AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
112.416

"Kvalitet" mellan tyska och japanska bilar

Sida 14 av 31
mageng, är inte det lite orättvist? men kul...klistermärken :)

Japanska ingenjörer har varit först med att produktionssätta mycket. Men så värst mycket 'barnsjukdomar' har det ändå inte blivit. Tex skiktad förbränning i honda, direktinsprutning, wankel-motorn i mazda (ingen annan lyckades få wankels motorer att fungera), fyrhjulsdriften i subaru, variabel ventilteknik i honda ( men fiat och GM provade innan dess), hybridtekniken hos toyota, .. och mycket mer.

Ferdinand Porsche var först med idén om fyrhjulsdrift, men Subaru var den första som tillverkade en bil man kunde köpa. Det var 1972, och 1980 följde Audi med sin Quattro.
Länk

Däremot har ingen slagit européerna (som var först) på fingrarna vad gäller dieselmotorer för personbilar.... ännu :)

Visa användare
879
mageng
528iA -99
Visst gör japsen pålitliga bilar. Subaru är min favorit (kan ha med boxermotorn att göra...)

Wadstedt
Jag pekar inte enbart på bmw som teknikdrivande bilmärke. Peugeot var väl först med partikelfilter till diesel. BMW 518g E34? Ingen jättehit kanske men de har ju även V12 med gas så de ligger inte på latsidan.

erito
De framsteg japanarna gjort är nog mycket utveckling av gamla idéer. Wankeln är ju från tyskland, Dr wankel gjorde en motor på 30-talet och grundidén är från Italien på 1600-talet. 4-hjulsdrift fanns på 30-talet i bla geländewagen och willys.
Men visst, en del nyheter kommer fram. Men deras bilindustri är knappast teknikdriven som i Tyskland (däremot är de späckade med känd teknik)

Frågan är om Mazda är så nöjda med sin Wankelmotor? En hel del problem återstår, Suzuki körde ju en kort tid med Wankel-MC, inte blev det nån hit, så japansk den är (var)... Signifikativt för Japan är väl just deras förmåga att studera andras produkter och kopiera, förbättra osv.
Minns fortfarande när de stora och blomstrande varven i Sverige tog emot delegationer från Japan, de bugade, skrattade, studerade, fotograferade och var ytterst trevliga och välpolerade. När de åkt hem skrattade hela industrisverige åt dom små mörkhåriga gossarna, några år senare var det ingen som skrattade och vi fick lägga ner det ena varvet efter det andra. Se även på t.ex kameror, motorcyklar, en hel del elektronik/HIFI osv. Påstår inte att de inte kan komma med egna idéer men visst är de duktiga på att "vidareutveckla"...
Bilvärlden går det kanske inte lika enkelt att "ta över" men visst är de en aktör bland de andra, och volymmässigt stora. Nu innebär ju inte störst = bäst i så värst många sammanhang, liksom inte minst = sämst heller...)

FP
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Kan någon nämna en genuint japansk innovation som andra biltillverkare tagit åt sig?

(4-hjulsstyrning var ju "hett" på 90-talet men blev ju inget "hit". Var det ens japanskt??)
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Onödiga plastdetaljer...?

Wilhelm Svenselius
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Amerikanarna var mäkta imponerade när Honda höll på att slå ut all övrig MC tillverkning med sin CB750 i slutet av 60 talet. Dom var snabba, funkade i ur och skur och läkte ingen olja.

Dom skickade en deligation till Japan och ställde bla en fråga:

Vad har ni för tolleranser vid tillverkningen ??

Och fick svaret: Vi har inga tolleranser, vi gör alla delar lika stora !!
mageng: problemfria bilar ...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hela den här hemska trenden av plast, idiotstora vingar och frontläppar med nätutbyggnader och kjolar som skrapar i marken i kombination med neonljus, stark stereo, andra lampglas osv lär ju japan ha ett och annat med att göra.

Jag får lätt den känslan att befinna mig hemma hos någon person som älskar massor av billigt julpynt med mycket plast och blinkande lampor överallt och den värsta, fulaste jultomten väser merry christmas någonstans från den mängd av tingel tangel som finns.

Visst kan det vara kul och häftigt att köra "Tokyo by night" med glittarnde, glimmande, blänkande, dekaltrimmade bilar med massor av plast och en dunkande stereo för att visa vem som regerar på gatorna men knappast seriöst eller ett fint, värdigt sätt att framföra sig på, iallafall inte vad det gäller mig själv.

Alla hemska tillbehör som lexuslampor osv, det är inte BMW längre, vita blinkers osv är någonting annat, jag vill likna det som en modernisering, vilket kan vara berättigat ibland.

Som sagt onödiga plastdetaljer finns det mycket av, varför inte bygga en plastbil till 100% när ändå vissa är på god väg, då slipper man ju rosten.
Tänk att ta fram ett plastmaterial som har liknande hållfasthet som stål/alu men en vikt som är 1/3, då slipper man garanterat rost men får problem med ljudisoleringen kanske.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
dali
Problemfria bilar... ännu en förbättring av en befintlig produkt. Kopiera och gör det bättre=japan.

frifart
materialet heter kompositplast. Ljudisoleringen sitter i ett annat material..
Blir lite dyrt att producera bara.. men utvecklingen går ju åt det hållet. Vet inte om det är fler bilar än M3csl som har karossdelar i kolfiber (taket).
Haha, Nu skyller vi alltså smaklös styling på Japanarna :)
Jag ser betydligt fler smaklöst stylade tyska bilar än japanska bilar dagligen kan jag be att få meddela.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
mageng, jodå det finns bilar som har hela karossen i kolfiber, tex McLaren :)
men billigt är det inte!

Visa användare
879
mageng
528iA -99
wendtan, det är väl isåfall "fabriksstylat"??

erito, jag tänkte mer på masstillverkade bilar. Då en viss tveksamhet infinner sig när man säger M3csl.....

Klippt ur Vi bilägare ang BMW 520i E60:
BMW är en av världens mest teknikorienterade biltillverkare och är ofta först med nya, spännande lösningar. Den aktiva styrningen, till exempel, ger en helt ny känsla av kontroll. Den jobbar dessutom ihop med antisladdsystemet och kan hjälpa föraren att klara en sladd genom att korrigera hur föraren styr i en kritisk situation!

Det finns nära på hur mycket avancerade finesser som helst, till exempel vindrutedisplay, aktiv farthållare, adaptiva strålkastare, xenonljus, osv. Vad sägs om en luftkonditionering som kontrollerar att inte luften blir för torr?

Hoppas BMW vet vad de gör, annars blir det som med BMW 8 serien. All ny teknik är inte bra teknik.
Helga
Körde cirka 30 mil igår med 528.an. Och bilen går så in i h-e bra och skönt. Det är en stor lycka att sitta bakom ratten. Jag undrar hur många japsägare som blir så "tillfredsställda" efter 30 mil.

//Helga
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Helga det blir de inte i den aspekten, de reagerar nog inte överhuvudtaget, kanske ifall bilen drog mycket bensin eller inte som är enda nöjesfaktorn på sådana bilar. De har ett helt annat förhållande till sina bilar, precis som jag har till min slitna, "hittade" cyckel, det är kul och bra sålänge det håller och är billit och problemfritt, annars skiter jag i produkten typ.

Förresten, ytterligare japanska bilar har visat sig haft problem, igår stod en Honda accord sent 80tal vid vägrenen ytterst olämpligt med varningsblinkers på, vad kunde det vara?+saab 9000CS likadant efter ytterligare en mil bort.

I morse körde Nissan kingcab runt med låst blinkers, dvs lampan bak+fram höger sida lyser konstant, har aldrig sett detta fenomen förut, måste vara något japaninfluerat problem, tyvärr är det dåligt med stående corollor vid vägrene för tillfället, men det kommer väl snart.
Jag läser samma saker om att bli 'tillfredsställd' utav att köra på www.legacygt.com som har ett ypperligt Subaru forum.

Allt handlar om tycke och smak. Jag tycker att BMW bygger helt underbara bilar och ofta kommer först med nya skojjiga/nyttiga tekniker. Att klämma 900km i min 328 eller 528 är ju skönt. Däremot tycker jag inte som en del andra här att det är tråkigt eller oskönt eller plastigt eller utan körglädje som jag kör samma sträckor med min Subaru Outback.... speciellt inte på vintern :)

Visa användare
879
mageng
528iA -99
Jag hade en honda CRX 12v i början av 90-talet. 105 hk och 900kg, det är faktiskt fortfarande den roligaste bil jag ägt =)

Sen att den var jobbig att köra mer än 10 mil är en annan sak. Plastig inredning tänkte jag inte på förrän jag bytte till BMW. Viss skillnad...
Tillförlitlighet och Bmw går inte alltid hand i hand. När E32 750 introducerades så fick den absolut sämst felstatestik i bärgade bilar om året i tyskland.
Detta gillade inte Bmw alls, lösningen på problemet var att de köpte upp en bärgningsfirma och bärgade alla bilarna själva istället så de inte syntes i statestiken :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
wendtan, mycket intressant, 750E32 torde vara den mest bekymmerfulla bil BMW någonsin tilllverkat, 850 strax därefter då någon/några barnsjukdomar kanske blev botade när den kom ut på marknaden, sedan har ju 850 gått betydligt mindre sträckor per år jämfört med 750.

Honda CRX 12v är som sagt mycket rolig, har själv smiskat sönder och samman en sådan. Härligt ljud, acceleration mellan 0-150km/h, väghållning, men busfaktorn med bakhjulsdrift där man kan hasa ut baken med vilt spinnande däck finns ej, sedan är den relativt kass vid längre sträckor, här är BMWs minstingar betydligt bättre och ljudisolerade, oavsett årsmodell!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Dessutom är honda CRX helt totalt outstanding vad det gäller bränsleförbrukning!!!,

Jag har aldrig kommit i närheten av 1l/mil, låg runt 0,9 l/mil vill jag minnas att den tog efter min terrorkörning!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.