AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
112.428

"Kvalitet" mellan tyska och japanska bilar

Sida 13 av 31
Det diskuteras även fel på 80 talsbilar här också.
TB: årets bil betäms väl mig vetliigen av ett gäng journalister världen runt. Studera gärna hur de olika ländernas journalister röstat genom åren så kommer du upptäcka en viss nationalism... Kanske inte så intressant i sammanhanget. Jag tar hellre ägarnas ord än journalisternas! BMW har lagt ner en del forskning på miljösidan, bla vätgasbilar. Jag tror de är efter Toyota på det området men jag kan tänka mig att de har möjlighet att lägga mer pengar då de snart är världens största biltillverkare. Det kommer säkert betala sig längre fram. Hur som helst ändrar det inte faktumet att BMW bygger bra bilar, visserligen vissa med brister men andra som funkar väldigt bra. BMW säljer ganska bra i världen och jag tror det är frukterna av tidigare arbete (modeller), bland annat (bra marknadsföring etc påverkar nog också :)). Men utan bra kvalite skulle de aldrig vara där de är idag!

Sen blev jag BMWfrälst i början av 90-talet. Då tycker jag de var överlägsna i kombinationen snygga bilar, bra motorer, roliga att köra samt bra kvalite. Nu tycker jag de tappat lite i design och kvalitetkänsla. Om även kvaliten (med betydelsen hållbart) påverkas återstår att se.

Jag är övertygad avv BMW kommer stå sig bra i konkurransen från japanare, kinser och koreaner.

Sen vet jag väl inte vad det säger om andra biltillverkare, om BMW ligger 5 år efter i utvecklingen, då många tillverkare jämför sig med just BMW! Bla Lexus (Toyota) siktar direkt mot BMW med senare modeller...
Ja, Lexus är ju en ren blåkopia av BMW.
Läste nånstans att Toyota är mycket noggrannare vid montering och gör längre slutkontroller än dom europeiska tillverkarna.

Keep Your Distance!
Clubsport.
Toyotas produktion är självkontrollerande. Man bygger in kvaliteten i själva tillverkningen med enkelhet och tydliga processer. I processen ingår även kontroll av inkommande material och kontroll av eget arbete innan det går vidare till nästa monteringsstation. Hela tankesättet kallas Lean Production och anses vara det produktionssätt som är världsledande.
Jag jobbar på Ericsson och vi försöker bygga in Lean Production-filosofin i vår tillverkning men fortfarande ligger vi långt efter bilindustin och i synnerhet Toyota.

Flåklypa
Skillnaden ligger nog inte så mycket i Lean production eller inte, utan mera i filosofi och kultur bland arbetare i Japan. De sätter en stor ära i att bygga felfritt, de har ständiga tävlingar om felfriaste lina osv i fabrikerna, och framför allt så jobbar de hårt och målinriktat, hela tiden och alltid. Att inte gå hem innan chefen är ingen skröna...
Motpolen till detta kan vara t.ex situationen bland biltillverkare i UK och i viss mån US, ständiga strejker och maskande, dålig lönsamhet osv. Sen kan det gå över fabriker med statligt inflytande eller liknande där jobbarna kanske inte bryr sig så mycket eftersom det ändå är nån annan som löser problemet.... Tyska tillverkare har kanske sina problem också på arbetsmarknaden men är ändå rätt kända för noggrannhet, produktutveckling och kvalitetsmedvetenhet.

FP
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Att arbeta i exempelvis japan är inte bara ett arbete, utan en livsstil, man bosätter sig gärna på arbetet och håller på betydligt många fler timmar än vad europeerna gör. I Frankrike har vi 6 timmars arbetsdag, kanske en förklaring till att bilarna inte håller måttet och känns lite "fattiga", iallafall var det så förut, dagens franska bilar har jag inte haft så mycket kontakt med.

Tyskarna anser jag har en högre komponentkvalitet och känsla i grejorna, men japanerna gör det bästa av situationen, de sätter ihop bilarna med yttersta precision och lägger stor energi på att arbeta mot ständiga förbättringar vad det gäller produktionslinan och att allt ska gå fort och fungera. Tyskarna lägger mer energi på teknik och tekniska funktioner och ligger efter japanerna vad det gäller samspelet mellan människa/maskin.
Tror det är första gången jag håller med FRIFART. :-)

Flåklypa
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
HALLÅ !!!!
90% av dom Japanska bilarna som säljs här tillverkas i Europa, mest i England och Frankrike !!!

Bla. Honda har haft problem med vissa komponenter tillverkade av TYSKA leverantörer. Civic från mitten av 90 talet hade problem på sedan modellen som var tillverkad i England och utrustad med några TYSKA delar, På Japantillverkade 3 dörrars modellen existerade inte dom problemen.

Det var altså inte fel på dom Engelska bilarbetarna utan på dom TYSKA komponeterna.

Om Japanerna gör en komponent som håller och tyskarna gör en som inte håller, Har då tyskarna högre komponent kvalite och det är dom tyska bilarbetarna det är fel på ????????
Underligt att de japanska bilarna som görs till 90% här i EU kan vara så bra som det framhävs om det är såna problem med delar och arbetarna...)
Omvänt, hur kan de duktiga japanerna göra såna fatala misstag som att lägga ut tillverkningen till det urusla EU, de som har sån koll?

FP
Hmmm... jag vet iallafall att 0% utav alla Subaru tillverkas i EU. 100% utav de vi får till Europa är tillverkade i Japan och alla i nordamerika är tillverkade i USA.

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Dom får ju givetvis lära upp dom först.
Honda var första tillverkare som la tillverkning i Europa/England, men fabriken fick stänga nästan omedelbart, sammansättningskvaliten var undermålig. En massa Japanska bilarbetare skickades upp för att lära Engelsmännen hur man tillverkade en bil. Sen dess håller även Engelska Honda världsklass i mekanisk kvalite, förutom några fåtal koponenter som tillverkats av Tyska Hella, Simens, Buher mfl.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Va då ett g,,,,a klagande på de german kvalität,köp en toy o ta o va happy då.Har en hög toleranströskel men när man spottar galla över bmw på ett bmw forum har min tolerans kokat över.

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
Länk
Många som klagar på japansk eller tysk kvalitet som om någon av dem vore bäst på allt *suck*

Gissa vilka lampor som monteras original i min Subaru Ouback -06? Jo, tysktillverkade Philips! Anledningen att de fraktar dem från tyskland till japan och monterar dessa i japansk bil är enkel: Philips Tyskland tillverkar världens bästa billampor.

:)

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Som sagt om man är flitig och en duktig person kan man lyckas med mycket, noggranhet och uthållighet belönas. Vad det gäller grundkvalitet och teknik innovation ligger tyskarna i topp!

Jag skulle vilja betäckna japanernas arbete som sammanhållning, teamwork, kundfokusering, engagemeng till 100%, de gör det bästa av vad de kan och har tillgång till, man tar sig aldrig vatten över huvudet utan kör sina processer med 100% kontroll.

Sedan kan man kalla dem fega, men det fungerar och många är ju intresserade av en bil som är snål, lättkörd, hållbar mer än att den är snygg, behaglig, njutningsfull, skönt motorljud, bakhjulsdriven. Tyvärr kanske det finns lite väl många pensionärer och andra tekniskt sett ointresserad personer som köper i blindo så att säga.

Japansk kvalite är själva tänkande och inte komponentkvaliteten i första hand. Skulle tyskarna ha samma tänkande skulle bilarna kunna bli bäst rakt över! Tyvärr känns många av de japanska bilarna helt A-sexuella och könlösa och det inser och känner nog många andra också, så jag tänker aldrig äga någon i vilket fall som helst, gärna andra märken än BMW men inte japanskt eller något framhjulsdrivet för att kopensera för det krävs mer än god hållbarhet och mediokra verkstadskostnader!
Länken med Totoyan var festlig. Men knappast ensam i sitt slag, har sett liknande och mest från US genom åren. Man körde ju ett tag med sina oljeersättare och visade hur länge man kunde köra motorer utan vanlig olja. Nån som minns Blåst på 15 sekunder eller hur den hette? Efter misshandeln med bilarna i filmen hade man liknande övningar som i länken ovan. Inte blev världen frälst på jänkejärn efter det...)

FP
jodå, men nog sjutton hittar iallafall jag flera japanska bilar som är både snygga, njutningsfulla och har skönt motorljud. Lyssna bara på en härligt varvande boxermotor :)
Koreanska bilar har jag däremot inte hittat någon njutningsfull eller snygg ännu... men snart kanske man får ändra sig på den punkten också. Den som lever får se.

:)

Hörde (eller läste) nyligen att de modeller som produceras i Toyotas fabriker i England håller högst kvalitet inom koncernen. Då lär det knappast vara de japanska arbetarnas förtjänst, det handlar snarare om företagsfilosofi och lean production.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Europeiska och i synnerhet tyska biltillverkare ligger på bilteknikens absoluta framkant med den baksidan det innebär av barnsjukdomar på komponenter/system. Att inte BMW har fler problem som den mest tekniktunga representanten beror till stor del på kompetens och gediget testarbete.

Exempel:
Dieselteknologi
ventilteknik tex valvetronic
4-hjulsdrift
kompressor&turboteknik
Sensorsystem för säkerhet tex Xenon, IRV, kurvljus headup
Avancerade system för

Asiatiska/japanesiska tillverkare använder beprövad teknik och väl testade komponenter. Pålitligt men lite tråkigt.

Exempel:
16v teknik
4-hjulsstyrning
klistermärken
mageng

Och Bmw ligger i framkant även när det gäller miljöbilar eller?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.