig välja att köra nåt annat än en jänkare eller ett tyskjärn iaf. Japsen har ingen gedigen känsla i sina bilar och varje gång det kommer en ny modell av nån japansk bil så är den så ändrad att man inte kan se nån likhet med den föregående modellen.
På en BMW kan man alltid se vilken bil det handlar om likaså de flesta amerikanarna. BMW är en av världens absolut bästa bilar även om jag idag kör en bil som heter ***llac. Testa t ex att slå igen dörren på en ny Mazda 6, hmm det rasslar och känns som en Fia Punto i kvaliteten.
Attityd har mycket med person att göra även fall en tydlig policy hos återeförsäljaren naturligtvis påverkar. Hänger inte riktigt med på vad du menar med höga chefer...

Svårt att kommentera ditt fall specifikt men i korthet tror jag absolut det kan förekomma (och har säkert gjort det) hos andra märken, ja! Tyvärr.

Ja kvalitekänsla är inte japanarnas starka sida :).
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
"Ja kvalitekänsla är inte japanarnas starka sida"

Håller inte med. Prova bilar i samma prisgrupp som BMW, tex Lexus, Acura, Infinity.

Du kan ju inte ta en Mazda 6 mot en BMW 5a som kostar 150.000 mer.

Du får mycket isolering i dörrarna för 150.000.
Det är klart du kan jämföra, det har vi ju gjort hela tiden. Och det är klart att de skulle kunna använda en del av prisskillnaden för att bygga in mer kvalitetskänsla men det har de inte gjort. Jag förknippar de flesta japanska märken med plastig inredning och i allmänhet en aning bullriga (tex just nämnda Mazda 6).

Har tryckt och klämt på diverse Lexus modeller också och tycker forfarande inte de kommer upp i samma känsla i materialen som tyskarna. Ljudnivån är dock betydligt bättre än motsvarande Mazda/Toyota. Det är intressant att se hur de nya Lexusmodellerna käns och upplevs, kanske har de tagit några steg framåt.
Prova nya Lexus IS, den har högre kvalitetskänsla i inredningen än E60. Första gången jag körde en E60 var intrycket att den kändes plastigare än min dåvarande E46. E90 har jag inte provkört eftersom den är ointressant för mig (pga utseendet).

Inte för att vara petig, men tråden handlar uttryckligen om mekanisk kvalitet (driftsäkerhet, livslängd), inte om blinkersspaken känns "tung". Det är Audi som regerar på den fronten, inte BMW.
Ja det stämmer, tråden har slängt lite fram o tillbaka (senast pga av en mening av mina 6). Väldigt sugen att syna nya IS närmare, provkörde du den?

För att föra tråden OT så blir mina slutord (?): många japanare bygger bilar som håller bra, kanske bäst i världen. De gör detta framför allt med beprövad teknik och med väl tilltagna marginaler. Därtill konkurrerar de med ett lågt pris. Tyskarna å andra sidan kör med mycket teknik, bra kvalitekänsla och mer prestige (läs dyrare). De har bra hållbarhet om än inte riktigt i klass med de japanska!
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
En bra början är ju att gå in på modellguiden E90 här på autopower och läsa sammandraget av teknikens världs jmf test med Lexusen.
Någon undrade här och tyckte att det skrivs bara om problem och liknande hos BMW här, detta betyder då undeförstått att det är skitbilar osv. Som upplysning: Detta är ett forum för BMW-ägare, även om det är svårt att tro om man läser de senaste 10-15 inläggen...
Vad tror du man skriver om på ett Opel-Fiat-Audi-Volvo forum osv? Det har förklarats många gånger förr, man skriver inget på forum och liknande när allt är OK, inga frågor finns och inget att ventilera osv.

FP
Keiser: jo, jag har provat nya IS. Riktigt trevlig, är man ute efter en bakhjulsdriven bil så bör den vara med (högt upp) på provkörningslistan. Designen är mycket lyckad (subjektivt, förstås) och nu finns även bra prestanda med rimligt pris, gamla IS200 var sällsynt trött och IS300 kostade 150.000 mer. IS250 kommer att sälja bra i Sverige, alla som tycker att BMW blivit en dussinbil lär titta närmare på den. Jag möter/passerar så många BMW varje dag att det inte är lönt att hålla räkningen, en Lexus ser jag kanske en gång per vecka.

Off-topic var det ja ... ;-)
Är inte en IS250 den billigaste Lexusen?
Jo, den kostar fr 292.000 kr, dvs lika mycket som en 325i.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag tror inte Lexus nya mindre modeller kommer att gå bra, en lexus är och förblir en lyxbil oavsett format, därmed meningslöst att tillverka små bilar som ska kunna konkurrera med BMWs minstingar som dominerat klassen mycket länge. Japanerna har redan erkänt att de inte plockar kunder (ej tillräckligt) från BMW med de små lexusmodellerna och att de numera har ändrat sin strategi.

Det är tur att kopiering till slut straffar sig, precis som de elever som fuskat sig egenom sin utbildning inte klarar av sitt tänkta jobb när de väl står där :-)
Fast nu är ju tyvärr IS300, IS250, IS200 nästan snyggare än E90!
Jo, det är tur att de inte kopierat Bangles design. Jag tror att nya IS kommer att sälja bra, vem som har rätt återstår att se. Med IS350 och (eventuella) IS500 så kommer E90 att få tufft motstånd i alla prestanda-/prisklasser.

De som kommer till en Lexushandlare med en relativt ny BMW lär nog ha ett bra förhandlingsläge ... :)
Keiser & Baader-Meinhof Wagen

Ja det stämmer att GM Koncernen är störst just nu.
Det är ju dock bäst de njuter av sitt sista år som nr 1 när det
gäller försäljning eftersom de år efter år backar samtidigt som
Toyota äter upp försprånget.........

Vi får se vilken biltillverkare som sålt flest bilar när 2006 är slut.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.